Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:57

maaikemuis schreef:
Zoals mijn reactie in het andere topic.

Ik stap niet af. Aan de hand heb je een stuk minder te vertellen, als je paard aan de ren gaat ben je helemaal nergens. Na 1 keer een paard op een spoorwegovergang af te hebben zien rennen, laat je het wel uit je hoofd.

Zo dacht ik er vroeger ook over!

Laat het nu net zo zijn dat het mijn paard nét andersom is. Als mijn paard bang wordt dan moet hij je zien, niet voelen. Ik kan er gerust op blijven zitten hoor maar gegarandeerd schiet hij dan even weg. Als ik daarentegen even afstap en hem bij de teugels neem, is er niets aan het handje en zal hij hooguit in een cirkeltje rond mij trippelen.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:45

Ik stap niet af. M'n paard moet me ook kunnen vertrouwen en ik moet er dan maar voor zorgen dat het níet eng is.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:50

ik blijf meestal zitten, behalve als ze echt in paniek raakt. dan heeft ze namelijk de neiging om voor scooters en andere paardvretende dingen te springen en ben ook al aardig wat keren bijna aangereden..

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:55

Ligt er net aan. Als diegene die mee is een jong paard bij heeft en ook dat paard wil niet verder, dan stap ik wel af. Ben 1x gewoon in de bak afgestapt ( is al bijna 4 jaar terug) met als gevolg dat de pony van mij schrok en er weer vandoor ging, terwijl mijn voet nog in de beugel zat, ik sleurde er dus achteraan met als gevolg dat de pony mij tege mijn scheenbeen heeft nagetrapt.
Maar normaal gesproken blijf ik buiten áltijd erop zitten.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:52

Precious20 schreef:
maaikemuis schreef:
Zoals mijn reactie in het andere topic.

Ik stap niet af. Aan de hand heb je een stuk minder te vertellen, als je paard aan de ren gaat ben je helemaal nergens. Na 1 keer een paard op een spoorwegovergang af te hebben zien rennen, laat je het wel uit je hoofd.

Zo dacht ik er vroeger ook over!

Laat het nu net zo zijn dat het mijn paard nét andersom is. Als mijn paard bang wordt dan moet hij je zien, niet voelen. Ik kan er gerust op blijven zitten hoor maar gegarandeerd schiet hij dan even weg. Als ik daarentegen even afstap en hem bij de teugels neem, is er niets aan het handje en zal hij hooguit in een cirkeltje rond mij trippelen.

Ben ik het mee eens! mijn ex verzorg paardje was precies hetzelfde! . Als ik buiten rijd,en ik voel dat ze bang word stap ik meestal ook af, zij vind de weg naar huis toch wel Lachen als ze ontsnapt. Als ik er van af val midden in het bos en niet meer bij bewustzijn ben ,wie zegt dat ik gevonden word en nog belangrijker optijd gevonden word?.. Nee dan heb ik toch echt liever dat ik er van af stap Ja Bloos

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:46

Ik stap alleen af in geval van nood, voor de rest blijf ik fijn zitten...Zullen ze toch moeten leren...

Bovendien, als ik het topic waar dat meisje van haar pony afstapt denk ik alleen maar: het meisje DACHT dat de pony de parrasol eng zou vinden en stapte af. Dit doe je normaal niet, je geeft dus aan dat er wat bijzonders aan de hand is. Daarmee kun je dus de angst vergroten

Dito geldt dat voor het plotseling opnemen van de teugels wanneer een groot voertuig op je af komt. Dat geeft onrust, het paard merkt dat er wat aan de hand is en raakt gestresst...

Laat de teugels meestel gewoon zoals ze zijn. Dan laat ze maar eens drie galopsprongen maken van schrik...als je dan aan de teugels hangt wordt het alleen maar erger...De meeste paarden koelen wel weer af na die 3 sprongen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:04

ik stap meestal niet af tenzij het echt gevaarlijk wordt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:26

Renza schreef:
Vandaag nog afgestapt, ze hadden de bovenlaag van een bruggetje vernieuwd en aan de zijkant was het ook allemaal net wat anders, dat is heeeel gevaarlijk Ja dus Roos wilde er niet overheen. Dus toen eerst er 3x naast overheen en weer teruggelopen en daarna deed ze het ook gewoon met mij erop Clown .
Kan zo weinig kwaad toch, of heeft ze gewonnen, heb ik dr angst bevestigd en moet ik nu voortaan altijd afstappen bij bruggetjes Haha! ?

Helemaal goed gedaan. Je hebt haar angst niet bevestigd, maar minder gemaakt/weggenomen. Wat je gebruikt hebt is een techniek die ook veel bij obstakeltraining voor bv politiepaarden gebruikt wordt, al hebben die dan vaak een 2e paard dat er wel gewoon overheen gaat ipv mens op de grond..

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:46

Het vorige baasje van mijn paardje stapte altijd af bij het minste of geringste, en nu stopt Paard wel erg vaak bij dingen die 'eng' zijn. En dan bedoel ik heel gevaarlijke grassprieten enzo. Het hoort gewoon bij zijn uitproberen en ik stap dus niet af. Laatst waren we aan het rijden en toen durfde hij niet verder omdat... er verderop een straat was met asfalt en hij durfde het asfalt niet op, dat soort grappen, haha.

Bovendien vind ik dat hij moet vertrouwen dat ik hem niet in gevaarlijke situaties breng. Dat moet natuurlijk groeien, maar als ik nu al toegeef aan zijn angst, dan komt dat vertrouwen er natuurlijk nooit...

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:48

Ik probeer altijd eerst verder te rijden..

Maar als die echt niet wil dan stap ik af

Hadden we een keertje reden we langs kalkoenen ..
daar wou ze toch echt niet langs.. en toen ben ik wel afgestapt.

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:59

ik stap niet altijd af, maar als de situatie uit de hand loopt (steigeren) dan wel. Soms vertrouwd mijn pony de situatie niet en dan weigerd ze ergens langs te gaan of mee te doen. Zo zijn we een keer met de groep een buitenrit gaan maken op de hei. Grote zandplaats lekker galloperen, alleen sommigen gingen zo hard, je zag het wit in de ogen van die paarden. De mijne had echt zo iets van weg hier. Stap niet af maar ga ergens staan waar het rustig is. Heb ook een keer een buitenrit gemaakt waarbij ik wel ben afgestapt. Het was gaan dooien, maar dan alleen de bovenste laag. Op een bepaald punt was het hierdoor glibberig geworden. Ze ging er niet overheen. Ben afgestapt erlangs gelopen en weer opgestapt.
Het ligt aan de situatie. Vooral als je andere mensen in gevaar kunt brengen kun je beter afstappen, of ergens gaan staan waar het rustig is. Want als je paard/ pony in paniek raakt heb soms op zijn rug ook niks meer te vertellen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:09

Bij voorkeur blijven zitten.

Als dat niet lukt (tijd of gevaarlijke situatie) stap ik af en loop er langs. 1 x heen en 1 x terug. Dan stap ik op en ga er te paard nog een keer langs.
Ik wil namelijk geen paard wat zelf nergens langs gaat.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:27

Als ze iets eng vınd stap ik af, ik laat kan dan ook ruıken/snuffelen ect en dan durft ze er wel langs. Als ık er dan later weer langs moet gaat ze er ook zo langs.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:37

@pol13: dat vind ik een goed idee, mocht de nood aan de man zijn, dan doe ik dat! Weer wat geleerd! Pling

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:01

ik stap niet af ..!
ik denk bij mezelf dan kan je er beter op blijven zitten dan heb je de kans dat ze ervan schrikt en als je ernaast staat heb je ook de kans dat ze uit je handen glipt en dan is je paard weg.
als je erop zit oke je kan er wel vanaf vallen maar als je een beetje een stevig zadel heb.! Haha!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:14

Ik liet mijn paard altijd stil staan en gewoon kijken, klopjes geven, en praten, het klinkt misschien heel stom maar als je paard vertrouwen heeft in zijn ruiter maakt dat hem ook rustiger als die je stem hoort.
En dan zei ik op een gegeven moment kom moppie nu gaan we weer en dan als ze verder liep goed belonen.!

Bij mij werkte dat altijd.

Succes!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:19

Als ik mijn paard ergens echt niet langs krijg, dan stap ik wel af ja. Ik vind niet dat je dan toegeeft aan zijn angst.. Paarden vinden het vaak fijner om achter/naast iemand langs iets engs te lopen, omdat ze dan in je vertrouwen. Dus is het minder eng voor ze, dan dat je op ze zit, want dat is toch anders..

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:41

Gewoon even afstappen, zonder al teveel poespas leid ik haar langs dat vreselijke enge object. Schenk er niet teveel aandacht aan, kijk niet naar haar, beloon haar ook niet als ze me gewoon volgt, laat wel in mijn lichaamshouding blijken, waar maak je je druk om? De volgende keer gaat het dan wel goed.( nou ja, meestal dan)

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:08

Ik stap niet af. Mijn paard heeft meer vertrouwen in me als ik erop blijf zitten dan wanneer ik naast haar loop. Ik heb ook meer te vertellen wanneer ik op haar zit. Ze heeft al een keer mijn vinger gebroken toen ik naast haar liep... doe ik dus maar niet meer Clown

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:42

Ik stap nooit af...

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:46

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:47

Ik stap af, en loop met hem aan de hand verder...
Dat doe ik zodat hij ziet dat ik niet bang ben, en er dus niks engs is..

Ook kan ik hem op deze manier beter geruststellen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:48

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:04

Mijn paard is niet snel bang maar als ze dat wel is ga ik er naar toe, datgene waar ze bang voor is. En als het niet
kan kalmeer ik der.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:06

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt