Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bacannie

Re: Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:09

Ik heb mijn merrie na het klaarmaken voor de merriekeuring nog even laten staan op de africhtingsstal om zadelmak te maken, als in - zadel erop en gas en rem erop - en dan weer mee naar huis genomen. Ik was toen zwanger dus vond het, op dat moment, niet verantwoord om dat zelf te doen. De rest heb ik later zelf gedaan en ik zou het voor geen goud gemist willen hebben. Maar goed, ik ben geen proffesional en zou derhalve ook nooit andermans paard gaan inrijden maar ik wilde die van mijzelf persé zelf doen. Zo heb ik de vorige wel helemaal zelf gedaan en dat was ook gelukt. Grote dosis mazzel misschien... Bloos

Het belangrijkste vind ik dat je hulp krijgt bij het zadelmak maken/inrijden want alleen ben je gewoon nergens... bovendien kan je het maar 1 x goed doen en als je meteen al begint met fouten maken ben je daarna nog langer bezig om dat weer goed te krijgen.

En hoe weet je wanneer iemand een prof is? Niemand zal zeggen dat hij/zij nog niet zoveel ervaring heeft en op grotere stallen worden de stagiares ook nog wel eens gebruik voor het zadelmak maken... dan zit er dus nog steeds geen prof op.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:08

een paard ZADELMAKmaken kan iedereen. als je maar blijft zitten en weet wat je moet doen als je paard rare fratsen uit gaat halen. goed voorwaarts houden en lef hebben dus.
maar DOORRIJDEN is natuurlijk een heel ander verhaal. ik zeg niet dat alleen profesionals dit kunnen, als iemand netjes kan rijden met een beetje niveau kan diegene een paard goed doorrijden.

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:56

Ik vind dat een paard goed ingereden moet worden door iemand met veel en vooral correcte ervaring met het inrijden van paarden. Het hoeft niet perse een professional te zijn, maar wel iemand die er goeie verstand van heeft. Ik ken nl een meisje van 16 die vaak paarden mag inrijden op een manege en ik heb dat wel eens gezien, maar ik vind dat zij het dus echt op een ongelovelijk foute manier doet, door middel van enorm veel zinloos slaan met een zweep, agressief rukken in de mond, enz. enz. Ik heb het al eens voorzichtig gezegd tegen haar, maar ze denk het beter te weten... Boos!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:40

Nee hoor. Dat betekend dus ook dat hij een volwassen (want je bent meestal volwassen als je 'proffesioneel bent') op een A ponytje zet....

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:43

Hoeft niet. Als ik een paard zou inrijden, zou ik het met héle goede begeleiding doen, anders door een prof Lachen.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:49

Het zadelmak maken doe ik niet meer zlef, zitten mij nu te veel risico's aan vast, dus voor dat gedeelte gaat het paard naar een professional toe. Maar het inrijden doe ik zelf, kan ik hem ook naar mijn eigen hand rijden.
PS vind het niet zo verstandig om minderjarige kinderen jonge dieren te laten inrijden zonder begeleiding. De risico's zijn daarvoor te groot. het kan natuurlijk heel lang goed gaan, maar wat als het een keer goed mis gaat? Begeleiding is essentieel.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:50

Met de stelling ben ik het niet eens.

Ik vind dat je met goede begeleiding van een proffesional net zo goed of zelf beter een paard in kan rijden. Daarnaast is het zo dat er heeel veeel mensen zijn die zich voor proffesional uitgeven die dat in werkelijkheid niet zijn.

Cazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:53

Echt niet. Ik vind dat iemand zijn eigen paard gewoon zelf kan inrijden en misschien met af en toe een beetje hulp met ernaast lopen ofzo! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:19

Cazzie schreef:
Echt niet. Ik vind dat iemand zijn eigen paard gewoon zelf kan inrijden en misschien met af en toe een beetje hulp met ernaast lopen ofzo! Lachen

Ik vrees dat je het inrijden behoorlijk onderschat. Zo simpel is het nou ook weer niet.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:21

Na mijn oude pony, heb ik met opzet een jong paard gekocht die nog niet was ingereden puur omdat ik dit zelf wou doen, omdat ik zelf de controle wou hebben wanneer we wat gingen doen, en wanneer we weer een stap verder gingen, en er de tijd voor wou nemen, om een lekker ontspannen en relaxt rijpaard te hebben Knipoog Mijn oude pony was een echte stresskip door alles wat er in haar vroegere jaren gebeurt is, en dit wou ik dus absoluut niet weer.

Al is het wel nu kan en durf ik het zelf, was dit niet het geval dan zou ik ze idd wegbrengen naar een persoon die ik daarmee vertrouw, ook zou ik bij elke stap er zelf bij willen zijn zodat ik weet hoe het gegaan is Knipoog

Vind het soms erg jammer dat er op sommige stallen een tijdsdruk(meestal door de eigenaren van een paard, en dit weer door de kosten wat het met zich meebrengt) achter staat wat niet voor elk paard de juiste aanpak is Knipoog

dewitbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:29

Ik heb nu voor de eerste keer mijn 3 jarige beleerd
Moet zeggen dat het me erg makkelijk af ging
Maar nu ik wat verder met hem wil komen merk ik wel dat het steeds meer ervaring eist.
Dus voor de eerste erop zitten hoef je niet al teveel ervaring hebben, maar voor het doorrijden zeker wel

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:36

toen ik 14 was heb (met alleen de gebruikelijke manege ervaring) een fjordenmerrie ingereden. Ik had gas, rem, stuur en 3 versnellingen. ik heb er alle tijd voor genomen, eerst longeren, zadel erop, weer longeren, hoofdstel erbij, weer longeren, een keertje erop en er weer af etc. Ik heb er een maand of 4 over gedaan voordat ik echt rondjes reed met haar, maar het is altijd goed gegaan. ze vond het leuk, nog nooit geweigert of iets degelijks.

een jaar later ben ik begonnen met een tuiger, ook geen problemen mee gehad. Ik denk dat je op zich best een paard kan inrijden, zolang je er de tijd maar voor neemt. Ik ben idd geen prof, dus in een of twee weken krijg ik het echt neit voor elkaar...maar met een beetje geduld...waarom niet?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:35

EmptyWords schreef:
Ik ben idd geen prof, dus in een of twee weken krijg ik het echt neit voor elkaar...maar met een beetje geduld...waarom niet?

Ik heb op pagina 4 en 5 uitgebreid uitgelegd waarom ik vind dat minderjarigen en mensen met enkel manege ervaring geen paarden zouden moeten zadelmakmaken.... Wat mij betreft dus: om die reden dus niet. Lachen

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:06

Ik ben nu ook stillaan aan het beginnen met een vierjarige, ik zeg niet dat ik héél veel ervaring heb (rij zo'n 8 jaar en heb één vijfjarige opgeleid die wel al zadelmak was maar niemand kon erop rijden) maar ik ben gewoon op mijn gemak bezig. Beetje aan de longe en als dat goed gaat ga ik af en toe naar de manege en ik ga er pas echt op als er iemand bij is die er veel verstand van heeft, anders kruip ik er niet op omdat ik weet dat ik mezelf dan in gevaar kan brengen (Amelie kan nogal hoog bokken en steigeren, en met bokken vlieg ik er nogal rap af). Ik hoef ook helemaal niet hoge dressuur te rijden ofzo, ik rij gewoon recreatief en als het goed gaat, ben ik content.

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:44

Ik ben 14 en ik rijd nu ook een 3,5/4 jarig paard in. Van mezelf vind ik dat ik nog niet genoeg ervaring heb om een paard alleen in te rijden. Daarom ben ik ook van plan om privé-lessen te nemen.

Maar ik kan er wel in komen dat er anderen zijn die al veel meer ervaring hebben dan mij en perfect een paard kunnen inrijden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:50

Ik heb al ervaring met inrijden, maar altijd met hulp erbij.
Toen ik mijn nieuwe paardje kocht, hij kwam rechtstreeks uit de wei, ben ik begonnen met vertrouwen opbouwen en grondwerk.
Na een aantal weken zat dat helemaal goed, en heb ik hem zelf ingereden, bitloos, en na er 3x opgezeten te hebben heb ik hem verder gereden in het bos.
Inmiddels doet meneer het in het bos en de bak super, en de volgende keer zou ik het weer zo aanpakken, vertrouwen en ervaring is het sleutelwoord in mijn ogen.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:03

Ik ben het niet eens met de stelling. Ja ik vind dat je inrijden met goede begeleiding moet doen. Maar als je in staat bent het zelf te doen, denk ik dat het beter is voor je paard. Omdat je het dan op jou manier kan doen, met de hulpen die jij je paard wil aanleren. Ik heb vaak genoeg paarden gezien die weggebracht waren naar een africhtingsstal en verpest terugkwamen. Zelfs zo erg dat de eigenares er niet eens meer kon opstappen. Met heel veel geduld en begeleiding van iemand anders is dat weer goed gekomen. Dus ik denk zeker niet dat het altijd beter is om het te laten doen. Bovendien weet je ook niet of degene waar je het paard heen brengt wel dezelfde methode gebruikt als die jij prettig vindt. (Tenzij je er al heel vaak bent geweest, of diegene goed kent) Ik zou het dus zelf doen, met goede begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:51

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:58

Wat is een prof in dit geval...
Ik heb in mijn leven meer dan veertig paarden zadelmak gemaakt en klaargestoomd tot B-nivo, dus startklaar. Bij het ene paard ging het gemakkelijker dan bij het andere.
De uitzonderlijksten: eentje liep B met winst toen ze voor de negende keer werd bereden, een andere duldde me pas na drie maanden in het zadel...
Hoevaak ik op de grond heb gelegen weet ik allang niet meer.

Met tuigmak maken idem dito, in mijn geval waren het 14 stuks. Het ene paard vereist gewoon meer tijd dan het andere. Je hebt te maken met karakters.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:57

suleilitha schreef:
Wat is een prof in dit geval...
Ik heb in mijn leven meer dan veertig paarden zadelmak gemaakt en klaargestoomd tot B-nivo, dus startklaar. Bij het ene paard ging het gemakkelijker dan bij het andere.
De uitzonderlijksten: eentje liep B met winst toen ze voor de negende keer werd bereden, een andere duldde me pas na drie maanden in het zadel...
Hoevaak ik op de grond heb gelegen weet ik allang niet meer.

Met tuigmak maken idem dito, in mijn geval waren het 14 stuks. Het ene paard vereist gewoon meer tijd dan het andere. Je hebt te maken met karakters.

Sluit ik me helemaal bij aan. Ik maak ook paarden zadelmak en rijdt ze ook door. Heb daar gedoe resultaten mee gahaalt maar absoluut geen prof. Vind het leuk om te doen en ik heb er "gevoel" voor.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:58

Interessant topic Lachen ik denk dat het ook erg afhankelijk is van het paard of je het zelf kunt doen of niet. Ik rijd inmiddels 15 jaar, veel verschillende paarden en heb enkele paarden zadelmak gemaakt/doorgereden. Ben dus zeker geen prof. Een bloedhete kwpner van 1.70m zie ik me nog niet zo inrijden. Maarr mijn eigen lieve nuchtere paard (friesxandalusier) ga ik wel zelf inrijden.

Waarom? Omdat ik haar heel goed ken en ze mij helemaal vertrouwt. Omdat ik weet hoelang en hoezeer ze van slag was door de verhuizing van haar fokster naar mij, en ik haar dat niet wil aandoen-een vreemde stal EN ook nog inrijden erbij. En omdat ik geen haast heb, en alle tijd heb om rustig met haar aan de slag te gaan en zoals Nadya ook zei, ik alle stappen samen met haar wil doorlopen. Bij een africhtingsstal moet je ook maar afwachten wat ze met je paard gaan doen, je bent er tenslotte niet altijd bij. Ik ga er niet als eerste op maar ben de persoon op de grond, er gaat een handige lichtgewicht ruiter met veel lef op. Voor het doorrijden krijg ik hulp op de stal waar ik sta. Ik geef haar niet graag uit handen, en heb er alle vertrouwen in. De eerste stappen zijn gezet en het gaat vooralsnog prima Lachen En loop ik tegen dingen aan, dan los ik dat zelf ook wel weer op, is een leerproces waar je doorheen gaat. er is rust, tijd en vertrouwen. en dat brengt je al een heel end Haha!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:06

Ik wil ook ooit nog een paard zel inrijden (ben nu 17)
Maar dan natuurlijk wel met proffesionele hulp, en gewoon veel les enzo.
Ik weet niet wat ik moet denken van mensen die op 14jarige leeftijd paarden inrijden.
Ik denk dat je ze niet allemaal over een kamp kunt scheren.
Sommige zijn met paarden opgegroeid, hebben al veel ervaring en krijgen proffesionele hulp.
Andere hebben bij wijze van spreken alleen maar manege les gehad en moeten zelf aanklooien.
Dat vind ik geen goede zaak.
Dus ook iemand die al genoeg ervaring heeft met paarden en proffesionele hulp krijgt,
kan best een paard inrijden. Daar hoef je geen proffesionol voor te zijn.
Als je maar goede hulp krijgt en niet hoeft aan te modderen en zelf ook al wat ervaring hebt.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:58

Ik vind niet dat het persé onder proffesionele begeleiding moet..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:03

Hoeft niet perse onder proff. begel.

Maar voor velen is dat wel verstandig..
Het wordt vaak onderschat...

Bij mijn pony, en haar familie leden is het in ieder
geval niet mislukt..
ach het heeft misschien iets langer geduurd..