Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
autumn08 schreef:Ik wil dit topic even omhoog halen, omdat ik met een lengte/grootte kwestie zit.
Ik ben zelf 1.75m en van normaal postuur. Er wordt gezegd dat je je dan beter bij paarden tussen 1.60m en 1.70m kunt houden. Ik heb echter interesse in Haflingers en Fjordenpaardjes, maar vanwege hun lagere stokmaat kom ik er maar niet over uit of ik hier aan kan beginnen of beter aan een ander ras kan denken.
Vanwege hun robuste bouw zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, maar is de lengte/grootte paard verhouding in veel gevallen te groot of valt dat wel mee? (Zie mezelf nooit in wezen op het paard zitten en kan dus ook geen schatting maken).
Alvast bedankt, autumn
)
MyHorseGirl schreef:Ik vind veel te veel mensen hier te zwaar voor hun paard/pony.
autumn08 schreef:Ik wil dit topic even omhoog halen, omdat ik met een lengte/grootte kwestie zit.
Ik ben zelf 1.75m en van normaal postuur. Er wordt gezegd dat je je dan beter bij paarden tussen 1.60m en 1.70m kunt houden. Ik heb echter interesse in Haflingers en Fjordenpaardjes, maar vanwege hun lagere stokmaat kom ik er maar niet over uit of ik hier aan kan beginnen of beter aan een ander ras kan denken.
Vanwege hun robuste bouw zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, maar is de lengte/grootte paard verhouding in veel gevallen te groot of valt dat wel mee? (Zie mezelf nooit in wezen op het paard zitten en kan dus ook geen schatting maken).
Alvast bedankt, autumn
hestejente schreef:Het hangt er maar net vanaf of je je aan die mensen wil ergeren. Ik ben langer dan jij en hou ook niet van grote paarden... waarom zouden wij niet op een fjord of hafje kunnen rijden? Ik heb me nooit te groot/lang gevoeld. Er zijn meer dan genoeg volwassenen die heel veel plezier beleven met zulke paardjes, als ik jou was zou ik gewoon een leuke haf zoeken, veel plezier alvast!
superwoman schreef:hestejente schreef:Het hangt er maar net vanaf of je je aan die mensen wil ergeren. Ik ben langer dan jij en hou ook niet van grote paarden... waarom zouden wij niet op een fjord of hafje kunnen rijden? Ik heb me nooit te groot/lang gevoeld. Er zijn meer dan genoeg volwassenen die heel veel plezier beleven met zulke paardjes, als ik jou was zou ik gewoon een leuke haf zoeken, veel plezier alvast!
Nee, het hangt er vanaf of de pony last heeft van je lengte![]()
Een ladder kun je op verschillende manieren dragen, maar er zijn manieren bij die de trap veel zwaarder maken ivm het hefboomeffect
hestejente schreef:Een pony heeft geen last van die lengte. Een haf of fjord kan autumn08 makkelijk dragen. Tenzij hij een duidelijk gebrek heeft of bijv. oud en en het gewicht niet meer aankan.
autumn08 schreef:Bedankt voor jullie reactie's allemaal!
Leuk Fjordje zeg, Mary_Andor! Ik ben zelf 1.75m bij 56kg dus dat moet wel lukken dan... ik ga het dan zeker eens wagen een kijkje te nemen in dat geval, en zoals iemand anders me al tipte misschien eens een foto nemen om zelf te kunnen oordelen. Zolang het paardje er verder geen last van heeft... Vind het zulk leuke paardjes!
. Mijn pony had er totaal geen last van het is gewoon omdat ik het zelf niet meer zo fijn vond om op der te rijden. ik heb altijd super geweldig met haar gereden en ik spring er nu nog steeds heel soms op. ik merk geen verschil aan der als wanneer ik erop reed of nu een meisje van nog geen 1.45. (qua slomigheid of iets anders. ik weeg trouwens nog geen 50 kg).mick75 schreef:Een lange ruiter HOEFT niet een paard/ pony te hinderen, het is maar net hoe je ermee omgaat, en vooral, hoe je rijdt! Als jij beseft dat je aan de lange kant bent voor je pony en daar dus met gewichtsverplaatsingen (bochten, zijwaardse gangen) rekening mee houdt en gewoon met je bovenlijf de bewegingen van je onderlijf corrigeert/ compenseert is er geen sprake van hinder of het uit balans brengen van een paard. Een kort persoon kan een paard van de "juiste" maat ook flink hinderen door verkeerde gewichtsverplaatsingen, mogen beginners dan niet meer leren rijden?
Ik ken talloze mensen die voor het plaatje "te lang" zijn (dus niet te zwaar!!!) maar die zo met hun bovenlijf hun bewegingen corrigeren dat je onmogelijk van hinder kan spreken. Te zwaar vind ik een heel ander verhaal (al kan een goed ruiter ook deels gewicht corrigeren/ compenseren met een goede zit). Bij te zwaar spelen er hele andere emoties mee dan bij te lang, omdat je op overgewicht (meestal) enige invloed hebt, en op lengte niet.
.
. superwoman schreef:maar wees wel eerlijk tegenover jezelf en de pony!
Die smoesjes daar heb niemand wat aan.
xmarliez schreef:Ik zeg toch ook dat ik nu niet meer rijd. slijtage heeft ze er niet van opgelopen aangezien ik ook helemaal niet zwaar ben. ik rijd nu al zeker een half jaar niet meer en wordt nu bereden door een klein meisje.
en het is echt niet dat ik zo nodig moet paardrijden (aangezien ik nu al een hele tijd niet rijd, zelfs niet op mijn bijrijdpony omdat we daar van af voor af aan mee moeten gaan beginnen) imo is de pony het belangrijkste en mijn pony heeft er geen slijtage aan overgehouden. ik heb het er met de DA destijds over gehad en die heeft tegen mij gezegt dat ik me nog geen zorgen hoef te maken. toch heb ik er voor gekozen om niet meer te rijden. mijn pony is gewoon 100% gezond en alles functioneerd nog prima.
Mischien niet voor mij bedoeld maar ik voel me aangesproken, ik ben eerlijk tegenover mezelf en vooral tegenover me pony, daarom heb ik dus ook besloten om niet meer te rijden en te kijken wat het beste voor mijn pony is.superwoman schreef:maar wees wel eerlijk tegenover jezelf en de pony!
Die smoesjes daar heb niemand wat aan.
AngelofLove schreef:Ik zie soms idd ook foto's waarvan ik denk "dit kan echt niet". Maar ja, zelf ben ik 1.89 (en normaal - slank postuur) en ik rij op een tinker van 1.55. Ook niet de ideale combinatie maar ik moet wel zeggen dat ik er alleen recreatief (bosritten) mee rij, dus tja, ondervindt ze dan wel hinder of niet. Voor het plaatje is het misschien niet ideaal.
Equidea schreef:Wel weet ik dat als ik te groot was geweest, ik wel had gezorgd dat er of een bijrijder kwam, of ze een beter thuis kon krijgen, geen haar op mijn hoofd dat ik egoïstisch zou willen blijven rijden in dat geval.
Verder kan ik ook geen respect opbrengen voor mensen die voornamelijk te zwaar zijn voor de combinatie, te lang met mate is nog te overzien. Maar te zwaar, al is het maar met mate, daar kan ik echt boos om worden...
mick75 schreef:Mij is altijd geleerd dat iemand die 75 kilo weegt en goed met de bewegingen van het paard mee kan gaan voor het paard net zo zwaar lijkt als iemand van 55 kilo die als een hobbezak zit (beginners, mensen met gewoon een echt slechte zit)