Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

HannahFrouk schreef:Met hoefijzers vind ik het een HEEL ander verhaal, ik heb al een aantal keren gezien dat na stukjes draven over de harde weg de pezen overbelast raken (met hoefijzers "klapt" het veel harder, bovendien hebben die paarden vaak een langere toon) met zwelling tot gevolg.

Lowara schreef:ik heb voor anders gekozen. galop op de harde weg is voor mij not done, teveel belasting van de pezen.
draven daarentegen doe ik wel heel veel op de harde weg. bermen vind ik eng ivm afval en gaten die moeilijk te zien zijn.
en voor de koets moet de mijne toch draven op de harde weg
. Benen worden er wel sterker van, maar je moet nooit ergens iets te veel van doen.
Jaimyliefje schreef:Draf kan wel naar mijn mening, maar galop over de weg vind ik echt not done. En draf ook niet al te veel..
Kingsley2 schreef:Draven op het harde is goed maar wel gewoon kleine stukjes, De pezen moeten toch vele klappen opvangen en als je een pees blessure wil hebben dan moet je veel gaan draven ja!!!. Benen worden er wel sterker van, maar je moet nooit ergens iets te veel van doen.
En zonder ijzers draaf ik helemaal niet graag op het harde want je hoeven slijten zo snel. Dan doe ik echt alleen maar hele kleine stukjes. Eigenlijk als het niet anders kan.
En galop is helemaal slecht voor de pezen nooit maar dan ook nooit doen.![]()
groetjes
Het draven moet opgebouwd worden met het oog op het individuele paard, wordt dit goed gedaan is het paard daarna in staat met gemak lange afstanden in draf af te leggen zonder negatieve gevolgen voor de pezen. Als het maar met rust opgebouwd wordt en het paard gewoon gezond is.
smileys zijn trouwens hoogst irritant, ik denk dat iedereen je tekst gewoon kan interpreteren zoals ze geschreven is zonder het gebruik van dergelijke smileys.
Lara_Silver schreef:Kingsley2 schreef:Draven op het harde is goed maar wel gewoon kleine stukjes, De pezen moeten toch vele klappen opvangen en als je een pees blessure wil hebben dan moet je veel gaan draven ja!!!. Benen worden er wel sterker van, maar je moet nooit ergens iets te veel van doen.
En zonder ijzers draaf ik helemaal niet graag op het harde want je hoeven slijten zo snel. Dan doe ik echt alleen maar hele kleine stukjes. Eigenlijk als het niet anders kan.
En galop is helemaal slecht voor de pezen nooit maar dan ook nooit doen.![]()
groetjes
Ik denk dat ieder paard aangeeft wanneer het te veel voor dat individuele paard wordt, evenals iedere eigenaar weet wat zijn paard aan kan. Ik snap de essentie van jou zin wel maar toch veralgemeen je imo veel te veel. Dat mischien jou paard kreupel wordt na 5 min dravend op het harde betekend nog niet dat een ander paard kreupel wordt van 10 min draven op het harde. (deze zin moet je niet letterlijk nemen, ik geef enkel een voorbeel van het individualiteitsprincipe) Ik kan bijv. lekker veel gaan draven en hard draven zonder te solliciteren naar enige vorm van een blessure, om maar een voorbeeld te geven van hoeveel paarden verschillen. Zie ook mijn vorige post, daar zal je ook veel info uit kunnen halen.Het draven moet opgebouwd worden met het oog op het individuele paard, wordt dit goed gedaan is het paard daarna in staat met gemak lange afstanden in draf af te leggen zonder negatieve gevolgen voor de pezen. Als het maar met rust opgebouwd wordt en het paard gewoon gezond is.
Diesmileys zijn trouwens hoogst irritant, ik denk dat iedereen je tekst gewoon kan interpreteren zoals ze geschreven is zonder het gebruik van dergelijke smileys.
Kingsley2 schreef:En het is niet alleen van een harde bodem het kan door van alles zijn. Onze DA heeft dit uitgelegd.

bora schreef:Ik rijd mijn paard bijna allen voor de kar, maar een drafje van 15-20 min over de weg is bij mij normaal. Soms rijden we wel langer over de weg en dan doen we voor het meerendeel draf.
Kingsley2 schreef:Na de nodige ervaringen met pees blessures bij ons op stal, En na genoeg info te hebben gevraagd aan de DA hierover. Onze DA is van mening dat als je veel draafd op de verharde weg dat het op lange termijn pees problemen kan veroorzaken. Het sluimerd er dus in. Als jij bv elke dag een kwartier gaat draven op de verharde weg kan het zo zijn dat je op ten duur pees blessures oproept. Dat is dus net zo als je in een zware bak rijd die slecht wordt onderhouden.
BV we hebben nu een paardje op stal die is pas van een blessure af, doorr een te zware bodem te rijden zij is daarna veel op de weg gaan rijden omdat voor haar paardje de bak de soms te zwaar was. Zij heeft dus ook stukken op de harde weg gedraafd. Paardje je dus nu ook weer een pees blessure. Zij heeft niet eens zo veel gedraaft maar wel stukjes van 5 min en dan weer stukken stappen. Overal waar te veel voor staat kan problemen oproepen. Bij ons op stal staan staan 65 paarden en we zijn allemaal van mening dat draven op het harde(vooral niet te veel doen) Te veel kan gewoon echt slecht zijn. En er staan vier paarden in totaal met een pees probleem op stal. En het is niet alleen van een harde bodem het kan door van alles zijn. Onze DA heeft dit uitgelegd.
Lara_Silver schreef:Kingsley2 schreef:Na de nodige ervaringen met pees blessures bij ons op stal, En na genoeg info te hebben gevraagd aan de DA hierover. Onze DA is van mening dat als je veel draafd op de verharde weg dat het op lange termijn pees problemen kan veroorzaken. Het sluimerd er dus in. Als jij bv elke dag een kwartier gaat draven op de verharde weg kan het zo zijn dat je op ten duur pees blessures oproept. Dat is dus net zo als je in een zware bak rijd die slecht wordt onderhouden.
BV we hebben nu een paardje op stal die is pas van een blessure af, doorr een te zware bodem te rijden zij is daarna veel op de weg gaan rijden omdat voor haar paardje de bak de soms te zwaar was. Zij heeft dus ook stukken op de harde weg gedraafd. Paardje je dus nu ook weer een pees blessure. Zij heeft niet eens zo veel gedraaft maar wel stukjes van 5 min en dan weer stukken stappen. Overal waar te veel voor staat kan problemen oproepen. Bij ons op stal staan staan 65 paarden en we zijn allemaal van mening dat draven op het harde(vooral niet te veel doen) Te veel kan gewoon echt slecht zijn. En er staan vier paarden in totaal met een pees probleem op stal. En het is niet alleen van een harde bodem het kan door van alles zijn. Onze DA heeft dit uitgelegd.
Door een paard wat net hersteld is van een peesblessure veroorzaakt door een te zware bodem meteen bloot te stellen aan een te hard oppervlak is het ook gewoon vragen om problemen, hoe kun je van een paard dat eerst op een te zachte (te zware bodem) heeft gelopen verwachten zich direct dusdanig aan te passen dat je 5 min kan draven op asfalt? Ik kan me echt helder voorstellen dat het beestje alweer kreupel is...
Vermeld je ook de beenconditie en of gebruik van ijzers/ beenbescherming bij al die 65 paarden? Dat is namelijk erg belangrijk als je de relatie tussen beenproblemen en asfalt wil bekijken. Beenbescherming overhit de pezen waardoor ze uiteraard langzaamaan zwakker worden, ijzers vergroten de klap op de pezen als het paard land op het asfalt. Een combinatie van deze twee, doe het sommetje maar. Je kunt wel lukraak dingen gaan roepen als wij 65 vinden dat... maar dat is geen argument tenzij je het nader toelicht.
Zowel volgens mijn hoefsmid als volgens mijn dierenarts zijn de benen van mijn pony in geweldige conditie en hij draaft bijna dag kilometers over het asfalt. Dus zoals je verneemt is er op 'medisch' vlak ook nog genoeg tegenspraak. Mijn pony doet dit al anderhalf jaar, en is nog nooit in zijn hele tienjarige leven kreupel geweest. Dus ook op dat vlak is het allemaal niet zo dramatisch, gewoon omdat hij het allemaal gewend is en zijn benenstel gewoon oerdegelijk en hard is.