wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:25

Tja, toen schreef ik hier een ellenlange post en was ik al automatisch uitgelogd. Gaat weer lekker, bokt.

Wat dat hengstwaardig betreft:
Ik denk dat het handiger is als de KNHS een proef uitschrijft waarin jongeren met hengsten kunnen laten zien dat ze hun paard aan kunnen op een wedstrijdterrein, dan vertrouwen dat iemand die op een "slome", om het even zo te zeggen, punten heeft gehaald en dán op een hengst gaat wel die hensgt aankan omdat hij die puntjes op zak heeft. Want het niveau L2 zegt niet zo heel veel over hoe je een paard aankan...
Wellicht is het ook een idee om daarvoor een petitie in te dienen. De regel is geen FEI regel, dus makkelijk te veranderen.

En ja, ik ben me bewust dat jullie niet zoveel oduere hengsten hebben als wij, maar ze zijn er wel en worden ook steeds meer ingevoerd (oa door mijn toedoen Knipoog ) en moeten dan dus wel op oudere leeftijd gecastreerd omdat men in Nederland zo apart doet over hengsten.

Een hengst maakt na de castratie ook gewoon testeron aan, alleen minder. De sexdrive verdwijnt dus niet helemaal, maar verminderd. Een paard met een sterke sexdrive wordt dus niet ineens een doetje.

Het gaat er vooral om hoe de sexdrive te domineren en dit zit hem in de opvoeding van kleins af aan. Een paard dat respect heeft voor begeleiders en ruiters is ook gehoorzaam als er tien merries omheen staan.
Een paard dat geen respect heeft voor begeleiders en ruiters is een lastig paard, ongeacht het geslacht.

Een paard dat vals geboren is, moet afgemaakt. Maar de meeste paarden worden vals gemaakt, ik vind wel dat wij mensen die verantwoording moeten erkennen en het niet af moeten schuiven op "ja maar het is een hengst".

Een opratie, hoe "veilig" ook, is een operatie, moet in een kliniek in steriel omstandigheden en er is nazorg van dagen. Een in de wei gecastreerde jongeling loopt dezelfde dag nog vrolijk in eigen wei rond. Narcose is altijd risicovoller en ingrijpender dan een snee onder plaatselijke verdoving.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:41

Je kunt niet weten wat voor achtergrond ervaring die persoon heeft. Je hebt ruiters die altijd veel verschillende paarden/hengsten met verschillende karakters gereden hebben, en je hebt ruiters die alleen maar brave paarden gereden hebben. Ik vind daarom dat het niveau niets te zeggen heeft over de ervaring van de persoon en dat je een hengst onder controle kunt houden. Tevens is niet elke hengst hetzelfde. Het ligt vooral aan de opvoeding en zoals Lusitana zegt: Een paard, of in dit geval hengst, is wat je er als mens van maakt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:10

Er zullen best wel ruiters zijn die L rijden en nog geen hengst aankunnen. Daarom vind ik ook dat die grens nog een stukje omhoog mag.

Ik ben het met je eens dat het niveau van het proefje dat iemand kan rijden niet alles zegt. Maar het is de enige manier die de KNHS ter beschikking heeft om mensen een beetje te schiften op algemene paarden-ervaring. Dat alles om te vermijden dat mensen zonder veel ervaring met een hengst op concours verschijnen die ze niet in de hand hebben.

En geef nu toe: als je geen L-proef gereden krijgt denk je toch echt beter 2 keer na voor je met een hengst gaat rondrijden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:06

Nou ja, er zijn dus mensen die met een hengst rondrijden, maar niet eens in de B kunnen starten omdat ze nog geen punten verzameld hebben... Dat is dus een groep die gediscrimineerd wordt zo.

Het is een verschil of je wedstrijden gaat rijden en daar een paard voor gaat zoeken, of je al wedstrijden rijdt en de kans krijgt om een hengst te starten, of dat je al een hengst hebt en ineens bedenkt dat je die misschien wel wilt starten omdat hij het zo leuk doet... die mensen hebben heus al lang en breed bewezen dat ze met hun hengst om kunnen gaan, maar nog geen wedstrijdervaring....

Overigens ken ik ook nog wel mensen die Z rijden en geen jong of vurig paard kunnen rijden. Vurigheid op zich vraagt om een speciale vaardigheid, niet het hengst zijn op zich. Sommige hengsten zijn braver dan een hoog in het bloed staande rijpony om maar een dwarsstraat te noemen.
Een regel dat je (voorlopig) niet (meer) mag starten met een paard/pony die je niet aankunt, zou meer to the point zijn. Dan komen er toch ook alleen maar mensen op wedstrijd die de paarden en ponies (ongeacht geslacht) netjes in de hand hebben en hoef je geen moeilijkheden te verwachten...

Overigens vind ik het zelf niet meer dan logisch dat je pas gaat starten als je alles voor elkaar hebt.

En aside, een wereldkampioen dondert ook nog wel eens van een paard en hun paarden slaan ook wel eens op hol op wedstrijd. Zijn die nu niet of wel hengstwaardig?
Het ligt niet zo makkelijk van "als je maar puntjes hebt gereden kun je elk paard aan..."
Er zijn zat ruiters die nog nooit wedstrijden hebben gereden die tien keer beter rijden dan een gemiddelde wedtrijdruiter en dan heb ik het over feeling, reactievermogen, aanpassingsvermogen, natuurlijk overwicht en andere eigenschappen die een ruiter "goed" maken in mijn ogen.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:16

Ben ik helemaal met Lusitana eens!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:24

Ik heb net al gezegd dat ik een proefje niet zaligmakend vind als middel om iemands rijkunsten in te schatten. Maar voorlopig is er niks beters en moet de KNHS het ermee doen.

Want die regel zonaar afschaffen zoals jij voor pleit zal de veiligheid op de terreinen niet ten goede komen. Er mogen wat mij betreft overal om mij heen hengsten gestart worden, heb er niks op tegen. Zolang degenen die ze aan de hand/onder het zadel hebben er maar voor zorgen dat anderen niet lastig gevallen worden. Misschien moeten ze dan maar een hengsten-rijbewijs invoeren. Haha!

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:41

Haha Haha! Het zou mooi zijn dat je je zou kunnen 'bewijzen'. Dat je inderdaad een soort van proef of iets dergelijk hebt en doormiddel van die proef kan laten zien dat je je hengst aan kunt. Het zou de uitkomst zijn voor degene die hun hengst goed hebben afgericht, maar niet de nodige punten hebben behaald voor het starten met een hengst.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:50

Een hengstenrijbewijs/certifiaat zoals het ruiterbewijs bestaat, is helemaal geen gek idee en hengstenruiters zullen daar ook geen moeite mee hebben, denk ik.

@Klara16, Ik zeg niet dat er géén regel moet zijn, maar een ander soort regel. Als een kind haar merrie niet aankan, is ze ook een gevaar op het wedstrijdterrein of welke openbare plek dan ook.
Iemand met een hengst gewoon op zijn minst 1 keer toestaan een proef te rijden zodat je kunt zien hoe of wat, lijkt me eerlijker en haalbaar. Gewoon in de B schiften:"die kan haar/zijn paard niet aan, die wel" en dan niet naar het geslacht kijken. En ze dan na een bepaalde tijd opnieuw de kans geven.
Dan bereiden mensen zich goed voor, mag ik aannemen, en heb je meer veiligheid en rust op de terreinen, lijkt mij.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:54

hier in België hoef je geen 18 te zijn om hengsten uit te brengen hoor.
Hier zijn zat ruitertjes tussen 10 en 15 die hengstjes uitbrengen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:00

Het lijkt een zuiver Nederlandse regel (KNHS, immers, niet FEI). En nieuwig ook. Ik weet zelf van geen enkel ander land waar hengstenruiters aan aparte regels worden onderworpen en vroeger kon het in Nederland ook gewoon.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:18

Klopt, vroeger was het inderdaad anders. Mijn vriend kon zijn hengst vroeger ook gewoon starten toen hij 16 jaar was. Destijds hebben ze dispensatie aangevraagd, maar het was echter niet nodig. De regeling dat een ruiter minimaal opgenomen moet zijn geweest in de klasse M of M springen, was namelijk destijds alleen van toepassing op ponyruiters t/m 14 jaar.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:31

ik had dat ook maar van iemand gehoord dat je 18 moest zijn om een hengst uit te brengen. sorry dan daar voor ik zit zelf niet in het wedstrijdgedoe dus heb er ook niet zo veel verstand van herhaalde alleen wat ik dus gehoord had.
mijn hengstje is nu 13 en ik zou er niet snel voor kiezen om hem nu te laten helpen. als het om me andere hengstje zou gaan die is 2 dan zou ik er over na denken maar voorlopig laat ik ze lekker hengst.
op de oude manege liep er ook een hengst rond ook een aantal keren gedekt en die werd op 13 of 14 jarige leeftijd nog geholpen en die kon daarna nog niet bij de merrie's staan die dook er nog steeds boven op ook al kon hij niks meer.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:56

Mijn verzorgpony's hebben geveulend: een hengst en een merrie.
Ik mag daar over een halfjaar één uitkiezen om over te kopen.
Eerst ging mijn keuze naar de hengst, maar hij begint nu al te bijten, te steigeren en wat te schoppen.
Nu kan het nog, maar als hij straks 100 kilootjes meer weegt...
Dus ik weet nu al dat ik hem niet aankan.
En als hij dat eenmaal weet, wordt het misschien wel zo erg dat ik bang voor hem word.
Zover wil ik het niet laten komen, dus kies ik toch voor de merrie.
Zo weet ik dat de pony én ik het samen leuk kunnen hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:15

Ik kan me ook helemaal vinden in de posts van Lusitana

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:49

jillie1994 schreef:
Mijn verzorgpony's hebben geveulend: een hengst en een merrie.
Ik mag daar over een halfjaar één uitkiezen om over te kopen.
Eerst ging mijn keuze naar de hengst, maar hij begint nu al te bijten, te steigeren en wat te schoppen.
Nu kan het nog, maar als hij straks 100 kilootjes meer weegt...
Dus ik weet nu al dat ik hem niet aankan.
En als hij dat eenmaal weet, wordt het misschien wel zo erg dat ik bang voor hem word.
Zover wil ik het niet laten komen, dus kies ik toch voor de merrie.
Zo weet ik dat de pony én ik het samen leuk kunnen hebben.

Verstandig dat je geen pony kiest waarvan je al bijna zeker weet dat je angst ervoor kunt ontwikkelen.

Maaaar dat gedrag is gewoon NU af te leren.
Dát is dus het probleem. Zo´n paardje blijft dus "over" omdat men hem niet wil om zijn gedrag, ipv dat men zo´n veulen gewoon even aanpakt. ELK veulen heeft een bepaalde opvoeding nodig. Mijn merrie veulen heeft ook een periode doorgemaakt dat ze me beet en schopte, dat uitproberen hoort erbij. Maar dat is meteen afgeleerd. Het merrieveulen van de stalgenoot is niet opgevoed en nu twee en bijt en schopt nog steeds, en erger, ze springt je op de rug. Dat is dus niet alleen voor hengsten weggelegd. Het ergste is, dat het paardje zelf gewoon niet beter weet. Ze wil spelen. Weet zij veel dat we zo kwetsbaar zijn. Dat moeten WIJ ze leren. RUIMTE geven aan de mens, blijven staan als wij dat zeggen, meelopen als wij dat zeggen en geen geschop en gebijt. Zij is feitelijk gewoon slachtoffer van de onnozelheid van haar baas en heelmaal geen slecht paard. Dezelfde baas heeft meerdere veulens gefokt en het waren allemaal draken, ongeacht het geslacht en van welke ouders ze hadden. Zit hem echt in de verwaarlozing, het niet opvoeden.

Om een of andere reden hebben sommigen bij merries wel die moed om op te voeden, maar bij een hengst ineens niet meer, omdat het een hengst is. Ik vind dit een apart fenomeen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:55

even tussendoor, zo´n hengstenbewijs zou dan wel gebonden moeten worden aan de hengst waarop je het examen aflegt. Dus dat het startbewijs eraan gekoppeld is. Want hengsten zijn niet allemaal hetzelfde. Bij een nieuw paard dus weer gewoon examen ermee afleggen, lijkt mij het meest feilloze systeem...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:00

lijkt mij ook Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:36

ik weet niet wie hier zegt dat je 18 moet zijn om een hengst uit te brengen maar dat klopt niet.

Lielle @ [WD-V] Frequently asked questions (22/8: starten met warm weer)

Je moet tenminste 12 (hengst uitbrengen bij de pony's) of 14 (hengst uitbrengen bij de paarden) jaar oud zijn en daarnaast moet je met een ander paard tenminste L2+1, L springen + 1 of M sgw + 1 geklasseerd zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:39

Overigens heb ik ook jaren te maken gehad met een omgeving waarin alle hengsten hengst bleven, en best heel braaf waren, maar ik ben alleen maar meer bevestigd geraakt in mijn mening dat je ze veel beter kunt castreren, een stuk paardvriendelijker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:59

Die met die 18 kwam, had niet goed door hoe het zat, die 18 is nl wel (door mij) genoemd in verband met een wet, niet in verband met de KNHS, en het is al meerdere keren gecorrigeerd door verschillenden personen.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:48

Een hengst kan net zo lief zijn:)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:31

Maar dat is niet de vraag.

Lusitana, ik zie het toch regelmatig terug komen in dit topic. Heb jij trouwens een link voor me van dat verhaal dat je pas als 18-jarige of ouder een hengst mag geleiden. Werkelijk nog nooit van gehoord en met mij velen in de paardensport, waarbij ik niet zeg dat het niet zo is. Maar dat zou ik wel eens willen doorlezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:35

volgens mij mag een 10 jarige in de L een hengst starten........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:36

nee, 12 bij de pony's en 14 bij de paarden, en volgens Lusitana (even uit mijn hoofd, dus mss was het iemand anders) mag je die niet geleiden maar wel erop rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:38

okidoki Haha! Haha! ik weet dat het met klassering te maken heeft Lachen maar de leeftijd kon ik me er niet bij bedenken