Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lovely schreef:scoxxx schreef:Op buitenritten (rechte lijnen) bemerk je het snelste dat je paardje scheef is. En is het beter recht te richten, op een rechte lijn. (..)Wat ik zie is dat met name mijn "groene" paardjes slecht balans vinden in een bak.
Buiten is dit makkelijker en beter te trainen. En dus beter voor deze dieren, omdat zo de kans op blessure's significant kleiner wordt.(..)
Even hoor, ik kan het niet laten: rechtuit over een bospad zijn ze gerust zo scheef als ze maar willen hoor. Feit dat je paard in de bak moeite heeft, ligt niet zozeer aan de bak alswel aan het feit dat je er niet voldoende aan werkt in de bak en daarbuiten. Buiten lijkt makkelijker, maar in wezen zit je helemaal niet aan zijn lijf. Dit is wel echt iets wat je met je instructeur moet bespreken zodat je doelgericht kunt werken aan je paard. Beschouw het als een tip
.
.

--> kreupel door overbelasting en dus bij een veterinaire keuring gediskwalificeerd.
) Ulala schreef:Klinkt zweverig, maar is niet zo bedoeld: luister naar je gevoel.
scoxxx schreef:Voor mij geldt; het moet prettiger aanvoelen dan dat het gister zonder de "beunhaas" aanvoelde.
Ik bedoel, ik wil in 1 uur les duidelijk verbetering voelen en zien. Daarnaast moet deze verbetering blijvend zijn.
Voldoet de les hier niet aan, dus 1. duidelijke verbetering in 1 uur en 2. verbetering moet blijvend zijn.... dan neem ik dus geen les meer bij betreffende persoon.
Ik heb bijv ookwel les gehad van een ZZ-instructeur, die didactisch haar zaakjes goed wist te onderbouwen. Echter... mijn arabier verslechterde en door het "met druk naar het bit rijden" werd zij zeer gestresst.
Verslechtering in mijn ogen. En dus op zoek naar iets anders.
En zo houd ik mijn ogen altijd open, ben zeer ontrouw (haha), maar altijd op zoek naar verbetering.
sporter schreef:@ shan
Maar stel nou dat je een leek bent dan kun je toch onmogenlijk op je gevoel af gaan?
En dan kom je imo weer uit bij de papiertjes en wedstrijd niveau's

.
pasdedeux schreef:Een goede instructeur kost meestal aardig wat geld. Als je een instructeur zoekt voor 7,50 per half uur, dan zul je meer beunhazen vinden dan als je meer te besteden hebt. Dit wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen op de regel zijn en ook niet dat alle 'duurdere' instructeurs goed zijn. Maar wat ik wel vind is dat veel mensen met een paard niet willen investeren in goede instructie. Ze kijken dan naar de prijs in plaats van de kwaliteit.

ik vind het gewoon geweldig een combinatie te laten groeien in elkaar en met elkaar

en ben ik enorm kritischLDRD schreef:Ulala schreef:Klinkt zweverig, maar is niet zo bedoeld: luister naar je gevoel.
Weet een leek naar welk gevoel hij moet luisteren dan?
missmiekie schreef:Je noemt in jou bericht: positief, en zelfvertrouwen. En ik vind dat nu juist een punt waarop het (in mijn ogen) tegenwoordig ernstig fout gaat! Ik heb vroeger(van m'n 6e tot m'n 13e) op de duitse manier les gehad, dat wil zeggen, als iets waardeloos is, werd d'r gerust door de hele bak geroepen(of er nou mensen bijstonden of niet) dat ik verschrikkelijk zat te prutsen en dat het (en dit is letterlijk): 300x waardeloos was! Ik leerde hier ontzettend van, aangezien je dat natuurlijk niet nog een keer wilde. Hierdoor werden we hard en zeker niet van die trutjes, zoals je ze tegenwoordig nogal eens ziet(maar dat terzijde).
Tegenwoordig lijkt de manier van lesgeven wel; lief zijn, positief benaderen, ookal is het verschrikkelijk, toch zeggen dat het redelijk of 'beter dan hiervoor' was. Een groot deel instructeurs durft tegenwoordig niet meer te zeggen hoe het nu echt is(of ze zien het niet). Ik sta wel eens lessen van andere instructeurs te volgen(omdat ik van mening ben dat je van iedereen iets kan leren, ook als instructrice zijnde) en dan vraag ik me echt wel eens af, of ze nu bezig zijn in de les om een paard te verbeteren of het gevoel(psychologisch doel) van de persoon op te hemelen....
*Zo, dit was een lang verhaal*
. lindake schreef:Probleem is wel dat ik geen eigen paard heb dus moet lessen op een gehuurd paard van de lesgever zelf en dat vind je niet zo gauw... Maar als ik les neem wil ik het wel liever gelijk te goei hebben.
Ulala schreef:Mijn vriendin had ook les van die beunhaas en toen de beunhaas een keer riep: schop hem naar voren, terwijl dat paard net onder het zadel was en je écht heel gedoseerd met been moest komen, kwam de twijfel toch wel opzetten. (dit was nummer zoveel van dit soort opmerkingen)
jasmijn78 schreef:Ulala schreef:Mijn vriendin had ook les van die beunhaas en toen de beunhaas een keer riep: schop hem naar voren, terwijl dat paard net onder het zadel was en je écht heel gedoseerd met been moest komen, kwam de twijfel toch wel opzetten. (dit was nummer zoveel van dit soort opmerkingen)
Hmmm... Als je een beetje ervaring hebt met jonge paarden weet je dat je vooral in het begin je hulpen 'groot' moet geven. Dan kan inhouden dat je hem dus inderdaad wel eens naar voren moet 'schoppen'. (op de juiste manier; dus dan wel loslaten aan de voorkant)Het gaspedaal is het allereerste en allerbelangrijkste knopje wat je er op moet monteren. Dan kun je wel heel gedoseerd hulpen willen geven, maar als je daar de gewenste reactie niet op krijgt moet je wat. En juist een jong paard dat gespannen raakt moet je naar VOREN rijden, zodat je de spanning af kunt laten vloeien. Nooit gaan trutten op zo'n moment! Over een voorwaartste hulp mag met een jong paard NOOIT een misverstand ontstaan. Als je een jong paard op essentiele momenten niet naar voren 'schopt' kun je een levensgevaarlijke draak creeeren. Dat beseffen mensen die geen ervaring hebben met jonge paarden vaak niet... Bij een jong paard begin je met het 'groot' geven van hulpen, naarmate de africhting vordert ga je ze verfijnen...
Het is hier al meerdere keren voorbij gekomen: mensen die geen dressuur/wedstrijdambities hebben, maar wel netjes willen leren paardrijden/buitenrijden. Voor diegene: ga eens lessen bij een ervaren eventing instructeur: Die zijn echt van alle markten thuis!
KiWiKo schreef:ben ik het ook wel mee eens![]()
moet ik 40 euries neertellen voor een les, dan moet het wel heel wat toegevoegde waarde hebben![]()
en ben ik enorm kritisch
en het is zeker zo dat er meer beunhazen in het lagere segment zitten, absoluut waar