Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:10

MelanieB schreef:
Sorry, vergeten bij de zetten:
Mijn paard is niet bang voor een kort (spring) zweepje, die ik dus gebruik bij de cross of springen, voor dat extra zetje, daar is ze niet bang voor, maar ik bedoel, ik moet geen lange zweep aanpakken.
Dus ik heb mn springzweepje altijd bij me tijdens het springen/crossen.

Je omschreef het zo vreemd. Knipoog
Waarom heeft jouw paard dat extra getik nodig? Vindt ze springen/crossen niet leuk? Bij mijn paard en mij staat plezier voorop en ik zou me zo kunnen voorstellen dat mijn paard het ineens een stuk minder leuk vindt als ik hem mep voor een sprong. Scheve mond

LadyMadonna

misschien dat ie uit reflex zijn benen hoger optilt? (ben geen springer...)

AlexandraM

nja ik durf wel...maar heb het nooit nodig gehad kan het ook zonder prima af..

Steph1989

Nadya schreef:
Ik denk omdat ze zelf nooit echt hechte kuddes geobserveerd hebben.

Is het niet zo dat de meeste van onze (sport) paarden die niet meer in zo'n kudde zijn opgegroeid ? En waar leren ze nu eenmaal die dingen van wat kan, wat kan niet, waar worden ze op hun plaats gezet en so on (heb er idd nog geen geobserveerd dus weet ook niet wat ze daar allemaal leren) ? Meeste veulens staan enkel bij hun moeder, hooguit bij nog een ander moeder en veulen koppel, met veel geluk dan al! en vanaf dat ze gespeend mogen worden ofwel zielig alleen in een stal of weide, en met wat geluk mogen ze naar de opfok of staan ze niet alleen, maar ik denk niet dat je dat bedoelt met die hechte kuddes? of wel?

Daaruit wil ik maar zeggen, dat het gedrag van "onze" (sport)paarden toch vaak niet meer te vergelijken valt met een paard dat compleet in het wild leeft? Ik ken niet genoeg van biologie en genetica en dier-instincten om daar nu echt een sluitend argument voor te geven, dus als iemand dat wel kan, ik leer altijd graag bij Clown !

000

mijn paard is vroeger erg verwend, was altijd de baas.
ik heb haar nu een kleine 3 maanden en ze begint al aardig door te krijgen wie er boven haar staat.
toen ze kwam liet ze gelijk merken als ze ergens niet mee eens was, dan schopte ze je gewoon.

hoe ik dat afgeleerd heb? ze kreeg gewoon een schop terug( klink erg hard, maar zo heeft ze het wel afgeleerd) nu en dan loop ik van stal naar de bak, probeerd ze me om te duwen, dan krijgt ze gewoon een kleine tik op haar borst en dan weet ze weer wie er ookal weer de baas was.

het tikken uitdelen is een heel stuk verminderd, nu ze eenmaal weet wat haar plek is.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:12

Over het springen: kan mij ook zo ergeren aan van die kindjes die met hun zweep rondrijden en soms zelfs boven (!) de sprong de beestjes zitten af te slagen, zodat ze hun poten zouden opheffen ?!

Hallo?! een beetje goed springpaard heft vanzelf z'n poten wel op, en doet die dat niet, of niet genoeg, dan moet je zelf wat minder moeien bij z'n sprong denk ik dan als ik zo'n kids bezig zie :p

LadyMadonna

anneliesdj

Nadya schreef:
anneliesdj schreef:
ik denk dat ik beter weet waar ik het over heb dan jij

Leg eens uit dan....
Ik denk dat als je freestyle en VD met elkaar vergelijkt, je het toch niet helemaal snapt, hoor. Ik zie de link niet, sorry.....

Zij denkt dat ik niet weet waar ik het over heb als ik zeg dat freestyle en vd niet altijd helpt, daar ben ik het niet mee eens.

Ik werk namelijk al mijn hele leven met lastige paarden en heb wel zo'n beetje alles langs zien komen. En geloof me, ik wil altijd alles graag op een vredelievende manier oplossen maar ik kan inmiddels wel de situatie's herkennen waarbij dat niet werkt. En dat kan idd betekenen dat het ene paard wel een tik met de zweep krijgt als hij me bijt en de ander niet, dat ligt aan het paard.
In de meeste gevallen werkt het het beste om á la minute een tik terug te geven, en dat wel met een zweepje of stokje oid.
Slaan met mijn handen en trappen doe ik nooit want dat werkt niet, tegen de tijd dat jij zover bent dat je hem een trap geeft weet hij al niet meer waar het om gaat, bovendien voelen ze dat amper.

Twiggy2008

MelanieB, ik heb altijd geleerd dat als mijn paard weigert of ernaast gaat, het mijn eigen schuld is. Ik ben dan niet duidelijk genoeg geweest in mijn hulpen. Waarom het paard dan straffen? Probeer je meer te focussen op wat je wil met je paard, wees daar zeker in, dan draag je het ook uit naar je paard. En let goed op je eigen hulpen, ben je duidelijk en eerlijk genoeg naar je paard.

Ik zie op mijn stalling veel van die kids op paarden springen en die paarden vliegen er regelmatig naast of niet overheen. Dan meppen ze ook, terwijl ik zo overduidelijk zie dat het aan henzelf ligt. Maar ja, zeg dat maar eens tegen hen of degene die lesgeeft. Die schreeuwt alleen maar 'geef hem een tik, jij bent de baaaaaaas'. Jaja.....
Nou, is niet mijn manier, hoor.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:13

Ik denk dat het belangrijker is om duidelijk en consequent te zijn naar je paard. Als een paard goed is opgevoed, dan is de kans kleiner dat je hem hoeft te corrigeren dan een paard dat midner goed is opgevoed.
Onder het rijden geef ik mijn paard nooit een tik. Degene die hem heeft ingereden, heeft de zweep verkeerd gebruikt e daardoor is ze bang voor de zweep. ik geef dr hooguit een tikje(aai met zweep over kont) als ze niet voldoende reageert op m'n been.
Aan de hand is ze/heb ik dr, goed opgevoed en luistert vrijwel altijd goed.

Ik denk dat als je paard goed is opgevoed en jij bent eerlijk, duidelijk en consequent richting je paard dan is een pak rammel geven niet nodig.
(ik heb btw totaal geen kennis van NH of wat dan ook, dus daar ga ik zeker niet over oordelen)

Nadya, ik vind het jammer dat je zo veel negatieve ervaring hebt met maneges, ik heb dat totaal niet. De manege die ik ken en waar mijn eiegn paard staat gestald vin dik juist goed hiermee omgaan. Ik heb voordat ik een eigen paard had in de lessen wel 100 keer gehoord dat 99,9999 procent van wat fout gaat aan de ruiter ligt. En als een kind een zweep verkeerd gebruikte dan werd ie afgepakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:13

Ik denk dat de meeste paarden instinctief nog prima weten hoe ze met elkaar moeten omgaan, het probleem is dat mensen dat niet door hebben en dus maar alle paarden apart zetten, mochten ze elkaar eens beschadigen.... Nors opkijken

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:14

Nadya schreef:
MelanieB schreef:
Sorry, vergeten bij de zetten:
Mijn paard is niet bang voor een kort (spring) zweepje, die ik dus gebruik bij de cross of springen, voor dat extra zetje, daar is ze niet bang voor, maar ik bedoel, ik moet geen lange zweep aanpakken.
Dus ik heb mn springzweepje altijd bij me tijdens het springen/crossen.

Je omschreef het zo vreemd. Knipoog
Waarom heeft jouw paard dat extra getik nodig? Vindt ze springen/crossen niet leuk? Bij mijn paard en mij staat plezier voorop en ik zou me zo kunnen voorstellen dat mijn paard het ineens een stuk minder leuk vindt als ik hem mep voor een sprong. Scheve mond

Nou, bij springen heb ik wel eens dat ze "vergeet" haar benen op te tillen Vork
Crossen vind ze gewoon super leuk! Ja
Maar eigenlijk heb ik 'm meer bij me voor het geval dat ze geen zin meer heeft, maar bij cross gebruik ik 'm echt weinig, alleen in het springparcour soms.
Mij zul je nooit zien dressuren met zweep, die zijn te lang, en daar is ze bang voor Knipoog

En Trouwens, als het mijn schuld is, ga ik mijn paard echt niet straffen, dan krijgt ie een klopje, en gaan we het gewoon nog een keer proberen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:15

Nadya schreef:
Ik zie op mijn stalling veel van die kids op paarden springen en die paarden vliegen er regelmatig naast of niet overheen. Dan meppen ze ook, terwijl ik zo overduidelijk zie dat het aan henzelf ligt. Maar ja, zeg dat maar eens tegen hen of degene die lesgeeft. Die schreeuwt alleen maar 'geef hem een tik, jij bent de baaaaaaas'.

Ja, dat gebeurt altijd. Mijn pony weigerde altijd als ik nerveus was (tijdens wedstrijden dus veel Haha!), en dan altijd die instructeurs weer te schreeuwen dat ik haar moest slaan Terwijl het gewoon aan mij lag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:15

RedPassion schreef:
Ik denk dat de meeste paarden instinctief nog prima weten hoe ze met elkaar moeten omgaan, het probleem is dat mensen dat niet door hebben en dus maar alle paarden apart zetten, mochten ze elkaar eens beschadigen.... Nors opkijken

eens, paarden die bij elkaar lopen zijn rustiger in de omgang en minder geneigd om baas te willen zijn over de mens.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:17

Ik geef ze af en toe wel een tikje, vooral als ze door me heenlopen (bijna letterlijk). Ik heb mijn volbloed van 1m80 vanaf zijn 3de consequent opgevoed, met als resultaat dat hij altijd heel braaf blijft staan (hij staat niet vast) altijd z'n oortjes naar voren heeft en z;n neus in mn nek steekt! Hij is echt mijn maatje. Ik rij overigens nooit met zweep en met het longeren is hij totaal niet onder de indruk als ik sta te zwaaien met mijn longeerzweep.
Ik denk dat paarden wel duidelijke, consequente regels nodig hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:17

anneliesdj: NH en VD en Freestyle zijn dingen die prima samen kunnen, maar niet onlosmakend met elkaar verbonden zijn.
VD is een dicipline, net als dressuur, springen, etc, geen trainings of oplossings methode.
Ik heb nog nooit iemand gezien met een lastig paard waarbij geadviseerd werd verdiep je eens in VD...
Dat heeft er gewoon niks mee te maken.
Ik snap dus niet dat dat in 1 zin genoemd wordt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:18

Margytje schreef:
Nadya schreef:
Ik denk omdat ze zelf nooit echt hechte kuddes geobserveerd hebben.

Is het niet zo dat de meeste van onze (sport) paarden die niet meer in zo'n kudde zijn opgegroeid ? En waar leren ze nu eenmaal die dingen van wat kan, wat kan niet, waar worden ze op hun plaats gezet en so on (heb er idd nog geen geobserveerd dus weet ook niet wat ze daar allemaal leren) ? Meeste veulens staan enkel bij hun moeder, hooguit bij nog een ander moeder en veulen koppel, met veel geluk dan al! en vanaf dat ze gespeend mogen worden ofwel zielig alleen in een stal of weide, en met wat geluk mogen ze naar de opfok of staan ze niet alleen, maar ik denk niet dat je dat bedoelt met die hechte kuddes? of wel?

Daaruit wil ik maar zeggen, dat het gedrag van "onze" (sport)paarden toch vaak niet meer te vergelijken valt met een paard dat compleet in het wild leeft? Ik ken niet genoeg van biologie en genetica en dier-instincten om daar nu echt een sluitend argument voor te geven, dus als iemand dat wel kan, ik leer altijd graag bij Clown !

Ook de (sport)paarden zijn prima in staat om met lichaamssignalen te werken, de rangorde weten ze ook maar al te goed, ook zij zijn in staat om een band met een ander paard aan te gaan (als ze de kans maar krijgen). Ik denk dat de paarden het prima kunnen of ze nou sportpaard zijn of niet, maar de mensen missen die kennis.
In NH wordt vanuit het paard gedacht, de mens leert dat aan en werkt op die manier met zijn/haar paard en niet zoals vele traditionele methodes vanuit de mens. Dat is het grootste verschil, denk ik.

Mijn paard staat sinds ruim anderhalf jaar in een stabiele kudde. In de zomer komt er nog wat bij en dan is het even feest een paar dagen, maar daarna zie je de rust weer terugkeren en zie je dat de rangorde veranderd is. Ik heb naar allerlei gedomesticeerde kuddes gekeken (helaas niet naar de echt wilde paarden, al hoewel ik daar wel weer veel over lees of films bekijk). Ook in gedomesticeerde zin, kun je een vaste kudde creeeren natuurlijk.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:19

Ik ga eerst na waarom mijn paard of pony zoiets zou doen.... en geef niet gelijk een tik, als het echt nodig is mag hij best eens een tikje met een zweep hebben. Maar ik kan het prima af met mijn stem over het algemeen, en zodra je zelf niet weet wat je paard er duidelijk mee wil maken heb je het recht ook niet om hem een tik te geven vind ik. En iemand die een paard schopt of een pak rammel geeft .... dat vind ik een laag gegrepen iemand. En ja ieder zijn mening:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:20

dank je quenivere....
Ook erg doordacht om iedereen die een schop geeft (wie, hoe, wat, waarom etc lijkt niet belangrijk) over 1 kam te scheren....
Naja, ik kan er niet wakker van liggen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:21

arjaaaaa schreef:
Nadya, ik vind het jammer dat je zo veel negatieve ervaring hebt met maneges, ik heb dat totaal niet. De manege die ik ken en waar mijn eiegn paard staat gestald vin dik juist goed hiermee omgaan. Ik heb voordat ik een eigen paard had in de lessen wel 100 keer gehoord dat 99,9999 procent van wat fout gaat aan de ruiter ligt. En als een kind een zweep verkeerd gebruikte dan werd ie afgepakt...

Nou, dat klinkt in jouw geval dan goed, arjaaaaaa. Fijn om te horen Lachen . Ik heb diverse nare ervaringen in de afgelopen 31 jaar opgedaan op maneges, handelsstallen, africhtingsstallen, pensionstallen, noem maar op. Ik woon in een echt paardendorp waar men over het algemeen traditioneel ingesteld is en dan heb ik het ook over echt, echt traditioneel. Not my cup of tea anymore. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:23

IK durf, ik geef echt soms wel een corigerende tik hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:23

Interessante discussie is het eindelijk geworden in dit topic Haha! , maar ik moet andere zaken gaan doen hier in huis. Dus tot later. Doei!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:27

ik heb wel es blauwe tenen gehad Haha!

ik had zo'n heel lief ponietje die het blijkbaar grappig vond om elke keer als je er achter langs liep naar je uit te halen.

dat heeft hij geweten en ik ook.
want mijn tenen waren blauw. Huilen

maar het hielp wel!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:31

je doet jezelf te kort om het zo op te lossen, als je het zo "oplost" met je paard, hoe los je het dan op met je hond of met je kind?
Die geef je geen ouderwets pak rammel ? Dan kan je wel plots effectief communiceren ? Dat kan ook met je paard. Juist met je paard.

Waarschijnlijk ligt het probleem bij dat je eerst naar jezelf heb te kijken. Geef je geen tegenstrijdige signalen ( stem/lichaamstaal ) ?
Ben je wel consequent genoeg ( mijn probleempje trouwens ) ? Ben je wel in staat om de leiding te nemen en te geven ?
En vooral luister je wel naar ( de signalen) van je paard ? Of versta je je paard niet ?

Mijn paard vertelt me precies wat ik fout doe en wat verbeter punten zijn, ik wil leren en luister en handel erna, ik kan ook mijn kop in een bak stront stoppen en met geweld mijn wil opleggen maar dat doe ik niet "meer." Daarom reageer ik ook zo fel, 10 jaar geleden had ik ook wel gedurfd omdat ik niet anders wist en geen ander voorbeeld had.
Hoop zo nog wat zieltjes te winnen voor nh of freestyle, kom maar op...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:32

guenivere schreef:
Ik ga eerst na waarom mijn paard of pony zoiets zou doen.... en geef niet gelijk een tik, als het echt nodig is mag hij best eens een tikje met een zweep hebben. Maar ik kan het prima af met mijn stem over het algemeen, en zodra je zelf niet weet wat je paard er duidelijk mee wil maken heb je het recht ook niet om hem een tik te geven vind ik. En iemand die een paard schopt of een pak rammel geeft .... dat vind ik een laag gegrepen iemand. En ja ieder zijn mening:)

dus als jouw paard tegen je opspringt, door je heen walst en je verrot schopt zeg jij.... braaf paard?
mijn pony deed het bij iedereen die in de wei kwam (zelfs de ganzen Clown ) en was dus echt dominant en puberaal gedrag.
heb er geen spijt van dat ik hem een schop gaf. heeft schijnbaar wel geholpen... en verder is die "arme" pony nog nooit geslagen en geschopt.
dus dan ben ik maar (met trots!) "een laag gegrepen iemand" ik heb in ieder geval bereikt wat ik wou.
namelijk wederom respect, heb een toppertje nu, een vriendje en een maatje.