Wat dat hengstwaardig betreft:
Ik denk dat het handiger is als de KNHS een proef uitschrijft waarin jongeren met hengsten kunnen laten zien dat ze hun paard aan kunnen op een wedstrijdterrein, dan vertrouwen dat iemand die op een "slome", om het even zo te zeggen, punten heeft gehaald en dán op een hengst gaat wel die hensgt aankan omdat hij die puntjes op zak heeft. Want het niveau L2 zegt niet zo heel veel over hoe je een paard aankan...
Wellicht is het ook een idee om daarvoor een petitie in te dienen. De regel is geen FEI regel, dus makkelijk te veranderen.
En ja, ik ben me bewust dat jullie niet zoveel oduere hengsten hebben als wij, maar ze zijn er wel en worden ook steeds meer ingevoerd (oa door mijn toedoen
) en moeten dan dus wel op oudere leeftijd gecastreerd omdat men in Nederland zo apart doet over hengsten.Een hengst maakt na de castratie ook gewoon testeron aan, alleen minder. De sexdrive verdwijnt dus niet helemaal, maar verminderd. Een paard met een sterke sexdrive wordt dus niet ineens een doetje.
Het gaat er vooral om hoe de sexdrive te domineren en dit zit hem in de opvoeding van kleins af aan. Een paard dat respect heeft voor begeleiders en ruiters is ook gehoorzaam als er tien merries omheen staan.
Een paard dat geen respect heeft voor begeleiders en ruiters is een lastig paard, ongeacht het geslacht.
Een paard dat vals geboren is, moet afgemaakt. Maar de meeste paarden worden vals gemaakt, ik vind wel dat wij mensen die verantwoording moeten erkennen en het niet af moeten schuiven op "ja maar het is een hengst".
Een opratie, hoe "veilig" ook, is een operatie, moet in een kliniek in steriel omstandigheden en er is nazorg van dagen. Een in de wei gecastreerde jongeling loopt dezelfde dag nog vrolijk in eigen wei rond. Narcose is altijd risicovoller en ingrijpender dan een snee onder plaatselijke verdoving.
maar de leeftijd kon ik me er niet bij bedenken