beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Re: beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:32

Helaas gebeurt het ja. Heb toevallig ene op stal bij mij staan. (eigen bedrijf) ook reclame op haar vrachtwagen, geeft ook les opf traint paarden van een ander, maar verschrikkelijk. Ik ga verder niet op het verhaal in want ik heb haar ook niet gezegd dat ik het niet eens ben met haar manier van omgang en training. Ja straks spreek ik haar weer aan dat haar paard (1 van de 4) finaal aan het afdraaien is je krijgt hem geen halster meer om, tewijl 2 weken terug ging dat nog wel.
Nee wedstrijd niveau en deurne of wat dan ook voor een papieren zeggen mij niks. Ervaring en zels discepline en correctheid zegt mij veel meer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:33

Lovely schreef:
scoxxx schreef:
Op buitenritten (rechte lijnen) bemerk je het snelste dat je paardje scheef is. En is het beter recht te richten, op een rechte lijn. (..)Wat ik zie is dat met name mijn "groene" paardjes slecht balans vinden in een bak.
Buiten is dit makkelijker en beter te trainen. En dus beter voor deze dieren, omdat zo de kans op blessure's significant kleiner wordt.(..)

Even hoor, ik kan het niet laten: rechtuit over een bospad zijn ze gerust zo scheef als ze maar willen hoor. Feit dat je paard in de bak moeite heeft, ligt niet zozeer aan de bak alswel aan het feit dat je er niet voldoende aan werkt in de bak en daarbuiten. Buiten lijkt makkelijker, maar in wezen zit je helemaal niet aan zijn lijf. Dit is wel echt iets wat je met je instructeur moet bespreken zodat je doelgericht kunt werken aan je paard Lachen. Beschouw het als een tip Lachen.
.

Dank je voor je tip Knipoog
Maar ik zie enkel bij mijn groene paarden balansproblemen in een bak, die buiten op rechte lijnen sneller eruit getrained zijn.
Mijn ervaren paarden hebben geen balansproblemen in een bak.
En buiten zit ik wel degelijk aan een paardenlijf. Oei, anders lukken die vele kilometertjes niet hoor Knipoog --> kreupel door overbelasting en dus bij een veterinaire keuring gediskwalificeerd.

Ik persoonlijk vermoed juist dat op lange afstanden een scheefgaand paard snel in de problemen komt.
Vergeet niet dat dit dier 8 tot 10 uren achter elkaar aan het draven en galopperen is.

@ Sporter; nee Lovely en ik kennen elkaar niet (tenzij ik aan een acuut geheugenverlies lijdt Knipoog )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:43

Ulala schreef:
Klinkt zweverig, maar is niet zo bedoeld: luister naar je gevoel.

Weet een leek naar welk gevoel hij moet luisteren dan?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:46

scoxxx schreef:
Voor mij geldt; het moet prettiger aanvoelen dan dat het gister zonder de "beunhaas" aanvoelde.
Ik bedoel, ik wil in 1 uur les duidelijk verbetering voelen en zien. Daarnaast moet deze verbetering blijvend zijn.
Voldoet de les hier niet aan, dus 1. duidelijke verbetering in 1 uur en 2. verbetering moet blijvend zijn.... dan neem ik dus geen les meer bij betreffende persoon.

Ik heb bijv ookwel les gehad van een ZZ-instructeur, die didactisch haar zaakjes goed wist te onderbouwen. Echter... mijn arabier verslechterde en door het "met druk naar het bit rijden" werd zij zeer gestresst.
Verslechtering in mijn ogen. En dus op zoek naar iets anders.
En zo houd ik mijn ogen altijd open, ben zeer ontrouw (haha), maar altijd op zoek naar verbetering.

Dan heb je wel veel haast.
Als mensen bij mij komen lessen moeten ze bijna altijd 1,2,3 of wel meer stappen terug doen om de boel een beetje op orde te krijgen.
Het is dan al een heel gedonder om mensen ervan te overtuigen dat dit in weze een stap vooruit is ipv een aantal stappen achteruit.
Diegene die dit niet begrijpen zijn ook idd al snel na 1 les weer verdwenen.
Gelukkig zijn de mensen die overblijven ook het prettigst om aan les te geven!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:50

sporter schreef:
@ shan

Maar stel nou dat je een leek bent dan kun je toch onmogenlijk op je gevoel af gaan?
En dan kom je imo weer uit bij de papiertjes en wedstrijd niveau's

Misschien eens om je heen kijken en aan mensen vragen die je goed en sympathiek vind rijden en/of met goede resultaten rijden vragen bij wie zij lessen.
Het is trouwens wel zo dat leek of geen leek, iedereen die om zijn paard geeft al heel snel het gevoel heeft of dingen wel of niet door de beugel kunnen.
Maar daar moet je je wel voor openstellen en eerlijk zijn tegenover jezelf en je paard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:52

Indien je 1-2-3 stappen terug dient te doen en je voelt je paard een stuk ontspannender worden, rechter, nageeflijker, meer balans, happier.... dan is dàt voor mij de verbetering die ik "eis" in het uurtje les Knipoog
En kom ik zeker terug hoor Haha!

Let wel, ik wil geen dressuurpaard hoor... ik wil een recht en nageeflijk paard die zijn vele training- en wedstrijdkilometers zonder blessure's kan rijden.
Dàt is voor mij zo belangrijk... blessureloos en met een happy paard rijden.

En een leek... mmm... heeft juist een leek niet de mogelijkheid om veel zwart-witter te kunnen beoordelen, zonder de bagage die zijn visie wellicht iets kunnen vertroebelen? Paard happy = OK. Paard unhappy = Niet OK.
Ik bedoel, ik persoonlijk ben vroeger wel vaker onder de indruk geweest van bepaalde theorieen. En achteraf bleek de praktijk anders uit te wijzen.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 22-07-08 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:54

@shan
Ja daar heb je gelijk in.
Maar ik kan me toch voorstellen dat het als leek zijnde niet zo makkelijk is. Er zijn zoveel verschillende instructeurs stromingen mogenlijkheden en daarbij nog meningen. Je kunt nog zoveel in het rond vragen maar zoek maar eens uit wiens verhaal klopt die van de beunhaas of de prof. Want vooral de beunhazen kunnen het allemaal erg aannemelijk doen klinken

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:59

Ik denk dat een leek het makkelijker heeft. Paard happy = OK, paard unhappy = niet OK.
Hoe meer kennis, hoe moeilijker het wordt. Hoe meer vragen, hoe minder (duidelijke) antwoorden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:09

Wat is volgens jullie eigenlijk het verschil tussen een beunhaas en een prof?
(in deze context dan)

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een vrij veelzijdig paardensporter ben en zeker geinteresseerd ben in de vele takken van de sport, maar dat al die verschillende zg stromingen mij totaal niet boeien.
Dat zijn vaak de beunhazen/goeroes waar iedereen achteraan holt, trek een alternatief jasje aan, zet een alternatief hoedje op, laat je haar groeien, doe je mooie babbel en iedereen rent achter je aan. Haha!
Vooral die mensen die zoekende zijn en het uiteindelijk nooit zullen vinden.
Vandaag doen ze NH, morgen is AR het en ze raken er alleen maar meer van in de war.
Laat een leek eerst maar eens 'gewoon' gaan paardrijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:12

helemaal mee eens!!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:13

ik ook Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:15

Ja, maar het is zo saai als het allemaal maar gewoontjes is Haha! .

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:27

Een goede instructeur kost meestal aardig wat geld. Als je een instructeur zoekt voor 7,50 per half uur, dan zul je meer beunhazen vinden dan als je meer te besteden hebt. Dit wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen op de regel zijn en ook niet dat alle 'duurdere' instructeurs goed zijn. Maar wat ik wel vind is dat veel mensen met een paard niet willen investeren in goede instructie. Ze kijken dan naar de prijs in plaats van de kwaliteit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:59

Het is net als met een paard verkopen, je moet er veel voor vragen, anders denkt men: Dat kan nooit goed zijn. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:02

pasdedeux schreef:
Een goede instructeur kost meestal aardig wat geld. Als je een instructeur zoekt voor 7,50 per half uur, dan zul je meer beunhazen vinden dan als je meer te besteden hebt. Dit wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen op de regel zijn en ook niet dat alle 'duurdere' instructeurs goed zijn. Maar wat ik wel vind is dat veel mensen met een paard niet willen investeren in goede instructie. Ze kijken dan naar de prijs in plaats van de kwaliteit.

naaah is niet helemaal waar, als ik zie wat sommige mensen durven te rekenen die een of andere hoolikibooo naam voor het woordje instructeur hebben staan.......... sla ik stijl van achterover Lachen Lachen

Ik heb nooit veel gevraagd voor mijn lessen........ maar mijn eerste issue was ook niet verdienen Lachen ik vind het gewoon geweldig een combinatie te laten groeien in elkaar en met elkaar Knipoog

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:09

Ja maar jij bent 1 van die uitzonderingen Haha!

Ik vind wel dat er meer beunhazen zijn in het lagere segment dan in het hogere.
In de hogere prijsklasse vallen ze sneller door de mand. Als je wat slechts hoort over iemand die 40 euro per half uur kost of over iemand die 10 euro kost, dan denk je al snel... nou voor die 40 euro ga ik die niet proberen terwijl je bij die beunhaas van een 10tje denkt ach kijken kan geen kwaad. Maar het is inderdaad ook waar dat het ook andersom werkt: zo als die 40 euro kost, dan zal die wel goed zijn... Ziek
Slimme hooolikibooo's ....tja wat moet ik daar op zeggen Gestoord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:12

ben ik het ook wel mee eens Knipoog Lachen

moet ik 40 euries neertellen voor een les, dan moet het wel heel wat toegevoegde waarde hebben Lachen Lachen en ben ik enorm kritisch

en het is zeker zo dat er meer beunhazen in het lagere segment zitten, absoluut waar

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:04

LDRD schreef:
Ulala schreef:
Klinkt zweverig, maar is niet zo bedoeld: luister naar je gevoel.

Weet een leek naar welk gevoel hij moet luisteren dan?

Ik bedoel je eigen gevoel over hoe het allemaal gaat. Niet of je perfect voelt of je paard beter of slechter loopt, want dat voelt nog niet iedereen die begint met paardrijden, maar meer van, hmm neem ik alles aan wat diegene zegt, ben ik het met hem of haar altijd eens of zegt mijn gevoel iets anders.
Ik kreeg steeds meer twijfels aan mijn beunhaas-leraar en had achteraf véél meer op dat gevoel in moeten gaan en er mee moeten stoppen.
Mijn vriendin had ook les van die beunhaas en toen de beunhaas een keer riep: schop hem naar voren, terwijl dat paard net onder het zadel was en je écht heel gedoseerd met been moest komen, kwam de twijfel toch wel opzetten. (dit was nummer zoveel van dit soort opmerkingen)
Ik bedoel een goede instructeur ziet (eigenlijk zag iedere sukkel dat op dat moment) wanneer een paard super gespannen is en weet dan dat je niet je been er moet inproppen. Ja als je er graag af wilt ja.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:06

missmiekie schreef:
Je noemt in jou bericht: positief, en zelfvertrouwen. En ik vind dat nu juist een punt waarop het (in mijn ogen) tegenwoordig ernstig fout gaat! Ik heb vroeger(van m'n 6e tot m'n 13e) op de duitse manier les gehad, dat wil zeggen, als iets waardeloos is, werd d'r gerust door de hele bak geroepen(of er nou mensen bijstonden of niet) dat ik verschrikkelijk zat te prutsen en dat het (en dit is letterlijk): 300x waardeloos was! Ik leerde hier ontzettend van, aangezien je dat natuurlijk niet nog een keer wilde. Hierdoor werden we hard en zeker niet van die trutjes, zoals je ze tegenwoordig nogal eens ziet(maar dat terzijde).
Tegenwoordig lijkt de manier van lesgeven wel; lief zijn, positief benaderen, ookal is het verschrikkelijk, toch zeggen dat het redelijk of 'beter dan hiervoor' was. Een groot deel instructeurs durft tegenwoordig niet meer te zeggen hoe het nu echt is(of ze zien het niet). Ik sta wel eens lessen van andere instructeurs te volgen(omdat ik van mening ben dat je van iedereen iets kan leren, ook als instructrice zijnde) en dan vraag ik me echt wel eens af, of ze nu bezig zijn in de les om een paard te verbeteren of het gevoel(psychologisch doel) van de persoon op te hemelen....
*Zo, dit was een lang verhaal*

Dat merk ik eigenlijk ook. Heb al verschillende instructeurs versleten die enkel maar vonden dat ik goed bezig ben. Kreeg altijd maar complimentjes van: 'goed zo, u houding is goed, goed gedaan,...'. Maar ik kreeg weinig of zelden kritiek... en dat terwijl mijn houding echt op weinig trekt en dat ik rijtechnisch niet bepaald sterke dingen doe...
Om deze reden ben ik altijd maar gestopt bij die lesgever.

Probleem is wel dat ik geen eigen paard heb dus moet lessen op een gehuurd paard van de lesgever zelf en dat vind je niet zo gauw... Maar als ik les neem wil ik het wel liever gelijk te goei hebben Lachen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:37

[PP] -> [RT-D]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:16

lindake schreef:
Probleem is wel dat ik geen eigen paard heb dus moet lessen op een gehuurd paard van de lesgever zelf en dat vind je niet zo gauw... Maar als ik les neem wil ik het wel liever gelijk te goei hebben Lachen.

ik ken wel iemand die dat doet, maar die zit wel in de buurt van Tilburg (NL). Als je bereid bent zover te reizen, PB dan eens voor gegevens.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:10

Ulala schreef:
Mijn vriendin had ook les van die beunhaas en toen de beunhaas een keer riep: schop hem naar voren, terwijl dat paard net onder het zadel was en je écht heel gedoseerd met been moest komen, kwam de twijfel toch wel opzetten. (dit was nummer zoveel van dit soort opmerkingen)

Hmmm... Als je een beetje ervaring hebt met jonge paarden weet je dat je vooral in het begin je hulpen 'groot' moet geven. Dan kan inhouden dat je hem dus inderdaad wel eens naar voren moet 'schoppen'. (op de juiste manier; dus dan wel loslaten aan de voorkant)Het gaspedaal is het allereerste en allerbelangrijkste knopje wat je er op moet monteren. Dan kun je wel heel gedoseerd hulpen willen geven, maar als je daar de gewenste reactie niet op krijgt moet je wat. En juist een jong paard dat gespannen raakt moet je naar VOREN rijden, zodat je de spanning af kunt laten vloeien. Nooit gaan trutten op zo'n moment! Over een voorwaartste hulp mag met een jong paard NOOIT een misverstand ontstaan. Als je een jong paard op essentiele momenten niet naar voren 'schopt' kun je een levensgevaarlijke draak creeeren. Dat beseffen mensen die geen ervaring hebben met jonge paarden vaak niet... Bij een jong paard begin je met het 'groot' geven van hulpen, naarmate de africhting vordert ga je ze verfijnen...

Het is hier al meerdere keren voorbij gekomen: mensen die geen dressuur/wedstrijdambities hebben, maar wel netjes willen leren paardrijden/buitenrijden. Voor diegene: ga eens lessen bij een ervaren eventing instructeur: Die zijn echt van alle markten thuis!

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:18

jasmijn78 schreef:
Ulala schreef:

Hmmm... Als je een beetje ervaring hebt met jonge paarden weet je dat je vooral in het begin je hulpen 'groot' moet geven. Dan kan inhouden dat je hem dus inderdaad wel eens naar voren moet 'schoppen'. (op de juiste manier; dus dan wel loslaten aan de voorkant)Het gaspedaal is het allereerste en allerbelangrijkste knopje wat je er op moet monteren. Dan kun je wel heel gedoseerd hulpen willen geven, maar als je daar de gewenste reactie niet op krijgt moet je wat. En juist een jong paard dat gespannen raakt moet je naar VOREN rijden, zodat je de spanning af kunt laten vloeien. Nooit gaan trutten op zo'n moment! Over een voorwaartste hulp mag met een jong paard NOOIT een misverstand ontstaan. Als je een jong paard op essentiele momenten niet naar voren 'schopt' kun je een levensgevaarlijke draak creeeren. Dat beseffen mensen die geen ervaring hebben met jonge paarden vaak niet... Bij een jong paard begin je met het 'groot' geven van hulpen, naarmate de africhting vordert ga je ze verfijnen...

Het is hier al meerdere keren voorbij gekomen: mensen die geen dressuur/wedstrijdambities hebben, maar wel netjes willen leren paardrijden/buitenrijden. Voor diegene: ga eens lessen bij een ervaren eventing instructeur: Die zijn echt van alle markten thuis!

Ik ben het met je eens dat je duidelijk moet zijn voor een jong paard en niet moet trutten. Voorwaarts is voorwaarts. En een schop heeft ie gerust wel eens gehad. Het blijkt misschien niet helemaal uit mijn post, maar in deze situatie had een harde schop bij dit paard écht compleet misgegaan. Tuurlijk moet je dit soort dingen voorwaarts oplossen maar in die situatie was voorzichtig been en een stemhulp echt beter en daar ging hij ook gewoon op voorwaarts. Ik bedoel alleen dat een goede instructeur dat had gezien. Ik wilde geen discussie openen over het inrijden van jonge paarden, die zijn er al genoeg Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:13

KiWiKo schreef:
ben ik het ook wel mee eens Knipoog Lachen

moet ik 40 euries neertellen voor een les, dan moet het wel heel wat toegevoegde waarde hebben Lachen Lachen en ben ik enorm kritisch

en het is zeker zo dat er meer beunhazen in het lagere segment zitten, absoluut waar

Ik vind dat vooral in het "andere" segment veel dure instructie is waarbij je mogelijk meer beunhazen hebt omdat er maar weinig erkende opleidingen de andere kant op zijn... Western-instructie en Klassieke Dressuur lijkt ook al (veel) duurder dan de normale dressuurinstructie, en dan weet je ook nog niet of je een goede hebt.

Richting dressuur zijn er veel controle mogelijkheden of je te maken hebt met een beunhaas of niet.
Je hebt ten eerste de eigen wedstrijdervaring van de ruiters en hoe zij presteren met hun paarden in de ring voor een onafhankelijke jury.
Dan heb je nog de verschillende opleidingen die een instructeur kan volgen met examen als afsluiting.
En tenslotte heb je nog de jurycursussen met examen waarbij iemand leert hoe hij moet kijken door juryogen en jouw functioneren dus ook op die manier kan beoordelen indien noodzakelijk. (mijn instructrice is dus naast volledig gediplomeerd, zelf op hoog niveau rijdend en paarden opleidend ook Z-jurylid)

In de westernsport is er volgens mij nog geen algemene erkende opleiding. waarschijnlijk wel tot jurylid, maar ik heb nog nooit gehoord van een instructeursopleiding. Weet iemand of zoiets bestaat?
Daarbij heb je daar ook verschillende manieren van trainen, en ik persoonlijk zou als ik om wil schakelen dus niet weten welke manier goed is. Behalve natuurlijk dat ik weet of het een prettige manier is voor mij en mijn paard. Dat voel ik wel gelukkig Knipoog

In de regionen van Centered Riding heb je dacht ik wel gecertificeerde instructeurs.

Maar hoe zit dat met de Klassieke dressuur?
Is daar een soort opleidingstraject? Of manier van niveau-bepaling? Kwaliteitscontrole?

Met natural Horsemanship heb je geloof ik wel weer iets van Levels, weet niet meer of dat van Pat Parelli was, en Monty Roberts heeft toch ook iets van gecertificeerde instructeurs/trainers? Misschien kan iemand uit die wereld daar wat meer over vertellen...

Als iedereen goed op de hoogte is van de opleidingen uit bepaalde richtingen, en het is controleerbaar of diegene die beweren erkend/gediplomeerd/gecertificeerd te zijn, dat ook werkelijk zijn, en het is bekend wat de opleiding inhoudt en wat voor niveau je mag verwachten, kun je als leek veel makkelijker onderscheiden wie mogelijk Beunhaas is, en wie toch op zijn minst een bepaalde basisopleiding met theorie en praktijk heeft genoten.

dan filter je de grote fantasten die geloven in hun eigen verhalen, er eerder uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:41

Joyce, zit wel wat in. Maar het NH gebeuren is het wel aardig dat er levels in zijn, maar dat is ook maar gewoone en sigaar uit eigen doos omdat er geen onafhankelijk orgaan is dat die niveaus bepaalt of toetst.

Klassieke dressuur is ook zo'n bijzonder verschijnsel. Het is niet nieuw, maar ik vraag me wel eens waarin men zich precies wil onderscheiden van al het andere paardrijdende volk. Tevens krijg ik bij al dat soort stromingen altijd het gevoel dat ze goed willen lijken door iets anders af te keuren en dat is volgens mij nog steeds geen goed signaal.
Het traject dat je beschrijft voor dressuur, is er precies zo voor springen, tot de aparte opleiding tot parcoursbouwer en jurylid aan toe.