Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:05

Ninx schreef:
Wanneer je dan je eigen paard koopt en veel naar buiten gaat is je kennis beperkt en zul je dus niet merken wanneer het paard vastzit, de rug niet loslaat, niet rad loopt, etc....

Dan heb je eigenlijk helemaal geen hersens Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:06

Ninx schreef:
Jep, tuurlijk...... Maar uiteindelijk, in welke discipline je ook rijdt begint het toch met een enooooorme dosis geduld en rust om je doel te bereiken... En vanzelfsprekend is de prestatiedrang van de 'boshobbelaar' beperkt en zal er meer rust en geduld zijn dan bij sommige wedstrijdruiters die de startkaart al klaar hebben liggen terwijl ze nog laaaaaaaang niet zover zijn.... ongeduldig.
Tja, er is overal wel wat.

sorry dat ik erover blijf vallen, maar ik word dus echt allergisch voor dit soort opmerkingen. Natuurlijk zijn die wedstrijdruiters er, maar er zijn ook zat boshobbelaars die niet zien dat een paard niet goed beweegt en maar door rijden ondanks een opkomende blessure. IMO is het niet zo dat de ene groep beter bezig is dan de andere, dat kun je alleen over individuen zeggen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:07

meggiemeg schreef:
Wat ik zelf aan den lijve heb ondervonden is dat je houding toch minder wordt door het recreatieve rijden. Er is tenslotte niemand die je er op wijst dat je tenen wat naar buiten gaan wijzen, je zit niet meer zo statig is als voorheen, je handen toch wat aan het pianospelen zijn. (terwijl je dat stiekum niet wilt maar toch gebeurt het..)
Zo nu en dan les is voor niemand verkeerd. Met zo nu en dan bedoel ik bijvoorbeeld eens in de 2 weken. Je wordt op de puntjes gewezen door iemand die kritisch naar je kijkt en dat is alleen maar goed!

Daar betrap ik mezelf ook op!
Zit er af en toe op als een zoutzak, helaas kan ik geen les meer nemen.
Mn pony is 30 mag niet meer bereden worden in een rijbak wegens een peesblessure twee jaar geleden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:11

Lielle schreef:
Ninx schreef:
Jep, tuurlijk...... Maar uiteindelijk, in welke discipline je ook rijdt begint het toch met een enooooorme dosis geduld en rust om je doel te bereiken... En vanzelfsprekend is de prestatiedrang van de 'boshobbelaar' beperkt en zal er meer rust en geduld zijn dan bij sommige wedstrijdruiters die de startkaart al klaar hebben liggen terwijl ze nog laaaaaaaang niet zover zijn.... ongeduldig.
Tja, er is overal wel wat.

sorry dat ik erover blijf vallen, maar ik word dus echt allergisch voor dit soort opmerkingen. Natuurlijk zijn die wedstrijdruiters er, maar er zijn ook zat boshobbelaars die niet zien dat een paard niet goed beweegt en maar door rijden ondanks een opkomende blessure. IMO is het niet zo dat de ene groep beter bezig is dan de andere, dat kun je alleen over individuen zeggen.

Mijn vorige post en deze bijelkaar geven exact hetzelfde aan als hetgeen jij zegt. Dat in beide kampen dus stront aan de knikker kan zijn, en dat les altijd verstandig is. Daarbij ben ik zelf wedstrijdruiter geweest, rijdt nu recreatief en heb wel les, en zal in de toekomst misschien nog eens een wedstrijd meepakken.... ik ben dus zeker niet uitgesproken een boshobbelaar of wedstrijdruiter.

edit: je kan je allergie-creme dus gewoon weer in de kast zetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:14

opala schreef:
Ninx schreef:
Wanneer je dan je eigen paard koopt en veel naar buiten gaat is je kennis beperkt en zul je dus niet merken wanneer het paard vastzit, de rug niet loslaat, niet rad loopt, etc....

Dan heb je eigenlijk helemaal geen hersens Haha!

Tja, of je hebt het gewoon nooit geleerd. Ik denk dat we ervan zullen schrikken hoeveel mensen een paard kopen nadat ze de 'tien-strippen-kaart' hebben opgemaakt bij de manege. En hoeveel weet je dan echt? En wie kan dan nog op het welzijn van het paard toezien wanneer er geen les genomen wordt?
Het zal niet altijd dommigheid zijn, of desinteresse, maar een heel groot gebrek aan kennis....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:15

Inderdaad Ninx zo'n mensen heb je spijtig genoeg ook (ook ik dacht dat ik geen les nodig had). 1 keer per week les moet het minimum zijn, ook voor recreatie ruiters

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:20

Sorry maar ik ben reacreatieruiter en baal serieus van de bak. Ik heb dan ook al best wel lang geen les meer gehad. Ik heb daar geen zin in en vooral geen zin om daar geld aan uit te geven. Ik doe er verder toch niks mee (de lessen)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:24

ik heb zoon 5 jaar rond gehobbelt zonder les.
vreselijk. mijn zit, hoe paardje loopt, eigenlijk alles.
heb nu sinds nov 2007 les. en het gaat steeds beter.
maar het is echt vreselijk.

kon niet eens op het goede been lichtrijden.(schaamschaam)

heb het nooit in de gaten gehad. nu ik les krijg, merk ik hoeveel dingen die ik doe, die ik mezelf onbewust heb aangeleerd. maar ik heb ook tips gekregen voor mijn paardje, en dat gaat zoveeeeeel beter nu.
heb ong 1 x in de twee weken les.
krijg huiswerk mee, en heb elke keer weer een doel om mee te werken

ook in het bos merk ik dat ik er veel baat bij heb.
mijn houding, maar ook de dingen die we leren in de bak, pas ik in het bos toe, en heb haar veel beter onder controlle

sandra

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:26

Sandra 1986: helemaal eens, ik heb hetzelfde ervaren als jij...

IndianLady: ik begrijp je redenatie en ik baalde ook serieus in de bak. Maar ik ben na vele jaartjes lesloos er toch achtergekomen dat mijn houding helemaal fout is enz...
Ik rij geen wedstrijden maar ik vind het rijtechnisch nu veel beter gaan en het is goed voor het paard om les te pakken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:30

Ik weet hoe mn houding is en werk daar gewoon buiten aan. dara ben ik relaxter en mn fjord ook. Als ik moe ben ga ik teveel naar voren zitten, maar dat is omdat ik een probleem met mn rug heb. Ik heb daar geen instructrice voor nodig die me dat verteld Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:32

IndianLady schreef:
Sorry maar ik ben reacreatieruiter en baal serieus van de bak. Ik heb dan ook al best wel lang geen les meer gehad. Ik heb daar geen zin in en vooral geen zin om daar geld aan uit te geven. Ik doe er verder toch niks mee (de lessen)

Ik heb vroeger wedstrijden gereden en ben daar op een gegeven moment echt zat van geweest. Ik ontliep als het ware sinds die tijd alles dat les heette. Met alle lesmethoden van tegenwoordig (veel vriendelijk, zachtzinniger, respectvoller) en de wetenschap dat je je paard toch verkeerd kan gaan belasten door 'foutjes' die erin sluipen ben ik toch weer gaan lessen. Ook ik ben nu helemaal om!
Je paard loopt ruimer, meer over de rug, ontspant beter, leert zichzelf weer beter 'dragen' en in balans lopen en kan mij dus beter dragen, al met al genoeg zaken die ervoor zorgen dat het paard langer mee kan.
Ik begrijp je scepsis wel hoor, maar je zou het eens voor de grap een aantal keren moeten proberen.... het een kans geven.
Het kan zijn dat je zelf al op hoger niveau gereden hebt, en mensen om je heen hebt die je evt monitoren die ook een wat hoger niveau hebben, ik kan me voorstellen dat dat ook al eea aan troubles kan voorkomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:32

IndianLady schreef:
Ik weet hoe mn houding is en werk daar gewoon buiten aan. dara ben ik relaxter en mn fjord ook. Als ik moe ben ga ik teveel naar voren zitten, maar dat is omdat ik een probleem met mn rug heb. Ik heb daar geen instructrice voor nodig die me dat verteld Haha!

Mag ik dan vragen wat jouw achtergrond is qua rijden?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:38

Ik rij altijd buiten en heb zo mijn eigen rijstijl, heel anders dan wat ik ooit heb geleerd tijdens al die lessen, welke ik ooit heb gevolgd bij de diverse maneges. En je wordt door je omgeving wel opmerkzaam gemaakt wanneer je het fout doet en dan onderneem ik zelf wel actie, wanneer ik dat nodig acht ten behoeve van het welzijn van mijn paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:41

opala schreef:
Ik rij altijd buiten en heb zo mijn eigen rijstijl, heel anders dan wat ik ooit heb geleerd tijdens al die lessen, welke ik ooit heb gevolgd bij de diverse maneges. En je wordt door je omgeving wel opmerkzaam gemaakt wanneer je het fout doet en dan onderneem ik zelf wel actie, wanneer ik dat nodig acht ten behoeve van het welzijn van mijn paard.

Bij manege's heb ik eigenlijk nooit 'echt' leren rijden, dat kwam later pas op verzorgpaarden en eigen paard. De lessen die ik toen heb gevolgd hebben eigenlijk de juiste kennis opgeleverd. Toch wil ik nog steeds het zekere voor het onzekere nemen en lessen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:43

Ook al bén je een recreatieruiter;
met lessen kun je altijd dingen verbeteren.
Aan jou houding, of de houding van het paard.
Ik vind het zelf ook een beetje onverantwoordelijk om geen lessen te nemen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:43

3 jaar manege, gewoon Engels. Hele poos verzorgpaarden. Toen een aantal jaar helemaal niks, western lessen een jaar lang en toen kon ik mn fjord overnemen. Een paar maanden les gehad bij die oude manege maar de manier van lesgeven en rijden is in 12 jaar tijd niet vooruit gegaan. Links om trekken is naar links, rechts omtrekken is naar rechts.
Ik heb een paar keer priveles gehad op mn fjord omdat hij vast zat, maar zij was te dressuurgericht.
Mijn tante heeft een fries en in de tijd dat ikzelf geen paard meer reed reed ik wel eens bij haar. Op die manege doen ze aan centred riding en de dingen die ik daar heb aangeleerd heb ik op mn fjord heb overgebracht net als sommige western aspecten.

Ik zeg niet dat ik fantastisch kan rijden, B-proef moet kunnen dacht ik zo Knipoog.
Maar ik weet wel zeker dat mijn manier van rijden voor mijn fjord prettig is. Hij loopt ontspannen, over het algemeen over zn rug en we slalommen buiten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:44

opala schreef:

met alle respect (en idem voor IndianLady), hier geloof ik dus niet in. Je verzandt zo snel in foutjes als je er niet regelmatig op gewezen wordt. En je stalgenoten zullen best de grote dingen zine, maar de 'kleinere' probleempjes merk je pas als je er echt op gaat letten.

Ninx, we zijn het wel eens. Maar lees je eigen berichten eens terug en zie de nadruk richting wedstrijdruiters Knipoog

@IL, ik denk dat jij een B proef schromelijk onderschat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:47

Ik zou een keer meedoen met een onderlinge wedstrijd totdat de vereniging ineens de contributie verhoogde met 80%

Ik rijd eigenlijk alleen maar buiten (als ik al rijd, misschien 2 a 3 keer per week) en dan rijd ik voornamelijk in stap.
Toen ik Engels reed zat ik op L/M niveau (weet het niet meer zo precies) Alleen omdat ik nooit geen wedstrijden heb gereden wil niet betekenen dat ik geen behoorlijke B-proef kan rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:53

Ik zeg idd niet dat je geen Bproef kunt rijden als je nog nooit op wedstrrijd bent geweest, maar mijn ervaring is dat het vies tegen valt als je daadwerkelijk een B proef moet laten voor een echte jury. Dan blijkt het toch nog wat lastiger dan men thuis denkt.

Een keer een stukje schouderbinnenwaarts of wijken is echt iets anders dan L of M rijden (en gezien jouw eigen commentaar op de lessen verwacht ik niet dat het rijtechnisch echt op dat niveau zat).

Ik weet wel dat ik een zeer fanatiek wedstrijruiter ben, met zeer regelmatig les, en dat ik desondanks (of misschien juist daarom) ook met een nieuw paard weer duidelijk les nodig heb. Niet omdat ik niet zou kunnen rijden, maar omdat je al heel snel blind voor je eigen fouten en die van je paard. En het lijkt dan allemaal wel goed te voelen, maar ondertussen mis je wel het feit dat hij toch dat rechterachterbeen een beetje spaart. Dat hoeft niet erg te zijn, maar dat kan wel. En ik denk dat er maar heel weinig ruiters (wedstrijdprikkers of boshobbelaars) zijn die dat voelen, en ook maar weinig bakridders aan de kant zijn die het zien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:56

Lielle schreef:
opala schreef:

met alle respect (en idem voor IndianLady), hier geloof ik dus niet in. Je verzandt zo snel in foutjes als je er niet regelmatig op gewezen wordt. En je stalgenoten zullen best de grote dingen zine, maar de 'kleinere' probleempjes merk je pas als je er echt op gaat letten.

Ninx, we zijn het wel eens. Maar lees je eigen berichten eens terug en zie de nadruk richting wedstrijdruiters Knipoog

@IL, ik denk dat jij een B proef schromelijk onderschat.

@ Opala & IL: ik dacht het ook echt niet nodig te hebben na jaren wedstrijden (ik had daar ook echt geen zin in), veel priveles en les bij de rijvereniging, eigen paard en les in verschillende disciplines. Ik was door het boscrossen echt wel dingen vergeten, of had ze gewoon niet in de gaten. Door te lessen gaan zowel ik als het paard met sprongen vooruit!

@ Lielle: bij wedstrijdruiters zie ik vaker dat het paard er even 'doorheen' getrokken wordt wanneer er een wedstrijd op de agenda staat voor het aankomende weekend. De bosruiter zal evengoed schade berokkenen. Maar die ontstaat anders, is van een andere aard. Die schade komt voort uit onvermoede slordigheden, foutjes die erin sluipen omdat daar nooit op gefocussed wordt.... over een langere periode.
De mentale 'druk' ligt anders, en menig wedstrijdruiter kan daar niet goed mee omgaan.... en menig wedstrijdruiter gelukkig ook wel Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:59

Ninx schreef:
@ Lielle: bij wedstrijdruiters zie ik vaker dat het paard er even 'doorheen' getrokken wordt wanneer er een wedstrijd op de agenda staat voor het aankomende weekend. De bosruiter zal evengoed schade berokkenen. Maar die ontstaat anders, is van een andere aard. Die schade komt voort uit onvermoede slordigheden, foutjes die erin sluipen omdat daar nooit op gefocussed wordt.... over een langere periode.
De mentale 'druk' ligt anders, en menig wedstrijdruiter kan daar niet goed mee omgaan.... en menig wedstrijdruiter gelukkig ook wel Haha!

zo zie ik de bosruiters die hem toch maar meenemen naar buiten; hij is dan wel niet helemaal rad, 'maar het is maar een buitenritje'. Het is maar wat je opvalt Knipoog

Jouw punt wb les geven is dus precies wat ik bedoel. Ik heb een behoorlijke basis ontwikkeld de laatste jaren, maar ik weet zeker dat ik na een half jaar zonder les ook weer een hoop nieuwe fouten heb aangewend Bloos! Ik heb een aantal jaar idd in een omgeving waar ik niet kon lessen, en hoewel je daar enerzijds heel handig van wordt, gaan er ook foutjes insluipen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:59

Ik zit nu ook totaal niet op L/m niveau, maar vroeger wel. Ik weet simpelweg de hulpen niet meer en wat me toendertijd is aangeleerd is nu allang verouderd. En als we buiten ergens omheen moeten dan doet hij dat vaak zelf. Of op hulpen van mij.
Ik heb met western wel verschillende wedstrijden gereden, maar dat is niet te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:00

En de bosrukkers dan die hun paard niet kunnen houden..dat zijn er ook iets meer dan een paar....
Als je het dan hebt over er doorheen trekken...

En ja er zijn ook wedstrijd ruiters die het doen.

maar ik ben het er totaal niet mee eens dat in de ene groep dat meer is dan in de andere..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:01

runningkawa schreef:
En de bosrukkers dan die hun paard niet kunnen houden..dat zijn er ook iets meer dan een paar....
Als je het dan hebt over er doorheen trekken...

En ja er zijn ook wedstrijd ruiters die het doen.

maar ik ben het er totaal niet mee eens dat in de ene groep dat meer is dan in de andere..

Ik denk ook niet dat het MEER is, maar van een andere aard.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:03

rukken voor de rem of rukken voor de krul...zou dat voor een paard wat uitmaken? Haha!