Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Linda_E schreef:@ Mireya: Aan de teugel rijden is ook ontspannen (als je het goed doet tenminste).
Als jij met een goede aanleuning, los door het lijf en over de rug aan de teugel begint met losstappen is dat ook ontspannen en in mijn ogen beter dan beginnen met een beetje ladida stappen en na 10/ 15 min plots draven en aan het werk.
, Als je erop gaat zitten en gelijk begint is denk niet zo goed. Nouja verschilt ook per paard
Op de manege begin ik ook wel is na 2 rondjes ofzo gestapt te hebben, maar dan heeft het paard het uur ervoor al gelopen, anders wacht ik toch liever iets langer

Charlottte schreef:waarom niet pm lover ; onderbouw eens

daNiielle_ schreef:Eerste rondje altijd even alles goed doen, en dus aan de lange teugel. Dan de teugels in contact houden, laag over de rug rijden, en links- en rechtsom loswerken.
Rondje draf met lage halshouding en over de rug, en na een kwartier pakken wij de paarden pas écht op.
Zo doe ik het tenminste bij ieder paard. 1 Van mijn paarden heeft zoiezo de tijd nodig om lekker 'op haar eigen benen' te gaan lopen, dus is het loswerken bij haar heel erg nodig.
Zonder losrijden kun jij je paard nooit helemaal fijn los laten lopen, dus ik vind zeker niet dat je hem meteen helemaal rond moet rijden.
Eerst gewoon rechtuit, na enkele minuten ga ik wat stelling vragen links en rechts, waarbij het paard laag moet blijven lopen. Dan doe ik hetzelfde in draf en evt. ook in galop. Pas daarna pak ik het paard op.