Takt in draf: bestaat dat wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Takt in draf: bestaat dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:14

Citaat:
foto3:
Afbeelding

- wending vanuit rechts
- rechter diagonaal: RV toon ad grond, gesteekt been onder massa; LA toon meer grond contact dan RV, gestrekt been achter de massa
- linker diagonaal: LV gaat nog ontspannen naar voren (zie voorknie, pijp, koot en hoefstand); RA treedt onder de massa (as van het paard)
- door de plaatsing RA tov RV been in tijd en ruimte, zal paard vrij dicht bij de grond blijven, het bekken wordt niet optimaal gebruikt en ook de rug niet.
- overtreden of intreden in afdruk van voorbeen is moeilijk (aan rechterkant)
- het achter de loodlijn rijden heeft op dit moment geen of nauwelijks effect op los- en soepel maken van de rug. De spanning door de hefboomwerking van hoofd en hals, werkt niet of nauwelijks via de schoft door naar de rug en lendestreek richting bekken.
- veel effectiever is het paard op de loodlijn of net ervoor rijden en de hefboomwerking van de achterhand van dit paard te gebruiken. De gymnastiserende werking vanuit de achterhand, de lendestreek en de rug is dan veel effectiever en efficienter.
- de diagonale beenparen gaan synchroon in de beweging
- de spanning in de buitenteugel, waarmee je de buitenschouder begrenst, beinvloedt de paslengte achter (de mate van ondertreden en uitstrekken naar achteren) en zorgt voor het kleine zichtbare verschil op de foto in de afwikkeling van de hoeven.
- dit is geen uitgestrekte draf
- het paard is nog niet los en soepel, heeft nog blokkades (spanning)
- de rug van het paard wordt niet echt gebruikt
- dit paard kan dansen in draf ....
- nog niet helemaal in balans en nog niet tact zuiver

Dit paard kan nog verder komen.
Gaaf.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:54

Ik kan zelf niet zo goed deelnemen in deze discussie maar ik vind het erg interessant om de visie van andere te horen!
Ik ben benieuwd wat jullie van de draftact van dit paard vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:57

Ik ben ook benieuwd wat jullie van dit paard vinden, het is een foto waar ik aan het losrijden ben...
Afbeelding

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:55

Goofy44 schreef:
Citaat:
foto3:
Afbeelding

- wending vanuit rechts
- rechter diagonaal: RV toon ad grond, gesteekt been onder massa; LA toon meer grond contact dan RV, gestrekt been achter de massa
- linker diagonaal: LV gaat nog ontspannen naar voren (zie voorknie, pijp, koot en hoefstand); RA treedt onder de massa (as van het paard)
- door de plaatsing RA tov RV been in tijd en ruimte, zal paard vrij dicht bij de grond blijven, het bekken wordt niet optimaal gebruikt en ook de rug niet.
- overtreden of intreden in afdruk van voorbeen is moeilijk (aan rechterkant)
- het achter de loodlijn rijden heeft op dit moment geen of nauwelijks effect op los- en soepel maken van de rug. De spanning door de hefboomwerking van hoofd en hals, werkt niet of nauwelijks via de schoft door naar de rug en lendestreek richting bekken.
- veel effectiever is het paard op de loodlijn of net ervoor rijden en de hefboomwerking van de achterhand van dit paard te gebruiken. De gymnastiserende werking vanuit de achterhand, de lendestreek en de rug is dan veel effectiever en efficienter.
- de diagonale beenparen gaan synchroon in de beweging
- de spanning in de buitenteugel, waarmee je de buitenschouder begrenst, beinvloedt de paslengte achter (de mate van ondertreden en uitstrekken naar achteren) en zorgt voor het kleine zichtbare verschil op de foto in de afwikkeling van de hoeven.
- dit is geen uitgestrekte draf
- het paard is nog niet los en soepel, heeft nog blokkades (spanning)
- de rug van het paard wordt niet echt gebruikt
- dit paard kan dansen in draf ....
- nog niet helemaal in balans en nog niet tact zuiver

Dit paard kan nog verder komen.
Gaaf.

bendankt voor de info en dit moest ook geen uitgestrekte draf zijn hoor!!!
maar ik hoop dat je gelijk heb dat dit paard verder kan komen!!!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:08

Mijn paardje loopt precies goed Haha! mooi met twee beentjes tegelijk! vandaag reed mijn moeder erop en toen heb ik het ff gecheckt Haha! dus zal ff foto's maken

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:41

Mijn merrie wordt altijd geroemd om haar fijne, tactmatige draf, dus ik ben benieuwd wat jullie daar nou in zien. Ik ben verblind door verliefdheid op het beestje, dus ik kan er weinig zinnigs over zeggen, jullie misschien wel. Ik plaats de foto's hier en niet in het uitgestrekte-draf-forum omdat het een gewone arbeidsdraf is.

Afbeelding

Afbeelding

Bijgaand nog een foto in link, zodat hij misschien iets beter te vergroten is. Dit is een serie-foto, die in korte tijd 16 plaatjes achter elkaar schiet, zodat je een 'geknipte' beweging kan zien. Helaas is-ie wat ver weg, maar misschien dat het een beeld geeft: http://www.mijnalbum.nl/Foto-73R4K3IC.jpg (dit is een van de foto's met de vorige eigenaresse, die ik maakte toen ik voor de eerste keer naar haar ging kijken).