Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
! Nadya schreef:sorry hoor maar somige paarden zijn niet eerst ""afgestompt"" maar het ene paard in nu eenmaal gevoeliger dann deIk ben tegen.![]()
Al die onzinargumenten van 'het paard loopt anders niet door' (dan zijn van die types die porren en schoppen). Vinden jullie het gek dat zo'n paard zo afgestompt raakt dat hij niet meer vte vooruit te branden is?? Ik niet! Leer maar eens paard te rijden op je zit, dat is pas paardrijden.
themuisje schreef:het is een versterker van je been waarmee je hem mis maar ff aantikt als het ware dat vind IK toch egt beter dan dat je de ribben van een paard hoort kraken door het harde schppen !!!
maar niet i elk geval zijn ze nodig daar ben ik het volkomen mee eeens !!

Julie_x schreef:Nadya, ik was ook eerst tegen. Maar dan moet je de uitleg van Linda en nog enkele anderen hierboven eens lezen.
Als sporen niet nodig zijn, moet je ze niet gebruiken (zoals bij mijn en waarschijnlijk ook bij jouw paard) Maar sommige paarden zijn inderdaad nu eenmaal gevoeliger dan anderen. Soms kan een spoortje verhinderen dat je op de duur in de ribben van je paard zit te schoppen.

WinBinChes schreef:Ik rijd of met zweep of met spoor. Mét wel te verstaan en niet óp.
Als je de zoekfunctie gebruikt zijn er al meerdre topics hierover. Waarbij de conclusie is dat we het 1: Toch niet eens worden met elkaar. 2: We allemaal vinden dat conctant prikken geen goed gerbuik is. 3: een spoor niet is voor het sneller laten lopen van een paard.
Tieneke schreef:Ik ben tegen sporen als ze slecht gebruikt worden.
En ik ben voor als ze goed gebruikt worden en gebruikt worden voor de juiste redenen.
Stendo schreef:Ik ben niet tegen sporen, maar ze zijn wel een laatste red middel.
Als ze niet nodig zijn moet je ze ook zeker niet gebruiken.
+ dat het ook afhangt van hoe je ze gebruikt