FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:02

Kiwiko schreef:
Ik denk dat dit ligt aan diegene die kijkt, en diens kundigheid

Misschien interpreteer ik het niet goed, maar bedoel je hier te zeggen dat jij geen van die punten die punten ziet bij paarden die in dit systeem getraind worden? (Dus ook bij de top)

Ik geloof niet dat het direct allemaal met kundigheid te maken heeft: benen bewegen gelijk of ze bewegen niet gelijk. Ze bewegen met een zelfde hoek of een verschillende hoek in het been. Ze tiilen het ene voorbeen hoger op als de andere, dat is gewoon zichtbaar en heeft dus niets met kundigheid te maken in mijn ogen.

Ik kan het in ieder geval goed zien en met mij vele mensen. Kijk voor de aardigheid eens op youtube zelfs daar kan je het verschil duidelijk zien.

En dan heb je nog het punt van de verschillende paarden etc. wat ik beschreven heb. Heb je daar een verklaring voor Kiwiko? Daar ben ik namelijk heel benieuwd naar. Ik sta altijd open voor de onderbouwing van anderen omdat ik graag wil leren.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:32

Citaat:
Mijn ervaring heeft geleerd dat foto's en filmpjes niet genoeg kan weergeven wat ik precies bedoel. Gezien die ervaring van mensen houdt ik het bij real-actie.

Oke dan zitten qua discussie gevoel op de zelfde lijn dat wou ik even op gehelderd hebben

Maar, als je het duidelijk wil maken waar je voor staat,moet je het ook wel met me eens zijn dat beelden,bewegend of niet, daar in ieder geval een heel stuk aan bij zullen dragen of niet?
Wat namelijk voor de 1 logica is kan voor een ander alleen een mooi verhaal zijn theoretisch, maar in de praktijk zich er een heel ander beeld vertonen? .....

Citaat:
Waarom wil je flexibiliseren? Wat is het doel en wat is het effect?

Nou in mijn visie is dat waar de HELE dressuur om draait.

Het gymnastiseren,flexibiliseren,sterker en capabeler maken van een paard. In alle opzichten van de defenities.

Van een niet flexibel en gegymnastiseerd paard kan nooit ONDER DE MAN de dingen bereiken die in b.v de hogere klasses of GP gevraagd word Dat is toch logisch? Dat is toch het hele doel? een flexibel geheel in plaats van een houterig met de rug weggedrukt geheel?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:39

CaroleKlomp schreef:
De hoofd/ halshouding vult de balans aan. Als het paard achter meer zakt, zal het paard voor meer oprichten. Als ruiter heb je in mijn ogen dus helemaal niets met die hoofd/ halshouding te maken. Sterker nog je moet daar juist vanaf blijven omdat je anders het evenwichtmechanisme van het paard verstoort.

Hier ben ik t dus niet mee eens, als ruiter leer je het paard het druk op het bit te accepteren en je hand te volgen,

als ik het even heel kort door de bocht zeg, zeg jij eigenlijk dat een ruiter niet aan de mond van t paard mag komen, dus geen teugels in de handen mag hebben (tja want daarmee beperk je de bewegingsvrijheid van het hoofd).

Verder ben ik t met rana eens wat betreft jouw reactie op foto's en filmpjes van jouw rijden, je raadt iedereen aan om de filmpjes over de rollkur op internet te bekijken (want dan kun je zien hoe zn marteling het is), maar zelf een filmpje tonen doe je ook niet, mensen uitnodigen om te komen kijken als je kan verwachten dat t toch niet gebeurt is veiliger... dat vind ik dan jammer (is geen persoonlijke aanval)..

je hebt zelf diverse paarden gecorrigeerd zeg je, dan neem ik aan dat er op film toch wel verbetering te zien moet zijn...

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:50

CaroleKlomp schreef:
Zo kun je zien dat meningen enorm uit elkaar kunnen liggen. Ik vind het dierenkwelling en ik vind dat het het tekort van rijkundig talent van een ruiter moet compenseren. Door mijn ervaring weet ik dat een paard veel beter kan lopen. Jij hebt dus duidelijk een andere ervaring.

Beter dan Salinero?? Dan wordt pas echt spannend op de OS!!
In mijn ogen heeft Anky een gave. Zoals zij haar dieren gymnastiseerd en vervolgens exact in de houding kan voorstellen zoals zij hebben wil! Fantastisch om te zien!
Nimmy schreef:
CaroleKlomp schreef:
De hoofd/ halshouding vult de balans aan. Als het paard achter meer zakt, zal het paard voor meer oprichten. Als ruiter heb je in mijn ogen dus helemaal niets met die hoofd/ halshouding te maken. Sterker nog je moet daar juist vanaf blijven omdat je anders het evenwichtmechanisme van het paard verstoort.

Hier ben ik t dus niet mee eens, als ruiter leer je het paard het druk op het bit te accepteren en je hand te volgen,

Ik ook niet. Dressuur draait nou eenmaal om controle. Je hebt pas echt controle als je je paard kunt laten lopen waar jij wilt, in het tempo dat jij wilt en in de houding die jij wilt. Iedere pas gecontroleerd.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:33

@Rana: Zoals ik al gezegd heb, heb ik mijn mening wat betreft foto's/ filmpjes gebaseerd op ervaringen van mensen. Dat betekent dat de ervaring heeft geleerd dat het pas echt duidelijk wordt als ze het in real-life zien en ervaren. Bij het real-life kan ik zelf de mensen wijzen op punten die veranderen. IK kan dan aan de hand van een ruiter dat in de praktijk laten uitvoeren. De reactioes van de mensen is over het algemee dat na het zien van real-life het kwartje echt valt. Bovendien als je je het al op film zou willen proberen, moet je een professioneel iemand hebben die ook in detail kan filmen zonder dat het totaal beeld verdwijnt. Ik ben ervan overtuigd dus dat beeldmaterilaa in deze niets toevoegd.

Gymnastiseren ben ik met je eens. Maar wat is precies flexibiliseren? Wat is het doel precies? Hoe ervaar je dat als ruiter? Is flexibiliseren hetzelfde als oprekken om lengte te krijgen in de spieren?

Je ziet in de top geen balans. En voor mij is dat het doel van de dressuur. Dan hoef je niet te flexibiliseren omdat een paard in balans al flexibel is.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:37

Ik zeg "ja" tegen de rolkur.
Ik vind hoe Anky en Hans Peter en nog een enkele andere ruiter hun paarden "voor elkaar" hebben echt helemaal geweldig!!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:45

Nimmy schreef:
CaroleKlomp schreef:

als ik het even heel kort door de bocht zeg, zeg jij eigenlijk dat een ruiter niet aan de mond van t paard mag komen, dus geen teugels in de handen mag hebben (tja want daarmee beperk je de bewegingsvrijheid van het hoofd).

Verder ben ik t met rana eens wat betreft jouw reactie op foto's en filmpjes van jouw rijden, je raadt iedereen aan om de filmpjes over de rollkur op internet te bekijken (want dan kun je zien hoe zn marteling het is), maar zelf een filmpje tonen doe je ook niet, mensen uitnodigen om te komen kijken als je kan verwachten dat t toch niet gebeurt is veiliger... dat vind ik dan jammer (is geen persoonlijke aanval)..

je hebt zelf diverse paarden gecorrigeerd zeg je, dan neem ik aan dat er op film toch wel verbetering te zien moet zijn...

Wat voor drul bedoel je? Bij aanleuning zou ik niet van druk willen spreken.

Je hebt gelijk, ik vind dat je als ruiter zo min mogelijk aan de mond moet komen. Een lichte aanleuning en een begrenzende functie van de hals vind ik voldoende. Geen sprake van druk.

Even een correctie. Ik vind het een vorm van onnodige dierenkwelling, dat is anders als wat jij schrijft. De dingen die ik genoemd heb zijn bij topruiters te zien.

Merkwaardig dat jij denkt dat ik mensen uitnodig omdat het toch niet gebeurd. Zo zit ik namelijk niet in elkaar. Zoals ik al eerder heb gezegd sta ik voor de volle 100% achter wat ik zeg en beweer, niets meer en niets minder. Ik vind het heel dom als ik dingen beweer en vervolgens smoesjes moet bedenken als er wel iemand wil komen.......Dan ben je in de paardenwereld zo uitgerangeerd. Nee, er is dus geen sprake van: mensen die geinteresseerd of nieuwsgierig zijn, zijn welkom!

Jij gaat ervan uit dat alles op film staat en dat is niet het geval. En als dat wel het geval was, vind ik het niet zinnig om dat te laten zien zonder dat ik dingen kan toelichten/ uitleggen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:50

@vido Ik zou graag meer balans op GP niveau willen zien bij de meeste paarden.

Dressuur draait bij mij om balans en de vrije samenwerking tussen ruiter en paard. Geen dwang. Ik vind dat de houding wodrt ingevuld door het evenwichtsmechanisme. Het tempo bepaalt de ruiter daar ben ik eht mee eens.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:14

imke schreef:
Ik zeg "ja" tegen de rolkur.
Ik vind hoe Anky en Hans Peter en nog een enkele andere ruiter hun paarden "voor elkaar" hebben echt helemaal geweldig!!!!

Dus met deze afbeelding ben jij het eens... Anky hoogstpersoonlijk aan het werk!!!!

http://www.horsegroomingsupplies.com/pictures/files/1/6/2/8/ankyrollkur.jpg

Vind het wel een beetje sneu als je daar zo vanuit gaat!!! Dit lijkt me toch echt niet helemaal de goede manier... sterker nog, een hele slechte manier!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:15

ook een hele slecht getimede foto Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:17

Ook een hele slecht getimede foto en laat het paard wel op zn meest onvoordeligs zien, een seconde later en je hebt een heel ander beeld Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:20

KiWiKo schreef:
Ook een hele slecht getimede foto en laat het paard wel op zn meest onvoordeligs zien, een seconde later en je hebt een heel ander beeld Lachen

Vreemd.
In het andere topic heb ik ook al neergezet dat ik toch meerdere malen met eigen ogen heb gezien dat dit beeld zeker een half uur werd volgehouden.
Niets wisselen van houding, niets loslaten.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:21

Maar iedereen weet dat de paarden daar vaak zo getraind worden!!!! er zijn ook filmpjes van haar dat ze zo traint... en ze is niet de enige hoor! er zijn er veel meer... voor de rest vind ik dat ze best goed rijd (voordat mensen zich beledigt gaan voelen)

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:41

Ja, nu zie ik het ook!! De bandages zitten veel te strak. Maar voor de rest zie ik niks geks.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:51

KiWiKo schreef:

Maar het gebeurd. Diep triest en vreselijk om naar te kijken vind ik.

Wat is het doel hiervan? Misschien weet jij dat Kiwiko? I

K ben ook nog geinteresseerd naat jouw antwoorden op mijn andere vraag, eerder dit topic. Waarschijnlijk heb je dat over het hoofd gezien.
Ik had hem nog eens gequoted. Zou je daarop nog antwoord willen geven?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:29

silfie35 schreef:
Dus met deze afbeelding ben jij het eens... Anky hoogstpersoonlijk aan het werk!!!!

http://www.horsegroomingsupplies.com/pictures/files/1/6/2/8/ankyrollkur.jpg

Oh wat een suffe reactie hier weer zeg! Heb je de film ook gezien van Anky? Ik schat zo in van niet. Daar zie je dat hij twee keer naar zijn borst hapt, lijkt net alsof hij een vlieg heeft daar. En uiteráárd weten de anti-LDR'ers daar weer een geweldige printscreen van te maken, en dit plaatje naar hun eigen hand te zetten. Ziek

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:30

Ook ik ben heel geinteresseerd in foto, maar bij voorkeur, videomateriaal van jouw trainingen/wedstrijden CaroleKlomp. Om nou direct naar Creil (friesland neem ik aan, of frankrijk?) heen te reizen is ook een beetje overdreven Knipoog Er is daar vast wel iemand die een paar plaatjes kan schieten?

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:40

KiWiKo schreef:

Idd zo heb ik ook nog wel een legio aan foto's Clown

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:42

Van mezelf wel te verstaan.
Vindt het zowiezo knap dat mensen achter een beeldscherm het allemaal beter schijnen te weten dan meervoudig Kampioenen...
Ik iig niet...

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:43

En schijnbaar hun paarden veel beter aan het lopen hebben, maar dat niet aan de wereld willen tonen Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:45

Er is toch niemand die beweert zijn paard beter aan het lopen te hebben? Men heeft een oordeel over de houding waarin het paard gereden wordt, en niet even een paar rondjes, maar meer dan dat, dat mag toch?

Topic is nav een oordeel van de FEI, toch ook geen boerenkinkels die doen of ze er verstand van hebben?

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:46

vossie schreef:
En schijnbaar hun paarden veel beter aan het lopen hebben, maar dat niet aan de wereld willen tonen Rolleyes

Ik kan t thuis ook veel beter dan in de ring Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:47

vossie schreef:

Zelfs niet met foto of filmmateriaal, want dat zegt zo weinig Lachen

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:49

olijf schreef:
vossie schreef:

En toevallig heb jij ook geen enkele foto of video camera in je bezit, zodat je het met ons kan delen Haha! Knipoog

Ff zonder gein, ik vind het jammer dat Caroleklomp geen beeldmateriaal wil/kan plaatsen, want als ik het zo hoor moeten haar paarden geweldig in balans en door het lijf lopen. Ik zal niet zeggen dat ik haar niet geloof, maar ben wel heel benieuwd naar de beelden, mss kan ik er wat van opsteken!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:55

vossie schreef:
olijf schreef:

En toevallig heb jij ook geen enkele foto of video camera in je bezit, zodat je het met ons kan delen Haha! Knipoog

Ff zonder gein, ik vind het jammer dat Caroleklomp geen beeldmateriaal wil/kan plaatsen, want als ik het zo hoor moeten haar paarden geweldig in balans en door het lijf lopen. Ik zal niet zeggen dat ik haar niet geloof, maar ben wel heel benieuwd naar de beelden, mss kan ik er wat van opsteken!

Nee maar je bent van harte welkom!! Knipoog

Sorry beetje flauw, ga nu naar bed Sigaar