Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:12

het is een versterker van je been waarmee je hem mis maar ff aantikt als het ware dat vind IK toch egt beter dan dat je de ribben van een paard hoort kraken door het harde schppen !!!
maar niet i elk geval zijn ze nodig daar ben ik het volkomen mee eeens !!

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:15

ik ben niet tegen de spoor,
het ligt eraan op welke manier je hem gebruikt Knipoog!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:18

Nadya schreef:
Ik ben tegen. Lachen

Al die onzinargumenten van 'het paard loopt anders niet door' (dan zijn van die types die porren en schoppen). Vinden jullie het gek dat zo'n paard zo afgestompt raakt dat hij niet meer vte vooruit te branden is?? Ik niet! Leer maar eens paard te rijden op je zit, dat is pas paardrijden.
Lachen
sorry hoor maar somige paarden zijn niet eerst ""afgestompt"" maar het ene paard in nu eenmaal gevoeliger dann de
ander. het ene mens kan toch ook wel tegen kietelen en het andere niet !! dat heeft met je ""gevoel""!!!!!!!!! te maken je bent nu appels met peren aan het vergelijken !
dat gaat egt niet

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:46

Nadya, ik was ook eerst tegen. Maar dan moet je de uitleg van Linda en nog enkele anderen hierboven eens lezen.
Als sporen niet nodig zijn, moet je ze niet gebruiken (zoals bij mijn en waarschijnlijk ook bij jouw paard) Maar sommige paarden zijn inderdaad nu eenmaal gevoeliger dan anderen. Soms kan een spoortje verhinderen dat je op de duur in de ribben van je paard zit te schoppen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:56

themuisje schreef:
het is een versterker van je been waarmee je hem mis maar ff aantikt als het ware dat vind IK toch egt beter dan dat je de ribben van een paard hoort kraken door het harde schppen !!!
maar niet i elk geval zijn ze nodig daar ben ik het volkomen mee eeens !!

Ribben horen kraken???? Nog nooit gehoord...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:12

Julie_x schreef:
Nadya, ik was ook eerst tegen. Maar dan moet je de uitleg van Linda en nog enkele anderen hierboven eens lezen.
Als sporen niet nodig zijn, moet je ze niet gebruiken (zoals bij mijn en waarschijnlijk ook bij jouw paard) Maar sommige paarden zijn inderdaad nu eenmaal gevoeliger dan anderen. Soms kan een spoortje verhinderen dat je op de duur in de ribben van je paard zit te schoppen.

Ik geloof niet dat je een "natural" kunt overtuigen van het nut van sporen.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:48

heee iedereeen,
ik ben niet tegen de sporen ik rij er zelf namelijk ook mee, het hangt ook af van de ruiter die er mee rijd als het nou iemadn is die zijn benen niet stil kan houden en vind ik het niet goed dat hij/zij met sporen rijden en iemadn die al wat ervaring heeft en zijn benen wel stil kan houden maar dat hij/zij een paard heeft wat minder goed op de been hulpen reageert of vanwege wedstrijden en zo dan vind ik het niet erg dat men met sporen rijd!

kusjj marritpiebe

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:14

Als een paard niet goed op de beenhelpen reageert, moet je daar aan gaan werken. Niet het probleem zo op proberen te lossen. Voor je het weet moet je steeds sterkere middelen gaan gebuiken om een reactie te krijgen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:11

Ik rijd of met zweep of met spoor. Mét wel te verstaan en niet óp.
Als je de zoekfunctie gebruikt zijn er al meerdre topics hierover. Waarbij de conclusie is dat we het 1: Toch niet eens worden met elkaar. 2: We allemaal vinden dat conctant prikken geen goed gerbuik is. 3: een spoor niet is voor het sneller laten lopen van een paard.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:14

Ik ben voor sporen eerst was ik er tegen maar moest van mijn instructrice proberen met een klein spoortje te gaan rijden om net wat de hulpen te vervijnen.
Van de zweep wordt ze erg heet hoef hem alleen maar vast te pakken en we gaan al harden.
Daarvoor hebben wij voor een spoortje gekozen hoef mijn been maar iets aan te leggen en ze reageerd meteen ik ben van mening als je ze goed gebruikt kan het totaal geen kwaad.Maar je ziet ook mensen die de sporen ervoor gebruiken om echt naar voor te schoppen of ze er in echt in drukken daarvoor ben ik dan weer tegen Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:27

WinBinChes schreef:
Ik rijd of met zweep of met spoor. Mét wel te verstaan en niet óp.
Als je de zoekfunctie gebruikt zijn er al meerdre topics hierover. Waarbij de conclusie is dat we het 1: Toch niet eens worden met elkaar. 2: We allemaal vinden dat conctant prikken geen goed gerbuik is. 3: een spoor niet is voor het sneller laten lopen van een paard.

En 4. Iedereen vind dat hij of zij de sporen goed gebruikt. Dat vind ik altijd zo gek he. Iedereen denkt ze goed te gebruiken, maar iedereen ziet ook misbruik Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:42

Nou ik vind niet dat ik mijn sporen goed gebruik. Ik wéét dat ik mijn sporen goed gebruik! Maar je hebt wel gelijk hoor. er zijn ook die denken goed bezig te zijn, maar eigenlijk verkeerd bezig zijn. Vaak uit ontwetendheid. Als er niemand wat zegt tegen zo'n persoon zal hij/zij niks veranderen. Vaak zijn dit ook degene die je dankbaar zijn als je een tip geeft. Ze wisten niet beter en dachten goed bezig te zijn... Die zijn er ook genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:44

Tieneke schreef:
Ik ben tegen sporen als ze slecht gebruikt worden.

En ik ben voor als ze goed gebruikt worden en gebruikt worden voor de juiste redenen.

Juist. Ik rijd ook met sporen, en dst is niet omdat hij sloom is hoor.Het is om mijn hulpen te verfijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:55

Ik ben niet tegen sporen. Helaas zie ik ze wel vaak verkeerd gebruikt worden, bijv. dat mensen alleen met de spoor gaan drijven ipv de kuit eerst. Ik gebruik ze zelf momenteel niet omdat ik een pony rijd die nog niet zo goed voor het been is en dit liever met een zweep oplos.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:24

Ik ben niet tegen sporen, maar ze zijn wel een laatste red middel.
Als ze niet nodig zijn moet je ze ook zeker niet gebruiken.
+ dat het ook afhangt van hoe je ze gebruikt

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:15

Ik begin morgen met sporen. Ik heb laatst een les gehad en toen heb ik de sporen van mijn instructrice gebruikt want mijn pony reageert niet zo goed meer op mijn been. Ik ben van plan met sporen te rijden tot ze weer goed op mijn been reageert. Ik ben zoals de meeste hier voor sporen maar alleen als ze goed worden gebruikt.

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:22

Ik ben niet tegen, maar liever niet. Alleen als er geen andere oplossing is. Mijn paard reageert nog niet zo goed op het been maar dat versterk ik door even met de zweep te kriebelen of te tikken. (hij moet nog veel leren hoor) Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:21

Stendo schreef:
Ik ben niet tegen sporen, maar ze zijn wel een laatste red middel.
Als ze niet nodig zijn moet je ze ook zeker niet gebruiken.
+ dat het ook afhangt van hoe je ze gebruikt

Als laatste redmiddel vindt ik dan juist weer geen goed gebruik. Ik kan een training lang mijn spoor om hebben zonder hem ooit aangelegt te hebben. Maar wanneer je zonder rijdt en het wil, dus pak je maar een spoor, ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Ik leg dan ook liever eens mijn spoor of zweep aan dan dat ik maar met mijn kuit erin zit te drukken.

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:29

Ik denk ook dat pony's en paarden liever hebben dat je met sporen rijd dan dat je ze steeds keiharde schoppen geeft omdat ze niet reageren.

Lauraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:34

Voor, zolang je maar weet hoe je ze moet gebruiken

chantaldewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:21

Ik ben er niet tegen maar ik vind dat je sporen moet verdienen, en dan pas kan je ze gaan gebruiken.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:15

Ik ben niet voor en ben niet tegen. Het ligt echt aan de combinatie.
Ik rij eigelijk altijd zonder sporen, de dag voor de wedstrijd doe ik ze wel om, niet dat hij dat te heftig reageert.

Vind het eigenlijk best raar dat je vanaf met M1 verplicht bent om op wedstrijd sporen te dragen, ik rijdt toch echt liever zonder Clown

xxxlinzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:32

ik rijdt altijd met sporen voor de laatste hulpjes die ik lastig zelf kan geven daarom heb ik een heel bot spoortje en ik vind dat beter dan je pony heel hard te schoppen tegen z'n ribben

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:37

ik ben er zeker van dat je op een hoog niveau gewoon niet zonder sporen kan. de meeste paarden hebben ook een exta prikkel nodig om hun buikspieren aan te spannen en hun achterhand eronder te brengen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 08:49

even een (misschien stomme) vraag , wat is het nut van dit topic?
je ziet toch iedereen met sporen rijden dus of je er nou tegen bent je redt er geen paard mee....