Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 01:41

Ligt aan de situatie. Kom ik een paard tegen die steil omhoog gaat en het echt niet verantwoord is om er op te blijven zitten: probeer het in godsnaam vanaf de grond op te lossen want echt geen paard, geen enkel paard is het waard om het leven voor te laten of de rest van je leven in de rolstoel te moeten slijten.

Als je zelf niet goed in je vel zit: waarom er dan ueberhaupt opstappen?

Als je paard een dwarse bui is: gebruik je verstand en je inzicht om te kunnen beoordelen of dit echt een uitzondering is, of het paard structureel probeert om onder het werk uit te komen. Is dit de uitzondering (paard hengstig of spierpijn) mag je er aan toegeven. Is dit structureel (paard wil niet rechtsaf bij het werk, of niet goed aanspringen) doorgaan tot je de gewenste reactie krijgt en dan stoppen.

Is zo afhankelijk van de situatie, en het inzicht en beoordelingsvermogen van de ruiter die er op dat moment opzit of mee omgaat: valt geen regel op te verzinnen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 05:36

afstappen: als je paard niet doet wat je vraagt dan is er ongetwijfeld iets mis met de communicatie. Afstappen en afranselen is oneerlijk en het paard snapt toch al niet meer waar het voor gestrafd wordt.

Neem zelf een time-out van een aantal minuten, als je afgekoeld bent dan stap je terug op en begin je met eenvoudige oefeningen. Als die eenvoudige oefeningen goed gaan dan kan je stoppen met rijden voor die dag.
de volgende dag rij je gewoon opnieuw alsof er de vorige dag niets aan de hand was.
Ik doe het volgende: ik vraag iemand aan de kant (die het verstand heeft tenminste en kan helpen) om te kijken wat IK verkeerd doe (scheve zit, of eender wat mijn schuld is dat de communicatie verstoord). Zuivere kritiek en daar werk ik aan, als het me niet lukt dan ga ik helemaal terug naar de basis om af te koelen en te kalmeren en op een nette manier af te kunnen sluiten.
Werkt altijd

Het blijft op het einde toch altijd hetzelfde, als je gefrustreerd raakt dan maak je zelf een warboel van je signalen en dan gaat het paard staken omdat die niet meer kan volgen.
Eerst naar je eigen communicatie kijken ipv je paard af te ranselen zal al een groot deel helpen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:38

Afstappen zonder dat hij iets goeds heeft gedaan doe ik eigenlijk niet. Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven en dan als hij dan een paar minuten doet wat ik van hem vraag dan stop ik.

Dinsdag was hij heel erg aan het schrikken, het was zo erg dat er bijna niet normaal te rijden viel. Toen heb ik hem een paar overgangen laten lopen en ben toen gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:42

SteffiiY schreef:
Hallo Bokkers Haha!

Naar aanleiding van een vriendin van mijn, wil ik deze discussie beginnen.
Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?

Een vriendin van mijn heeft regelmatig ''oorlog'' met dr paard, ze stapt af hij krijgt een paar klappen en word de longeerbak ingegooid.
Ik vind dit zelf een slechte manier van oplossen, ik denk dat het paard op deze manier toch zijn zin krijgt doordat jij van zijn rug af gaat.

hoe denken jullie hierover?

Wat is dat voor oorlog??
Bokt hij? Steigert hij?

Als hij dit soort dingen doen, moet je vriendin hem zo goed mogelijk proberen te negeren. Paarden zoals hij (of zij), die dus terug gaan vechten moet je niet aanpakken door ook te gaan vechten, maar door slecht gedrag te negeren.

Bokt het paard? Prima, ben je klaar? Dan rijden we gewoon verder alsof er niks aan de hand is, op die manier straf je hem ook. Hij vraagt negatieve aandacht als hij staakt, of als hij vervelend is, en je vriendin lost dat op dat moment op door boos op hem te worden, af stapt, en hem in de kraal gooit!

Gewonnen!

Gewoon door rijden alsof er niks aan de hand, alsof je neus bloed.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:44

Ik rij regelmatig buitenritten met mijn paard.
Ik ga meestal met een vriendin naar buiten.
Nooit alleen want dat word toch niks, dat weet ik nu al!
Als Samira (paard van m'n vriendin) ergens niet langs wilt,
gaat mijn paard daar ook écht niet langs.
Beide lopen dan achteruit. Soms best gevaarlijk als je bij een weg zit. Clown
Uiteindelijk is dan Samira degene die er toch maar langs loopt.
Mijn paard volgt dan uiteraard. Clown

Maar ook niet altijd.
Vorige week was Samira al langs een tractor, die opeens erg eng was.
Terwijl ze er anders niet op of om naar kijkt.
Up wilde er niet langs, hoe harder ik schopte, hoe harder zij achteruit liep.
Uiteindelijk draaide ze om de achterhand heen en voor ik het wist, zat ze met de achterbenen in het prikkeldraad.
Ik ben meteen afgestapt om grotere ongelukken te voorkomen.
Ik heb d'r wel op de kop gegeven want dit was écht aanstellen!

Zulke dingen gebeuren vaker, dat beide ergens niet langs willen.
Eigenlijk hoeven we nooit af te stappen en lukt het toch om onze paarden er langs te krijgen.
Maar als het écht niet wil lukken, stapt één van ons wel ff af.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:06

ShannaY schreef:
SteffiiY schreef:
Hallo Bokkers Haha!

Naar aanleiding van een vriendin van mijn, wil ik deze discussie beginnen.
Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?

Een vriendin van mijn heeft regelmatig ''oorlog'' met dr paard, ze stapt af hij krijgt een paar klappen en word de longeerbak ingegooid.
Ik vind dit zelf een slechte manier van oplossen, ik denk dat het paard op deze manier toch zijn zin krijgt doordat jij van zijn rug af gaat.

hoe denken jullie hierover?

Wat is dat voor oorlog??
Bokt hij? Steigert hij?

Als hij dit soort dingen doen, moet je vriendin hem zo goed mogelijk proberen te negeren. Paarden zoals hij (of zij), die dus terug gaan vechten moet je niet aanpakken door ook te gaan vechten, maar door slecht gedrag te negeren.

Bokt het paard? Prima, ben je klaar? Dan rijden we gewoon verder alsof er niks aan de hand is, op die manier straf je hem ook. Hij vraagt negatieve aandacht als hij staakt, of als hij vervelend is, en je vriendin lost dat op dat moment op door boos op hem te worden, af stapt, en hem in de kraal gooit!

Gewonnen!

Gewoon door rijden alsof er niks aan de hand, alsof je neus bloed.

Na een lange poos, laat ik ook weer eens wat van me horen.
De oorlog is gewoon tegen de hand in komen, steigeren, rennen met het bit vast. ineens tijdens het rijden omkeren enz.

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:36

war ik zou doen is het negeren, ik zou proberen om het voorwaarts op te lossen,dus je hebt energie? nou dan gaan we aan het werk. je moet proberen om z'n aandacht bij jouw te houden.. draai maar een keertje onverwacht een volte, wel goede hulpen enz. natuurlijk. veel figuren slangen voltes door 'n s van hand veranderen, veel om stellen veel tempowisselingen hou 'm maar lekker bezig. maar 'áls het dan goed gaat niet te lang op door blijven 'hameren' het gaat goed dat is braaf, dan niet te lang meer door rijden.
ik zou zelf niet snel afstappen, alleen als het écht gevaarlijk wordt.
zo probeer ik het altijd op te lossen, het werkt natuurlijk niet altijd, maar ikrijd een pony die op zo'n manier ook nog wel 's onder 't werk uit wil komen.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:41

ik had vorige week ook zoiets met een 5 jarige merrie die ik rijd.
heb haar zelf aangereden en eigenlijk nooit echt problemen met haar gehad, maar de laatste tijd begint ze wat dominanter en brutaler te worden en mij uit te proberen.
zo vindt ze het prachtig om een buitenrit te maken, maar na een training thuis in de bak vertikt ze het ineens om uit te stappen langs de weg.dan wil ze echt thuis blijven
de 1e keer was ze erg vervelend, bokken, omdraaien..maar volgde ze het andere paard die mee was toch nog wel, maar die keer erop dus niet meer.
ze werd helemaal wild, bokken en omdraaien richting huis, kreeg haar met geen mogelijkheid meer om. daarna kwam ze stijl overeind(wist geeneens dat ze kon steigeren..)ze werd echt link, loopt dan ook zo de sloot in, kijkt echt niet wat ze doet.
heb toen een zweep opgehaald en eens goed doorgepakt. ik denk dat als ik haar dan haar zin had gegeven het alleen maar erger zou worden.
de moeder van deze merrie is ook zo dominant, verder wel lief en dat is zij zeker ook wel!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:08

Ik stap niet af... Als ik op mijn paard kan blijven zitten is dat zo... Als ik ervan ben gevallen is dat pech maar ik kruip er weer op! Zeg... Mijn paard is niet mijne baas hé... Het is juist omgekeerd...
Als hij iets weer goed doet wat hij niet wou doen en wel kan... Dan ga ik stoppen Lachen Misschien harde methode maar een dat werkt en er zijn nog nooit problemen van gekomen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:19

Als je paard niet doet wat jij wilt dat hij doet, heb je het hem niet goed uitgelegd

Als je paard niet kán doen wat jij wilt, is het jou taak dat probleem voor hem op te lossen, hij kan het zelf niet

Een paard is overgeleverd aan jóu zorg, aan jóu willekeur, en voor jóu plezier, maak je hier misbruik van, dan ben je geen paard waardig...

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:26

ik blijf er altijd op zitten. afstappen heeft echt geen zin als je paard dwars is, gewoon een kwestie van er met een heleboel rust door heen rijden.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:43

Ik ga geen oorlog aan maar ga opzoek naar oefeningen die wel goed gaan, Even rustig stappen en dan rustig oppakken met makkelijke oefeningen, blijft het paard dwars iemand er bij halen die er meer verstand van heeft, die kan zien of het echt iets is of aanstellerij.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:45

Geen strijd aan gaan. Soms ook gewoon de dingen negeren (zolang ze niet te ver gaan natuurlijk). En als het echt niet gaat, ga ik naar buiten een klein stukje en stop ik er mee. Maar in de bak probeer ik het wel altijd goed af te sluiten, met iets wat wel goed gaat.
Overigens bokken en steigeren etc... straf ik wel af, en daarom zou ik nooit afstappen (tenzij ik het idee heb er iets medisch oid aan de hand is).

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:51

ik tel tot 10, en ga weer vrolijk verder, het helpt echt.. Knipoog bij mij iig..
ik werd vroeger ook heel boos, stapte nooit af.. maar dat heb ik verholpen door effe allebei tot rust komen, en kijken wat er mis ging..
als we allebei gestresst zijn, laat ik 'm effe een minuutje staan.. ik weet 't, dat klinkt als een beloning, maar hij moet dan wel perfect verzamelen voor me.. doet hij dan ook meestal wel als hij merkt dat hij iets niet goed doet.. Tong uitsteken zo van : Okee.. baas.. Schijnheilig Tong uitsteken
maar slaan vind ik zeker geen oplossing.. ik ben 1 keer er wel van afgestapt, maar toen wilde hij niet verzamelen, en zijn rug niet geven.. dus toen kreeg ik ook heel erg pijn in mijn benen en armen.. omdat hij absoluut niet los wilde laten!! toen had ik zoiets van: komt morgen wel hoor Knipoog
maar slaan en rukken in z'n mond of wat dan ook vind ik absoluut geen oplossing, en het helpt overigens toch niet!! want je paard begrijpt je niet als je al afgestapt bent..
is mijn mening Knipoog

ik wil ook idd dat mijn paard gewoon ontspannen zijn stal in gaat, door bijv. idd eeen stukje buiten uit te stappen.. Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:55

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je paard precies doet. Ik zal gewoon proberen door te gaan, en als ik ongeduldig wordt, tot 10 tellen en weer opnieuw proberen *LOL*
Als het gevaarlijk wordt, zou ik wel afstappen en met eventueel grondwerk oid eindigen.

Slaan oid is absoluut geen oplossing. Het draagt niks bij en je paard snapt het toch niet.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:57

idd Knipoog desnoods ga ik wat anders doen, waarvan ik zeker weet dat hij het kan.. ik ga nooit te lang op iets door, omdat die van mij dan op gaat stijgen.. Tong uitsteken en hij wordt gefrustreerd.. en dát wil ik zeker niet hebben!! Knipoog

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:03

niet afstappen in ieder geval!
dan krijgt je paard zijn/haar zin en doet hij/zij het de volgende keer weer!
wat ik wel eens met mijn paard heb gedaan toen zij in haar achteruit ging toen ik haar van de wei naar de stal wilde rijden is, afstappen, hek dicht doen. zo kon mevrouw niet meer verder achteruit en besloot ze toch maar te luisteren Vork
in de bak heb ik het ook weleens gehad dat ze niks 'goed' deed van wat ik vraagde. toen heb ik haar laten galloperen en haar heel moe gemaakt.
dat werkte overigens wel Lachen

xxbeauxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:11

Ben het eens met Woodstock....
Het licht toch echt aan jou dan of mischien is er wel iets heel anders aan de hand met het paard hij doet het echt niet zomaar er is echt een veschil tussen ongehoorzaamheid denk niet dat het aan het paard licht.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:58

Ik heb nogal een driftkikkertje: Als ik gefrustreerd raak omdat het niet lukt wat ik wil, zal hij geen duimbreed toegeven. Ik zal dan eerder geneigd zijn bij te tikken en dat werkt alleen maar averechts ben ik achtergekomen. Dan wordt hij ontzettend heet en boos en gaat het van kwaad tot erger. Ik weet nu dat ik beter af kan bouwen en het de volgende dag weer opnieuw moet proberen. Als ik daarentegen zelf rustig blijf en meneer is dwars ga ik even helemaal terug naar stap of de basis tot de rust is wedergekeerd en dan probeer ik het opnieuw. Meestal gaat het dan wel goed. Eigenlijk ook wel logisch Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:34

Is het paard al eens volledig onderzocht misschien heeft het paard wel pijn in zijn rug of ergens anders, en heeft die persoon wel les of goed les.

Ik heb niet alles gelezen, maar afstappen en dan even gaan slaan heeft geen nut je bent dan gewoon verkeerd bezig met je paard een paard gaat niet zomaar dwars doen. Of hij heeft ergens pijn of hij wordt verkeerd gereden en dan heeft die persoon toch hulp nodig. wij kunnen wel advies geven maar wij kennen het paard niet en we weten niet hoe de ruiter rijd misschien doet zij het wel helemaal verkeerd.

longeren is misschien op dat moment goed, maar het is niet goed om op die manier het probleem uit de weg te gaan.

Ik zou echt profecionele hulp inschakelen!!!!!!!

Dit is niet iets wat wij op kunnen lossen!!! Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:28

@ kingsley: je hebt niet goed de beginpost gelezen. Er wordt niet om een oplossing gevraagt, maar hoe wij het aanpakken als het niet gaat zoals het moet gaan.
toch wil ik even reageren op je post. Natuurlijk reageert een paard vooral instinctief en zal dus vooral dwars doen bij onduidelijke hulpen, een verkeerde zit/handhouding etc of bij pijn. Toch zijn er ook enkele paarden die er een spelletje van maken om je uit het zadel te krijgen omdat ze onder het werk uit willen. deze paarden zijn vaak al volledig binnestebuiten gekeerd en ook is er rijtechnisch al vaak door veel verschillende personen gekeken wat er toch zou kunnen mankeren.
Kortom, er zijn ook gewone 'draakjes' bij.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:07

Ja ik heb het wel goed gelezen er wordt een topic over iemand anders geopend wij kennen het paard niet de één zegt doorrijden en de ander zegt afstappen. Maar de eigenaar moett zelf met een profesioneel het probleem oplossen. En kijken naar ruiter en paard.
Het kan zijn dat het paard een klier is maar het kan ook een lichaamelijk probeem zijn bij het paard. Of een probleem van de ruiter. Er zijn vele wegen die naar Rome lijden.

Ik weet dat er geen oplossing wordt gevraagd maar er wordt wel gevraagd wat zou jij doen en is het niet zielig dat ze haar paard na afloop een paar klappen geeft en gaat longeren.

Ik vind ook dat er gevraagd moet worden of er al naar een orzaak bij het paard of ruiter is gezogd want we kunnen nu allemaal wel zeggen wat de één wel doet en de ander niet.

Er kan wel gezegd worden je moet doorrijden maar als je niet weet wat het probleem is misschien ben je dan wel helemaal verkeerd bezig, en op dit moment weten we niks over het paard en wordt er alleen een mening gevraagd. Je kan pas een mening geven als je meer over een paard weet.

Als het gewoon een klier van een paard is ja dan moet hij concequenter aan gepakt worden. En misschien met een andere instructeur of een instructeur want heeft diegene ook les en wat zegt die van dit probleem. Dat kan ik nergens in de tekst terug vinden. Knipoog

benangelique schreef:
@ kingsley: je hebt niet goed de beginpost gelezen. Er wordt niet om een oplossing gevraagt, maar hoe wij het aanpakken als het niet gaat zoals het moet gaan.
toch wil ik even reageren op je post. Natuurlijk reageert een paard vooral instinctief en zal dus vooral dwars doen bij onduidelijke hulpen, een verkeerde zit/handhouding etc of bij pijn. Toch zijn er ook enkele paarden die er een spelletje van maken om je uit het zadel te krijgen omdat ze onder het werk uit willen. deze paarden zijn vaak al volledig binnestebuiten gekeerd en ook is er rijtechnisch al vaak door veel verschillende personen gekeken wat er toch zou kunnen mankeren.
Kortom, er zijn ook gewone 'draakjes' bij.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:40

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:49

volgens mij is dit zeker niet goed. niet alleen omdat het paard "wint"
maar je straft het paard waarvoor???
miss vind hij het gewoon lastig wat je van hem vraagt, of zijn er andere problemen bijv. last van zijn rug Huilen
ik denk dat je beter elke keer opnieuw kunt proberen of het dan wel lukt. maar niet te lang op 1 ding blijven
hammeren dit is voor het paard ook niet leuk

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:51

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt