Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:08

En ik ga hier echt op TEMmen, je kunt beter een eigen topic aan maken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:12

Ik vind veel te veel mensen hier te zwaar voor hun paard/pony. Idd, de lengte, dat kan nog wel, kijk, als je gewoon niet zwaar bent, en je pony gewoon niet belemmert in hun bewegingen kan het nog wel.

Maar er zijn zoveel mensen die ik gewoon te zwaar vindt voor hun pony. Als ik dat dan zie op bokt, dan denk ik, hun eigen plezier gaat vast voor dan die van de pony.

Maar. Ik wil níémand hiermee aanvallen, het is gewoon míjn mening. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:17

autumn08 schreef:
Ik wil dit topic even omhoog halen, omdat ik met een lengte/grootte kwestie zit.

Ik ben zelf 1.75m en van normaal postuur. Er wordt gezegd dat je je dan beter bij paarden tussen 1.60m en 1.70m kunt houden. Ik heb echter interesse in Haflingers en Fjordenpaardjes, maar vanwege hun lagere stokmaat kom ik er maar niet over uit of ik hier aan kan beginnen of beter aan een ander ras kan denken.

Vanwege hun robuste bouw zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, maar is de lengte/grootte paard verhouding in veel gevallen te groot of valt dat wel mee? (Zie mezelf nooit in wezen op het paard zitten en kan dus ook geen schatting maken).

Alvast bedankt, autumn

Hangt er vanaf hoe groot de pony is en hoe breed!
Een forse E-pony kán. (vanaf 1.50) Maar die zijn wat moeilijker te vinden en vaak ook vrij duur, omdat ze veel gevraagd zijn. ( Ook weet ik niet welke leeftijd je heb en of je dus nog veel kans heb om zwaarder te worden, want 1.75 en normaal postuur is toch al een redelijk gewicht (incl zadel en kleding) voor zo'n diertje én met een korte rug moet je kont er natuurlijk ook op passen Knipoog Haha! )
Een paard is imo beter Lips are sealed

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:20

MyHorseGirl schreef:
Ik vind veel te veel mensen hier te zwaar voor hun paard/pony.

Ik moet het daar helaas mee eens zijn.....
De wereldbevolking wordt alsmaar dikker en dikker en dikker, maar de kracht van paarden groeit niet evenredig mee.
Er zijn altijd al slanke, gespierde, graatmagere en mollige exemplaren op de wereld geweest.... en dat is prachtig, veel diversiteit!
Tegenwoordig groeien we echter wel de spuigaten uit.... kijk maar om je heen.

Mensen die echt te dik zijn ( en dan gaat het niet om 'mooi' maar 'gezond' gewicht) kiezen soms voor een paard dat daar niet bij past.... ik begrijp dat maar moeilijk.
Wanneer je zelf veel moeite hebt je gewicht en dus je gezondheid in eigen hand te nemen is dat lastig zat, dat begrijp ik absoluut.
Een paard is echter de onschuldige factor in het geheel.
Ik vind dat mensen het aan het dier verplicht zijn te zorgen dat hun gewicht binnen de perken blijft....

De tabellen hiervoor zijn bekend, nu is het alleen nog zaak dat mensen dergelijke bewezen feiten niet van de hand wijzen als zijnde onzin...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:22

autumn08 schreef:
Ik wil dit topic even omhoog halen, omdat ik met een lengte/grootte kwestie zit.

Ik ben zelf 1.75m en van normaal postuur. Er wordt gezegd dat je je dan beter bij paarden tussen 1.60m en 1.70m kunt houden. Ik heb echter interesse in Haflingers en Fjordenpaardjes, maar vanwege hun lagere stokmaat kom ik er maar niet over uit of ik hier aan kan beginnen of beter aan een ander ras kan denken.

Vanwege hun robuste bouw zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, maar is de lengte/grootte paard verhouding in veel gevallen te groot of valt dat wel mee? (Zie mezelf nooit in wezen op het paard zitten en kan dus ook geen schatting maken).

Alvast bedankt, autumn

Het hangt er maar net vanaf of je je aan die mensen wil ergeren. Ik ben langer dan jij en hou ook niet van grote paarden... waarom zouden wij niet op een fjord of hafje kunnen rijden? Ik heb me nooit te groot/lang gevoeld. Er zijn meer dan genoeg volwassenen die heel veel plezier beleven met zulke paardjes, als ik jou was zou ik gewoon een leuke haf zoeken, veel plezier alvast!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:21

hestejente schreef:
Het hangt er maar net vanaf of je je aan die mensen wil ergeren. Ik ben langer dan jij en hou ook niet van grote paarden... waarom zouden wij niet op een fjord of hafje kunnen rijden? Ik heb me nooit te groot/lang gevoeld. Er zijn meer dan genoeg volwassenen die heel veel plezier beleven met zulke paardjes, als ik jou was zou ik gewoon een leuke haf zoeken, veel plezier alvast!

Nee, het hangt er vanaf of de pony last heeft van je lengte Pling
Een ladder kun je op verschillende manieren dragen, maar er zijn manieren bij die de trap veel zwaarder maken ivm het hefboomeffect

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:27

superwoman schreef:
hestejente schreef:

Nee, het hangt er vanaf of de pony last heeft van je lengte Pling
Een ladder kun je op verschillende manieren dragen, maar er zijn manieren bij die de trap veel zwaarder maken ivm het hefboomeffect

Een pony heeft geen last van die lengte. Een haf of fjord kan autumn08 makkelijk dragen. Tenzij hij een duidelijk gebrek heeft of bijv. oud en en het gewicht niet meer aankan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:23

hestejente schreef:
Een pony heeft geen last van die lengte. Een haf of fjord kan autumn08 makkelijk dragen. Tenzij hij een duidelijk gebrek heeft of bijv. oud en en het gewicht niet meer aankan.

Waarom zou een pony geen last krijgen van het hefboom-effect als de ruiter te groot is?
Paard(je) zal harder moeten werken om z'n balans te houden en daardoor kan er overbelasting optreden.
Een lange ruiter heeft veel meer invloed als deze op het paard naar rechts hangt, dan een kleine ruiter... Een paard moet zijn en jouw gewicht verdelen en bij het corrigeren van het balans zal het dus niet evenredig op 4 benen rusten, vandaar overbelasting.

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:32

Zelf heb ik ook kleine maar supersterke Fjord. hij is maar 1.35 en 4,5. Hij is al lekker bespierd en sinds kort rij ik ook op hem. ik ben 1.73 meter en 70 kilo maar ik heb absoluut niet het idee dat ik te groot of te zwaar voor hem ben. Lachen

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:57

Bedankt voor jullie reactie's allemaal!

Leuk Fjordje zeg, Mary_Andor! Ik ben zelf 1.75m bij 56kg dus dat moet wel lukken dan... ik ga het dan zeker eens wagen een kijkje te nemen in dat geval, en zoals iemand anders me al tipte misschien eens een foto nemen om zelf te kunnen oordelen. Zolang het paardje er verder geen last van heeft... Vind het zulk leuke paardjes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:09

autumn08 schreef:
Bedankt voor jullie reactie's allemaal!

Leuk Fjordje zeg, Mary_Andor! Ik ben zelf 1.75m bij 56kg dus dat moet wel lukken dan... ik ga het dan zeker eens wagen een kijkje te nemen in dat geval, en zoals iemand anders me al tipte misschien eens een foto nemen om zelf te kunnen oordelen. Zolang het paardje er verder geen last van heeft... Vind het zulk leuke paardjes!

Nou, dan vind ik je slank ipv normaal postuur Tong uitsteken
Het gewicht is natuurlijk positief, echter zorgen dikke(re) benen ervoor dat de beugels korter moeten. Jij zal dus juist verder onder de pony vandaan komen met je benen.
Toch is voor het balans je romp het belangrijkste, die moet er niet te hoog bovenuit komen. Of je moet heel goed kunnen rijden en zorgen voor een optimale bespiering om dat op te kunnen vangen.

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:28

Ik vind het er allereerst niet uitzien als iemand veel te groot is.
Ten tweede vind ik het nog eens oneerlijk, want vaak ben je als je groot bent ook ouder, en als je dan op wedstrijd gaat moet je tegen allemaal kleine kinderen rijden. Ze hebben niet voor niets ingedeeld op grootte van je pony. Nu kunnen er wel uitzonderingen zijn (ken ook een meisje van 14 die nog op een B-pony past), maar te groot vind ik geen uitzondering.
Overigens kun je ook niet meer mooi zitten als je te groot bent, waardoor het rijden ook minder goed gaat.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 01:43

Een lange ruiter HOEFT niet een paard/ pony te hinderen, het is maar net hoe je ermee omgaat, en vooral, hoe je rijdt! Als jij beseft dat je aan de lange kant bent voor je pony en daar dus met gewichtsverplaatsingen (bochten, zijwaardse gangen) rekening mee houdt en gewoon met je bovenlijf de bewegingen van je onderlijf corrigeert/ compenseert is er geen sprake van hinder of het uit balans brengen van een paard. Een kort persoon kan een paard van de "juiste" maat ook flink hinderen door verkeerde gewichtsverplaatsingen, mogen beginners dan niet meer leren rijden?

Ik ken talloze mensen die voor het plaatje "te lang" zijn (dus niet te zwaar!!!) maar die zo met hun bovenlijf hun bewegingen corrigeren dat je onmogelijk van hinder kan spreken. Te zwaar vind ik een heel ander verhaal (al kan een goed ruiter ook deels gewicht corrigeren/ compenseren met een goede zit). Bij te zwaar spelen er hele andere emoties mee dan bij te lang, omdat je op overgewicht (meestal) enige invloed hebt, en op lengte niet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:42

Ik ben ook te lang voor mijn pony maar ik heb tot een half jaar terug nog gewoon op mijn pony gereden hoor Lachen. Mijn pony had er totaal geen last van het is gewoon omdat ik het zelf niet meer zo fijn vond om op der te rijden. ik heb altijd super geweldig met haar gereden en ik spring er nu nog steeds heel soms op. ik merk geen verschil aan der als wanneer ik erop reed of nu een meisje van nog geen 1.45. (qua slomigheid of iets anders. ik weeg trouwens nog geen 50 kg).
we hebben nooit wedstrijden gereden en we zagen er samen ook niet uit maar we hadden er alle 2 verschikkelijk veel plezier in en dat is toch wat telt?
Als je aan je pony merkt dat het niet meer gaat (mij is altijd verteld dan gaan ze je er af bokken omdat ze het 'lange' niet fijn vinden oid) dan is het tijd om over te stappen naar een grotere pony (niet dat ik mijn pony weg doe, maar ik rijd nu wel een grotere). maar Killy (mijn pony) heeft mij er nog nooit afgebokt en dat zal ze nu ook niet doen. puur omdat ze er geen problemen mee heeft als ik op haar rijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:33

mick75 schreef:
Een lange ruiter HOEFT niet een paard/ pony te hinderen, het is maar net hoe je ermee omgaat, en vooral, hoe je rijdt! Als jij beseft dat je aan de lange kant bent voor je pony en daar dus met gewichtsverplaatsingen (bochten, zijwaardse gangen) rekening mee houdt en gewoon met je bovenlijf de bewegingen van je onderlijf corrigeert/ compenseert is er geen sprake van hinder of het uit balans brengen van een paard. Een kort persoon kan een paard van de "juiste" maat ook flink hinderen door verkeerde gewichtsverplaatsingen, mogen beginners dan niet meer leren rijden?

Ik ken talloze mensen die voor het plaatje "te lang" zijn (dus niet te zwaar!!!) maar die zo met hun bovenlijf hun bewegingen corrigeren dat je onmogelijk van hinder kan spreken. Te zwaar vind ik een heel ander verhaal (al kan een goed ruiter ook deels gewicht corrigeren/ compenseren met een goede zit). Bij te zwaar spelen er hele andere emoties mee dan bij te lang, omdat je op overgewicht (meestal) enige invloed hebt, en op lengte niet.

Zelfs al ben je niet te lang, zal een gemiddelde ruiter geregeld het paard uit z'n balans halen. Je voelt het alleen niet, omdat het paard dat corrigeerd.
Dat een kort persoon het paard ook kán hinderen, heeft er niks mee te maken.....omdat je dan ook 2 rijstijlen met elkaar vergelijkt en dat is dus appels met peren vergelijken.
Op lengte heb je idd geen invloed,maar je heb wel een keuze om op een te kleine pony te gaan zitten en heeft imo (weer) niks met dikke/zware ruiters te maken.

@xmarliez: het plezier is niet het enige wat telt. lol met je knol okey, maar geen lol ten koste van je knol.
Je moet imo niet de slijtage vergroten, omdat je zo nodig erop moet zitten. Het paard(je) kan niet denken aan de gevolgen van het rijden, dat is de zorg van de eigenaar.

Nu moet iedereen zelf beslissen of die te groot is of niet, maar wees wel eerlijk tegenover jezelf en de pony!
Die smoesjes daar heb niemand wat aan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:52

Ik zeg toch ook dat ik nu niet meer rijd. slijtage heeft ze er niet van opgelopen aangezien ik ook helemaal niet zwaar ben. ik rijd nu al zeker een half jaar niet meer en wordt nu bereden door een klein meisje Lachen.
en het is echt niet dat ik zo nodig moet paardrijden (aangezien ik nu al een hele tijd niet rijd, zelfs niet op mijn bijrijdpony omdat we daar van af voor af aan mee moeten gaan beginnen) imo is de pony het belangrijkste en mijn pony heeft er geen slijtage aan overgehouden. ik heb het er met de DA destijds over gehad en die heeft tegen mij gezegt dat ik me nog geen zorgen hoef te maken. toch heb ik er voor gekozen om niet meer te rijden. mijn pony is gewoon 100% gezond en alles functioneerd nog prima Lachen.

Mischien niet voor mij bedoeld maar ik voel me aangesproken, ik ben eerlijk tegenover mezelf en vooral tegenover me pony, daarom heb ik dus ook besloten om niet meer te rijden en te kijken wat het beste voor mijn pony is.

superwoman schreef:
maar wees wel eerlijk tegenover jezelf en de pony!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:56

Ik zie soms idd ook foto's waarvan ik denk "dit kan echt niet". Maar ja, zelf ben ik 1.89 (en normaal - slank postuur) en ik rij op een tinker van 1.55. Ook niet de ideale combinatie maar ik moet wel zeggen dat ik er alleen recreatief (bosritten) mee rij, dus tja, ondervindt ze dan wel hinder of niet. Voor het plaatje is het misschien niet ideaal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:19

xmarliez schreef:
Ik zeg toch ook dat ik nu niet meer rijd. slijtage heeft ze er niet van opgelopen aangezien ik ook helemaal niet zwaar ben. ik rijd nu al zeker een half jaar niet meer en wordt nu bereden door een klein meisje Lachen.
en het is echt niet dat ik zo nodig moet paardrijden (aangezien ik nu al een hele tijd niet rijd, zelfs niet op mijn bijrijdpony omdat we daar van af voor af aan mee moeten gaan beginnen) imo is de pony het belangrijkste en mijn pony heeft er geen slijtage aan overgehouden. ik heb het er met de DA destijds over gehad en die heeft tegen mij gezegt dat ik me nog geen zorgen hoef te maken. toch heb ik er voor gekozen om niet meer te rijden. mijn pony is gewoon 100% gezond en alles functioneerd nog prima Lachen.

Mischien niet voor mij bedoeld maar ik voel me aangesproken, ik ben eerlijk tegenover mezelf en vooral tegenover me pony, daarom heb ik dus ook besloten om niet meer te rijden en te kijken wat het beste voor mijn pony is.

superwoman schreef:
maar wees wel eerlijk tegenover jezelf en de pony!

Ik wil idd niemand aanvallen ofzo en was voor niemand in het byzonder bedoeld. Iedereen moet het zelf weten.
Wordt alleen gek van de smoesjes die erbij worden gehaald en daar wil ik dus wel wat van zeggen.
Goed dat jij kijkt wat het beste voor je pony is. imo hoort dat ook zo. helaas zijn er mensen die rijden belangrrijker vinden dan het welzijn van de pony.
Slijtage zie je pas als het te laat is.
Volgens studie krijgt het paard al slijtage van de ruiter, dus als de ruiter niet correct rijdt of niet goed in verhouding is met het paard, zal de slijtage groter worden...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:25

Ik heb ooit mijn pony gekregen toen ik jong was, een pony van 1.40.
Ik zou de 1.70 met gemak halen en was deze pony dus eigenlijk alleen voor een paar jaar.
Het geluk bracht me, dat ik op mijn 13e gestopt ben met groeien op 1.59.
Waardoor dat gekomen is weet ik niet, wel weet ik dat ik er ontzettend blij mee ben...

Wel weet ik dat als ik te groot was geweest, ik wel had gezorgd dat er of een bijrijder kwam, of ze een beter thuis kon krijgen, geen haar op mijn hoofd dat ik egoïstisch zou willen blijven rijden in dat geval.

Verder kan ik ook geen respect opbrengen voor mensen die voornamelijk te zwaar zijn voor de combinatie, te lang met mate is nog te overzien. Maar te zwaar, al is het maar met mate, daar kan ik echt boos om worden...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:27

AngelofLove schreef:
Ik zie soms idd ook foto's waarvan ik denk "dit kan echt niet". Maar ja, zelf ben ik 1.89 (en normaal - slank postuur) en ik rij op een tinker van 1.55. Ook niet de ideale combinatie maar ik moet wel zeggen dat ik er alleen recreatief (bosritten) mee rij, dus tja, ondervindt ze dan wel hinder of niet. Voor het plaatje is het misschien niet ideaal.

Het gaat niet om het plaatje, maar natuurlijk om dat je de pony niet hinderd en als je daar bewust mee bezig bent, zal je het zéker voelen als dat wel het geval is

(je zal voelen dat je gewichtshulpen veel heftiger inwerken, dan bij een groter paard(je); je zal merken dan hij bij het opstappen of zelfs bij het halt houden, breeder gaat staan; snelheid kan voor de pony ook helpen om beter in balans te blijven etc etc)

Iedereen moet dat zelf beslissen wanneer het wel of niet kan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:36

Equidea schreef:
Wel weet ik dat als ik te groot was geweest, ik wel had gezorgd dat er of een bijrijder kwam, of ze een beter thuis kon krijgen, geen haar op mijn hoofd dat ik egoïstisch zou willen blijven rijden in dat geval.

Verder kan ik ook geen respect opbrengen voor mensen die voornamelijk te zwaar zijn voor de combinatie, te lang met mate is nog te overzien. Maar te zwaar, al is het maar met mate, daar kan ik echt boos om worden...

Ik ben ook te groot en heb daarom ook een bijrijder voor mijn pony. een meisje van nog geen 1.45.
Ik ben zowiezo al van: het beste voor de pony ik kom later wel.
dat heb ik nu ook met mijn bijrijdpony. helemaal verkeerd ingereden en nu begin ik samen met mijn instructrice weer bij de basis. en dus ook op de grond.
rijden is voor mij geen must, wel dat ik lekker rondom de paardjes kan zijn. er zijn zoveel leuke dingen met een pony te doen behalve het rijden.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:04

Tja ik vind ook te groot is te groot en te zwaar is te zwaar!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:11

Ik merk wel degelijk als een paard last heeft van iemand's lengte. Een goed ruiter, die zelf de eigen lengte kan compenseren zorgt ervoor dat de pony niet zwaarder belast wordt dan met een "passende" ruiter. Een langere ruiter zal wel meer moeite hebben het evenwicht te bewaren en die onbalans ook nog eens te compenseren zonder het paard extra te belasten. Maar als je goed rijdt, onder begeleiding, hoeft een lange ruiter op een pony geen probleem te zijn. Een iets te zware ruiter hoeft ook niet meteen een probleem te zijn, zolang als die maar goed in staat is met de bewegingen mee te gaan en daarmee het gewicht te compenseren. Mij is altijd geleerd dat iemand die 75 kilo weegt en goed met de bewegingen van het paard mee kan gaan voor het paard net zo zwaar lijkt als iemand van 55 kilo die als een hobbezak zit (beginners, mensen met gewoon een echt slechte zit)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:26

mick75 schreef:
Mij is altijd geleerd dat iemand die 75 kilo weegt en goed met de bewegingen van het paard mee kan gaan voor het paard net zo zwaar lijkt als iemand van 55 kilo die als een hobbezak zit (beginners, mensen met gewoon een echt slechte zit)

Maar het paard heeft liever een ruiter van 55 kilo die met de beweging mee gaat.
Imo appels met peren vergelijken dus.

Veel ruiters voelen het niet wanneer het paard de onbalans van de ruiter compesseerd. Dat gebeurd zelfs al met passende combinaties, dus laat staan met een te lange ruiter.
Daarom zijn er ook veel mensendie denken dat het wel mee valt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:33

Weetje wat ik pas irritand vind... Mensen die heel de tijd lopen te zeuren dat je een cap moet dragen. Gestoord