paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

als het niet "klikt" met je paard

1. dan verkoop je hem/ haar
67 (32%)
2. ga je ermee aan de slag
127 (61%)
3. weet ik niet
13 (6%)

Totaal aantal stemmen: 207

Urielle

Re: paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:16

MISTRAL94 schreef:
Ik vind wel dat mensen te snel opgeven, ik heb het vaak genoeg gedacht om haar te verkopen maar vond dat ten opzichte van haar niet fair. Ik ben nu blij dat ik het niet gedaan heb, ik heb er een toppertje aan over gehouden!

Dat is een teken dat je dus de klik wel had, want je vond het blijkbaar wel een leuk paard, alleen haar gedrag niet leuk.

Een tijdje geleden ging mijn paard steeds in de staak, deed ook in de omgang ineens lastig, en kon ik hem echt wel achter het behang plakken! Maar ik vond het nog steeds een prachtig paard om te zien en heb mijn toekomstdroom met hem niet losgelaten, gewoon omdat ik het zelf nog steeds echt een gave bok vond en vind. Op zo'n moment wil je er ook voor knokken om het weer goed te krijgen, of dat nu weken duurt, maanden of misschien wel jaren.

Maar als je het paard gewoon echt helemaal niks vind? Zelfs als je paard braaf is met tegenzin eraan begint?
Ik steek er dan echt geen tijd in hoor

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:22

met mijn paard heb ik ook een jaar geen klik gehad Clown nu achteraf lach ik er om maar toen was het echt niks! kon niks met het beest beginnen en ze liep de hele dag maar een beetje in de wei en op stal te snuiven...heb wel 100 keer gezegt dat ik haar zou verkopen maar goed het was het eerste paard wat ik zelf betaalt had dus met wat doorzettingsvermogen is het gelukt maar vraag niet hoe...

ik snap dus heel goed dat mensen een goede klik met hun paard willen! altijd vechten met je paard is echt niet leuk hoor Ach gut

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:32

Voor sommige mensen is de hobby te duur , om een proces met een paard door te maken waar geen klik mee is.
Eenmaal heb ik een pony weggedaan , en deze heb ik eind november teruggekocht, er was met de afspraken over haar het nodige fout gegaan.( zij bleek doorverkocht te zijn)
Toen wij wisten waar zij stond, hebben wij de mensen laten weten dat wij haar een goede oude dag willen geven.
Een half jaar later is zij bij ons terug gekomen.(vanaf eind november is zij weer terug)
Geen van onze paarden doen wij weg omdat zij niet zouden voldoen aan de eisen welke wij aan ze stellen.
Zo denken mijn man en mijn kinderen erover. Op het moment dat de nood aan de man is , dan hebben wij voor elk paard een gegadigde welke door ons uitgekozen is , en bij het paard past.(in geval van situaties dat ons wat zou overkomen)
Alle paarden die verkocht worden schijnen toch door oude eigenaars/ eigenaresses opgezocht te worden om te weten hoe het met de dieren gaat. Uit nabije omgeving hoorden wij dat er zelfs gebruiksaanwijzingen van 3 kantjes meegegeven werden , en daar ook een zekere controle op rustte of dat wel gebeurde.(wel verkopen maar er geen afstand van doen....)

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:30

Klinkt misschien beetje arrogant; maar ik heb nu zolangzamerhand al heel wat paardjes bijgereden, (nog nooit een paard zelf gehad) maar ik heb nog nooit een paard gehad waarbij het niet klikte. Sinds kort rij ik mijn eerste merrie (altijd ruinen gereden) dus ik was nogal sceptisch in het begin of het wel zou klikken; maar tot mijn verbazing gaat het supergoed, en we voelen elkaar erg goed aan. Haha!

Ik vind wel dat sommige mensen te lang blijven doorsukkelen met een gekocht paard waarbij het dus niet klikt. Ik denk dat je er dan goed aan doet om hem te verkopen aan iemand waarbij het wel goed klikt, en daar moet je dan ook niet te lang mee wachten, anders hecht je je teveel aan het beestje...en word het alleen maar moeilijker...
ik zie het hetzelfde als relaties tussen mensen; soms klikt het gewoon niet; en wat doe je dan? elkaar maar vermijden Hamer ...ja toch? Vrienden kun je gelukkig kiezen; dat zou tussen paard en mens eigenlijk ook moeten gelden...maar gaat helaas niet altijd op...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:10

Ik vind het op zich geen ramp dat je het paard verkoopt op het moment dat het ECHT NIET klikt, dus als het rijden verder prima gaat, maar je er eigenlijk niets mee hebt. Je hebt toch met levende wezens te maken en als het niet voegt, dan voegt het niet, je raakt ook niet met iedereen goed bevriend, dus in zo'n geval kan ik dat begrijpen.

MAAR! Wat het gros van de mensen tegenwoordig doet is iets heel anders dan een paard verkopen omdat het niet klikt. In eerste instantie is het paard helemaal geweldig en super, blablabla etc. Pas als blijkt dat het met het rijden niet helemaal gaat zoals gewenst, of wanneer de ruiter het paard niet aankan, dan ineens klikt het niet. En daar geloof ik niets van .

Dan wordt het gewoon gebruikt als een of andere l*lsmoes, omdat de ruiter in gebreke blijft en zich in z'n ego aangetast voelt. Het is toch altijd makkelijker om het paard de schuld te geven dan om bij jezelf te rade te gaan. Hoeveel paarden zijn er al wel niet die een kronkel in de kop hebben, niet goed bij hun hoofd zijn, levensgevaarlijk schijnen te zijn (of wat dan ook), die bij een andere eigenaar ineens poeslief blijken te zijn.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:33

Ben het helemaal met je eens, Haha! Een paard is echt een spiegel; heb je problemen, dan ligt het 9 van de 10x bij jezelf, en als het bij het paard ligt, is het altijd een medisch probleem; en zeker niet psychisch. Mensen die het paard de schuld geven, wijzen dus eigenlijk de vinger naar zichzelf...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:42

crossmonster schreef:
KiWiKo schreef:
Lijkt me logisch dat als het niet klikt dat je het paard verkoopt.......

als het met een vent niet klikt gaat ie ook de deur uit.

Huilen van het lachen

mee eens

het klopt wel dat het nu vaker voorkomt, maar schatjes, de paardenwereld is zo enorm gegroeit de laatste jaren, en mensen kopen veel sneller een eigen paard, te snel als je het mij vraagt.
vaak zijn de kwaliteiten van de ruiter gewoon te laag, en de moeilijkheid van het paard te hoog.
mensen denken vaak dat ze heel goed kunnen rijden, kopen een paard, en dan blijkt het erg tegen te vallen Knipoog

helemaal mee eens Lachen
maar ik zou er zelf wel meer aan werken, maar je hebt altijd van die gevallen dat het gewoon niet lekker loopt. Een andere eigenaar is voor het paard dan ook alleen maar fijner. Dit wil niet zeggen dat ik het redelijk vind dat mensen zomaar hun paard verkopen omdat deze niet goed genoeg presteert op wedstrijden met de smoes "het klikte niet" terwijl de ruiter zelf gewoon niet goed genoeg kan rijden Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:40

klopt maar daar kan je aan werken als je de klik hebt. Mijn paard is echt niet de makkelijkste zeg maar gerust moeilijk maar hte is gewoon een geweldig dier en tja we hebben het wat moeilijker maar we komen er sterker weer uit

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:55

Ligt natuurlijk ook aan de aspiratie die je zelf hebt.

Ben je een fanatiek wedstrijdruiter dan wil je misschien best een tijd werken aan een paard. Ben je een recreatief ruiter die alles voor de lol doet, dan heb je wellicht helemaal geen zin om gevechten aan te gaan, maar wil je gewoon ontspannen kunnen rijden.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:22

Ik denk dat de mensne nog al snel opgeven en de schult aan het paard geven ,
K heb ook hard moeten werken voor wat we nu hebben ,
Want in het begin was er niets mee aan te vangen ,
N was het het paard haar schult ?
Helemaal niet !
Ik heb er nooit aan gedacht haar te verkopen ,
K heb soms wel getwijfeld of ik niet fout geweest was om al zo n jong dier te kopen ,
Maar dan dacht ik , och het is toch te laat , we moeten erdoorheen ,
N ze heeft nog haar moeilijke momenten ,
Voor de moment in de stal !
Maar we geraken er wel opnieuw doorheen ! x

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:11

2. ga je ermee aan de slag
niet te snel opgeven, en als het dan nog niet werkt kun je er altijd nog mee kappen en een ander baasje voor hem zoeken

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:17

k denk dat het ook een kwestie is dat paarden steeds meer bereikbaar zijn geworden voor de "gewone" mens. Dat is leuk maar daardoor zijn er genoeg mensen die met te weinig ervaring te rap een paard kopen.

Ik werd zelf verliefd opmijn paard toen ik ermee proefreed. Ik heb haar 7 maanden maar pas na een paar maanden merkte ik dat ze zich begon te binden. Dat moest dus wel wennen,in dat opzicht moet je het soms de tijd geven mss omdat niet ieder paard zich zomaar makkelijk bind.Maar eenpaard koop je toch op gevoel, en blijkbaar had ik wel iets met haar. Na een maand of 3 een heelmoeilijke periode doorgemaakt met haar. Ben blij dat ik door heb gebeten en haar de kans heb gegeven.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:37

Ik heb mijn kwpner vanaf april, en nog steeds heb ik met haar niet de klik die ik zou willen, die ik wel had met mijn eerste paardje. Toch zet ik haar nu niet te koop omdat ik merk dat wij toch langzaam naar elkaar toe groeien, met rijden is de klik nog niet optimaal maar het is een paard met een gebruiksaanwijzing en ik een mens met een gebruiks aanwijzing. . . ik zeg niet dat ik haar nooit zal verkopen maar ze krijgt bij mij wel de kans...

daarin tegen heb ik een volbloed merrie waar het ook niet mee klikt, die ik pas sinds september heb. Bij haar heb ik wel besloten om haar te verkopen...

het verschil is dat ik bij mijn KWPNer vanaf het begin een lichte vooruit gang heb gezien tussen ons, ookal gingen we ook wel eens stappen achteruit in plaats van vooruit, en bij de volbloed steek ik er vanaf het begin al super veel in en blijf niks terug krijgen. Het paard zelf wil ook niet. Dit paard is gewoon te gecompliceerd en moeilijk voor mij en ik heb haar voor mijn lol en niet om iedere dag zwaar gefrustreerd en verdrietig te zijn, en dan heb ik het niet over rijden, want ze is niet ingereden, maar over omgang en willen werken voor je of niet...

Ik vind zelf ook wel dat mensen soms iets te snel hun paard verkopen en vaak met het smoesje het klikt niet. Maar ik vind wel dat als je zelf aanvoelt dat een paard boven je hoofd uitgroeid, dat je hem niet aan kan (en dat het daardoor niet klikt) en het word gevaarlijk of je word er echt alleen maar verdrietig van, dat je dan voorjezelf moet kiezen en goed huis moet zoeken voor je paard.
miskopen komen voor !!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:53

Tja het zal voor iedereen anders zijn. Ik ben blij dat ik het wel heb gedaan. Het paard wat ik nu heb, heb ik veel meer klik mee. Dat had ik nooit bij de merrie gehad, als was het mischien verbeterd.

Dit paard heeft zelfs meer klik dan mijn eerste paard, en dat wil wat zeggen, dacht niet dat dat mogelijk zo zijn. Wino en ik zijn voor elkaar gemaakt en we hebben elkaar uitgezocht.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:28

Een paard komt niet voor niets in je leven en als het niet klikt is dat misschien omdat je zelf een probleem hebt (gebeurtenis van vroeger, bepaald gedrag, masker, etc) dus je zal met jezelf aan de slag moeten om met dat paard om te kunnen gaan, maar dat is voor veel mensen moeilijk en pijnlijk, dan liever het paard weg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:44

Ziva schreef:
Ben blij dat ik door heb gebeten en haar de kans heb gegeven.

huh?
ipv haar een kans gegeven, heeft je paard jou misschien wel een kans gegeven Haha!
je werkt toch samen aan een goede relatie?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:51

Ik vind wel dat je een paard een kans moet geven.
Het is voor zo'n dier ook niks als ie bij zijn paardenvrienden
weg word gehaald, bij zijn mens weg word gehaald
en ineens naar een nieuwe omgeving en een ander
mens gaat die hem anders rijd en waarschijnlijk ook
anders verzorgd.

(Daarmee bedoel ik dat hij uit zijn dagelijkse patroon
word gehaald.)

Geef jezelf en zo'n paard tenminste een aantal maanden
de tijd om te wennen en mocht het dan echt niet klikken
dat je er met tegenzin naar toe gaat en het paard er niet
vrolijker van word dan doe je er naar mening verstandig
aan een baasje te zoeken waarmee het wel klikt is wel
zo eerlijk toch?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:26

Als ik een paard zou kopen en het klikt niet, ga ik hem echt niet gelijk verkopen. Je moet het gewoon wat tijd geven en misschien moet je iets gaan doen wat je allebei leuk vind. Een band moet immers groeien en als je het geen tijd geeft, dan verspil je misschien een mooie kans.

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:30

Met Ramona klikte het eerst ook niet, altijd ruzie.
Maar nu hebben we elkaar geaccepteerd en vertrouwen we elkaar heel erg veel.
Kwestie van eraan werken.
Vrienden krijg je ook niet zomaar

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:41

Ik mis een optie: je probeert alles wat je kunt en uiteindelijk zoek je met pijn in je hart een beter passende eigenaar.

wij hebben het zelf onlangs meegemaakt...

mijn beste vriendin en ik hebben ieder twee paarden/pony's. Ik heb een Amor-merrie die absoluut niet makkelijk is. Maar het is mijn klikpaard.. ik kan het prima met haar vinden, ondanks haar grappige en minder grappige kanten. En na al die jaren hebben we een superband opgebouwd. Haar zoon is ook van mij en die heeft wat karaktertrekjes van moeders Haha! Dus daar ben ik onlangs vrij hard afgekiept. Ik ben de jongste niet meer en heb een chronische spier/gewrichtsziekte, dus ik heb hulp gezocht. Nu gaat het weer prima.

Mijn vriendin heeft ruim twee jaar geleden een quarterhorse gekocht. Een paard met een verleden. Ze is ingereden in een stal die niet heel best bekend staat. En het is een dame met behoorlijk stevige eigen ideeën over wat ze wel en niet wil. Mijn vriendin heeft haar gekocht omdat haar oudere pony niet meer geschikt was om mee te rijden. Mijn vriendin is tevens geopereerd en behandeld voor borstkanker. Dat betekende dat ze heel vaak niet de energie had om te rijden. Al vrij snel werd duidelijk dat haar nieuwe paard niet zo makkelijk was.. En ondanks dat ze heel gek was/is met dat paard kon ze haar zelf niet rijden. Ik ben haar daarom gaan rijden. En dat ging langzaamaan wel wat beter. Maar na een jaar kon ze nog steeds enorm gespannen zijn, of opeens besluiten niet meer te willen aandraven en te bokken (ja ze is fysiek nagekeken en in orde bevonden). Eigenlijk ging het alleen goed als je haar iedere dag intensief reed. En dan nog kon mijn vriendin haar niet zomaar en ontspannen rijden.

Na heel veel proberen en veel extra lessen hebben we met pijn in het hart besloten toch een andere eigenaar voor haar te zoeken. Iemand die haar iedere dag kon rijden, en iemand die geen problemen had met haar soms moeilijke karakter.

Zo iemand hebben we gevonden. Paard en nieuwe eigenaar klikten vrijwel gelijk. Ook onder het zadel. Mijn vriendin heeft een geweldig lieve rustige quarter teruggekregen en kan weer zelf rijden. Ze heeft mij niet nodig en ik heb weer meer tijd en energie voor mijn eigen paarden.

Ik heb het gevoel of we er alles aan gedaan hebben, en uiteindelijk de juiste beslissing hebben genomen iemand anders voor haar te zoeken. Zowel paard als mijn vriendin als ik zijn er uiteindelijk beter van geworden.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:48

Ik heb dan wel geen eigen paard ,maar doe die van me nicht.
paar keer op gereden en daar is het bij gebleven daarna later nog is, maar ik moet wachten tot het goed gaat met me lchamelijke klachten.

maar ik heb me toch een band opgebouwt. Bloos!
en dat van een beetje spelen in het park in de bak losgooien etc..
longeren Huilen van het lachen nou ik heb me tohc wat meegemaakt soms dacht ik ook wat moet ik hier inhemelsnaam mee, ik als meisje dat hiervoor alleen op manege pony's gereden had, had ineens een wat groter paard aan de hand dat de neiging had weg te rennen, je de bak doorsleurde met longeren.. maar ik hield het voel.
en weetje ik heb het nu zover dat ik zelfs met halster kan longeren, hij steeds meer bij me blijft ookal gaat er een ander paard weg waar je de hele park mee heb rond gelopen...
normaal rend tie er hard achteraan.
en zo grappig is dat deed hij dus nooit bij me nicht, misschien komt het omdat ik altijd veel in het park was plus een vriendin en ander paard dat het dan gewoon misschien wel voor kwam..
maargoed wat ik er nu mee heb bereikt ben ik aardig trots op en dat zonder rijden. Knipoog

en dat door gewoon niet gelijk op te geven, en niet in me hoofd te halen te zeggen, nee ik wil dit paard niet meer als vz-paard. Lachen

in sommige optie's begrijp ik mensen wel ben je al zo lang bezig en gaat het gewoon echt niet dan moet je het paard gewoon echt weg doen, dan doe je het niet allleen voor jezelf maar ook voor het paard, misschien dat iemand anders wel andere dingen met hem in staat is te doen bijvoorbeeld geen wedstrijden wat jij wel graag wild, en hun lekker door het park wat dat beessie misischien wel het lekkerste vind. Knipoog

maar sommige doen een paard al weg terwijl ze helemaal niks hebben geprobeert, naast het rijden en maar hard willen laten werken ofzo.
en snappen niet dat een paard beter naar je gaat luisteren en gaat vertrouwen en dat het dan met een band die komt veel makkelijker wordt.

ik vind sommige mensen moeten eens meer kijken naar het paard ipv negatief blijven denken.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:51

@Anya bijvoorbeeld jou. Knipoog
jou snap ik, er is echt alles aan gedaan maar uiteindelijk heb je ook goed voor dat beestje gezorgd door een passende eigenaar ervoor te vinden.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:14

Verkopen is de makkelijkste optie.. En dat staat niet in mijn woordenboek Tong uitsteken

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:11

Ga je ermee aan de slag, en zorg je dat het paard eerst genoeg vertrouwen in je heeft.
Je kunt hem altijd later nog verkopen als je al zo lang bezig bent dat het bijna geen zin meer heeft.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:50

ik denk dat veel mensen tegenwoordgi vaak letten op welk niveau een paard loopt, afstamming etc. ipv hoe zn karakter is..

Tja, dan krijg je dat