Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ankem schreef:Dat is Anja Beran.
Nijn schreef:Gaat het alleen maar om hoe geweldig het er voor jou uit ziet, en niet of het paard er baat bij heeft?
Nijn schreef:Ik word ondertussen best moe er van dat je alleen maar afgeeft op AR..
liberty22 schreef:@jasmijn je staat helemaal niet open voor een discussie draait alles wel vier keer om .
liberty22 schreef:Verdiep je ergens in als je zo een hard oordeel geeft , dat vraag jij ook van anderen.
liberty22 schreef:je hebt toch de bouw van de vos gezien?
liberty22 schreef:Bent wil eerst een paard goed kennen voordat je ook maar een dergelijke proef af mag nemen.Zodat hij weet wat zo een paard kan en niet zal kunnen.
liberty22 schreef:De proefen zijn er daarvoor dat de kwaliteit gewaarborgd word je moet dus minimaal de riddertest hebben afgelegd anders mag je geen les uit zijn naam geven enzo enzo. en jah waarom is de man zo commercieel , hoe moet hij anders mensen bereiken???
liberty22 schreef:Je zult dus met een paard dat correct is gebouwd duidelijk voor het oog mooiere dingen kunnen laten zien , maar ligt de rijkunst dan niet daar waar je de minpunten van je paard zo kunt verbeteren door je training dat ie er gezond bij blijft???
jasmijn78 schreef:Maar ik zie dit paard niet dragen? Er is totaal geen buiging in de gewrichten van de achterbenen te zien en het paard blijft hoog in het kruis. Bovendien is er amper een zweefmoment te constateren? Het paard gaat geregeld scheef. IMO allemaal signalen dat er geen sprake is van balans en draagkracht (en dus ook niet van ontlasting als dat de bedoeling zou moeten zijn)
liberty22 schreef:Moet je je blind staren opdat wat er voor het oog mooi uitziet????
liberty22 schreef:en wat heb je te zeggen over dit filmpje???? waarom word dit correct gebouwde paard zo gereden
BBreedveld schreef:De ridderorde is voor zover ik weet opgericht vóór Bent Branderup ten tonele verscheen. Hij vertelde me dat het op een gegeven moment zo was dat alleen hij, Nuno Oliveira en Egon van Neindorf als leden waren overgebleven en dat hij na hun overlijden het enige overgebleven lid was. Zodoende heeft hij er nogal wat invloed op.
Citaat:Inderdaad, het lijkt erop dat een aantal mensen het zo interpreteren dat zij zonder eerst goed te leren zitten en rijden toch oefeningen mogen rijden waar ze in de MD nooit aan toe zouden zijn gekomen omdat ze in de B of maximaal L(evenslang) waren blijven hangen.
Ik denk ook niet dat Nuno Oliveira en Egon von Neindorf daarmee akkoord zouden gaan.
Van Nuno is bekend dat hij zelf zo'n zeldzaam getalenteerde ruiter was die automatisch de juiste dingen deed, maar juist daardoor minder goed was in het uitleggen van zijn methode omdat hij heel veel op een intuitief gevoel deed.
Bbreedveld: kan een paard in draf en galop tactmatig juist bewegen zonder zweefmoment?
Citaat:Hier kijk ik als "hedendaagse ruiter" (wat zijn jullie? Middeleeuwse ruiters? volgens mij leven we allemaal nu?) helemaal niet van op, het is bekend dat een sterk verzamelde galop overgaat in viertakt, zo ook in de galoppirouettes in de Grand Prix. Dat wil niet zeggen dat je geen gewone arbeidsgalop mét zweefmoment moet kunnen rijden voor je vandaar uit een meer verzamelde galop gaat ontwikkelen. Als je het andersom doet, eerst de verzameling zonder de arbeidsgalop onder de knie te hebben, krijg je het "krabbelen" waar we het al eerder over gehad hebben en ben je niet bezig een paard te ontwikkelen, maar zijn gangen te verknoeien.Het vreemde vind ik dat je hier in je eerste opmerking weer keihard alles verdedigt, ik heb er duidelijk niets van begrepen als ik naar aanleiding van verschillende filmpjes van blijkbaar "topleerlingen" van Bent concludeer dat oefeningen voor het paard gaan. In een ander topic onder "medestanders" verdedig je dit veel minder en plaats je daar zelf ook kritische noten bij.
Verder blijven jullie zeggen dat je het geen lor kan schelen hoeveel "fancy oefeningen" jullie mogen doen, om vervolgens alleen maar over die oefeningen te praten. Hoezo jezelf voor de gek houden? Als het geen doel van je is waarom moet dan iedereen constant roepen dat ze travers, schbw, appuyementen enz. hebben gedaan?
In de meeste gevallen zou het meer op zijn plaats zijn om trots te zijn op een stuk normaal netjes recht op vier benen nageeflijk over de rug rechtuit te gaan, want dat is veel moeilijker. Maar daar hoor je niemand over. Toch raar als oefeningen helemaal geen doel zijn......
horseyfries schreef:Ben jij er dan echt van overtuigd dat je een paard met problemen aan zijn voorbenen en een gebrekkige bouw een plezier doet met een piaffe test???
Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen.
BBreedveld schreef:Wat is er mis met goed doordachte gymnastisering van een paard dat daar duidelijk baat bij heeft (lees: júist bij paarden met een slechte bouw of andere gebreken)? Dat heeft m.i. niets te maken met 'de oefeningen voor het paard laten gaan' maar weten wat je doet met oefeningen die een paard sterker en soepeler maken. Als het paard beter wordt van een travers, dan doe je dit. Wordt hij er beter van door gewoon een stuk rechtuit voorwaarts-neerwaarts te gaan, dan doe je dat.
En geloof het of niet, dat gebeurt óók. Oók bij Bent zelf.
Citaat:Hoe kun je in vredesnaam zeggen dat je geïnteresseerd bent in schwung en gedragenheid als je filmpjes goedkeurt die in de verste verte dat niet laten zien?
Citaat:Blijkbaar ben jij dat in sommige gevallen met mij eens en dan vind ik het onbegrijpelijk dat je dat hier niet wilt zeggen en ergens anders wel. Mijn mening is dezelfde, hier, daar, overal.
Citaat:Zo te zien is ongeveer elk paard overal aan toe, of hij nu kreupel is, last heeft van artrose, voorbenen, niet tactmatig loopt, geen ruiter heeft die mee is, het maakt allemaal niets uit, allemaal zijn ze al aan de moeilijkere oefeningen toe om de basis te verbeteren???
Dat lijkt mij een compleet eigen interpretatie van KD, en wel een héél commerciële!
horseyfries schreef:Ook hij begint met het Skala der dressur en laat een leerling geen oefeningen doen voordat een paard netjes recht voorwaarts op twee teugels nageeflijk en over de rug gereden wordt, de juiste buiging heeft en zoekt altijd naar een tactmatige beweging met een bijbehorend zweefmoment.
pensionnetje schreef:Zowel in de MD als KD behoort een paard van achteren naar voren te bewegen. Alleen komt dit in de MD pas een stuk later aanbod dan in de KD. De KD begint er eigenlijk zo vroeg mogelijk mee. Eerst traint men het paard op zijn eigen benen te lopen en gedragener te worden dmv werk aan de bijv. de lange lijnen. Dan is het voor een paard makkelijker om dit onder de man te doen. Zoals ik al eerder schreef, ze zijn er fysiek al op voorbereid.
Nijn schreef:En hier zit denk ik ook een behoorlijk verschil is tussen MD en KD/AR.
Bij een stug/stijf paard ga ik niet kosten wat het kost een paard nageeflijk rijden
Ja wel over de rug maar dat koppie en de halshouding komt wat mij betreft later wel.
Citaat:Ik begin op zo'n moment wel een schoudervoor en travers, om zo het paard losser te maken op een rustige manier, zonder gepluk en geruk en neem daar alle tijd voor die het paard nodig heeft.
De tact en beweging komt dit alleen maar ten goede om in een later stadium nagevelijkheid te vragen.
Citaat:Wat mij ook opvalt is dat ik constant de schouder aan het plaatsen ben ik wat ik vooral bij MD zie ik dat er meer vanuit de hals wordt gewerkt. M.i. hebben de oefeningen dan weinig zin meer, juist door de schouder te plaatsen kun je meer gaan vragen van de achterbeen en voor mij gaat het dan met name om het binnenachterbeen. Zo gauw je deze kunt plaatsen of kunt begeleiden kun je toewerken naar meer dragen vanuit de achterhand ipv stuwen.
BBreedveld schreef:Het eerste was Bent checkt als je les van hem krijgt is niet alleen of je de oefeningen en hun nut kent, en ook niet of je 'netjes' kan zitten, maar ook of je kan voelen met je zit.Kan je voelen welk achterbeen niet genoeg naar voren grijpt?
BBreedveld schreef:Het hele idéé dat je een oefening alleen zou willen rijden om maar aan andere mensen te laten zien hoe goed je wel niet bent is er m.i. eerder een die hoort bij ambititieuze wedstrijdruiters, want die hebben kennelijk iets te bewijzen aan de rest van de wereld
BBreedveld schreef:Het voorstel van Egon was om de eisen voor het squire schap zelfs nóg verder omlaag te brengen omdat hij vond dat de ruiterkunde tot zó'n laag niveau was gezakt dat hij vreesde dat er amper mensen zouden zijn die eraan zouden kunnen voldoen!
BBreedveld schreef:Bent heeft hier een stokje voor gestoken omdat hij vond dat je nu eenmaal een bepaald niveau aan kunde moest hebben om bij een dergelijke organisatie te horen.
BBreedveld schreef:Dat de piaffe van Palmer er niet uitziet zoals je hem zou willen zien bij een ander paard ben ik het mee eens. Ik ben bij de bewuste piaffe test niet aanwezig geweest en weet dus niet wat de reden is hiervoor. Wat ik wél weet is dat dit paard nooit zo zou hebben kunnen functioneren als het niet zo doordacht en grondig opgeleid was zoals het is opgeleid.
BBreedveld schreef:Door de gymnastisering en training die het paard bij Florien heeft gehad, loopt het rad en zit het goed in zijn lijf.
BBreedveld schreef:Waarschijnlijk is het daardoor zelfs nog in leven, want zoals hierboven al eerder gezegd: een ander zou niet aan zo'n paard beginnen en ik zou de kost niet willen geven aan de paarden die een spuitje krijgen of bij de slager belanden omdat ze geen gebruiksnut meer hebben
BBreedveld schreef:Wat is er mis met goed doordachte gymnastisering van een paard dat daar duidelijk baat bij heeft (lees: júist bij paarden met een slechte bouw of andere gebreken)?
horseyfries schreef:Dat is nu juist mijn hele punt, het lijkt wel of er een aantal mensen die dat niet in korte tijd kunnen bereiken en dus nog niet aan de hogere oefeningen toe komen een eigen versie maken van KD met een aantal bijbehorende instructeurs die hen daarin steunen en juist wel allerlei oefeningen laten doen waar ze helemaal niet aan toe zijn. Het toppunt van alles vind ik dan nog wel dat ze claimen dat juist hun methode zo goed is "omdat ze niets doen waar het paard niet aan toe is".
BBreedveld schreef:Ik heb het helemaal niet over filmpjes gehad anders dan dat ik aangaf dat de piaffe van Palmer niet is zoals je dat bij een ander paard graag zou zien in een optimale uitvoering.
BBreedveld schreef:Ik heb uitgelegd wat er verwacht wordt van de zit, kennis en het gevoel van de ruiter, ik heb uitgelegd waarom we welke oefeningen rijden en dat we daarbij kijken naar wat het paard volgens onze visie van het eindresultaat nodig heeft om daar te komen.
Nijn schreef:Bij een stug/stijf paard ga ik niet kosten wat het kost een paard nageeflijk rijden
Ja wel over de rug maar dat koppie en de halshouding komt wat mij betreft later wel.
Nijn schreef:jasmijn78 gaat het dan alleen maar daadwerkelijk om wat jij een rijkunstig staaltje werk vind? Gaat het alleen maar om hoe geweldig het er voor jou uit ziet, en niet of het paard er baat bij heeft?
Ik word ondertussen best moe er van dat je alleen maar afgeeft op AR..
magda_90 schreef:Ik heb mijn verzorgpaard van het handwerken zo veel zien opknappen. Haar rug zat vast en door oefeningen te vragen waar lengtebuiging etc. in voorkwam werd ze steeds losser. En dat is voor mij al genoeg bewijs om verder te gaan met het werken aan de hand.
magda_90 schreef:Idd Jasmijn. Het begint inmiddels ergelijk te worden.
Equimotion schreef:Bent Branderup heb ik meerdere keren meegemaakt op een stal in Zuid-Zweden waar hij enkele paarden kwam trainen (dus gewoon in thuis-situatie, geen openbare trainingen of clinics) en ik heb werkelijk geen goed woord over voor die man. Ik heb op veel stallen gelopen en veel dingen gezien, maar wat hij daar herhaaldelijk deed had niets met diervriendelijkheid of uberhaupt met opleiden van paarden te maken. Misschien dat door mijn ervaringen met deze man mijn mening over KD wat gekleurd is geworden, maar hij is niet iemand die ik een voorbeeldpositie toedicht.