paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GinaLoveStar

Re: paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:02

Ik stap 2 a 3 Rondjes even lang en een beetje midden in het rijden nog 1 rondje lang

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:03

de eerste 20 minuten rijd ik alleen maar met lange teugel..stappen drafje galopje wat figuurtjes...en dan aan het werk...(maargoed mn paard is ook al een dage ouder)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:17

ik doe eerst rondje lang
en daarna ga ik haar los maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:40

Ik begin meteen met zo laag en rond mogelijk in te stellen... Zo rijd ik stap/draf/galop, en als ze dan fijn los aanvoelt gaan we het iets oppakken. Lachen

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:38

ik vind niet dat je gelijk aan de teugel moet stappen, beetje rare manege dan Scheve mond

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:25

waarom niet pm lover ; onderbouw eens

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:31

Linda_E schreef:
@ Mireya: Aan de teugel rijden is ook ontspannen (als je het goed doet tenminste).
Als jij met een goede aanleuning, los door het lijf en over de rug aan de teugel begint met losstappen is dat ook ontspannen en in mijn ogen beter dan beginnen met een beetje ladida stappen en na 10/ 15 min plots draven en aan het werk.

Dat is mij ook aangeleerd, van de aanspanning naar de ontspanning. Meteen goed over de rug laten stappen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:34

meestal stap ik bijna 10 minuten in met lekker losse teugels(ja helemaal los,hou de teugels aan het einde vast)(paard strekt hals namelijk toch niet) en na 10 minuten pak ik hem op en ga voltes stappen,gebroken lijnen,stukjes wijken e.d.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:36

Als je merkt dat je paard los is kan het wel hoor Lachen, Als je erop gaat zitten en gelijk begint is denk niet zo goed. Nouja verschilt ook per paard Knipoog Op de manege begin ik ook wel is na 2 rondjes ofzo gestapt te hebben, maar dan heeft het paard het uur ervoor al gelopen, anders wacht ik toch liever iets langer Knipoog

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:36

Charlottte schreef:
waarom niet pm lover ; onderbouw eens

omdat een paard dan niet eens even ontspannen kan lopen, aan de teugel lopen kost veel energie. Ik denk dat jij het ook niet zo lekker vind als je een paard zou zijn om gelijk met he hoofd naar beneden te lopen

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:39

Ik stap zelf altijd met lange teugel in, en dan draaf ik ook nog met een lekker lange ontspanne teugel. maar bij mijn pony is dat ook wel echt nodig, want ze heeft niet zo'n goede gangen, en anders word ze nog korter in haar passen.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:42

ma je kunt een pony ook nageefelijk rijden met de neus eruit en over de grond; meteen al lekker los maken is des te beter voor em Knipoog

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:27

Als het paard het zelf doet vind ik het niet erg. Maar bij losstappen laat ik in ieder geval nooit een pony aan de teugel lopen. ( Doe ik zoiezo niet Alleen als het paard het wilt.)

xveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:02

Ik stap meestal eerst een beetje warm voordat ik rustig ga beginnen met oppakken.

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:39

eerst een paar rondjes met lange teugel, daarna pakte ik hem altijd laag op , maar tegewoordig pak ik hem na het instappen meteen helemaal op. Omdat die nog niet heel goed weet waar die zen kop moet houden en anders geeft het verwarring voor hem als die eerst laag en rond moet lopen en erna wat hoger. ( dit doe ik op aanraden van instructrice)

elise_parq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:50

ik stap altijd eerst los met een lange teugel, daarna pak ik hem op en zet hem laag en rond, na zo'n 15 minuten stappen ga ik draven.
uitstappen doe ik ook gewoon met een lange teugel minstens 10 minuten

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:53

los rijden het woord zegt het al
gewoon met losse teugel rustig stappen

jasmijntje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:05

Met het los rijden rijd ik met een lange teugel, pas na tien minuutjes pak ik hem wat meer op. Lachen

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:11

Los rijden lange teugel, drna gwoon oppakken

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:35

Mijn jonge paard houd ik wel wat nageeflijk met losstappen maar mijn oude paard krijgt gewoon een losse teugel.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:40

Geen paard is hetzelfde dus: er is geen standaard voor.
Het ene paard pak ik gelijk op, een ander heeft het juist nodig om eerst aan een lang teugeltje te lopen.
Ik had er 1 die je gelijk laag moest rijden, die stak z'n kop omhoog en daar werd z'n rug niet beter van.
Zo moet je de een ook juist lekker voorwaarts rijden en een ander in een rustig tempo laten lopen.
Samen met je instructeur kijken naar wat voor je paard en jezelf de beste manier is lijkt mij de juiste manier van losrijden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:50

Dan ben ik wel heel erg.

Ik werk eerst even een klein stukje aan de hand voor ik opstap... dan vraag ik een schouder voor en een schouder binnen....

Zodra ik opstap pak hem gelijk " redelijk" op en werk hem los dmv veel figuren stappen.
Op het moment dat ik ga instappen met lange teugel dan heb ik al in vogelvlucht 6x de bak gezien en heb ik er al 9x naast gelegen.
Hij is niet altijd even braaf daarin.... zelfs als ik al een half uur bezig ben en dan hals laat strekken dan weet ik zeker dat al die bakspoken er ineens weer zijn....

Binnen heeft hij er niet zo'n last van maar buiten hoef ik dit niet te doen dan kan ik het vergeten en krijg ik een spurt en bok... maar dat weet ik dus ben ik er op voorbereid. (soms ook niet en dan is de bodem best hard)....

En nee hij heeft nergens last van (ieder jaar check door Laarakker) maar dit is een pony die je echt met rijden bezig moet houden en hem niet ergens over moet laten nadenken want dan gaat hij dat zelf doen voor je en ik kan heb bv ook niet koud van stal trekken en opstappen dan moet de stalmoed eruit... (voordat ik daar opmerkingen over krijg)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:16

daNiielle_ schreef:
Eerste rondje altijd even alles goed doen, en dus aan de lange teugel. Dan de teugels in contact houden, laag over de rug rijden, en links- en rechtsom loswerken.
Rondje draf met lage halshouding en over de rug, en na een kwartier pakken wij de paarden pas écht op.
Zo doe ik het tenminste bij ieder paard. 1 Van mijn paarden heeft zoiezo de tijd nodig om lekker 'op haar eigen benen' te gaan lopen, dus is het loswerken bij haar heel erg nodig. Ja

Zonder losrijden kun jij je paard nooit helemaal fijn los laten lopen, dus ik vind zeker niet dat je hem meteen helemaal rond moet rijden.

inderdaad Lachen

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:26

Ik stap altijd vwnw los. Dus ik heb tijdens het instappen wel degelijk contact met de mond. Ja Eerst gewoon rechtuit, na enkele minuten ga ik wat stelling vragen links en rechts, waarbij het paard laag moet blijven lopen. Dan doe ik hetzelfde in draf en evt. ook in galop. Pas daarna pak ik het paard op.

Meteen helemaal oppakken tijdens het instappen is natuurlijk nooit goed voor een paard, maar ik heb het idee dat losstappen helemaal aan de lange teugel ook niet echt efficiënt is. Het doel van het losrijden is het opwarmen van de spieren, maar dan moeten die spieren wel gebruikt worden. Als mij paard bij het losrijden aan de lange teugel met zijn kop in de lucht rondjes rent, no way dat hij dan de juiste spieren gebruikt (rug- en buikspieren) en dan is er dus absoluut geen sprake van warming up.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:20

Ik stap ook altijd in met een langere teugel , beter voor de nek zegt mn trainster .. Ook het eerste rondje draf doe ik regelmatig met langere teugel

En na het rijden doe ik ook nog een paar rondjes draf met de lange teugel ,, weer voor het ontspannen van de nekspieren .