Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:30

Ik ben het volledig eens met Urielle en Joyce B.
TS vind misschien dat er tegenwoordig veel te veel paarden te diep lopen, ik kom nog altijd veel te veel paarden tegen die stijf en krampachtig in één houding lopen en niet door hun lijf gegymnasticeerd zijn.
Als je als ruiter je paard in verschillende houdingen KUNT rijden, en daarbij beweging, bespiering en balans verbeteren, dan doe je het in mijn ogen goed.
En dat betekent dus ook dat je je paard dieper moet kunnen instellen.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:32

nou ik heb een fjordenmerrie waar ik M2 mee tussen de paarden ben, ik heb haar van veulen af aan en ze wordt dit jaar 9
ben altijd de enige ruiter geweest (ja met wat verzorgstertjes)
ik reed vrijwel nooit met hulpteugels en longeerde daar ook niet veel mee...

wel had ik een vaste hand, te harde hand.... waardoor ze 'imo' netjes liep, misschien iets achter de loodlijn.......

dit heeft in het volgende geresulteerd:
fysio is nu 2 x geweest, ze zit geheel vast in haar rug (dracht+bevalling vorig jaar was de druppel en begon ze slecht te lopen vandaar de fysio ingeschakeld), ze is extreem rechtsgebogen en dus net als vrijwel ieder paard 'scheef'

door mijn rijstijl is ze te kort in haar hals geworden, maakt haar pas niet mooi naar voren af, maar blijft wat terughoudend...

ik ben sinds 2 weken begonnen met les via antoine de bodt systeem en ben daar een stuk wijzer van geworden.

je handen moeten hoog staan (onderarm horizontaal zeg maar) ellebogen langs je lichaam en schouders ontspannen
-hierdoor krijg je zelf een betere zit/houding en blijf je beter in balans
-je paard kan niet door lage/dwingende handen daarop gaan 'hangen'
-wanneer je paard gaat zakken in hals/met neus en jouw handen staan nog steeds mooi hoog/ontspannen dán weet je zeker dat het paard het vanuit pure ontspanning doet!
maar tegenwoordig neemt niemand de tijd hiervoor en moet het paard zo snel mogelijk 'in de juiste houding' lopen......

ik moet veel contrastellingen rijden om haar weer recht te maken, mijn verzorgster had gister ook haar eerste les volgens het systeem en naar mate het uur vorderde zag je haar beter gaan bewegen...
haar kleine onregelmatigheid vanuit achter werd beter, ze ging ruimer lopen, durfde haar voorbeen weer naar vóren te bewegen en ook haar tempo werd voorwaartser......

we hebben nog een lange weg te gaan, maar ik zou dit iedereen aan kunnen raden ipv alleen maar aan 'die houding' te denken......

geen hulpmiddelen/-teugels erbij hooguit dubbele longe en wacht af tot je paard uit zichzelf kan en wíl ontspannen!

juist jonge paarden moeten rustig en voorzichtig begeleid worden.... beter neusje eruit dan erachter!

ik ga verder niet in discussie ik zie met eigen ogen wat ik mijn paardje aan heb gedaan doordat ze altijd iets te diep liep en mijn handen te 'dwingend' waren...
als iemand vragen heeft --> pb me maar!

voor de rest: probeer eens zo'n lesje volgens dit systeem en neem het op zodat je zelf de verbetering zult zien!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:00

Zucht.... je problemen komen niet voort uit bewust te diep instellen want dan was je paard los en nageeflijk geworden. Je problemen komen voort uit een strakke houding (gecombineerd met zwangerschapsproblemen?) waarin het paard gedwongen werd.
Ik heb een kreupel paard als dertienjarige kado gekregen en binnen de twee jaar liep hij Z2 en als een jonge god, juist door hem te gymnasticeren en ook af en toe flink diep in te stellen zodat hij al zijn spieren moest stretchen en al zijn wervels weer loskwamen.
Het is niet het dieper rijden waar het fout gaat, maar het in één houding vast en star rijden van een paard. Als je dat doet met een hoog ingesteld paard, is de kans op kissing spines reëel, als je dat doet met een te diep ingesteld paard, is de kans op rug of nek problemen reëel.

Ik ben naar zo'n "lesje" wezen kijken en ben niet overtuigd geraakt, maar voor jou zal het misschien wel zinvol zijn omdat het jou uit je vorige patroon haalt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:48

Mystica schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een paard dat achter de loodlijn loopt, achter de teugel kruipt en dus ontwijkt of protesteert. Dat je op die manier geen correcte aanleuning hebt, en ik rij dan zelf ook nooit zo. Wat is er veranderd dat bijna iedereen nu wel zo rijd en dat het nu wel goed is?

Achter de teugel wil zeggen dat het paard geen aanleuning aanneemt. Hij krult zich op om te ontkomen. Dat gaat samen met achter de loodlijn gaan.

Maar: een paard wat achter de loodlijn loopt, kan wel degelijk toch aanleuning nemen (zie de eerste foto van mij met Wrangler).

Ik zal even kijken of ik ergens foto's vind, van de verschillende situaties om te verduidelijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:04

Voor de loodlijn, maar tegen de hand
Afbeelding

Aan de loodlijn, maar op de voorhand en hangt.
Afbeelding

Achter de teugel kon ik niet vinden, die heb ik wel met andere paarden op 'echte' foto's (uiteraarrrrd, iedere fout moet gemaakt worden Clown ) maar kan ik niet inscannen. Misschien dat iemand anders een foto wil plaatsen van achter de loodlijn en achter de teugel?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:07

ik rij mijn pony's ook wel eens achter de lood lijn, dit is bij het los rijden, maar meestal doe ik dit om te spelen met de hals lengte en de buiging die ze aan moeten nemen. ik test er mee of ze aan het been zijn en mijn hand willen volgen. ik denk dat veel mensen hun paard te diep laten lopen omdat ze denken dat het paard daarmee de rug makkelijker mee pakken, maar schijn bedriegd Tong uitsteken . de meeste paarden doen dan niks met hun rug. Ik vind het wel belangrijk als je graag diep wil rijden moet je ze ook er weer uit kunnen rijden en ze in de oprichting kunnen rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:49

Daarom zegt mijn instructrice tegenwoordig ook dat je je paard op moet spannen in het rijden, alleen met ontspannen kom je er niet.
Ik merk dat verschil ook duidelijk in de les. Ik ga eerst voor het ontspannen, maar pas bij het opspannen (denk aan het boogprincipe van een takje) gaat mijn paard veel mooier bewegen en kan ik haar veel beter uitzitten in draf.
Maar zonder die ontspanning kun je gewoon niet beginnen omdat je paard dan de verkeerde spieren aanspant en dus niet de goede aan kan spannen..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:02

In mijn trainig varieerd het diep rijden van, neusje net achter de LL, tot laag en rond, of tot lang en laag (neusje op de loodlijn)

het is maar net wat op dat moment nodig is, en als ze fijn voelt van achter naar voor, dan richt ik ze eens een stukje op, maar daar moeten ze idd sterk genoeg voor zijn, anders berijk je daar nog niks mee

Maar vaak kan ik haar niet eens op de loodlijn rijden nog, want dan word ze daar 'te sterk' en drukt ze zich eruit, dan rijd ik ze liever iets achter de LL zodat ze over de rug blijven en ik wel controle heb.

zag dat je nog foto's zochten van achter de LL

Afbeelding
iets extremer achter de LL
Afbeelding
oh en volgens mij heb ik ook nog wel een van wat achter de teugel, maar moet je wel goed voor kijken. (binnenteugel hangt in een boogje)
Afbeelding

foto van lang en laag
Afbeelding

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:30

Wat een mooie foto's hij loopt erg netjes op de tweede foto loopt hij iets te duwen iets opkroppen, maar dat kan ook bedrog zijn want volgens mij was je aan het wijken.

Galop mooi op de achterhand.
Ik vind niet dat hij echt achter de LL loopt op de foto's
Maar dat is mijn mening, misschien dat je wel meer voor je uit mag kijken en dat hij iets dragender mag zijn maar dat los je toch weer op met been en een ophouding.
Paardrijden blijft toch moeilijk we leren iedere dag bij daardoor blijven we plezier houden toch. Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:36

klopt wel hoor op die foto's was ze wat loperig en sterk van voor, nouja probeer hem dan maar eens van achter naar voor te krijgen Haha! valt nog niet mee idd soms.
en idd wat je noemt zijn we thuis ook mee bezig.

ze loopt op de foto's niet echt extreem achter de loodlijn, maar net íetsje met het neusje (de nek is niet het hoogste punt, tussen de oren)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:42

Kingsley2 schreef:
[knip]Ik vind niet dat hij echt achter de LL loopt op de foto's
Maar dat is mijn mening [knip]

Achter, voor of op de LL lopen, kan geen mening zijn, alleen een feit. De LL is niet variabel.

De foto's van magic_lover zijn idd foto's dat het paard achter de LL loopt, behalve de laatste foto. Achter de teugel kan ik niet (goed) zien op de foto's. Binnenteugel in een boogje hoeft niet te betekenen dat het paard achter de teugel loopt. Soms kun je het zelfs beter voelen dan zien.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:10

veel diep laten lopen is slecht. ik ben bij een kliniek geweest, waar een paard last had dat de achterbenen steeds op slot gingen en hij dus zijn achterbeen niet meer kon strekken. door het vele diepe lopen waren de spieren in de achterbenen niet sterk genoeg om het been uit deze positie te halen. het paard is zelfs geopereerd aan zijn knieen in de achterbenen om ervoor te zorgen dat zijn achterbenen niet steeds op slot gingen.
dus goed de achter benen trainen voorkomt dit soors situaties