[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: [Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:34

Ik rij hem gewoon door hoor, zal wel het werken aanpassen door meer stapoefeningen te doen, en daarna lekker even op stal, afspuiten en schop onder zijn kont het land in.

Ik heb dinsdag om 12.15 les, dat ga ik echt niet afzeggen hoor omdat het warm is.
Ik zie me ook al bij de baas aankomen.. sorry baas, het is te warm hoor ik kan niet werken.

Als ik het aan kan passen pas ik het aan, vandaag lekker om half 11 gereden en morgen ga ik pas rond 3 uur naar stal en dan gaan we wandelen rond een uurtje of half 5.

Hij krijgt er echt niets van hoor om lekker te werken als je het belang van je paard maar gewoon in oog houd.

Tuurlijk is het warm maar daar moet je gewoon alles op aanpassen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:59

Ach geen problemen mee, paard krijgt een heerlijke douche en musli erna en kan de rest van de dag nietsdoen op de wei.
Ik gooi er geen zware training tegenaan, dat pas ik wel wat aan. Gewoon veel schakelwerk en SB, travers, wat wijken en veel in stap. Gewoon laag en ontspannen over de rug rijden, stukjes galop tussen door en het is best.
Nog niet aan mn paard gemerkt dat het teveel voor 'er is, afgelopen zaterdag na 45minuten schoot ze er nog steeds vandoor met de grootste lol en vreugdebokjes erbij Knipoog En te merken aan haar attendheid op mn hulpen kan ze het prima hebben Lachen
Maar gewoon omdat het lekkerder is kies is liever voor 's ochtens of eind van de dag.

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:41

Ik rijd gewoon Ja
Een paard kan daar heus wel tegen (vooral nu nog) en wij hebben alleen een buitenbak, dus er is altijd wel iets van wind ofzo.

Ik pas natuurlijk wel oefeningen aan.. ga geen uur lang constant draven en moeilijke dingen doen. Rijd dan ook hooguit een halfuur/3kwartier.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:01

Pluizebolpum schreef:
horseyfries schreef:
als je dit al warm vind, wat moeten mensen in warme landen dan doen? Nooit meer rijden?

Ik denk toch dat dat geen goede vergelijking is...Ergens waar het altijd warm is, en dan meestal rond dezelfde temperatuur, daar wennen mens en paard wel aan, lijkt me. Ook als het weer langzaam warmer of kouder wordt is het makkelijker om er aan te wennen. Hier wil het de ene week nog wel eens 15 en de volgende week 25 graden zijn, bwv. Ik kan me indenken dat je dan je paard even de tijd geeft om te wennen aan de omslag (en anders geld het echt wel voor mijzelf Knipoog ).
En zelfs dan hoeft het dier niet eens perse niet gereden te worden, als er maar gewoon op gelet wordt dat het paard het kan hebben. Maar ja, dat geldt, denk ik, voor alles wat je met een paard doet...

Je zegt het zelf: ook in die landen wennen de paarden er aan! Dus als je nu al begint met gewoon te blijven rijden als het 28 graden is, dan is je paard straks al wat beter gewend aan de hitte tegen dat het boven de dertig graden overdag is en 's avonds 28. Eigenlijk is het dus vééél paardvriendelijker om nu gewoon te blijven rijden!! Dan went je paard er des te sneller aan!

SanneKyla schreef:
Ik rij overdag ook niet en ja, ik heb ook de reden dat het overdag te warm is.
Laatst 's morgens een rondje gestapt, alleen maar gestapt en ze was al drijfnat.
Ik rij nu elke keer 's avonds en vind dat zelf ook veel fijner, net zoals Kyla Haha!

Als je paard van één rondje stappen 's morgens drijfnat is dan lijkt het me tijd om een dierenarts te bellen! (of om niet zo te overdrijven.... Haha!)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:36

Heerlijk antropomorfische gedachten. Wij vinden 25°C te heet dus het paard ook. Paarden in het wild denken toch ook niet: "Gôh het is 12 uur. Hé een wolf, ach veelste heet om te rennen, laat maar zitten."

Ik rij heel verschillend, wanneer het mij uitkomt, de rest van de dag staat madame heerlijk in het landje te niksen. Ook gewoon om 12 uur dus. Paard kan het makkelijk aan, 'tuurlijk zweet ze, maar vind je het gek? Nee ik rij lekker overdag hoor, 's avonds last van die vliegen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:43

Dat van die wolf slaat werkelijk nergens op, maar ik hoop dat je dat zelf ook wel door hebt. Dat is een kwestie van leven of dood, ik hoop toch echt voor jouw en je paard dat dit met rijden niet het geval is Knipoog Fanatiekeling Knipoog

En wat ze in die andere warme landen moeten? Precies hetzelfde als wij, normaal gesproken op normale tijden rijden, maar als het ook voor daar dan extreem warm is ook de training aanpassen of vroeg of laat gaan rijden.

Mijn voorkeur met dit weer? 's ochtends héél vroeg. 7 uur erop, 8 uur klaar. Héérlijk, straks in de zomer slapen dan zelfs de dazen nog Dromen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:56

Jullie hebben het toch nog niet over nu? Heerlijk weer om te rijden en (nog) dazenvrij. Ik rij van `s ochtends tot `s avonds en die paarden zien nu echt niet af. De paarden die ik op het heetst van de dag rijd lopen in de binnenbaan in de schaduw, dat is alles. Dat beetje zweten wat ze doen valt echt nog wel mee. En in stap krijg ik ze niet aan het zweten. Bloos!
Zoals ik het hier lees moeten de paarden vooruit geschopt worden en kunnen ze de stap nog niet aan? Tijd voor een beetje conditietraining dan?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:08

@oneiltje79: ik ben het helemaal met je eens.

Een paard is niet van suiker, die kunnen er wel tegen. Ik heb vandaag ook om 13u gereden en had niet het gevoel dat het paard daar onder heeft geleden... Hij stond heel goed voorwaarts *LOL*. En heeft na het rijden een heerlijke koude douche gekregen hij heeft daarna nog even mogen rollen in de paddock Lachen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:33

oneilltje79 schreef:
Jullie hebben het toch nog niet over nu? Heerlijk weer om te rijden en (nog) dazenvrij. Ik rij van `s ochtends tot `s avonds en die paarden zien nu echt niet af. De paarden die ik op het heetst van de dag rijd lopen in de binnenbaan in de schaduw, dat is alles. Dat beetje zweten wat ze doen valt echt nog wel mee. En in stap krijg ik ze niet aan het zweten. Bloos!
Zoals ik het hier lees moeten de paarden vooruit geschopt worden en kunnen ze de stap nog niet aan? Tijd voor een beetje conditietraining dan?

Je bedoelt voor de ruiters toch?? Haha!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:35

Kunnen de ruiters de stap dan ook niet aan? Bloos!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:36

Ik vrees het niet nee...... Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:38

DresslOver schreef:
Dat van die wolf slaat werkelijk nergens op, maar ik hoop dat je dat zelf ook wel door hebt. Dat is een kwestie van leven of dood, ik hoop toch echt voor jouw en je paard dat dit met rijden niet het geval is Knipoog Fanatiekeling Knipoog

En wat ze in die andere warme landen moeten? Precies hetzelfde als wij, normaal gesproken op normale tijden rijden, maar als het ook voor daar dan extreem warm is ook de training aanpassen of vroeg of laat gaan rijden.

Mijn voorkeur met dit weer? 's ochtends héél vroeg. 7 uur erop, 8 uur klaar. Héérlijk, straks in de zomer slapen dan zelfs de dazen nog Dromen

Vind jij dit EXTREEM warm?? Nog geen dertig graden?
Alsjeblieft zeg, als je het dan hebt over "dit slaat nergens op", dan is het wel dat het weer van dit weekend zo extreem warm is dat je niet meer overdag zou kunnen rijden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:18

Tis hier ook een keertje boven de 20 graden, praat iedereen ineens over extreem warm. Haha!

Ga mijn paard morgen ook mishandelen, wedstrijd, 2 proeven nog wel, en moet rond 2 uur. Bloos!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:19

horseyfries schreef:
DresslOver schreef:

Vind jij dit EXTREEM warm?? Nog geen dertig graden?
Alsjeblieft zeg, als je het dan hebt over "dit slaat nergens op", dan is het wel dat het weer van dit weekend zo extreem warm is dat je niet meer overdag zou kunnen rijden.

Hoho, dit noem ik ook niet extreem warm, misschien had ik duidelijker moeten zijn. Nu rijd ik ook nog gewoon 's middags hoor net zo goed. Maar 's zomers als het echt warm word rijd ik wel heel vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:19

@marliesje dierenbeul!
Belachelijk zeg Haha!

idd, het is gewoonnog niet heet, het is warm, maar niet heet
Lekker windje, niet benauwd
Van mij mag dit nog wel ff zo Lachen

en succes morgen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:45

Met dit weer rijd ik gewoon door hoor, gisteren zelfs een Endurance rit met succes uit gereden. 30 km... De veearts zei bij de nakeuring dat Levi er nog fris uitzag en nog wel een rondje kon.

Ik rijd ook liever s'ochtends of s'avonds, maar als het zo uitkomt dat ik s'middags op stal ben dan laat ik hem echt niet staan als ik van plan ben te gaan trainen.
Zorgen dat je paard genoeg drinkt en nadien lekker douchen doet een hele hoop hoor Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:53

runningkawa schreef:
@marliesje dierenbeul!
Belachelijk zeg Haha!

idd, het is gewoonnog niet heet, het is warm, maar niet heet
Lekker windje, niet benauwd
Van mij mag dit nog wel ff zo Lachen

en succes morgen

Dank je!
Denk eerlijk gezegd dat ik het zwaarder ga krijgen dan hij.
Als hij enigzins denkt dat ie moe gaat worden, moet ik het grootste werk overnemen in de proef. Haha!

Zie het al voor me, Viento die onbezweet uit de ring komt, en baasje met een hoofd als een tomaat. Haha! Haha! Haha!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:21

Ik ben wel zo dat ik rekening houdt met het werk dus geen kwartier ga galopperen maar ik zet ze wel gewoon aan het werk hoor Lachen.
Ik ga zelf ook niet dood als ik ga hardlopen om 1 uur. Daarna drink ik lekker wat en ga ik even rusten en zo doe ik dat ook bij mijn pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:38

Ik weet niet wat ik op dit moment moet doen .. Hier (belgisch limburg) is het op dit moment echt wel warm .. gewoon binnen is het 25 graden (en dan hebben we nog niet zolang nieuwe ramen die zowel warmte als koude erg goed buitenhouden), buiten dus nog een stuk warmer. Ze zeggen 28 graden maar hier is het altijd warmer .. En wind heb ik ook nog niet gevoeld (of gezien)..

Gisteren was het ookal van dat, had voorgenomen om tegen de avond te rijden, maar toen ik aankwam (en de mest had opgeruimd) had ik al geen zin meer en heb ik me gewoon in de weide bij de paarden gezet Clown

Wilde dan vandaag gaan rijden, maar ik weet het niet .. Ik word echt loom als het zo weer is, en mijn pony is sowieso al loom Clown Dacht eerst misschien aan de hand te gaan wandelen, maar of ik hem daar dan een plezier mee doe? Denk dat de pony zelf blijer is om gewoon in de weide te kunnen staan en met rust gelaten te worden Clown

(komt er ook bij dat ie last heeft van de beestjes en dus een eczeemdeken op heeft, dus als ik iets wil doen dan moet dat ding er altijd af .. of gaan jullie daar bv. zo mee wandelen? .. en dan moet het toch al de moeite zijn zeg maar, anders laat ik hem liever gewoon met rust Knipoog ).

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:44

pfff ik rijd echt niet midden op een dag nu!!..
veel te warm..
en mijn paard wil dan ook niet echt..
als ik ga rijden, rijd ik pas tegen 8 uur half 9 savonds..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:02

Ennn voor de derde dag op rij zit ik midden op de dag op m'n paard vandaag. Zaterdag ergens tussen half 3 en half 4 gedressuurd, toen nog van 4 tot 5 buiten gereden op m'n eigen paardje, gisteren om 3 uur het bos in gegaan met m'n eigen paardje en vandaag gaat datzelfde nog maar eens gebeuren om een uurtje of 2...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:47

Ik snap niet dat sommige van jullie het uberhaupt kunnen volhouden om nu fanatiek te gaan rijden. Ik heb net een stukje gewandeld in het bos met mijn paard (in de schaduw) en ik ben nu al oververhit Clown
Dat verschilt natuurlijk per mens (en paard!) maar ik zal blij zijn al het wat afkoelt.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:40

ik rij niet op het heetste tijd stip van de dag

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:28

Ik heb vanmiddag om half 1 gereden en vond het eerlijk gezegd nog goed te doen. Ik ben er normaal ook niet zo van om met warm weer overdag te rijden maar ik vind het nu echt nog wel meevallen met de warmte. En er waait een lekker windje, dat scheelt ook wel veel.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:36

Ik rijd niet op het heetst van de dag, niet omdat mijn paard (=spanjaard) het niet kan, maar omdat ik het niet uit hou. Ik heb voor dat we hem kochten met 34 graden 2 uur gereden. Meneer was er totaal niet van onder de indruk (ik wel Haha!).

Ik kan het dus ook niet zielig vinden voor mijn paard. Maar het is wel een beetje aftasten wat je paard aan kan. Heb jij een paard/pony met nog 10 cm lange haren (of een enorm slechte conditie) en het is 30 graden, nee, dan is het niet verantwoord.