Wat is klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Wat is klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:08

jasmijn78 gaat het dan alleen maar daadwerkelijk om wat jij een rijkunstig staaltje werk vind? Gaat het alleen maar om hoe geweldig het er voor jou uit ziet, en niet of het paard er baat bij heeft?

Ik word ondertussen best moe er van dat je alleen maar afgeeft op AR..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:15

ankem schreef:
Dat is Anja Beran.

Die ja Haha!

Vergelijk die nu eens met Florien de Graaf waarvan het filmpje hier met hand en tand verdedigd wordt. De kritiek op haar wordt gewoon weggewuift want het paard is dit en dat. Gaat de vergelijking tussen deze twee op? Hoe kijken jullie als AR liefhebbers daar tegen aan? Ik vind het een wereld van verschil. De een vind ik nog prettig om naar te kijken (ook al is mijn ideaal anders) en de ander vind ik absoluut niet prettig om naar te kijken.

Hoe gaat zo'n beoordeling van zo'n piaffetest verder in zijn werk? Mocht Florien gewoon vtv een lijstje inleveren met het verleden en de mankementen van het paard? In hoeverre speelt dat dan een rol bij de beoordeling? Worden op basis daarvan consessies gedaan m.b.t. de correctheid van de uitvoering? Is zij geslaagd voor deze Piaffe test?

Als ik het goed begrijp heeft zij met dit paard dus al de squire test en de riddertest succesvol afgelegd om uberhaupt de piaffetest te mogen doen? We hebben het hier dus niet over een beginner, maar een redelijk ver gevorderde ruiter in de AR? Als ik zie welke oefeningen in die testen al van paard en ruiter verlangd werden Nagelbijten / Gniffelen Dan krijg ik toch sterk de indruk dat het in de AR net zo goed gaat om het behalen van klasseringen, oefeningen als doel, eer en erkenning...

Overigens is de kans klein dat zo'n paard (qua fysieke beperkingen etc) in de MD in klasses terecht komt waar dergelijke oefeningen vergelijkbaar met de ridder/piaffetest gevraagd worden. Vanuit het oogpunt van welzijn/van het aard uitgaan wat mij betreft een positief aspect van de MD.

Anja Beran zie ik overigens nog wel klasseringen behalen in de MD waar dergelijke oefeningen gevraagd worden...

Nijn schreef:
Gaat het alleen maar om hoe geweldig het er voor jou uit ziet, en niet of het paard er baat bij heeft?

Ik zet er vraagtekens bij of het paard er daadwerkelijk wel baat bij heeft. En in topics worden meningen gedeeld. Als het jou teveel wordt dat meningen van anderen afwijken van jou mening, moet je niet deelnemen aan dergelijke topics. Of in topics blijven waar alleen gelijkgestemden komen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:20

Nijn schreef:

Als je goed gelezen had, had je kunnen lezen dat ik het filmpje van Anja Beran WEL mooi vindt. (en overigens vind ik een voorstelling van de spaanse rijschool etc. ook schitterend om naar te kijken Knipoog )

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:46

@jasmijn je staat helemaal niet open voor een discussie draait alles wel vier keer om .
Verdiep je ergens in als je zo een hard oordeel geeft , dat vraag jij ook van anderen.
je hebt toch de bouw van de vos gezien?
Bent wil eerst een paard goed kennen voordat je ook maar een dergelijke proef af mag nemen.Zodat hij weet wat zo een paard kan en niet zal kunnen.
De proefen zijn er daarvoor dat de kwaliteit gewaarborgd word je moet dus minimaal de riddertest hebben afgelegd anders mag je geen les uit zijn naam geven enzo enzo. en jah waarom is de man zo commercieel , hoe moet hij anders mensen bereiken???
Je zult dus met een paard dat correct is gebouwd duidelijk voor het oog mooiere dingen kunnen laten zien , maar ligt de rijkunst dan niet daar waar je de minpunten van je paard zo kunt verbeteren door je training dat ie er gezond bij blijft???
Moet je je blind staren opdat wat er voor het oog mooi uitziet????of kijk je verder dan je neus lang is.
mail florien eens waarom ze dit nog met dit paard doet verdiep je er dus in voordat je er zo een hard oordeel over hebt
en wat heb je te zeggen over dit filmpje???? waarom word dit correct gebouwde paard zo gereden
hier knap ik dus knetterhard op af en jah ik vind dat ze erg veel talent heeft en heeft ze bewezen maar waarom deze wending daarmee aannemen???
http://nl.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:17

liberty22 schreef:
@jasmijn je staat helemaal niet open voor een discussie draait alles wel vier keer om .

Ik heb het gevoel dat jij niet open staat voor discussie zodra het om jou geliefde juf gaat???

liberty22 schreef:
Verdiep je ergens in als je zo een hard oordeel geeft , dat vraag jij ook van anderen.

Ik heb net de hele site van Marijke de Jong doorgespit!?!?! Ik stel vragen over dingen die mij niet duidelijk zijn, en dan zeg jij mij dat ik mij niet verdiep???

liberty22 schreef:
je hebt toch de bouw van de vos gezien?

Ja, dus?

liberty22 schreef:
Bent wil eerst een paard goed kennen voordat je ook maar een dergelijke proef af mag nemen.Zodat hij weet wat zo een paard kan en niet zal kunnen.

Dus als een paard niet kan piafferen, moet hij het toch gewoon in een piaffetest laten zien? En dan is het bij voorbaat correct omdat hij het paard kent? Werkt dat echt zo?

liberty22 schreef:
De proefen zijn er daarvoor dat de kwaliteit gewaarborgd word je moet dus minimaal de riddertest hebben afgelegd anders mag je geen les uit zijn naam geven enzo enzo. en jah waarom is de man zo commercieel , hoe moet hij anders mensen bereiken???

Ik vind dat er helemaal niks mis is met commercie hoor. Ook niet met het behalen van lintjes, klasseringen, examens, testen, ridderschappen etc. etc. Ik dacht juist dat men dar vanuit de AR zo op tegen was. Liggen we dan toch meer op 1 lijn dan we denken?

liberty22 schreef:
Je zult dus met een paard dat correct is gebouwd duidelijk voor het oog mooiere dingen kunnen laten zien , maar ligt de rijkunst dan niet daar waar je de minpunten van je paard zo kunt verbeteren door je training dat ie er gezond bij blijft???

Dat je met een kwalitatief beter paard de oefeningen mooier uit kunt voeren begrijp ik. Maar je hebt mooi en correct. Dat je het goedkeurd dat je een paard met gebreken oefeningen doet en daardoor concessies doet qua correctheid van de uitvoering begrijp ik niet??? Werken aan minder sterke kanten van een paard: Prima! Een paard met gebreken aan het werk zetten: niet mijn ding.

Wat betreft de gezondheid van het paard stelde ik al eerder:
jasmijn78 schreef:
Maar ik zie dit paard niet dragen? Er is totaal geen buiging in de gewrichten van de achterbenen te zien en het paard blijft hoog in het kruis. Bovendien is er amper een zweefmoment te constateren? Het paard gaat geregeld scheef. IMO allemaal signalen dat er geen sprake is van balans en draagkracht (en dus ook niet van ontlasting als dat de bedoeling zou moeten zijn)

Dus de positieve invloed op de gezondheid van het paard van Florien ontgaat mij???

liberty22 schreef:
Moet je je blind staren opdat wat er voor het oog mooi uitziet????

Nou, ja niet onbelangrijk toch? Mooi in de zin van gemakkelijk, harmonieus, vloeiend etc. Mooi is niet krabbelen, onregelmatig, scheef etc. Dat vind ik tenminste.

liberty22 schreef:
en wat heb je te zeggen over dit filmpje???? waarom word dit correct gebouwde paard zo gereden

Tsja wat moet ik er van zeggen? Het paard van Anky piaffeert in ieder geval een stuk beter dan die van Florien in het filmpje. Als je wil weten waarom het paard LDR wordt gereden dan lopen daar genoeg topics over. Het mag duidelijk zijn dat ik geen tegenstander ben van LDR. Feit is wel dat dit niet scoort in een proef. Daarvoor zijn er nog teveel haperingen. (en ik hoop dat het je opvalt dat ik nu dus niet alles van Anky verheerlijk) Maar goed, het is training. Het paard wordt even scherp aan het been gemaakt. Niet goed genoeg voor een proef, geen perfecte uitvoeringen maar qua training niks mis mee vind ik. Als we allemaal tijdens trainingen alles al perfect konden uitvoeren hoefden we niet meer te trainen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:40

De ridderorde is voor zover ik weet opgericht vóór Bent Branderup ten tonele verscheen. Hij vertelde me dat het op een gegeven moment zo was dat alleen hij, Nuno Oliveira en Egon van Neindorf als leden waren overgebleven en dat hij na hun overlijden het enige overgebleven lid was. Zodoende heeft hij er nogal wat invloed op.

De testen zijn in die zin als proeven bedoeld dat ze testen in hoeverre je de kunde en het inzicht bezit om je paard te trainen op de manier die de academische rijkunst voorstaat. Hoewel het ridderschap een voorwaarde is om les te mogen geven in de academische rijkunst, is het in eerste instantie bedoeld om mensen met gelijke opvattingen en kunde bij elkaar te brengen. Dat je alleen les mag geven als je ridder bent is denk ik om te waarborgen dat je weet waar je het over hebt als je les geeft. Om ervoor te zorgen dat je je als ruiter ook blijft ontwikkelen als je eenmaal 'lid van de club' bent zijn er wel eisen aan je carriere. Ik geloof dat je binnen iets van twee jaar van squire naar ridder moet o.i.d..

De piaffetest die te zien is van Florien en Marijke is een test die zou moeten laten zien hoe je de piaffe gebruikt in de training, niet zozeer of die er perfect volgens de regels van de kunst uitziet. De test bestaat voornamelijk uit overgangen tussen piaffe en andere gangen/tempi. Het is de bedoeling dat getoond wordt hoe de leerling de piaffe en de overgangen gebruikt om zijn/haar paard te verbeteren. Dat de piaffe er bij Palmer niet uitziet zoals je bij een ander paard zou willen is waarschijnlijk debet aan zijn slechte bouw. Ik ben geen meester in de rijkunst, maar dat Florien voor deze test geslaagd is wil zeggen dat Bent inderdaad vond dat Florien het paard dusdanig heeft opgeleid dat dit hem ten goede kwam.
Voor zover ik weet is Palmer na de piaffe test met pensioen gegaan, ik vermoed omdat dit het hoogsthaalbare voor hem is en hij nu op 'onderhoudsgymnastiek' gezet kan worden.

Het verschil met wedstrijden is dus dat een test voor het ridderschap ook niet perfect hoeft te gaan, zoalgn de leerling duidelijk aan kan geven wat er goed en wat er fout gaan. Het niet 'foutloos' uitvoeren van de oefeningen is gek genoeg ook geen bezwaar, want er wordt meer gekeken naar de werking van de oefeningen dan de uitvoer. Gebruikt de ruiter de oefening ten bate van de soepelheid, tact, durchlassigheid enz.? Ik noem maar een gek voorbeeld (ben zover nog lang niet, dus misschien sla ik nu de plan mis...) een paard dat op dit niveau een linkerachterbeen heeft dat niet zo goed mee komt in piaffe als het rechterachter zou je kunnen trainen d.m.v. een schouder-voor of schouderbinnenwaarts in piaffe naar links. Ik heb de ervaren rijders bijvoorbeeld ook veel overgangen galop-piaffe zien doen. Niet omdat het zo leuk staat of zoveel bewondering bij de toeschouwers oproept, maar omdat dit kennelijk een oefening is, die het paard op de gewenste plaatsen sterker, soepeler of noem maar op maakt.

Wat jasmijn zegt over het niet aan het werk zetten van een gebrekkig paard: dit is denk ik weer zo'n verschil in insteek. Veel AR beoefenaars zouden het juist een uitdaging of een dankbare taak vinden zo'n paard d.m.v. gymnastisering zo goed in zijn lijf te krijgen dat het toch gezond oud kan worden met een ruiter op zijn rug. Vandaar mijn eerdere vergelijking met Mensendieck.

Over het Anky filmpje ga ik hier niet in discussie - dat is weer iets héél anders....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:46

Ben jij er dan echt van overtuigd dat je een paard met problemen aan zijn voorbenen en een gebrekkige bouw een plezier doet met een piaffe test???
Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:33

BBreedveld schreef:
De ridderorde is voor zover ik weet opgericht vóór Bent Branderup ten tonele verscheen. Hij vertelde me dat het op een gegeven moment zo was dat alleen hij, Nuno Oliveira en Egon van Neindorf als leden waren overgebleven en dat hij na hun overlijden het enige overgebleven lid was. Zodoende heeft hij er nogal wat invloed op.

Als ik deze piaffe van Nuno in het filmpje zie, dan kan ik mij zo voorstellen dat als Nuno nog geleefd had, deze ridderheren pittige discussies zouden voeren over wat hun wel en niet goed was... De kwaliteit van het filmpje is wat matig, maar het zijn prachtige fragmenten van passages en piaffes. Volgens mij is deze uitvoering toch heel erg vergelijkbaar met wat nu in de MD gewaardeerd wordt.

http://nl.youtube.com/watch?v=NtFm-1NT9 ... re=related

Wat betreft Bent: ik zou met deze man wel eens in discussie willen gaan over wat nu wel en niet 'goed' is voor een paard, hoeveel concessies er nu daadwerkelijk gedaan zouden moeten worden als het gaat om de correctheid van de uitvoering, wat nu echt 'van het paard uitgaan' inhoudt. Ik denk namelijk dat dit door velen gewoon naar believen wordt geinterpreteerd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:18

Inderdaad, het lijkt erop dat een aantal mensen het zo interpreteren dat zij zonder eerst goed te leren zitten en rijden toch oefeningen mogen rijden waar ze in de MD nooit aan toe zouden zijn gekomen omdat ze in de B of maximaal L(evenslang) waren blijven hangen.
Ik denk ook niet dat Nuno Oliveira en Egon von Neindorf daarmee akkoord zouden gaan.
Van Nuno is bekend dat hij zelf zo'n zeldzaam getalenteerde ruiter was die automatisch de juiste dingen deed, maar juist daardoor minder goed was in het uitleggen van zijn methode omdat hij heel veel op een intuitief gevoel deed.

Bbreedveld: kan een paard in draf en galop tactmatig juist bewegen zonder zweefmoment?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:21

Citaat:
Inderdaad, het lijkt erop dat een aantal mensen het zo interpreteren dat zij zonder eerst goed te leren zitten en rijden toch oefeningen mogen rijden waar ze in de MD nooit aan toe zouden zijn gekomen omdat ze in de B of maximaal L(evenslang) waren blijven hangen.
Ik denk ook niet dat Nuno Oliveira en Egon von Neindorf daarmee akkoord zouden gaan.
Van Nuno is bekend dat hij zelf zo'n zeldzaam getalenteerde ruiter was die automatisch de juiste dingen deed, maar juist daardoor minder goed was in het uitleggen van zijn methode omdat hij heel veel op een intuitief gevoel deed.

Bbreedveld: kan een paard in draf en galop tactmatig juist bewegen zonder zweefmoment?

Sorry, maar die eerste opmerking vind ik alleen getuigen van hoe weinig je weet van AR en de toon van deze discussie. Om een voorbeeld te noemen:AR wordt hier in dit topic al beschuldigd van iets dat helemaal niet gebeurd, nl. eerst piafferen en dan pas leren zitten. Dat dit helemaal niet hoort bij AR maar bij de klassieke Franse school wordt voor het gemak even vergeten maar wel gebruikt om aan te tonen dat we moeilijke oefeningen gebruiken om ons paard naar de Filistijnen te rijden.
Vervolgens wordt beweerd dat we alleen maar de hogere oefeningen rijden omdat we ons ego willen strelen en we er in de 'MD' niet zouden komen.

Sorry, maar dat vind ik een zwaktebod. Als er IETS is dat de AR voorstaat, dan is het dat je paard profijt heeft van zijn opleiding zodat hij beter in staat is zijn ruiter te dragen en het gewicht met zijn achterbenen over te nemen i.p.v. met zijn voorbenen. Dat de morderne dressuur ervoor kiest om pas in de M aan rechtrichtende buigingsarbeid te beginnen is verzonnen lang nadat er oude meesters waren die het heel anders aanpakte en daarmee hun leven konden redden op een slagveld zonder lange-afstandswapens. Dat is niet door Bent of wie dan ook verzonnen, dat zijn de huidige ruiters alleen vergeten.

Het eerste was Bent checkt als je les van hem krijgt is niet alleen of je de oefeningen en hun nut kent, en ook niet of je 'netjes' kan zitten, maar ook of je kan voelen met je zit. Kan je voelen welk achterbeen niet genoeg naar voren grijpt? Heb je de feeling en timing om dat been op het juiste moment bij te drijven? Verwar je de statische en de fysieke zit of weet je ze zo te gebruiken dat ze daadwerkelijk hulpen vormen voor je paard? Ook je gedachtengang gaat hij na: waar los je een probleem op: van voren of van achteren?

Het hele idéé dat je een oefening alleen zou willen rijden om maar aan andere mensen te laten zien hoe goed je wel niet bent is er m.i. eerder een die hoort bij ambititieuze wedstrijdruiters, want die hebben kennelijk iets te bewijzen aan de rest van de wereld (en verwachten dat zo te zien ook heel nadrukkelijk van anderen want die moeten zich toch ook bewijzen....)

Het kan mij echt geen lor schelen hoeveel 'fancy' oefeningen ik met mijn paard kan rijden als ze hem niet ten goede komen. Daarvoor ben ik niet aan het werk elke dag. Natuurlijk was ik blij toen ik de travers onder de knie had. Ik had ervoor gewerkt en het is me gelukt - nu kan het echte werk beginnen. De schouderbinnenwaarts en de travers zijn de tools waarmee je een paard opleidt, niet het doel.

Dat is zo verschillend in het denken. De oefening is geen doel, het is een middel.

Voor wat betreft je opmerking over het ridderschap: Von Neindorf leefde nog toen Bent met de 'nieuwe' ridderorde aan de slag ging. Het voorstel van Egon was om de eisen voor het squire schap zelfs nóg verder omlaag te brengen omdat hij vond dat de ruiterkunde tot zó'n laag niveau was gezakt dat hij vreesde dat er amper mensen zouden zijn die eraan zouden kunnen voldoen! Geeft maar aan wat voor een hoge dunk hij van de toenmalige 'mainstream' dressuur had.....Bent heeft hier een stokje voor gestoken omdat hij vond dat je nu eenmaal een bepaald niveau aan kunde moest hebben om bij een dergelijke organisatie te horen.

Zweefmoment: Volgens mij is een draf geen draf als je geen zweefmoment hebt, lijkt me een vrij open deur. Voor de galop is het een ander verhaal: de meer ervaren ruiters in de AR rijden soms in schoolgalop. Weer zo'n gang die door de hedendaagse ruiters is vergeten. De schoolgalop is een 4-takt galop waarbij het ene achterben sneller neerkomt dan het voorbeen, waardoor 4-takt i.p.v. 3-takt ontstaat. De gang is dan op het oog zweefmomentloos.

Ik kan me goed voorstellen dat je hier als hedendaagse ruiter vreemd van op kijkt; ik moet er zelf ook nog wel aan wennen. Maar het is een verzamelde galop met een specifieke mogelijkheden en een duidelijk doel. Zoals in het andere topic over 'klassiek vs GP' al werd aangehaald zie je deze galop meestal terug in galoppirouettes, ook de GP.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:48

Hier kijk ik als "hedendaagse ruiter" (wat zijn jullie? Middeleeuwse ruiters? volgens mij leven we allemaal nu?) helemaal niet van op, het is bekend dat een sterk verzamelde galop overgaat in viertakt, zo ook in de galoppirouettes in de Grand Prix. Dat wil niet zeggen dat je geen gewone arbeidsgalop mét zweefmoment moet kunnen rijden voor je vandaar uit een meer verzamelde galop gaat ontwikkelen. Als je het andersom doet, eerst de verzameling zonder de arbeidsgalop onder de knie te hebben, krijg je het "krabbelen" waar we het al eerder over gehad hebben en ben je niet bezig een paard te ontwikkelen, maar zijn gangen te verknoeien.Het vreemde vind ik dat je hier in je eerste opmerking weer keihard alles verdedigt, ik heb er duidelijk niets van begrepen als ik naar aanleiding van verschillende filmpjes van blijkbaar "topleerlingen" van Bent concludeer dat oefeningen voor het paard gaan. In een ander topic onder "medestanders" verdedig je dit veel minder en plaats je daar zelf ook kritische noten bij.
Verder blijven jullie zeggen dat je het geen lor kan schelen hoeveel "fancy oefeningen" jullie mogen doen, om vervolgens alleen maar over die oefeningen te praten. Hoezo jezelf voor de gek houden? Als het geen doel van je is waarom moet dan iedereen constant roepen dat ze travers, schbw, appuyementen enz. hebben gedaan?
In de meeste gevallen zou het meer op zijn plaats zijn om trots te zijn op een stuk normaal netjes recht op vier benen nageeflijk over de rug rechtuit te gaan, want dat is veel moeilijker. Maar daar hoor je niemand over. Toch raar als oefeningen helemaal geen doel zijn......

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:55

Ik doe het ook met mijn paard,

Alleen ik gebruik alleen een halster en een halstertouw en een zweepje, dus geen kaptoom!
Mijn paard en ik hadden veel problemen gehad, en hij zat helemaal vast in zijn rug.
Ik ben toen deze manier gaan doen om mijn paard aan de hand los te krijgen, zodat ik dus niet op zijn rug zit, wat zeer doet, en om vertrouwen weer met m op te bouwen. Oefeningen zoals wijken, sch.bw. appuyeren, travers, piaferen kan mijn paard nu. Erg leuk om te doen, en dat allemaal met alleen maar een halster en een zweepje en een hooooop koekjes Lachen

Ik vind het echt super om te doen en m'n paard word er echt los van. Ook zijn spieren worden er sterker door!
ohz kan hier de oefeningen nu dus op een druk van mijn hand, ipv de druk van mijn knie.
Ik vind het echt een fijne manier van paardrijden, alles gaat met je zit en bovenbeen, en totaal niet met je onderbeen eigenlijk, wat ik dus altijd vroeger heb geleerd!!

Het is echt een manier van rijden dat allemaal in het belang van t paard gaat, dus geen harde aanpak! Tuurlijk word er ook opgetreden wanneer ze iets niet doen, maar wel op een eerlijke manier!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:20

Wat mij wel interessant zou lijken, is als de aanhangers van de moderne dressuur eens een clinic zouden gaan volgen bij een klassiek/academisch georienteerde trainer/instructeur en de aanhangers van klassiek/academisch rijden bij een moderne trainer/instructeur. En daarna de discussie weer oppakken, en kijken of er ook over en weer wat (voor)oordelen bijgesteld kunnen worden. Zou toch een leuk project zijn!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:40

Ik rijd bij beide Knipoog
Ik heb een "modern" instructrice. Hier heb ik 4x per maand les van. Daarnaast heb ik een klassiek instructrice, daar heb ik 2x per maand les van.
Het bijt elkaar niet. Ik ben met klassiek/AR gestart omdat mijn paard moest revalideren en rechtrichten, na een rugblessure.
Mijn "modern" instructrice moedigt het werken aan de hand juist aan, omdat ik hier heel veel van heb leren zien. Hoe een oefening correct uitgevoerd moet worden.
Onder het zadel is het vooral een kwestie van voelen, daar is mijn klassieke instructrice heel erg mee bezig. Hoe voelt een de oefening als hij correct uitgevoerd wordt.
Mijn modern instructrice haakt hier weer op in. Die laat me de oefeningen weer meenemen bij het loswerken.
Ik vind het leuk om zo nu en dan een wedstrijdje mee te rijden. Ik heb daar plezier in en mijn paard ook.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:27

Citaat:
Hier kijk ik als "hedendaagse ruiter" (wat zijn jullie? Middeleeuwse ruiters? volgens mij leven we allemaal nu?) helemaal niet van op, het is bekend dat een sterk verzamelde galop overgaat in viertakt, zo ook in de galoppirouettes in de Grand Prix. Dat wil niet zeggen dat je geen gewone arbeidsgalop mét zweefmoment moet kunnen rijden voor je vandaar uit een meer verzamelde galop gaat ontwikkelen. Als je het andersom doet, eerst de verzameling zonder de arbeidsgalop onder de knie te hebben, krijg je het "krabbelen" waar we het al eerder over gehad hebben en ben je niet bezig een paard te ontwikkelen, maar zijn gangen te verknoeien.Het vreemde vind ik dat je hier in je eerste opmerking weer keihard alles verdedigt, ik heb er duidelijk niets van begrepen als ik naar aanleiding van verschillende filmpjes van blijkbaar "topleerlingen" van Bent concludeer dat oefeningen voor het paard gaan. In een ander topic onder "medestanders" verdedig je dit veel minder en plaats je daar zelf ook kritische noten bij.
Verder blijven jullie zeggen dat je het geen lor kan schelen hoeveel "fancy oefeningen" jullie mogen doen, om vervolgens alleen maar over die oefeningen te praten. Hoezo jezelf voor de gek houden? Als het geen doel van je is waarom moet dan iedereen constant roepen dat ze travers, schbw, appuyementen enz. hebben gedaan?
In de meeste gevallen zou het meer op zijn plaats zijn om trots te zijn op een stuk normaal netjes recht op vier benen nageeflijk over de rug rechtuit te gaan, want dat is veel moeilijker. Maar daar hoor je niemand over. Toch raar als oefeningen helemaal geen doel zijn......

En waar lees jij dat ik zeg dat we natúúrlijk eerst de schoolgalop moeten oefenen voordat we zoals jij het zegt 'normaal rechtuit op vier benen' galopperen? Kennelijk is dat jouw interpretatie - een die wel ingegeven lijkt door je voornemen AR in een kwaad daglicht te stellen (maar dat is natuurlijk weer mijn interpretatie...)

Ik vind het wel frappant dat je kennelijk zo ver gaat dat je mijn posts in verschillende topics bijhoudt om een argument te hebben om me in dit topic mee aan te vallen. Natuurlijk verdedig ik de methode die ik aanhang en wel omdat die hier in mijn ogen geheel onterecht de grond in wordt gestampt, soms nog met argumenten die helemaal niets met de methode van doen hebben. Dat ik daarnaast naar aanleiding van o.a. opmerkingen van jou en jasmijn best kritisch kan kijken naar wat er gebeurd zegt helemaal niets over het feit dat ik dit een hele fijne methode vind; eerder dat ik in tegenstelling tot sommigen in dit topic best open kan staan voor andere meningen.

Zoals al eerder gezegd (en dit is de laatste keer dat ik mezelf ga herhalen) was ik natuurlijk blij toen de travers erin zat; dit heb ik inderdaad gedeeld met mensen hier op dit forum. Niet om te laten zien hoe goed ik ben en mijn blijdschap gold voornamelijk dat ik nu de tool in handen had om verder te komen. Niét om de oefening alleen te kunnen rijden volgens het boekje, maar om hem bij de verdere training in te kunnen zetten. De oefeningen zijn een middel, geen doel. Het beeld wat wij nastreven is anders dan het beeld wat door bijvoorbeeld wedstrijdruiters wordt nagestreefd. Grote zweefmomenten interesseren ons niet zo zeer, schwung (volgens mij nog zo'n term waar de AR aanhangers een ander beeld bij hebben dan de meesten) en gedragenheid des te meer. Een ander middel, een ander eindplaatje. Logisch toch?

Dat de piaffe van Palmer er niet uitziet zoals je hem zou willen zien bij een ander paard ben ik het mee eens. Ik ben bij de bewuste piaffe test niet aanwezig geweest en weet dus niet wat de reden is hiervoor. Wat ik wél weet is dat dit paard nooit zo zou hebben kunnen functioneren als het niet zo doordacht en grondig opgeleid was zoals het is opgeleid. Dus waar gaat de oefening hier voor het paard? Door de gymnastisering en training die het paard bij Florien heeft gehad, loopt het rad en zit het goed in zijn lijf. Waarschijnlijk is het daardoor zelfs nog in leven, want zoals hierboven al eerder gezegd: een ander zou niet aan zo'n paard beginnen en ik zou de kost niet willen geven aan de paarden die een spuitje krijgen of bij de slager belanden omdat ze geen gebruiksnut meer hebben (zelfs ook al zijn ze naar de Filistijnen gereden Lips are sealed )

Wat is er mis met goed doordachte gymnastisering van een paard dat daar duidelijk baat bij heeft (lees: júist bij paarden met een slechte bouw of andere gebreken)? Dat heeft m.i. niets te maken met 'de oefeningen voor het paard laten gaan' maar weten wat je doet met oefeningen die een paard sterker en soepeler maken. Als het paard beter wordt van een travers, dan doe je dit. Wordt hij er beter van door gewoon een stuk rechtuit voorwaarts-neerwaarts te gaan, dan doe je dat.
En geloof het of niet, dat gebeurt óók. Oók bij Bent zelf.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:11

horseyfries schreef:
Ben jij er dan echt van overtuigd dat je een paard met problemen aan zijn voorbenen en een gebrekkige bouw een plezier doet met een piaffe test???
Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen.

Het antwoord hierop vindt je hieronder.

BBreedveld schreef:
Wat is er mis met goed doordachte gymnastisering van een paard dat daar duidelijk baat bij heeft (lees: júist bij paarden met een slechte bouw of andere gebreken)? Dat heeft m.i. niets te maken met 'de oefeningen voor het paard laten gaan' maar weten wat je doet met oefeningen die een paard sterker en soepeler maken. Als het paard beter wordt van een travers, dan doe je dit. Wordt hij er beter van door gewoon een stuk rechtuit voorwaarts-neerwaarts te gaan, dan doe je dat.
En geloof het of niet, dat gebeurt óók. Oók bij Bent zelf.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:19

Je draait nu de zaken nogal om Bbreedveld.
Je zegt dat ik jullie methode probeer zwart te maken. Nergens heb je mij de theorie zien zwart maken. Ik heb alleen telkens weer gezegd dat de praktijk en de theorie vaak niet met elkaar in overeenstemming zijn. De enige die ik tot hier toe daadwerkelijk in de praktijk zie uitvoeren wat er in theorie gepredikt wordt is Anja Beran.
Blijkbaar ben jij dat in sommige gevallen met mij eens en dan vind ik het onbegrijpelijk dat je dat hier niet wilt zeggen en ergens anders wel. Mijn mening is dezelfde, hier, daar, overal.
Als ik opmerkingen maak over paarden die krabbelend en zonder tact in draf en galop lopen dan is jouw antwoord dat ik niet begrijp dat een groot zweefmoment niet nodig is? Ik hoef helemaal geen GROOT zweefmoment, ik wil EEN zweefmoment in overeenstemming met de gang waarin je rijdt. En dat is bij veel paarden die hier voorbij gekomen zijn ver te zoeken. En deze waren duidelijk nog niet in het stadium van de opleiding waarin ze al aan de "schoolgalop" toegekomen waren, deze moet trouwens ook tactmatig worden uitgevoerd en juist niet krabbelend, anders is de hele functie ervan weg. Hoe kun je in vredesnaam zeggen dat je geïnteresseerd bent in schwung en gedragenheid als je filmpjes goedkeurt die in de verste verte dat niet laten zien?

Zoals ik al eerder zei Askja, heb ik les gehad van Arthur Kottas, door KD aanhangers hier bestempeld als één van de beste klassieke instructeurs. Ik ben ervan overtuigd dat hij het met het merendeel van wat hier gezegd word, gewoon absoluut niet eens is. Ook hij begint met het Skala der dressur en laat een leerling geen oefeningen doen voordat een paard netjes recht voorwaarts op twee teugels nageeflijk en over de rug gereden wordt, de juiste buiging heeft en zoekt altijd naar een tactmatige beweging met een bijbehorend zweefmoment.
Dat is nu juist mijn hele punt, het lijkt wel of er een aantal mensen die dat niet in korte tijd kunnen bereiken en dus nog niet aan de hogere oefeningen toe komen een eigen versie maken van KD met een aantal bijbehorende instructeurs die hen daarin steunen en juist wel allerlei oefeningen laten doen waar ze helemaal niet aan toe zijn. Het toppunt van alles vind ik dan nog wel dat ze claimen dat juist hun methode zo goed is "omdat ze niets doen waar het paard niet aan toe is".
Zo te zien is ongeveer elk paard overal aan toe, of hij nu kreupel is, last heeft van artrose, voorbenen, niet tactmatig loopt, geen ruiter heeft die mee is, het maakt allemaal niets uit, allemaal zijn ze al aan de moeilijkere oefeningen toe om de basis te verbeteren???
Dat lijkt mij een compleet eigen interpretatie van KD, en wel een héél commerciële!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 00:10

Citaat:
Hoe kun je in vredesnaam zeggen dat je geïnteresseerd bent in schwung en gedragenheid als je filmpjes goedkeurt die in de verste verte dat niet laten zien?

Da's grappig, je beschuldigt mij ervan dat ik de zaken omdraai en vervolgens geefje een draai aan mijn woorden. Ik heb het helemaal niet over filmpjes gehad anders dan dat ik aangaf dat de piaffe van Palmer niet is zoals je dat bij een ander paard graag zou zien in een optimale uitvoering.

Citaat:
Blijkbaar ben jij dat in sommige gevallen met mij eens en dan vind ik het onbegrijpelijk dat je dat hier niet wilt zeggen en ergens anders wel. Mijn mening is dezelfde, hier, daar, overal.

Nu maak je het helemaal bont. Het is al te absurd voor woorden dat je zo graag je gelijk wilt krijgen dat je mijn berichten afstruint om te zien of ik misschien in mijn berichtenhistorie iets geschreven heb waarop je me hier kunt pakken (leuk onderschrift trouwens). Dat is geen discussieren, dat is iemand willens en wetens naar beneden proberen te halen.

Citaat:
Zo te zien is ongeveer elk paard overal aan toe, of hij nu kreupel is, last heeft van artrose, voorbenen, niet tactmatig loopt, geen ruiter heeft die mee is, het maakt allemaal niets uit, allemaal zijn ze al aan de moeilijkere oefeningen toe om de basis te verbeteren???
Dat lijkt mij een compleet eigen interpretatie van KD, en wel een héél commerciële!

Haha, ik moet wel lachen om deze opmerking. Kon je geen echte argumenten vinden behlave eindeloos herhaalde verzinsels?
Ik ga mezelf niet eindeloos herhalen tegen dezelfde foute argumenten. Ik heb uitgelegd wat er verwacht wordt van de zit, kennis en het gevoel van de ruiter, ik heb uitgelegd waarom we welke oefeningen rijden en dat we daarbij kijken naar wat het paard volgens onze visie van het eindresultaat nodig heeft om daar te komen.

Dat jij dat niet wilt horen - geen probleem.
Jammer dat een kundig en te respecteren persoon als jijzelf niet openstaat voor andere manieren van werken en jammer dat je daarbij kennelijk de neiging voelt om mensen die het anders doen naar beneden te halen.

Ik trek me nu terug uit deze 'discussie' - ik heb alweer genoeg opgesnoven van de gebruikelijke sfeer rondom de 'moderne' dressuur om bevestigd te worden in mijn opvatting dat mensen met minder prestatiedrang soms een stuk prettiger in de omgang zijn.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:13

horseyfries schreef:
Ook hij begint met het Skala der dressur en laat een leerling geen oefeningen doen voordat een paard netjes recht voorwaarts op twee teugels nageeflijk en over de rug gereden wordt, de juiste buiging heeft en zoekt altijd naar een tactmatige beweging met een bijbehorend zweefmoment.

En hier zit denk ik ook een behoorlijk verschil is tussen MD en KD/AR.
Bij een stug/stijf paard ga ik niet kosten wat het kost een paard nageeflijk rijden
Ja wel over de rug maar dat koppie en de halshouding komt wat mij betreft later wel.
Ik begin op zo'n moment wel een schoudervoor en travers, om zo het paard losser te maken op een rustige manier, zonder gepluk en geruk en neem daar alle tijd voor die het paard nodig heeft.
De tact en beweging komt dit alleen maar ten goede om in een later stadium nagevelijkheid te vragen.

Wat mij ook opvalt is dat ik constant de schouder aan het plaatsen ben ik wat ik vooral bij MD zie ik dat er meer vanuit de hals wordt gewerkt. M.i. hebben de oefeningen dan weinig zin meer, juist door de schouder te plaatsen kun je meer gaan vragen van de achterbeen en voor mij gaat het dan met name om het binnenachterbeen. Zo gauw je deze kunt plaatsen of kunt begeleiden kun je toewerken naar meer dragen vanuit de achterhand ipv stuwen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:39

Ik zit dit topic met verbazin te lezen om eerlijk te zijn. Ik vraag me bij een heel aantal mensen af wat in hemelsnaam jullie referentiekader is geweest qua trainers, voordat jullie overstapten naar KD.

Bent Branderup heb ik meerdere keren meegemaakt op een stal in Zuid-Zweden waar hij enkele paarden kwam trainen (dus gewoon in thuis-situatie, geen openbare trainingen of clinics) en ik heb werkelijk geen goed woord over voor die man. Ik heb op veel stallen gelopen en veel dingen gezien, maar wat hij daar herhaaldelijk deed had niets met diervriendelijkheid of uberhaupt met opleiden van paarden te maken. Misschien dat door mijn ervaringen met deze man mijn mening over KD wat gekleurd is geworden, maar hij is niet iemand die ik een voorbeeldpositie toedicht.

Ik vind het een enge tendens in Nederland, wat ik ook in dit topic teruglees, dat dressuur rijden gekoppeld aan wedstrijdsport ten koste zou gaan van het paard, geen aandacht zou hebben voor de ontwikkeling van het paard, en dat paarden met medische problemen beter af zijn in handen van een "alternatieve" trainer. Ik werk regelmatig met paarden die een blessure gehad hebben, of die door een verkeerde aanpak van training in de problemen zijn gekomen, maar wat ik doe is niets bijzonders. Mensen die gewoon fijn aan het paardrijden zijn rijden hun paard niet in de prak en die paarden zie ik dus ook nooit. Wat ik wel veel zie is mensen die instructie hebben gehad van een of andere Truus op de hoek die ooit eens de eerste fase van de ORUN heeft gehaald, en werkelijk geen flauw idee hebben hoe je een paard recht aan twee teugels rijdt en waarom paarden reageren zoals ze dat doen. Dat zegt niets over de moderne sportdressuur, maar wel alles over het absoluut belabberde niveau van instructie in Nederland en dat vind ik een hele zorgwekkende ontwikkeling.

Om even concreet een paar uitspraken uit dit topic aan te halen:

pensionnetje schreef:
Zowel in de MD als KD behoort een paard van achteren naar voren te bewegen. Alleen komt dit in de MD pas een stuk later aanbod dan in de KD. De KD begint er eigenlijk zo vroeg mogelijk mee. Eerst traint men het paard op zijn eigen benen te lopen en gedragener te worden dmv werk aan de bijv. de lange lijnen. Dan is het voor een paard makkelijker om dit onder de man te doen. Zoals ik al eerder schreef, ze zijn er fysiek al op voorbereid.

Deze uitspraak begrijp ik niet. Kun je even concreet maken waar van achter naar voor bewegen eerder aan bod komt dan in de sportdressuur? Ik (en de meeste trainers met mij) zijn daar nl mee bezig vanaf het allereerste moment dat een jong paard uberhaupt aan de longe komt.

Nijn schreef:
En hier zit denk ik ook een behoorlijk verschil is tussen MD en KD/AR.
Bij een stug/stijf paard ga ik niet kosten wat het kost een paard nageeflijk rijden
Ja wel over de rug maar dat koppie en de halshouding komt wat mij betreft later wel.

Kun je mij dan even jouw definitie van nageeflijk rijden geven? Als je zo afkeurend doet over een stug paard nageeflijk rijden, hoe zie jij dat dan voor je?
uit de rest van uitspraak:
Citaat:
Ik begin op zo'n moment wel een schoudervoor en travers, om zo het paard losser te maken op een rustige manier, zonder gepluk en geruk en neem daar alle tijd voor die het paard nodig heeft.
De tact en beweging komt dit alleen maar ten goede om in een later stadium nagevelijkheid te vragen.

haal ik dat je nageeflijk rijden gelijk stelt aan geruk en gepluk? Licht even toe hoe je dat dan voor je ziet graag. (wederom: wat is je referentiekader?) En kun je mij toelichten (concreet) hoe tact en beweging kunnen verbeteren als er geen nageeflijkheid is? Hoe kun je een paard dat zich vast houdt in zijn lichaam in hemelsnaam een verzamelende oefeningen als travers laten doen? Nog los van of je het wel of niet voor elkaar krijgt, wat denk je dat het effect van die oefeningen op zijn lichaam is?

Citaat:
Wat mij ook opvalt is dat ik constant de schouder aan het plaatsen ben ik wat ik vooral bij MD zie ik dat er meer vanuit de hals wordt gewerkt. M.i. hebben de oefeningen dan weinig zin meer, juist door de schouder te plaatsen kun je meer gaan vragen van de achterbeen en voor mij gaat het dan met name om het binnenachterbeen. Zo gauw je deze kunt plaatsen of kunt begeleiden kun je toewerken naar meer dragen vanuit de achterhand ipv stuwen.

Ook in het kader van deze uitspraak ben ik erg geinteresseerd in je referentiekader. Heb je bijvoorbeeld Anky wel eens van dichtbij in training aan het werk gezien? Die doet niet anders dan schouders plaatsen!

Als ik uitspraken van diverse mensen in dit topic lees, krijg ik sterk het gevoel dat men vooral een internetsite of instructrice, (of moet ik "goeroe" zeggen Nagelbijten / Gniffelen ) aan het napraten is, en dat er maar weinig mensen zijn die de moeite hebben genomen om intensief samen te werken met meerdere trainers, en die op meerdere plekken zijn gaan kijken om te leren wat wel en niet bij ze past en zo hun eigen mening hebben leren vormen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:58

BBreedveld schreef:
Het eerste was Bent checkt als je les van hem krijgt is niet alleen of je de oefeningen en hun nut kent, en ook niet of je 'netjes' kan zitten, maar ook of je kan voelen met je zit.Kan je voelen welk achterbeen niet genoeg naar voren grijpt?

Hoe kan Florien dan door zo'n piaffetest heen komen, want ik zie daar nergens het achterbeen naar voren grijpen? Hoe kan hij dan toetsen of zij dat daadwerkelijk kan voelen als ze het niet kan uitvoeren?

BBreedveld schreef:
Het hele idéé dat je een oefening alleen zou willen rijden om maar aan andere mensen te laten zien hoe goed je wel niet bent is er m.i. eerder een die hoort bij ambititieuze wedstrijdruiters, want die hebben kennelijk iets te bewijzen aan de rest van de wereld

En als je aan riddertesten, piaffetesten etc. deelneemt dan heb je niets te bewijzen??? Of als je shows rijdt, clinics geeft etc.? Dan wil je anderen niet jou kunsten tonen? Dit vind ik dus echt zo'n hypocriete bull-sh*t!!! Jullie lopen zo over ons te klagen dat wij de AR zo de grond in boren terwijl wij gewoon inhoudelijk de discussie aangaan, maar moet jij jezelf eens horen!

BBreedveld schreef:
Het voorstel van Egon was om de eisen voor het squire schap zelfs nóg verder omlaag te brengen omdat hij vond dat de ruiterkunde tot zó'n laag niveau was gezakt dat hij vreesde dat er amper mensen zouden zijn die eraan zouden kunnen voldoen!

En ik denk dat dat een hele realistische visie van hem was. Als iedereen zoveel talent had, was het geen talent meer. Bovendien is paardensport gewoon in de afgelopen eeuw heel populiar geworden. Wat inhoud dat steeds meer mensen die van huis uit niet met paarden zijn opgegroeid zich met paarden bezig gaan houden. Dat vraag om het toegankelijker, laagdrempeliger maken van de dressuur zodat ruiters stapsgewijs de kans krijgen te leren.

BBreedveld schreef:
Bent heeft hier een stokje voor gestoken omdat hij vond dat je nu eenmaal een bepaald niveau aan kunde moest hebben om bij een dergelijke organisatie te horen.

Ja, dat was echt een goed idee van hem Clown Je bedenkt een structuur waarvan de laagste trede van een dergelijk niveau is dat de kans klein is dat de gemiddelde ruiter dat gaat halen. Tenslotte komt de gemiddelde wedstrijdruiter ook niet verder dan hooguit L. Bovendien denk ik dat gezien het gigantische aantal ruiters dat deelneemt aan KNHS wedstrijden een goed beeld geeft van de aanleg van de gemiddelde ruiter in Nederland. En ik denk dat die verdeling onder AR ruiters niet veel anders ligt. Want wanneer je ervoor kiest om AR te gaan rijden, houdt dat niet automatisch in dat je dan meer aanleg, talent of niveau hebt dan de gemiddelde KNHS ruiter. En dan wordt het lastig: want als het voor bijna niemand haalbaar is, komen mensen ook niet meer bij je voor les en clinics etc. (en ja, de munten moeten ook rollen) Wat doe je dan? Dan maar concessies doen qua correctheid in de uitvoering om in godsnaam je volgelingen maar te behouden. Ruiters hoeven dan niet meer alles volgens de regels van de kunst uit te voeren, zolang ze maar wel kunnen vertellen waar het aan ligt. Gestoord

Ja, ik denk dat dat echt een gunstige ontwikkeling is Verdrietig Wat heb je aan het in stand houden van een kunst, als straks wel iedereen er vanalles over kan vertellen, wat de gedachtengang erachter is, maar niemand het echt meer in de praktijk kan uitvoeren? Als dat het resultaat is van de hele ridderproevenstructuur van de heer Bent, dan slaat hij wat mij betreft de plank volledig mis.

BBreedveld schreef:
Dat de piaffe van Palmer er niet uitziet zoals je hem zou willen zien bij een ander paard ben ik het mee eens. Ik ben bij de bewuste piaffe test niet aanwezig geweest en weet dus niet wat de reden is hiervoor. Wat ik wél weet is dat dit paard nooit zo zou hebben kunnen functioneren als het niet zo doordacht en grondig opgeleid was zoals het is opgeleid.

Dus kennelijk vindt jij het paard dus wel GOED functioneren? Sorry, maar dan zien wij echt wee heel verschillende dingen. Ik zie een paard dat niet draagt, en niet in balans is. Kijk naar de overgangen: hij valt met de achterhand naar binnen, heeft continu tactverlies etc. Zoals gezegd kun je over de mate van impuls, de grote van het zweefmoment discussieren. Dat een paard van mindere kwaliteit minder verheven, spectaculair piaffeert dan een paard van hoge kwaliteit, ook prima. Maar er IS geen zweefmoment in de uitvoering van de piaffe van dat paard, het paard DRAAGT niet (geen buiging in de gewrichten van het achterbeen), het paard gaat geregeld scheef (geen balans). En dit moet dan het resultaat zijn van een doordachte en grondige opleiding???

BBreedveld schreef:
Door de gymnastisering en training die het paard bij Florien heeft gehad, loopt het rad en zit het goed in zijn lijf.

Of het paard echt rad is, is moeilijk te constateren doordat er vrijwel geen zweefmoment is. Ook laat het paard een beroerde tact zien. Een als het paard continu zo gaat, is een kreupelheid lastig te contateren. De vraag is of de fysieke problemen van het paard echt zijn opgelost, of dat het gewoon zo wordt gereden dat je het niet ziet. Ik zou dat paard wel eens in een flinke draf over de harde weg willen zien dan. Als het paard echt zo van de training opgeknapt zou zijn zou hij onder alle omstandigheden rad moeten zijn. Zo niet, dan is het fysieke gebrek gewoon verbloemd, ipv dat de gebreken van het paard zijn verbeterd door goede training.

BBreedveld schreef:
Waarschijnlijk is het daardoor zelfs nog in leven, want zoals hierboven al eerder gezegd: een ander zou niet aan zo'n paard beginnen en ik zou de kost niet willen geven aan de paarden die een spuitje krijgen of bij de slager belanden omdat ze geen gebruiksnut meer hebben

Ach, de meerderheid van alle bokkers ziet zichzelf graag als gods-gift voor hun paard. Wie heeft hier nou geen paard gered van de slacht? Van bijna alle bokkers zijn de paarden vroeger wel mishandeld, misbruikt, ondervoed, overvoed of getraumatiseerd geweest. En sinds ze bij hen op stal staan zijn ze zo opgeknapt! Hebben ze weer zin in het leven en glunderen ze van plezier Rolleyes Er zijn genoeg sukkels die een (fysiek) slecht paard kopen en daar jarenlang met alle liefde en goede bedoelingen voor zorgen, ook mensen die niet aan AR doen.

Bovendien vind ik dat je jezelf als ruiter echt teveel eer toekend als jij denkt dat je echte fysieke gebreken als slijtage, artose, hoefkatrol etc. kunt verhelpen door training, hoe goed deze training ook wel niet moet zijn. Een paard hoef je echt niet te leren hoe hij zijn lichaam goed moet gebruiken, ook zo'n arrogante gedachte. Ga er opzitten, zorg dat je niet te zwaar bent, beweeg met hem mee en doe verder niks. Hij gaat dan gewoon vanzelf op een manier lopen die hem het minste kracht en energie kost. Als je zo lekker rechttoe rechtaan buitenritjes maakt, hem lekker in zijn eigen tempo laat lopen, is daar echt geen paard die daarvan zal slijten. Dan heeft hij echt geen travers, sb, pirouettes en piaffes nodig. Maar mooi is anders natuurlijk.

Wij willen in een bak rijden, een kleine ruimte, waar kleine cirkeltjes gemaakt moeten worden. Wij willen zijn tempo controleren, de richting waar hij heen gaat etc. Wij willen dan ook nog eens dat het er mooi en vloeiend uit ziet, en dan komt dressuur(training) pas in beeld. Om het paard dat te leren, daar op voor te bereiden, daar moeten we het voor trainen, gymnasticeren etc. Dan moeten wij het leren zijn lichaam ANDERS (dus voor ONS beter, want het paard kan dan BETER doen wat WIJ van hem willen) te gebruiken zodat hij kan doen wat wij willen: namelijk een beetje mooi in de rondte hupsen.

Maar dressuur als middel om een paard te redden van de slacht? Om zijn fysieke gebreken op te lossen (dus slijtage en zo), om zijn leven prettiger te maken? Om zijn welzijn te verhogen? Ach kom! Wie zichzelf dat voorhoudt, houdt zichzelf voor de gek!

Aan dressuur MD of KD doe je in eerste instantie voor jezelf. Omdat jij het wil, omdat jij het mooi vindt. Omdat jij de bewegingen van een paard wil controleren en beheersen. Omdat jij wil genieten van zijn kracht, omdat jij je 1 met hem wil voelen. Daarbij heb je gewoon de verantwoordelijkheid om dat zo goed en verantwoord mogelijk met je paard te doen, zijn grenzen te respecteren. Daarom vind ik dat je als ruiter allereerst de verantwoordelijkheid hebt een paard uit te zoeken dat geschikt en gezond is en het liefst ook nog een beetje aanleg heeft voor hetgeen je er mee wil doen. En als dat niet kan, moet je je doelen aanpassen aan de mogelijkheden en aanleg van je paard. Dus als je paard geen aanleg heeft voor dressuur, dan moet je er gewoon lekker recht toe recht aan buitenritjes mee gaan maken of zo.

Dus wat mij betreft hoeven ruiters die met een gebrekkig paard toch aan (hogere)dressuur gaan doen omdat zij dat een uitdaging vinden, onder het mom van 'zo red ik hem van de slacht' zichzelf echt niet op de borst te slaan.

BBreedveld schreef:
Wat is er mis met goed doordachte gymnastisering van een paard dat daar duidelijk baat bij heeft (lees: júist bij paarden met een slechte bouw of andere gebreken)?

Zie mijn verhaal hierboven. Een paard heeft er nog het meeste baat bij als je in gebruikt voor iets waar het aanleg voor heeft, als het paard dan toch iets met het baasje moet gaan ondernemen. Om een voorbeeld te geven: volgens mij wordt een Fries ook niet blij van een baasje met Z spring ambities. En verder: als je ECHT van het paard uitgaat laat je hem gewoon lekker met soortgenoten in een groot weiland staan. DAAR heeft een paard pas echt BAAT bij. Maar ja: daarvoor hebben wij natuurlijk geen paard Clown Wij hebben een paard om er iets mee te kunnen doen wat WIJ in eerste instantie leuk vinden.

horseyfries schreef:
Dat is nu juist mijn hele punt, het lijkt wel of er een aantal mensen die dat niet in korte tijd kunnen bereiken en dus nog niet aan de hogere oefeningen toe komen een eigen versie maken van KD met een aantal bijbehorende instructeurs die hen daarin steunen en juist wel allerlei oefeningen laten doen waar ze helemaal niet aan toe zijn. Het toppunt van alles vind ik dan nog wel dat ze claimen dat juist hun methode zo goed is "omdat ze niets doen waar het paard niet aan toe is".

DIT is ook mijn 'bezwaar' ten aanzien van AR. NIET de theorie an sich. Ook al is mijn 'ideaal' anders, kan ik wel genieten van ruiters die de AR WEL in de praktijk kunnen brengen zoals deze bedoeld is.

BBreedveld schreef:
Ik heb het helemaal niet over filmpjes gehad anders dan dat ik aangaf dat de piaffe van Palmer niet is zoals je dat bij een ander paard graag zou zien in een optimale uitvoering.

En vervolgens kom jij met allemaal uitvluchten als excuus voor deze vertoning. Hij is oud, versleten, het is wel knap want dit en dat, en zo nobel van de ruiter want anders ging hij naar de slager etc. etc. Dus feitelijk zeg je: de uitvoering is niet goed, maar toch wel??? Ook al is de uitvoering niet volgens de regels, dit is wel acceptabel, dit wordt wel goedgekeurd. En vervolgens zeg je dat Bent zich er zo hard voor heeft gemaakt omdat hij vond dat je toch wel een behoorlijk niveau van kunde moest hebben om tot de organisatie te mogen behoren??? (het zijn allemaal je eigen woorden hoor!) Sorry hoor, maar imo klinkt dit allemaal toch heel tegenstrijdig.

BBreedveld schreef:
Ik heb uitgelegd wat er verwacht wordt van de zit, kennis en het gevoel van de ruiter, ik heb uitgelegd waarom we welke oefeningen rijden en dat we daarbij kijken naar wat het paard volgens onze visie van het eindresultaat nodig heeft om daar te komen.

Maar je hebt nog steeds niet uitgelegd hoe het nu kan dat de praktijk nu zo afwijkt van de theorie?

Nijn schreef:

Hoe kun je een paard over de rug rijden, als zijn neus bij onze lieve heer op schoot ligt? Daar kan ik mij in de verste verte geen voorstelling bij maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:04

Nijn schreef:
jasmijn78 gaat het dan alleen maar daadwerkelijk om wat jij een rijkunstig staaltje werk vind? Gaat het alleen maar om hoe geweldig het er voor jou uit ziet, en niet of het paard er baat bij heeft?

Idd Jasmijn. Het begint inmiddels ergelijk te worden. Jullie hebben het steeds over jullie ideale beeld. Ik ben iemand die voor allerlei dingen openstaan, maar nu voel ik dat jullie van alles aan mij beginnen op te dringen. Want alles wat wij doen is fout.

Ik heb mijn verzorgpaard van het handwerken zo veel zien opknappen. Haar rug zat vast en door oefeningen te vragen waar lengtebuiging etc. in voorkwam werd ze steeds losser. En dat is voor mij al genoeg bewijs om verder te gaan met het werken aan de hand.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:22

magda_90 schreef:
Ik heb mijn verzorgpaard van het handwerken zo veel zien opknappen. Haar rug zat vast en door oefeningen te vragen waar lengtebuiging etc. in voorkwam werd ze steeds losser. En dat is voor mij al genoeg bewijs om verder te gaan met het werken aan de hand.

Zegt dat iets over werken aan de hand, of zegt dat iets over de manier waarop jij hem onder het zadel werkt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:52

magda_90 schreef:
Idd Jasmijn. Het begint inmiddels ergelijk te worden.

Ik vind het ergelijk worden dat wij jullie concrete vragen stellen en en veel moeite doen inhoudelijk op jullie in te gaan en dat steeds van dit soort reacties krijgen. In verdiep mij in de AR (en zowiezo alles wat met dressuur te maken heeft), heb de site van marijke de jong doorgespit n.a.v. deze discussie, youtube afgestruind naar alles wat met AR te maken heeft, voorbeelden van AR naar voren gehaald die ik niks vind, maar ook die mij wel heel erg aanspreken (filmpje van Nuno). Dit alles om hier een inhoudelijke discussie te voeren (waarbij we het heus niet compleet eens hoeven worden) Als jij het ergerlijk vindt om inhoudelijk te reageren (te moeilijk?), doe dan niet mee aan deze discussie.

De discussie gaat er niet beter op worden door jouw geklaag en slachtofferig gedrag. Kom nou eens met wat inhoudelijks!

Ik denk dat ik heel specifiek ben geweest in de aspecten die mij tegenstaan. Ipv te roepen dat ik AR alleen maar afbrand (lekker makkelijk), kun je ook aangeven op welke punten je het niet eens bent met mij, en waarom. Graag wel een beetje specifiek dan. Dan kunnen we inhoudelijk verder discusieren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:13

@ Nijn en Magda_20: iemand blijkt hier dus over inside-info over jullie goeroe te beschikken.

Equimotion schreef:
Bent Branderup heb ik meerdere keren meegemaakt op een stal in Zuid-Zweden waar hij enkele paarden kwam trainen (dus gewoon in thuis-situatie, geen openbare trainingen of clinics) en ik heb werkelijk geen goed woord over voor die man. Ik heb op veel stallen gelopen en veel dingen gezien, maar wat hij daar herhaaldelijk deed had niets met diervriendelijkheid of uberhaupt met opleiden van paarden te maken. Misschien dat door mijn ervaringen met deze man mijn mening over KD wat gekleurd is geworden, maar hij is niet iemand die ik een voorbeeldpositie toedicht.

Waarom krijgt zij hier geen enkele vraag/opmerking van jullie over? Als ik iemand tegenkom die mijn goeroes zouden kennen, prive aan het werk hebben gezien etc. zou ik die de hemd van het lijf vragen...