6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:57

En omdat je nooit zover bent gekomen weet je ook helemaal niet wat het voorstelt.
En Z is het niet moeilijk voor een paard.
Elk normaal rijpaard kan het al, een getallenteerd paard doet het met 1 hoefje in zijn neus.

Ik zie zelf meer hulpmiddelen voorbij komen bij de B ruiters want die rotknol wil maar niet aan de teugel, dan bij de fijne ruiter, die een paard zo fijn rijd dat hij na 10 keer een ruiter gezien te hebben al hele stukken aan de teugel loopt (ipv in de krul)

Geestelijk is zeker iets om in de gaten te houden Anya
Maar eens in de maand eens starten, ook al is dat direct in de M2 ofzo is minder stressie dan de ruiter die elke week moet gaan omdat hij anders nooit de wp's voor die M bij elkaar rijgt...
De spreekwoorden B van blijven of de L van Levenslang bestaan niet voor niets...liggen zelden aan het paard ook...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:15

Elk paard waar een ruiter op gaat zitten MOET per difinitie, dus ook dat 'gelukkige' recreatiepaard. Dat recreatiepaard trouwens dat vanwege het gebrek aan talent van de baas gebombardeerd is tot hobbelknol die bijna altijd heel wat meer uren mag maken dan dat Z talent Knipoog .
Let wel, daar vel ik ook geen oordeel over, want een paard kan best wat hebben hoor.

En ik praat niet over paarden die zo nodig snel het Z in moeten, maar paarden die door hun talent het Z gewoon, bijna tegen wil en dank zou ik bijna zeggen, het Z in rollen.
Heb al eerder gezegd, een paard met minder talent naar het Z schoppen omdat de ruiter zo graag wil vind ik ook geen goed plan.

Maar degenen die hierover een mening hebben (en dat mag van mij hoor), maar nog nooit met een talent gewerkt hebben en zelfs uberhaupt geen strekkende meter in de wedstrijdsport hebben gemaakt, die moet zich denk ik toch afvragen of die wel weet waarover die praat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:22

Ja precies, dat leek mij dus ook.

En midgie het ene paard is het andere niet. En zolang mensen daarnaar kijken heb ik geen probleem met paarden die op die leeftijd z lopen.

Een voorbeeld: mijn Wiz is 1.80. Op zijn 3e was hij een enorm uit zijn krachten gegroeide slungel. Daar ga je dan niet opzitten. Zijn maatje vana 3 was veel compacter, die zijn ze rustig gaan rijden. Netjes en alleen vragen wat hij zelf aanbod. Toen Wiz vier was en werd ingereden, was zijn even oude maatje al een heel eind verder. Vervolgens gaat Wiz twee keer de kliniek in en wordt bijna een jaar niet gereden. In de tussentijd leert zijn maatje rustig bij en is vijf als ze bezig gaan met contragalop. Alle laterale gangen doet hij met gemak.

Wiz rij ik weer sinds een paar maanden en hij is sterk genoeg om lekker te kunnen sjouwen nu. Hij pakt dingen ontzettend snel op, heeft ook meer concentratie nu. Nu train ik als westernruiter anders dan een dressuurruiter doet, maar een keertwending om de achterhand (begin van spinnen) kan hij, en overgang van galop naar stop, roll back (een rustige) zijn geen probleem. Wiz is vijf en pakt veel makkelijker op dan mijn merrie. Deels is dat omdat hij meer talent heeft, maar deels zeker ook omdat ik beter ben gaan rijden. Dus de oude fouten maak ik niet meer (ik heb een heel scala nieuwe fouten Knipoog ).

Ik ben het met Kawa eens dat de ruiter vaker de beperkende factor is dan het paard.

Maar mijn paard kan het makkelijk aan Ja
Nu hij vijf is dus... En wat hij niet kan.. ligt aan mij Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:33

Anya schreef:
Wiz is vijf en pakt veel makkelijker op dan mijn merrie. Deels is dat omdat hij meer talent heeft, maar deels zeker ook omdat ik beter ben gaan rijden. Dus de oude fouten maak ik niet meer (ik heb een heel scala nieuwe fouten Knipoog ).

Denk dat hier de sleutel ligt hoor Anya Ja .

In je hele ruitertijd is er, als het goed is, sprake van voortschreidende inzichten.
De inzichten die je vroeger had, heb je moeten bijstellen en in de toekomst zal je blijven bijstellen.
Die verfijning zorgt ervoor dat de prestaties steeds beter worden, met minder inspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:42

Dat mensen het nog goed praten.

LOU2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:57

En een 4 jarig paard L laten lopen, is dat dan ook fout&zielig??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:02

russel schreef:

Heeft niets met goedpraten te maken. Ga eerst eens kijken hoe sommige paarden dit bereiken en dan kunnen we er pas zinnig verder over praten hoor.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:09

Ik heb mijn pony op zijn 6e idd Z2 gestart bij de paarden.... Hij was nog niet uitgegroeid, werd 1 of 2 keer in de week in de bak gereden, voor de rest langs de weg (had zelf geen bak). Ik kan met zekerheid zeggen dat ie niet kapot gereden is; Hij is nu 23 jaar oud en met zijn 4e amazone loopt hij nu nog steeds in de Z2 bij de paarden. Haha! Cool
Hij ziet er super gezond, gespiert en tevreden uit, is niet versleten en doet alle oefeningen nog steeds met 2 vingers in zijn neus (als hij die zou hebben Knipoog ).
Naar mijn menig ligt het eraan wat het paard aangeeft. Deze gaf zelf aan dat hij het kon, dus dan gaan je stapjes omhoog gewoon iets sneller.... Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:13

russel schreef:

Ja dat verbaast me ook.

Een 3 jarige is ook al ziet hij er heel volwassen uit nog niet klaar voor, ik heb een 2 jarige staan , als ik zeg dat hij 4 is geloof je het ook, is dat dan een rede om erop tegaan zitten, vind ik niet, hij si nog in de groei en dat is een 4 en 5 jarige ook nog, kijk eens naar de achter hand wanner sluiten daar de groeischijven??
Tuurlijk kan elk paard de piaffe ,kijk maar eens wat ze in de wei doen, alle gangen en zijgangen , maar dat betekent nog niet dat ze sterk genoeg zijn omdat te doen met een ruiter erop lijkt me.
Waarom allemaal zo snel en zo jong, er zijn zoveel andere dingen te doen met je paard dan hem over te belasten , want dat vind ik is het geval als je met een 6 jarige al zo hoog rijd, het is lichamelijk gewoon niet goed , ook als ze geestelijk er aan toe zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:06

sinds waneer zit er piaffe in het Z?

Overbelasten is sneller gedaan door elke dag een uur op de voorhand te kachelen, zo scheef als een banaan,
dan 3x in de week 25 min een paard recht richten en horizontaal te laten lopen, met stukjes op de achterhand.
En meer wordt er in de Z niet gevraagt...maar dat weet je pas als je het zelf eens gedaan hebt...en merkt, verrek! is dat alles

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:14

runningkawa schreef:
sinds waneer zit er piaffe in het Z?

Overbelasten is sneller gedaan door elke dag een uur op de voorhand te kachelen, zo scheef als een banaan,
dan 3x in de week 25 min een paard recht richten en horizontaal te laten lopen, met stukjes op de achterhand.
En meer wordt er in de Z niet gevraagt...maar dat weet je pas als je het zelf eens gedaan hebt...en merkt, verrek! is dat alles

je haalt me de woorden uit de mond Ja

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:21

het ligt puur aan het paard en de ruiter...
het ene paard draait zen hoef niet om voor een paar zijgangetjes en een pasje verzameling en een wisseltje. en die loopt dus een voor hem simpel proefje met bijbehorende goede punten...
en het andere paard heeft minder talent en zal meer moeite hebben en dus minder snel door klasses heenvliegen...
en er bestaat wel degelijk een verschil tussen een paard met talent 3 keer per week te trainen of een paard met minder talent 6 keer per week trainen voor het zelfde resultaat Knipoog
en daarbij komt ; moet je alle klasses nog door? als jij bij de B MOET beginnen zul je altijd meer wedstrijden moeten rijden als iemand die in het L of hoger mag beginnen Knipoog

ik heb nu ook een 3 jarige nog in de wei lopen Knipoog maar ik denk dat als dat beestje eenmaal onder het zadel is ze ook hard gaat lopen! waarom? omdat als ze nu in de wei loopt ze haar motor op de goede plek heeft zitten. ze beschikt over een paar goede gangen waar veel in zit en ze zo soepeltjes is als iets en ze ook nog eens erg snel leert Pling dat bij elkaar is gewoon een pakketje wat je alleen nog hoeft op te poetsen onder het zadel Knipoog dat is heel anders als dat je een paard nog bij elkaar moet gaan leren lopen en nog wat uit gangen moet gaan proberen te halen Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:29

Het ligt er ook maar net aan hoe de combinatie is. Talent en ambitie. Mijn 5 jarige loopt gewoon op L nivo. Ik heb geen ambitie en we hebben het de eerste 2 jaar lekker rustig in de basis rondgehobbelt. Nu ben ik wat serieuzer met hem aan de gang. Hij gaat met sprongen vooruit. Dat komt ten eerste omdat de basis goed is en ten 2e omdat dit niet het eerste jonge paard is wat ik rijdt. Fouten van vroeger maak ik dus niet meer. Als ik hem nu vaker mee zou nemen naar wedstrijd zou hij best op 6 jarige leeftijd in het Z kunnen lopen. En dat terwijl ik de eerste 2 jaar niks van hem heb gevraag en pas nu op 5 jarige leeftijd wat serieuser met hem aan de slag ga. Dus op 6 jaar in het Z hoeft helemaal niet te betekenen dat het paard vanaf zijn 3e actief getraind wordt...

Maar ik heb de ambitie niet en ga niet vaak op wedstrijd. Dus hij zal als 6 jarige waarschijnlijk net in het M lopen. Nou en?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:02

Wanted2003 schreef:
Ubi'dor is idd een voorbeeld van een paard dat snel ging, maar wanneer ik op de OO7-site keek ging die ook bijna ieder weekend weg.

Ik ga nog eens reageren Haha! .

Moet je nu voor de gein eens kijken op de site van OOseven hoevaak je je eigen paard nu gestart hebt en hoeveel keer Ubid'or op die leeftijd gestart was Knipoog . Voor de goede orde hij is van 2001.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:19

Het licht er natuurlijk aan hoelang en intensief er wordt getraind, maar uit onderzoek blijkt dat de benen pas op 4 jarige leeftijd zijn volgroeid en de rug(!) pas op 6 jarige leeftijd is volgroeid.
Mijn mening is dus dat je het paard pas echt mag inrijden als ie 4 jaar is en dat je er pas intensief mee mag worden getraind als ie 6 jaar is. En om dit niveau te bereiken is ie waarschijnlijk al vroeger ingereden en is er ook al vroeger intensief mee getraind.
En geestelijk vraagt het ook heel veel voor zo'n jong paard, maar dit alles licht natuurlijk ook van de situatie af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:28

En dat is dus een misverstand Louise

Omdat nivo te bereiken hoeft een paard helemaal niet eerder dan de 3,5 / 4 zadelmak te zijn gemaakt.
En met 20/25 min werk, 3x per week kom je er ook wel.

Minder getalenteerde paarden hebben idd meer tijd nodig, maar die vind ik dan ook niet met de 6 in de Z thuis horen, dat klopt Lachen
Al vind ik persoonlijk dat een jong paard, of het nu L of Z is geen uur moet lopen 6 keer in d week Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:33

Louise95 schreef:
Het licht er natuurlijk aan hoelang en intensief er wordt getraind, maar uit onderzoek blijkt dat de benen pas op 4 jarige leeftijd zijn volgroeid en de rug(!) pas op 6 jarige leeftijd is volgroeid.
Mijn mening is dus dat je het paard pas echt mag inrijden als ie 4 jaar is en dat je er pas intensief mee mag worden getraind als ie 6 jaar is. En om dit niveau te bereiken is ie waarschijnlijk al vroeger ingereden en is er ook al vroeger intensief mee getraind.
En geestelijk vraagt het ook heel veel voor zo'n jong paard, maar dit alles licht natuurlijk ook van de situatie af.

Als je wat terug leest kan je meermalen zien dat, net wat kawa zegt, het helemaal niet nodig is om een getalenteerd paard te veel te belasten om zo'n niveau te bereiken.

Ik blijf me afvragen waarom iedereen zich hier toch zo'n zorgen over maakt, maar om het gemiddelde recreatiepaard niet? Kan iemand mij dat nou eens écht goed uitleggen? Verward

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:13

Zie mijn bericht Louise. Een paard hoeft helemaal niet intensief te gereden worden om wat te leren. Als je een beetje intellegent paard hebt, die leert snel. Dat hoef je dan niet elke week mee te pakken. Daarbij als de basis goed voor elkaar is, rol je die oefeningen als vanzelf in, en hoeft daar helemaal niet hard en veel op geoefend worden. Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:38

Ik vind het niet kunnen.
Vooral als ze dat zo willen doen omdat ze dan véél meer waard zijn enzo enzo.
6 Jaar! weetje hoe jong.. Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:40

ik heb liever een 6 jarig z2 paard, dan een 10 jarige m1

waarom, omdat die 6 jarige veel minder belast is dan die 10 jarige.......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:41

Ik vind het interessant dat dit je eerste post is 'ikwashier', terwijl je an eel jaar aangemeld bent.. Ik vermoed een kleine schaduw. Dus ik ga even op de tem drukken voor de zekerheid. Misschien heb ik het mis, dat kan ook Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:42

Hmm Kim, kort door de bocht, misschien heeft dat m1 paard wel eerst drie veulens gehad, of is altijd lekker mee het bos in geweest. Of gaat de eigenaar nooit op wedstrijd.

Ik ga bijvoorbeeld heel weinig op wedstrijd. Ik vind het niet leuk om te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:45

natuurlijk dat kan Lachen Lachen Ik bedoelde dat 10 jarige M1 paard wat elk weekeinde mee moet op concours, en waar de overige 6 dagen in de week met alle macht mee getraind wordt om in dat weekeinde maar dat puntje te rijden Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:47

Zulke paarden heb je in alle leeftijden KWK. Ook 6 jarige die Z lopen. Het heeft weinig met leeftijden te maken. Voornamelijk met ambitie en talent en ervaring. Zowel van paard als ruiter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:50

Dat zijn in alle klassen en in de westernsport niet de blije paarden dat ben ik met je eens Ja