Wat wist jij vroeger zeker, waar nu niks van klopt(paardensp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Wat wist jij vroeger zeker, waar nu niks van klopt(paardensp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:36

Ik dacht ook dat rengalop een gang was en dat er echt een tactverschil was met gewone galop Haha!

Benen borstel ik altijd met een harde borstel (die gebruik ik nergens anders voor): nog geen enkel paard van gesneuveld Haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:46

poes schreef:
Ik dacht ook dat rengalop een gang was en dat er echt een tactverschil was met gewone galop Haha!

Dat dacht ik inderdaad ook Tong uitsteken

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:47

dat is toch ook zo?? rengalop is toch viertakt ipv drietakt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:48

Echt? Hoe is de beenzetting dan in rengalop?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:57

Ik vind dit echt een pennytopic Haha! Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:59

de beenzetting is hetzelfde als in galop, alleen omdat het tempo hoger ligt komen het achter en voorbeen dat in galop op hetzelfde moment neerkomen niet op hetzelfde moment neer, maar t voorbeen volgt een fractie later. daardoor wordt het ipv 3takt 4takt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:09

Meen je dat nu? Het is dus echt een andere gang dan? Kijk es aan Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:18

ik ben naarstig aan het googlen, er zijn mooie filmpjes/plaatjesseries die het goed laten zien Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:27

Oeh heb je een link?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:40

vind er zo even geen heel goede van de rengalop, maar wel een plaatje waarmee ik het kan uitleggen:

galop: 3 tempi gang, achterbeen-diagonaal achterbeen en voorbeen- andere voorbeen-zweefmoment.
Afbeelding

rengalop: 4 tempi, achterbeen-achterbeen-diagonaal voorbeen-andere voorbeen-zweefmoment. Plaatje is niet heel goed (je ziet mi niet duidelijk genoeg dat het voorbeen later landt dan het achterbeen), maar ik hoop dat je het kunt zien!
Afbeelding

op dit youtubefilmpje kun je het goed zien: http://www.youtube.com/watch?v=KdBaM0BIpgI

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:09

ik dacht toen ik begon met paardrijden, dat de teugels waren om je aan vast te houden, voor de steun....viel dat even tegen..

en inderdaad uit de penny, dat je de benen en het hoofd alleen met de zachte borstel mocht borstelen,

en dat er vooral shetlanders, dartmoors, connemaras en arabieren waren(penny!). En sportpaarden waren dan idd arabieren.

En dat ik mee moest gaan met de beweging van het paard, dus swingde ik helemaal mee als ik op een paard rondstapte:p

En ik liep vroeger met open mond rond op het concoursterrein, die mensen met die vrachtwagen waren vast heel goed en heel beroemd! Als ik nu over een concoursterrein loop ken ik de meeste mensen (ook die met vrachtwagens) wel....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:02

kjoetie schreef:
de beenzetting is hetzelfde als in galop, alleen omdat het tempo hoger ligt komen het achter en voorbeen dat in galop op hetzelfde moment neerkomen niet op hetzelfde moment neer, maar t voorbeen volgt een fractie later. daardoor wordt het ipv 3takt 4takt.

Oeh poes, hadden we toch goed opgelet! En nu ik erover nadenk: zal es informeren of mijn stoere bijrijdijs kan rengaloppen, dan zou het toch een vijfganger zijn Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:51

Ik dacht dat je moest spelen met je teugels om je paard aan de teugel te krijgen en dat dat voorbeen zwaaien goed was.
Gelukkig ben ik er nu achter dat het aan de teugel iets anders is en dat de achterhand het belangrijkste is en niet dat voorbeen zwaaien. Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 01:50

Ik dacht vroeger dat je niet met je hoevenkrabber in de straalgroeve mocht komen omdat dat "zeer" deed. Ik deed dat dus altijd heel zachtjes en braaf met het borsteltje...

En natuurlijk paardje spelen. Meestal ging dat zo:

Er werd eerst bepaald WIE deze keer de instructrice mocht zijn. Vaak was dat nog een heel gesteggel en meestal gold: het recht van de brutaalste. Daarna werd er een strotouwtje gezocht dat aan het uiteinde van het dressuurzweepje werd gebonden. (Net zoals een echte grote zweep van de juf)
Daarna mocht de instructrice de paarden indelen, vaak droegen deze paarden ze meest chique namen als "Blue Fire Lady" en "Titanic" (was een populair denkbeeldig paard in de tijd van de film).
Dan moesten de "paarden" (lees: andere kinderen) met de kin op de borst (want; aan de teugel) rondjes hupsen. Graag met veel knieactie en staakacties werden bestraft met een knallende zweep.

Bij nat weer deed ik het ook weleens in mij slaapkamer. Vonden mijn ouders ook altijd erg fijn dat gebonkt op de vloer, haha. Mijn broer (6 jaar ouder) heeft het er nu soms nog over.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:59

Vroeger, voor t eerst op n pony wist ik heeeel goed hoe je de teugels moest vasthouden. Namelijk teugels in een boogje en je handen zeg maar alsof je aan t mennen bent. en als ie dan harder moest moest je de teugels laten golven( zeg maar door een slinger eraan te geven). Het bleek allemaal anders te zijn

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:06

oja nog een, vroeger dacht ik dat de teugels aan de neusriem zaten. Ik dacht dat het bit er was zodat de paarden zich niet verveelden. toen ik eens goed naar een hoofdstel keek, ging ik wel ff anders om met de teugels, het idee dat je aan zn mond trok was shocking voor mij x)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:20

Ik wist zeker dat een schimmel met een zwart veulen heul bijzonder was. Ja
Het ging er bij mij niet in dat een zwart veulen wit kon worden Clown

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:22

Sweetdreams schreef:
Vroeger, voor t eerst op n pony wist ik heeeel goed hoe je de teugels moest vasthouden. Namelijk teugels in een boogje en je handen zeg maar alsof je aan t mennen bent. en als ie dan harder moest moest je de teugels laten golven( zeg maar door een slinger eraan te geven). Het bleek allemaal anders te zijn

Hoe houdt een menner volgens jou de teugels vast dan? Want dat verschilt niet echt van de gewone manier hoor. Teugels komt van onder (pinken) in de vuist en uiteindes lopen langs de duimen.
Tenminste...zo hoort het geloof ik wel gewoon.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:48

_Sigrid_ schreef:
Sweetdreams schreef:

Hoe houdt een menner volgens jou de teugels vast dan? Want dat verschilt niet echt van de gewone manier hoor. Teugels komt van onder (pinken) in de vuist en uiteindes lopen langs de duimen.
Tenminste...zo hoort het geloof ik wel gewoon.

Ja, bij mennen is dat gewoon hetzelfde Knipoog

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:30

Aangezien mijn meeste kennis uit een enkele penny vakantieboek en 1 of boeken van "Romana en Ragebol" kwam.... En ik tot een jaar geleden alleen maar paarden in een weiland had zien staan of op de kermis (met een zadel met zo'n ijzeren beugeltje), moet ik toegeven dat mijn kennis niet optimaal was en nog steeds af en toe een beetje is Bloos
- Mijn ergste: je stapt op een paard en rijd zo weg. Maar je moest wel heel knap zijn om Anky na te doen
- Een schimmel wordt altijd wit geboren (een paard dat langzaam wit wordt is al héél oud, net als bij mensen)
- Mijn eerste les (nu dus ongeveer een jaar geleden) moest ik even heel hard slikken, waar was dat beugeltje waaraan ik het zadel vast kon houden?!?
- een paard bestuur je door 'HU', 'HOOO' en teugel trekken en als dat niet helpt in zijn zij schoppen (gelukkig was ik hier al van bekeerd toen ik voor het eerst op een paard zat Pling )
- Heb ook heel lang gedacht dat een paard over het dak kon lopen/galoperen Cool

Groetjes, Kristel

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:13

Ik dacht vroeger dat mijn familie niets van paardrijden afwist.... elke keer als er ook maar iets van paardrijden op tv was legde ik precies uit of dat ze in stap, draf of galop reden.... Na de tiende keer hoorde ik mijn broer zeggen dat ze het wel wisten... het erge is dat hij het nog niet is vergeten en me er voor 'n jaartje terug nog aan herinnerde dat ik dat altijd deed Lachen

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:10

Ik dacht vroeger altijd dat je NOOIT met sporen én met zweep tegelijk mocht rijden. Dat was nl. heel erg zielig voor een paard.

En sporen moest je 'verdienen'.... Ja, maar waarmee dan???

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:17

Ik wist zéker dat ik wel eventjes kon galoperen bij mijn eerste les Ja Dat was toch logisch, hoe moeilijk kon dat nou zijn? Clown
Vervolg was dat ik keihard begon te gillen en het arme beesie niet wist wat hem overkwam Ach gut

Oh trouwens van dat paard dat op rust stond en dan er heilig van overtuigd zijn dattie gaat trappen had ik ook altijd :'].

En het principe van "hoe kleiner hoe liever".. klopt ook niet veel van :']

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:21

Ik dacht dat je nooit met zn 2en mocht poetsen, dat de 1 aan de linker lant poetste, en de ander aan de rechterkant.. Neee dat is echt zielig! Je mocht dan wel met zn 2 aan 1 kant poetsen :J

Ohja, nog één. Ik snapte er nooit wat van waarom je geen twee hoeven tegelijk kon uitkrabben! Telkens als iemand al een hoef aan het uitkrabben was, wou ik alvast een andere doen. En bóós dat ik werd als hij geen voetje gaf. Nagelbijten / Gniffelen

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:35

Ik had inderdaad ook van die dingen dat paarden volwassen waren en pony's waren nog niet zo uit.