Val van een paard teugels loslaten of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosje82

Re: Val van een paard teugels loslaten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:49

Ik hou mijn teugels altijd vast..

Zelfs 1 keer met een gebroken elleboog 3 rondjes meegetrokken...toen kon ik niet meer en liet toch maar los

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:52

Als ik val, maak ik dat zelf meestal niet bewust mee.. Daardoor hou ik ook mijn teugels niet vast

Ik denk dat het beste is dat je je teugels los laat, zo voorkom je dat je je paard in zn mond trekt.
Op buitenrit zou ik ze wel vasthouden

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:54

In de bak laat ik sowieso los, ik heb geen zin in verder letsel omdat ik vast heb gehouden. En als ik val dan wordt ik meestal toch zo gelanceerd dat vasthouden ook niet mogelijk is..
Buiten probeer ik vast te houden, maar als het paard er vandoor gaat, ga ik echt niet vasthouden, weinig zin om nagetrapt te worden of onder het paard te komen of wat dan ook. Misschien scheelt het ook wel dat ik nooit alleen buiten ben..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:54

de keren dat ik gevallen ben heb ik ze vast gehouden, automatisch.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:13

Ik laat ze geloof ik altijd wel los.. Knipoog
Mijn paard is zo braaf om te blijven staan.. of ze gaat lekker eten als ze gras ziet. Ze is nogal een vreetzakkei! Tong uitsteken
1 Keer is het me gelukt om buiten het hoofdstel aftetrekken, bij mijn val.. en daar lag ik dan, met een hoofdstel in mijn handen op de grond.
Het scheelt ook wel als er andere paarden bij zijn of niet.. Als die gewoon rustig blijven staan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:19

Als ik val merk ik dat pas wanneer ik een touchdown heb Clown . Onbewust word ik helemaal slap en dan merk je beneden pas dat ik alles heb losgelaten of dat ik op de grond lig. Mijn fjord blijft ook altijd naast me staan als ik er naast lig (tot nu toe 6 maal) Hij kijkt me dan aan en lijkt te willen zeggen; waarom lig je daar?

bewust ben ik er nog nooit vanaf gevallen dus dat weet ik niet. Ik denk dat het per paard verschillend is of je je teugels vast moet houden of beter los kan laten.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:29

De laaste keer dat ik eraf ben gevallen is een half jaar terug Clown
Toch nog wat geleert van dat vallen...
Maar elke keer dat ik viel hield ik standaart de teugels vast ?
Misschien dat het ook kwam omdat mijn paard dan gelijk standaart stil staat.
Maar het ligt er ook een beetje aan waar ik ben ( zoals al eerder mensen zeiden )
In de bak laat ik los maar in het bos of op straat niet.
Maar ben op zon moment er ook nog nooit afgevallen.

ItsmePipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:11

Zo vaak ben ik er nog noet afgevallen, maar automatisch hou ik mn teugels (zo lang mogelijk) vast.
Het is niet altijd de beste oplossing, omdat je e schouder bv lelijk kunt verrekken of erger.
Maar op het moment dat je valt, denk je niet meteen aan; zal ik ze vast houden of los laten

NanC_Spekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:58

Normaal laat ik ze los, maar kheb ze 1x vastgehouden en toen ik op de grond zat kreeg ik gelijk een rap tegen mn knie Ach gut sindsdien laat ik ze toch maar los.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:59

In de bak laat ik bijna altijd los, of ik moet er bijv. half naast 'gesprongen' zijn, dan houd ik wel vast.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:48

Ik ben vroeger zo vaak gelanceerd dat ik niet kon nadenken of ik de teugels wel of niet zou vast houden.... Haha!
Ben er een half jaar geleden afgevallen en ik zag de bakrand gevaarlijk dichtbij komen. Ik tussen bakrand en paard leek me niet zo'n slimme optie dus toch losgelaten (hielp wel dat instructrice gilde: LOS LOOOS!) Buiten zou ik altijd vasthouden. Ik hoef geen paard onder de auto! Bovendien als je de teugels vasthebt draait toch sneller het hoofd naar je toe dan de kont.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:33

Euh kunnen jullie daar over denken op het moment dat je valt?
Als ik val gaat het zo snel en hard, het paard heeft het op dat moment zo bont gemaakt dat het me weinig meer kan schelen wat 'ie gaat doen. Clown

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:34

ik ben me bewust als ik er af val, vasthouden of niet?

-> meestal vasthouden

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:37

ik ben tot nu toe alleen gevallen in het bos, en hield mijn teugels elke keer vast. Denk een automatisme, en ik wou niet dat die er vandoor zou gaan.. gebeurde ook niet want hij stond gelijk stil met een hoofd van wat doe jij daar nou.. wat doe je raar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:47

Miss_Malfoy schreef:
Als ik val gaat het zo snel en hard, het paard heeft het op dat moment zo bont gemaakt dat het me weinig meer kan schelen wat 'ie gaat doen. Clown

Ik val ook vaak snel en hard, maar echt je kunt enorm helder nadenken in zo een moment! Ja Ik ten minste wel altijd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:49

Lara_Silver schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ik val ook vaak snel en hard, maar echt je kunt enorm helder nadenken in zo een moment! Ja Ik ten minste wel altijd.

De laatste keer dat ik viel dacht ik: "Ok deze pismerrie is dus echt naar de kl*ten, denk maar niet dat ik er nog opstap."
Ze is trouwens nog 5 minuten als een gek aan het rennen en bokken geweest, vasthouden had niet geholpen, dan was ik meegesleurd.

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:50

ik laat altijd los Ja

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:10

Miss_Malfoy schreef:
De laatste keer dat ik viel dacht ik: "Ok deze pismerrie is dus echt naar de kl*ten, denk maar niet dat ik er nog opstap."
Ze is trouwens nog 5 minuten als een gek aan het rennen en bokken geweest, vasthouden had niet geholpen, dan was ik meegesleurd.

Hahaha dat is wel veel om te denken in 2 miliseconden!
In zo een geval is loslaten idd het beste. Clown In de wei laat ik ook altijd los, paardje hoeft niet onnodig pijn te lijden en als het wegrent kan het toch nergens heen, maar buiten houdt ik me vast, geen zin in een ongeluk.

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:15

Ik laat ze altijd los Clown
Maar das meestal zo omdat het niet in me opkomt ze vast te houden Tong uitsteken

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:27

Lara_Silver schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Hahaha dat is wel veel om te denken in 2 miliseconden!
In zo een geval is loslaten idd het beste. Clown In de wei laat ik ook altijd los, paardje hoeft niet onnodig pijn te lijden en als het wegrent kan het toch nergens heen, maar buiten houdt ik me vast, geen zin in een ongeluk.

Ja idd. Buiten ben ik er gelukkig nog nooit afgevallen. Lachen

Maar die merrie is ook een rotbeest hoor.
Toen ze er kwam heeft het me 3 maanden iedere week 1 keer rijden gekost voor ze normaal en braaf deed. Alleen toen hebben er een poosje alleen 2 hele sterke dames opgereden... En zelfs met stang.
Tja dan is er voor mij niks meer mee te beginnen. Vond het op zich een lief paard, maar zo hoeft het voor mij niet.

Edit: Ik was trouwens net zo übertrots op mezelf, omdat ik er al heel lang niet naastgelegen had.
Heb een paar weken daarvoor nog een hele rodeo uitgezeten op haar, zonder stijgbeugels. Dat kan ik ook wel hebben, maar als ze zo knoerdhard gaat, met bokken, dan stop je haar niet meer.

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:10

los.
Anders krijgt die een harde ruk in zijn mond en dat ik zielig/

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:19

als hij jou er heeft afgebokt zou je het erg vinden als ie een ruk krijgt in zijn mond Clown Een keer begon een pony te steigeren, echt om dwars te doen. Toen ben ik er af gevallen maar heb wel de teugels vastgehouden. Ik ben rechtgesprongen en haar een opdonder gegeven. Ze heeft het nooit meer gedaan Lachen

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:48

Dit verschilt eigenlijk heel erg per situatie bij mij.
Denk dat ik daar op het moment van de val ook amper bij na denk.

Met het buitenrijden probeer ik ze wel altijd vast te houden, omdat ik mijn pony liever niet kwijt ben, en ze gewoon vrolijk terug naar stal durft te rennen zonder mij.

In de bak, probeer ik ze meestal nogwel vast te houden, en dit is dus meestal ook het geval, maar niet echt bewust eigenlijk.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:21

Eowyn3003 schreef:
als hij jou er heeft afgebokt zou je het erg vinden als ie een ruk krijgt in zijn mond Clown Een keer begon een pony te steigeren, echt om dwars te doen. Toen ben ik er af gevallen maar heb wel de teugels vastgehouden. Ik ben rechtgesprongen en haar een opdonder gegeven. Ze heeft het nooit meer gedaan Lachen

Kan ook zijn dat je er perongeluk afvalt. Bijv je bent aan het rijden, schrikt draait onverwachts om en rent weg

Ik heb dat een keer buiten gehad en heb ook de teugels vast gehouden. Dat ie een ruk in ze mond krijgt maakt me dan niet uit (goed meestal stond ie gelijk stil kijken wat ik op de grond deed ipv op zijn rug), beter dan dat ie de weg op tegen een auto rent bijv/hij staat zelf op zijn teugels terwijl ie aan de ren is.
Al zou die een wondje hebben er van, dat je vast hield, maakt niet zo heel veel uit kun je gewoon verzorgen en laten genezen.
Maar in de bak doe ik wel altijd los laten hoor, maar buiten ben ik altijd wel een beetje bang dat er wat zou kunnen gebeuren, ook al is er iemand bij me ofzo; dat is gewoon ik

Clown

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:11

In de bak kan je paard toch nergens heen dus dan kan je ze beter loslaten, maar eigenlijk (heb ik zelf) dat je er niet echt bij nadenkt of je de teugels vast houdt als je er afvalt..