Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:58

Tuurlijk hebben pony's een vrije dag nodig. Zet ze dan wel niet de hele dag in de stal, dan werken ze nog liever. Gewoon een dagje op de wei met soortgenoten Vingers aflikken

FreEnRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:11

Hallo,,

Mijn pony loopt 6 dagen in de week, 1 uur is totaal 6 uur.. Maandag,Dinsdag,Woensdag,Donderdag,Vrijdag,en Zaterdag..
Zondag staat ie stil want dan is de manege dicht.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:32

Die van mij hebben ook een rustdag... Warina 2 (ze is al bijna 28 Knipoog ) En United 1...
Maar ook met de rustdagen gaan ze minimaal de molen in en worden ze losgegooid. Wanneer het weide seizoen weer begint laat ik Warina weleens een hele dag niets doen... ook geen molen want op het land rent ze toch de hele tijd heen en weer Huilen van het lachen

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:44

ja ik vind dat een paard in ieder geval 1 dag in de week vrij mag zijn!

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:45

Ik probeer altijd elke dag te rijden maar dat lukt natuurlijk niet elke dag!
Dus meestal 1 a 2 keer vrij. Maar nodig hebben ze het niet echt hoor!

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:25

mijn ervaring met mijn paard is, dat een dagje vrij helemaal geen kwaad kan ze loopt dan zelfs veel beter als ik mijn paard een keer een hele dag niks laat doen. wij hebben toch ook weleens een dagje vrij nodig?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:02

Ik heb een 18-jarige IJsco, rijd meestal 5x per week een half uur tot een uur, waarvan 1 uur intensief trainen op de baan. Ik ben van mening dat een of twee rustdagen noodzakelijk zijn, helemaal als je een ouder paard hebt.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:08

Mijn paard train ik ongeveer 4 x per week, daarnaast ga ik in het weekend meestal buiten recreatief rijden, lange teugel lekker stappen, en ze heeft sowieso 1 dag rust, meestal op Woensdag of Donderdag, dan kan ze er weer fris en fruitig tegen aan! Haha!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:15

een dagje lekker 'tutten' zie ik als een rustdag, en soms een dag dat ik er helemaal niet ben ivm school. Longeren valt soms ook onder rustdag, aangezien hij dan alleen even de benen strekt en het maar 10 minuutjes (stappen en beetje draf) duurt. Hij beweegt dan alleen even lekker.
Soms is longeren echt werken, dan is het ong 20-25 minuutjes stappen, draven, galopperen en veel overgangen. Vaak wisselen en soms een sprongetje erbij.
Rijden is bij mij 9 vd 10 keer intensief, en reken ik altijd als werkdag.
Ik rijd ong 5x per week, en longeer 2x per week. Hij heeft niet elke week een vaste rustdag (=stilstaan, niks doen), soms rijd ik een keer meer, en soms longeer ik een keer meer, hij loopt bijna elke dag. Ik wissel de binnenbak, buitenbak en longeerring zo veel mogelijk af, dat houdt het leuk. Daarnaast springen we ook en gaan we gezellig met een vriendin naar buiten. Dan is hij lichamelijk niet echt moe, maar alle indrukken blijven spannend! Vork

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:36

Ik kan het verkeerd hebben gelezen of hebben opgevat, maar komt het er nou op neer dat bij de meeste van jullie, jullie paarden gewoon niet de stal uit komen als jullie ze niet rijden/longeren enz.?
Als een rust dag inhoud dat het paard op stal blijft staan.... zou ik zeggen ga 7 dagen per week trainen.
op stal heeft een paard zowat geen beweging en dan komt het een uurtje uit stal en moet in een keer flink bewegen om vervolgens weer 23 uur (misschien iets minder) stil te staan op stal.
Dit doet zijn spieren ook zeker geen goed en denk dat overbelasting dan veel sneller een kans heeft en tevens ook andere gebreken.
Een paard moet gewoon regelmatig beweging hebben, dit houd de spieren soepel en dan zullen ze ook beter presteren wanneer ze echt aan het werk moeten!

Majbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:27

[b] soms doe ik in de week een dagje vrij geven maar als je bijvoorbeeld om 12 uur komt op stal en gaat rijden en dan pas de volgende dag in de avond komt dan hebben ze ook meer dan een dag gewoon niks gedaan dus Tong uitsteken

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:29

Mijn paarden gaan zoiezo dagelijk lekker los, danwel in de bak of op het land. Ze worden beide ongeveer 4x per week gereden waarbij 2x in de les, 1x prive en 1x groepsles. Op de overige dagen ga ik met ze wandelen, longeren, in de molen of gewoon lekker tuttelen, net waar ik zin in heb en hoe de bui van mijn paarden is.
Ik vind zeker dat paarden ook een vrije dag mogen hebben maar ze moeten wel dagelijks uit hun box en beweging hebben in welke vorm dan ook.

Groetjes Thessa en Aike Doei!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:32

@sabrina, nee mijn paard komt ook een halve dag buiten in de paddock. En het kan ook zijn dat ik gewoon een keertje lekker poets/verzorg en dan een stukje ga wandelen en wat grazen bijvoorbeeld. Dit gebeurd vooral in de periode voordat ze het land op gaan, om rustig aan het gras te kunnen wennen. Maar meestal als ik zoiets ga doen ga ik toch eerst longeren, omdat hij anders teveel energie heeft om rustig te staan Knipoog
@thessaKeizer, geweldig onderschrift Vork

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:12

Ik vind ook wel dat ze 1 dag in de week niet hoeven te werken, maar dat betekend bij mij niet stil staan op stal.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:19

Mijn pony heeft 's winters eigenlijk nooit een rustdag,hij komt zoiezo iedere dag buiten en als ik niet rij gooi ik hem vaak even los of longeer ik hem zodat hij toch nog een beetje beweging heeft gehad.
Zomers staat hij dag en nacht op het land dus dan kom ik wel is een dag niet Vork

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:21

Als ie in de wei zou staan, mag ie van mij..
alle dagen van de week vrij.....
Maar aangezien ze op stal staat....
doen we altijd wat...
overigens vind ik in stap een buitenrit...vrij!!!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:29

Ach, volgens mij zijn het niet de paarden die een dag vrij nodig hebben, maar de mensen Haha!
Paarden zijn structuur dieren, dus eigenlijk is het helemaal niet logisch, maar waarom doen we het dan? Puur alleen omdat we dat zelf willen toch?

Of heeft echt iemand medelijden met mijn paard dat 5 dagen in de week dressuurtraining krijgt, 1 dag in de week flink longeren en 1 dag in de week een flinke buitenrit? Dit allemaal naast dat ze elke dag 3 uur in de paddock staat... (nu heeft ze toevallig tegenwoordig wel op zaterdag vrij omdat ik dan werk, ze staat dan wel in de paddock)
Ik vind zelf regelmatige beweging het belangrijkst voor een paard... Luieren doet ie maar in zijn eigen tijd :p

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:33

Bij ons is het heel verschillend. De ene pony heeft het nodig om 2 x per dag aan het werk te zijn, de andere om de dag. In ieder geval komen ze bij ons altijd een paar uurtjes per dag in de wei of paddock. Of ze nou gewerkt hebben of niet. En dat is denk ik het allerbelangrijkste.
Maar naar mijn mening is het gewoon dus per pony/paard verschillend. De wat flegmatieke kun je beter een dagje vrij geven, de voorwaartse niet.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:37

ja ik vind zeker dat ze een dag rust verdienen.
Zeker als je intensief met ze bezig bent.

Die van mij heeft minimaal 1 dag rust in de week.
Als het heel mooi weer is, dan gaan we nog wel eens lekker een rondje naar buiten op die ene dag rust. maar daarbij doen we dan alleen lekker stappen aan de lange teugel. dus dat is dan ook meer ontspanning.

maar afhankelijk van het weer (buitenbak)
Daarnaast word mijn paard 1 dag in de week gelongeerd
4-5 dagen gereden,
1/2 x in de week naar buiten (rijden)
1 dag rust.
en elke dag weidegang.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:46

jarrah schreef:
Ach, volgens mij zijn het niet de paarden die een dag vrij nodig hebben, maar de mensen Haha!
Paarden zijn structuur dieren, dus eigenlijk is het helemaal niet logisch, maar waarom doen we het dan? Puur alleen omdat we dat zelf willen toch?

Of heeft echt iemand medelijden met mijn paard dat 5 dagen in de week dressuurtraining krijgt, 1 dag in de week flink longeren en 1 dag in de week een flinke buitenrit? Dit allemaal naast dat ze elke dag 3 uur in de paddock staat... (nu heeft ze toevallig tegenwoordig wel op zaterdag vrij omdat ik dan werk, ze staat dan wel in de paddock)
Ik vind zelf regelmatige beweging het belangrijkst voor een paard... Luieren doet ie maar in zijn eigen tijd :p

Hier ben ik het wel mee eens. Moet je eens nadenken hoeveel vrije tijd een paard heeft..

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:09

Een dag vrij vind ik niet per definitie nodig, wel een dag wat anders.
Bijvoorbeeld de dagelijkste dressuurtraining afgewisseld met een buitenrit.
Als ik vier dagen achter elkaar dressuurmatig in de bak gereden heb en daarna iets anders doe of mijn paard een dagje vrij geef, merk ik dat hij de volgende keer veel fijner en werklustiger is dan dat ik een volle week dressuurmatig rij.

Als het paard een dagje vrij heeft betekent dat bij ons dus gewoon dat hij geen zware arbeid hoeft te verrichten. Wel lichte arbeid, of een buitenrit tot alleen maar aan de hand stappen.

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:26

dat licht aan het paard en zijn conditie want als je een paard een dag op stal hebt en je rijd maar 1x per dag een uur dan is dat zelfde als dat ze jou op het toilet opsluiten en dan een uurtje per dag in de kamer laten lopen dus ja t is maar hoe je er tegenaan kijkt

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:59

Een vrije dag vind ik wel nodig voor mijn pony.
Zowieso is mijn pony een beestje wat om veel afwisseling vraagt, anders wordt hij ontzettend humeurig.
Meestal rijd k hem 4 a 5 keer in de week, een dagje los & wandelen, en longeren.
Het rijden is zeker 2x in de week een buitenrit. Een standaard dag vrij heeft hij niet.. het ligt er maar net aan hoe het uitkomt.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:06

Mijn paarden hebben standaard op een maandag vrij. De dag voordien zijn we meestal op wedstrijd geweest, dus dan hebben ze wel recht op rust Lachen

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:34

als ik mijn paard 5 dagen achter elkaar heb gereden vind ik wel dat hij 1 of twee dagen lekker op de wei mag blijven staan. paarden hebben net als mensen rust nodig Knipoog gun je paard dan ook een dagje rust Knipoog