paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:49

Eens! Haha!

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:51

Ja, ik word er ook gek van!
Zeggen ze 'ja het is pas een sport als het paard op jou rug mag' dan denk ik : alsof jij op het paard waar ik op rijd goed kan berijden.
Ik bedoel volgens mij kunnen die na 15 minuten al niks meer.
Je gebruikt er toch wel degelijk spieren.
-------------------------------------------
Nou zit ik ook op handbal, en ja ik vind wel dat er verschil tussen zit (logisch)
Voor echt een conditie op de bouwen zou ik niet paardrijden kiezen.
Maar om nou te zeggen dat paardrijden helemaal GEEN sport is, nee dat zeg ik niet.
Maar er is wel een verschil tussen de ene en de andere sport, heel logisch

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:53

Nee weet je wat een sport is ? Achter een bal aanlopen en dan weer wegtrappen (voetbal)

(Dit hoort niet bij het stukje over voetbal) Rij maar eens voor de eerste keer, of als je een tijdje niet hebt gereden dan voel je het hoor.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 07-05-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:53

mijn vriendin kan aardig goed turnen en vond ook dat paardrijden geen sport was dus mevrouw mee op de shetlander rondhobbelen die heeft ook dagen krom gelopen van de spierpijn en als iemand nu zegt dat paardrijden geen sport is reageert ze altijd even terug dat je het maar niet moet gaan proberen

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:55

kom eens proberen, idd!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:56

Dapy schreef:
Nee weet je wat een sport is ? Achter een bal aanlopen en dan weer wegtrappen (voetbal) Rij maar eens voor de eerste keer, of als je een tijdje niet hebt gereden dan voel je het hoor.

ga maar eens voetballen, voel je ook zeker wel Haha! Om 2 x 45 minuten te spelen heb je aardig wat beenkracht nodig en vooral conditie.
De ene sport is niet beter dan de ander. Alle sporten zijn verschillend maar daarom nog wel sporten Lachen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:57

Machie schreef:
Dapy schreef:
Nee weet je wat een sport is ? Achter een bal aanlopen en dan weer wegtrappen (voetbal) Rij maar eens voor de eerste keer, of als je een tijdje niet hebt gereden dan voel je het hoor.

ga maar eens voetballen, voel je ook zeker wel Haha! Om 2 x 45 minuten te spelen heb je aardig wat beenkracht nodig en vooral conditie.
De ene sport is niet beter dan de ander. Alle sporten zijn verschillend maar daarom nog wel sporten Lachen

Ik voetbal vrij vaak en dan ook best lang, maar ik vind het niet echt een sport. En dat voetbal en spierpijn hoort niet bij elkaar Haha!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:59

Voor mij hoort het wel bij elkaar.
Als voetbal al geen sport is, is paardrijden het zeer zeker niet! Ik vind in vergelijking met voetballen paardrijden een 'luie' sport. Ik zie voetballers zich veel en veel meer in het zweet werken dat ruiters. Ruiters werken voornamelijk!!! hun paarden in het zweet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:11

Dapy schreef:
Nee weet je wat een sport is ? Achter een bal aanlopen en dan weer wegtrappen (voetbal)

Da's geen sport Clown
Dat is dom Ja Als je dan zoveel moeite doet om die bal te krijgen, moet je 'm niet meer wegschoppen Lachen Haha! Haha!

Ik heb dat spel echt nooit begrepen Clown
(snap de regels wel, maar ik vind het principe nogal.... eh.... primitief)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:34

Machie schreef:
Voor mij hoort het wel bij elkaar.
Als voetbal al geen sport is, is paardrijden het zeer zeker niet! Ik vind in vergelijking met voetballen paardrijden een 'luie' sport. Ik zie voetballers zich veel en veel meer in het zweet werken dat ruiters. Ruiters werken voornamelijk!!! hun paarden in het zweet Lachen

met dit ben ik het helemaal mee eens, ook ik heb een hekel aan mensen die zeggen van het is geen sport dit doe ik wel even. Maar ik kan mijzelf ook erg veel ergeren aan mensen in de paardensport zeggen van ow mennen dat is makkelijk dat doe ik wel even ( ik doe vrij veel aan mennen) en het is gewoon niet makkelijk, mennen is meer dan een beetje sturen. Daar kan ik mij pas ook aan ergeren, zelf kan ik redelijk dressuur en springen maar ben dus waardeloos in western Clown Ik zeg toch ook niet van ow dat western is zo makkelijk alleen een beetje benen aanleggen en 1 hand los laten hangen, efin maar dit laaste is wel oftopic Bloos

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:04

Ik krijg die opmerking ook vaak te horen, vooral van collega's. Echt ongelijk hebben ze niet. Op je 75ste nog rijden is mogelijk, Je mag eten, drinken en smoren wat je wil, veel invloed heeft het niet en mensen met een hogere BMI, maken evenveel kans als een andere.
Daarom zeg ik altijd dat paardrijden geen sport is maar een kunst. Het streven naar perfectie, met zo min mogelijk kracht inspanning.

JoJzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:07

Er was een bekende dressuur amazone die hierover zei: Ik beschouw het als een compliment als mensen paardrijden geen sport vinden, blijkbaar ziet het er gemakkelijk en gladjes uit en dat is ook de bedoeling.
Dus de volgende keer als iemand dat zegt, kan je het gewoon als een compliment beschouwen Knipoog

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:13

webster543 schreef:
Daarom zeg ik altijd dat paardrijden geen sport is maar een kunst. Het streven naar perfectie, met zo min mogelijk kracht inspanning.

Geweldig!! Haha!
Die ga ik zeker gebruiken en het is nog waar ook!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:18

Urielle schreef:
Adil18 schreef:
Ik heb inderdaad een hekel aan mensen die beweren dat rijden geen sport is. Maar ik denk dat ze in feite bedoelen: niet zo intensief als wielrennen, hardlopen, (goed) voetballen etc. En daar hebben ze ook gelijk in.

Ligt er ook aan hoe hard je welke sport beoefend.
Ik rij dressuur en doe nu een tijdje aan Start to Run. Ben van het paardrijden toch echt vermoeider en zweteriger Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed. Vraag iemand die alleen paardrijdt 10 km hard te lopen en die loopt te zwoegen. Vraag hetzelfde aan een wielrenner of voetballer en die doen dit heel veel makkelijker en beter.

Mensne,niet min doen over voetbal he Lachen Ik vind het ook een beetje knullig, maar die lui hebben veel uithoudingsvermogen en krijgen schoppen tegen de benen aan waar wij twee dagen plat door zouden liggen Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:27

Ik vind het heel tegenstrijdig... Rijd ik een uur intensieve dresuurles, dan stond ik mijn staart uit te wringen, zo kletsnat was het van het zweet..... Ik heb weleens gekotst van vermoeidheid na een wedstrijd, zó veel had ik gegeven. Ik ben ooit bij een sportarts geweest om mijn algehele conditie te laten meten en daar kwam uit dat ik een uitstekende conditie heb, ik kan écht tot het gaatje gaan, heel ver voordat ik in elkaar stort... Je zou dus zeggen dat ik door het paardrijden een ijzersterk mens ben... want het is de enige sport die ik beoefen.

Maar toch.... laat mij een trap oplopen en ik sta te hijgen als een opoe van 90 met longemphyseem..... Laat me geen 100 meter rennen want ik ga bijna dood van benauwdheid. ik heb astma. Ik schaam me er voor, lijkt net alsof ik niks kan, geen conditie heb.

Maar volgens de sportarts heeft dat niets met elkaar te maken. Conditie en kortademig zijn staat los van elkaar. Dus niet kunnen rennen heeft feitelijk minder met het hebben van conditie te maken dan je denkt.

En zo kan het dus best zijn dat een profvoetballer na een uurtje paardrijden de dag daarna niet uit zijn bed kan komen van de spierpijn, puur en alleen omdat je je spieren anders gebruikt!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:28

Barmat schreef:
Ik vind het heel tegenstrijdig... Rijd ik een uur intensieve dresuurles, dan stond ik mijn staart uit te wringen, zo kletsnat was het van het zweet..... Ik heb weleens gekotst van vermoeidheid na een wedstrijd, zó veel had ik gegeven. Ik ben ooit bij een sportarts geweest om mijn algehele conditie te laten meten en daar kwam uit dat ik een uitstekende conditie heb, ik kan écht tot het gaatje gaan, heel ver voordat ik in elkaar stort... Je zou dus zeggen dat ik door het paardrijden een ijzersterk mens ben... want het is de enige sport die ik beoefen.

Maar toch.... laat mij een trap oplopen en ik sta te hijgen als een opoe van 90 met longemphyseem..... Laat me geen 100 meter rennen want ik ga bijna dood van benauwdheid. ik heb astma. Ik schaam me er voor, lijkt net alsof ik niks kan, geen conditie heb.

Maar volgens de sportarts heeft dat niets met elkaar te maken. Conditie en kortademig zijn staat los van elkaar. Dus niet kunnen rennen heeft feitelijk minder met het hebben van conditie te maken dan je denkt.

En zo kan het dus best zijn dat een profvoetballer na een uurtje paardrijden de dag daarna niet uit zijn bed kan komen van de spierpijn, puur en alleen omdat je je spieren anders gebruikt!

AMEN Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:04

Paardrijden kan voor het paard en de ruiter een sport zijn.

Als je begint met rijden en zelf niet los, niet soepel en niet ontspannen bent, geen statisch en geen dynamisch evenwicht hebt en nog geen subtiele hulpen kan geven waarop het paard reageert, dan is paardrijden meer sport en of eigenlijk meer inspanning voor de ruiter. Een ruiter die gutsend van het zweet van een paard afkomt doet iets verkeerd en/of is niet ontspannen. Als je de indruk kan wekken dat het vanzelf gaat terwijl je in een proefje een liter vocht kwijt raakt, een rood hoofd krijgt en vierkante ogen dan wordt het paard als gymnastiek toestel voor de ruiter gebruiikt, het paard heeft aan al die inspanning dan feitelijk als paard niets.....

In de zin van de betekenis van het woord sport, kan paardrijden sport zijn. Daarbij komt dat mensen vaak het gevoel willen hebben dat ze sportief bezig zijn. Het feit dat je sportief op een paard bezig bent, wil nog niet zeggen dat je als ruiter een goede conditie hebt of krijgt. De meeste ruiters hebben zelfs een matige conditie, zeker voor duur inspanning. Lenigheid, soepelheid en ontspanning staat haaks op kracht en het bezig zijn om goed te kunnen blijven zitten en te sturen.... Dat is iets wat je hebt of door technisch goede instructie kan aanleren.

Sport is ook een woord wat interessanter is, ook voor het verkrijgen van geld van sponsors, subsidies, opleidingen enz. voor aktiviteiten die je anders nooit van de grond zou kunnen krijgen.

De manier van zweten en de spierontwikkeling van een paard kan onthullen of een paard dat voor dressuur gebruikt wordt met krachttraining bezig is die niet effectief maar misschien wel fraai is om te zien of dat een paard zich door fundamenteel correcte training zodanig ontwikkelt dat het gevraagde werk zonder al te veel inspanning kan worden gerealiseerd.

Paardrijden kan "sport" zijn, maar ook een sportieve activiteit.
De hamvraag is voor wie het sport is .... Lachen
Voor een goede ruiter valt de inspanning nogal mee.
Naarmate de inspanning groter is voor een ruiter, is dat een indicatie voor de echte bekwaamheid van een ruiter....

Sport staat vaak gelijk aan winnen...... daar wordt alles op gericht en al het andere op ondergeschikt gemaakt...... Je kan dat sport noemen.....

De Olympische spelen hebben als oprichtingsmotto dat het niet om het winnen gaat, maar om de deelname aan de OS en dat je daarbij het beste van jezelf (en je paard) hebt laten zien.....
Bij veel sporten gaat het uitsluitend om te winnen, de oorspronkelijke gedachte en betekenis van het woord sport het daardoor zonder discussie een wezenlijk andere betekenis gekregen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:01

Barmat schreef:

Over inspanningsastma hoef je je niet te schamen hoor.
Ik heb er zelf ook last van, en ik heb van het hardlopen echt nooit spierpijn, zelfs geen spiervermoeidheid, maar als mijn longen geprikkeld raken is het vervelend lopen. Je krijgt dan gewoon geen lucht meer en dat zorgt natuurlijk ook dat je wat minder makkelijk loopt dan anders.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:10

maar wat is dan de definitie van sport?
dat je moe word? dat je calorien verbrand zoals de sportschool?

dat je in beweging bent?

de mensen die roepen dat paardrijden geen sport is,
roepen ook dat autocoureur geen sport is.
nou.......

als je het hebt gedaan, en goed intensief. dan kan je meepraten.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:19

webster543 schreef:
Ik krijg die opmerking ook vaak te horen, vooral van collega's. Echt ongelijk hebben ze niet. Op je 75ste nog rijden is mogelijk, Je mag eten, drinken en smoren wat je wil, veel invloed heeft het niet en mensen met een hogere BMI, maken evenveel kans als een andere.

dat laatste is mooi verwoord Haha!
ik doe ook enkel aan paardrijden, en dat zie je vooral bij turnen op school. over de bok, aan het rek hangen, aan zon stok gaan draaien, speerwerpen met tennisballetjes, ben ik altijd goed in Haha! ik heb vooral spieren in mijn armen, maar ik twijfel of het is van te rijden of van de stallen te mesten.. paardrijden geen sport, als ik een paar stallen uitmest begin ik te zweten hoor Tong uitsteken en van het rijden zelf natuurlijk ook ..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:46

sandra1986 schreef:
maar wat is dan de definitie van sport?

Er is geen definitie van het begrip sport.

Sport kan je omschrijven als een fysiek spel (bijv. voetbal, turnen)
of een denkspel (bijv. schaken) dat op reglementaire wijze in
competitieverband gespeeld kan worden.

Echter sport kan ook op een recreatieve wijze beoefend worden.

De term sport verandert steeds aan betekenis omdat nieuwe activiteiten
die men als sport "ervaart" onder deze noemer worden gebracht.

Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke inspanning en/of
beweging gebruikmakend van kenmerken als kracht, snelheid, behendigheid
en denk vermogen.

Een sport heeft vastgelegde regels. Deze kunnen in de loop der tijd en
plaats veranderen.

Een sport heeft een competitie element. Dit kan zijn in een directe
confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van
een score, net als bijv. bij dressuur.

Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers of van de
toeschouwers.

Een sport bestaat uit een fysieke- en/of mentale activiteit, uitgevoerd
individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te
winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen),
of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).

Het primaire doel van een competitie is om "volgens de regels" te winnen,
en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:58

webster543 schreef:
Op je 75ste nog rijden is mogelijk, Je mag eten, drinken en smoren wat je wil, veel invloed heeft het niet en mensen met een hogere BMI, maken evenveel kans als een andere.

Ik kan helaas uit ervaring zeggen dat het behoorlijk verschil maakt of je overgewicht hebt, normaal bent of slank bent Lachen
Ik woog na mijn zwangerschap nog 90 kilo en ik zat toch niet lekker. Je bovenbenen zijn ronder en liggen niet prettig aan, ik had gewoon minder 'zit'. En zeker in de dressuur, behalve de techniek wil het oog ook wat. Ik sta op dieet om mijn sport optimaal te kunnen beoefenen Ja

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:00

Tuc schreef:
Ja, ik hoor het ook wel vaker.
Vaak negeer ik ze gewoon, want hoe meer je er op in gaat, hoe leuker ze
het vinden.

Precies. Knipoog

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:40

is het niet zo dat alles wat wedstrijden heeft, een sport is?