Rechtrichten van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Re: Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:38

Heh wat jammer, had graag stiekem komen kijken, maar moet werken. Maar wel onwijs leuk en leerzaam. Laat je even weten hoe het gegaan is?

Heb gisteravond trouwens nog even door de bosjes naar binnen gegluurd bij je. Vork Moest naar Zandvoort, dus kwam er langs.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:43

Ik laat het zeker weten en er zullen vast foto's volgen.
Ik hoop dat niet al de paarden zo scheef zijn als de toren van piza. Van een paar weet ik het, maar...nou ja jullie snappen het wel.
Trouwens LizMD je mag best een keertje binnenkomen hoor als je tijd en zin hebt!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:17

Gezellig! Kom ik binnenkort even doen.
En nu weer ontopic Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:25

Wat ik zo op bokt zie van ADB is dat ik vind dat er teveel gesjort wordt aan de teugel.
En te weinig been.

Maar een leerling kan het natuurlijk wel net anders doen Lachen

dus ik ben benieuwd hoe jij het ervaart Ja

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:21

ik heb hier een foto album van anderhalf jaar geleden

Bij les van AdeB, http://www.mijnalbum.nl/Album=ELY6HLWV

Ik vind het gesjor wel meevallen, je stuurt idd meer met je handen dan je gewend bent, maar dat wordt uiteraard ook steeds minder, uiteindelijk stuur je meer met gewicht

Paard loopt idd nog erg uit elkaar, en niet echt nageeflijk, dat is ook zo in het begin. Paard moet recht zijn voordat het mag zakken

hier wat recente foto's
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UW3UGYT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-48DLQQ7F.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:22

Maar dat vind ik dan persoonlijk de omgekeerde wereld...eerst veel hand en dan minder.

Dat is gewoon niet mijn manier Lachen
Het probleem zit niet van voren, waarom dan daar wel de oplossing zoeken?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:24

ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Eerst moet de motor aan van achter, dan richt je recht, verder stuur je met teugels en gewichtverplaatsing
Paard moet toch leren welke kant hij op moet, ik bedoel, de mijne ging echt niet de eertse week ohz al op mn gewicht netjes met lb een bocht door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:27

natuurlijk gaat hij niet direct net zadelmak goed de bocht om.
Maar ook dan hoor je niet je handen aan 1 kant hoger te doen en veel druk te nemen.
Maar rustig zonder trekken je hand van de hals te halen en zo te begeleiden

Verder moet het van AdB ook zo bij paarden die wel weten wat sturen is.
En daar kan ik me dus niet in vinden
Rechtrichten zit in het lijf, niet in de mond/hals

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:30

@ Aerdenhout1, waar zitten jullie?

Eerst de motor aan, dat is t aller belangrijkste, helaas vergeten een hoop ruiters dat en willen toch dat t paard allerlei oefeningen doet, terwijl ie absoluut niet voorwaards zijn... terwijl dat echt 1e ding is wat je paard moet doen. Als ie niet voorwaards is kun je nooit lekker met m gaan werken

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:31

ik heb nooit geleerd om zelf druk te nemen, je neemt de druk die je paard aangeeft,
dat dat meer is in het begin is logisch, paard loopt dan meer op de voorhand,
als je later in de opleiding van je paard hem meer op de achterhand zet, wordt hij van voren lichter.

Rechtrichten zit idd in het lijf, daarom doe je ook rechtrichtend buigingsarbeid. Ik zie echt niet veel verschil tussen AdeB / klassiek/ rechtrichten or whatever

Tis maar wat je bevalt, mij beviel het altijd erg goed, helaas is Mireille verhuisd dus heb ik geen les meer van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:33

Dus als een paard trek je terug Lachen
Dat is wat er kan gebeuren als je de druk neemt die het paard aangeeft.

Ik kan goed juist helemaal los laten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:37

runningkawa schreef:
Dus als een paard trek je terug Lachen
Dat is wat er kan gebeuren als je de druk neemt die het paard aangeeft.

Ik kan goed juist helemaal los laten

Nee je trekt niet terug, als je dat doet wordt het 1 hangpartij, je doseert je naar het paard en idd dat luisterd nauw. Er zit een fijne lijn tussen hangen/ trekken of de juiste druk houden

prima dat jij helemaal loslaat, er leiden meerdere wegen naar Rome Knipoog

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:51

Adb leert ook dat je juist los moet laten op de kant waar t paard vastpakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:56

Klopt dat er meerdere wegen zijn
daarom zei ik ook
Dat is gewoon niet mijn manier Lachen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:07

Heb wel eens de dvd van ADB gekocht omdat ik nieuwsgierig was naar zijn manier. Vond die een beetje tegenvallen hij liet 10 keer hetzelfde zien maar dan met een ander paard. Wat daarop te zien is dat hij het paard elke keer contrastelling laat aannemen op het moment dat het paard zijn binnenschouder te veel naar binnen zet en te veel gewicht neemt op het binnenbeen. Al de paarden op de dvd waren wel kreupel dus meer weet ik niet van ADB. Wat ik wel goed vond is dat hij let op de gelijkheid van heupen bij een paard. Als een paard zelf recht is in zijn gewrichten loopt het ook beter dat heb ik zelf regelmatig ervaren, alleen geef ik zelf de voorkeur aan een behandeling van een osteopaath dan de manier van ADB. Nadat mijn paard recht is richt ik hem op de klassieke manier recht in zijn bewegingen/spiergebruik.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:10

Klara16 schreef:
Ik vind het vreselijk meoilijk!

Als ik ga lessen dan zegt mn instructeur altijd dat ik een beetje meer moet inwerken langs een kant omdat mn paard scheef loopt, maar voor mijn gevoel loopt ze dan recht... En omgekeerd, als hij zegt dat het recht is voelt het alsof het scheef is.

Ze loopt wel beter als ze volgens hem recht staat dus hij zal wel gelijk hebben Haha!

Dat heb ik nu ook. Ik vind het idd ook heel erg lastig.....

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:16

elibeest schreef:
@ Aerdenhout1, waar zitten jullie?

Ik zal maar even reageren...
Aerdenhout Knipoog Zeg maar tussen Haarlem en Zandvoort in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:27

Ik ben al net zo nieuwsschierig als iedereen hier op bokt hoe het zal gaan vrijdag. Mijn manier is ook meer...eerst naar voor en zakken om over de rug te gaan lopen en dan recht richten, maar ik heb het afgelopen week met mijn eigen paard gedaan, die al heel lang en dan bedoel ik al bijna 2 jaar...niet zo heel fijn loopt na een botsing met een ander paard, en verdomd...ze loopt nu echt veel beter. Toevalstreffer??? Geen idee, ik ben er in elk geval wel blij mee. Ik durf nog niets te zeggen hoe het zal lopen vrijdag. Je hebt best kans dat het ook helemaal niet mijn manier is.
Daarnaast sta ik er wel voor open, zeker als ze sommige paarden beter aan het lopen krijgt

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:57

Ben ook altijd nieuwsgierig naar andere methoden, kun je gewoon komen kijken aerdenhout? Hoe laat begint het? Zou wel leuk zijn als ik ADB zelf wat vragen zou kunnen stellen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:23

Let wel...het is niet de "meester" zelf, maar Mireille de hoedt komt bij ons.Zij is volgens zeggen de rechterhand van AdB en ik hoor toch hier en daar goede verhalen over haar. Is dit nu echt een succes dan laten we AdB in de na zomer zelf een keer komen en dan is het ook voor mensen van buitenaf. Maar zit je in de buurt dan is iedereen welkom om binnen te komen hoor! Voor het adres even site van mijn stal aanklikken.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:25

Wellicht de volgende keer dan, al zal ik niet snel zelf een les mee doen. Kijk liever eerst.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:42

AdeB is een prima methode, hij heeft veel paarden weer goed gekregen. Wat ik wel vind, is dat je, zeker in het begin goede begeleiding nodig hebt, anders ga je gauw de fout in. Maar net wat jullie zeggen, leiden er meer wegen naar Rome. Heb een paar clinics gevolgd van AdeB, best goed, alleen is het niet zo mijn methode. Ik ben nu bezig met de methode van Marijke de Jong en deze methode ligt mij beter. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik de methode van AdeB afkeur!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:43

Wat is het verschil tussen AdeB en MadeJ?

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:25

De methodes zijn verschillend. AdeB richt de paarden recht meestal in het zadel(hij longeert ze ook) handen vrij hoog en in contrastelling. Marijke begint met rechtrichten met werk aan de hand, binnenbeen goed onder het zwaarte punst brengen, lengte buiging, zijgangen, denk dan aan schouderbinnenwaarts, travers etc.etc. Om er een beter beeld bij te krijgen wat de verschillen zijn, kan je beter even op de site kijken. Van Marijke is het www.paardenbegrijpen.nl van AdeB weet ik niet meer, even googelen op hoefkatrol of anders op Antoine de Bodt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:16

Wat ik van AdB gewoon heel goed vind is dat hij vele paarden die eigenlijk opgegeven waren, weer goed heeft gekregen en nu nog steeds met een blije uitstraling een leuk en gelukkig leven leiden. Dat vind ik toppie aan hem.
En of die methode nou AdB heet of dat het likmeversie heet…mij een biet, al vele paarden zijn hierdoor ‘gered’ en dat is het mooie eraan.

Het zou mij overigens pas echt wat gaan interesseren indien ik dus inderdaad een paard zou hebben of rijden die dusdanig wat zou mankeren dat in principe alleen AdB nog een uitkomst zou gaan bieden. Ik ken de basisprincipes van zijn methode en voor alles valt wel wat te zeggen natuurlijk…