Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elfje79

Re: Moet joun paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:45

ELpatcho schreef:
aan de teugel heeft te maken met zoveel dingen..

het paard moet goed aan het been zijn
het paard moet zijn achterbenen eronder zetten
het paard moet zich ontspannen
het paard moet zich los laten in de rug en hals

en als je dat allemaal voor elkaar gekregen hebt (vriendelijk!!) dan gaat je paard nageven..

dus van achter naar voor werken..

en jah ik laat mijn paard aan de teugel lopen doordat ik al die andere dingen eerst vraag van mijn paard..

maar verschilt met wat voor training ik aan het doen ben hoe erg ik er op let..

Helemaal mee eens... en als het niet lukt, dan niet! Dan misschien volgende keer.. Doorvagen heeft dan ook weinig zin en daar wordt je zelf alleen maar gefrustreerd van.

Nathaliia

Re: Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:48

ik wil eerst dat ik mijn pony goed ontspannen heb, dan ga ik pas naar beneden rijden.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 07:18

ik doe het ook vriendelijk alleen sommige mensen uit mijn les niet, die doen het met hulpteugels etc..

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:18

ooohhh neeee he, ik heb er zo'n hekel aan als mensen direkt naar een hulpteugel grijpen. Boos! ik ga mijn paard altijd eerst met iets lossere teugel inrijden en dan langzaam de teugels wat oppakken en als hij dan ontspannen is gaat hij vanzelf aan de teugel lopen, doet hij dat dan nog niet dan ga ik veel oefeningen doen , zoals veel buigingen,bv slangevoltes, gebroken lijnen, enz. maar a.u.b. pak niet direkt een hulpteugel Verdrietig

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:37

Nee, ik rijd Comotu nooit aan de teugel. Zijn achterhand is er altijd netjes onder en hij loopt ontspannen en redelijk laag, dus ik ben tevreden.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:22

cadootje schreef:
ooohhh neeee he, ik heb er zo'n hekel aan als mensen direkt naar een hulpteugel grijpen. Boos! ik ga mijn paard altijd eerst met iets lossere teugel inrijden en dan langzaam de teugels wat oppakken en als hij dan ontspannen is gaat hij vanzelf aan de teugel lopen, doet hij dat dan nog niet dan ga ik veel oefeningen doen , zoals veel buigingen,bv slangevoltes, gebroken lijnen, enz. maar a.u.b. pak niet direkt een hulpteugel Verdrietig

ja idd

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:25

Mijn paard kan het niet, heeft het nooit gedaan omdat hij het nog niet kan (ligt aan ze nek). Dus ja dan word het moeilijk heh. Knipoog Hijk kan het echt nog helemaal niet, zo zware nek!

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:56

heb je een jong paard?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:18

ik begin aan een langere teugel los te rijden, richting halstrekken en pak ze daarna op, bij het ene paard duurt het wat langer als de ander.
ik heb 1 paard daar hoef je de teugels maar aantenemen en loopt ongeveer in de houding, maar das ook niet fijn want zoveel contact heb ik dan helemaal niet dus daar moet ik weer veel meer aan rijden wil ik een beetje druk krijgen, en 1 die is heel lastig nagefelijk te rijden maar als ie er is dan heb je ook een fijne aanleuning en echt het gevoel dat je contact met de mond hebt

Mii_Jessica

Re: Moet joun paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:23

ELpatcho schreef:
aan de teugel heeft te maken met zoveel dingen..

het paard moet goed aan het been zijn
het paard moet zijn achterbenen eronder zetten
het paard moet zich ontspannen
het paard moet zich los laten in de rug en hals

en als je dat allemaal voor elkaar gekregen hebt (vriendelijk!!) dan gaat je paard nageven..

dus van achter naar voor werken..

en jah ik laat mijn paard aan de teugel lopen doordat ik al die andere dingen eerst vraag van mijn paard..

maar verschilt met wat voor training ik aan het doen ben hoe erg ik er op let..

Helemaal waar! Knipoog

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:25

Ik wil dat mijn paard ieder geval nageefelijk loopt.
Beter voor z'n rug, en zit ook lekkerder.
Maar dat komt altijd vanzelf wel, ik ga er geen hulpteugels voor gebruiken.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:55

Nee, van mij hoeft het niet persé. Zolang ze maar in aanleuning loopt,
tempo houdt en soepel op mijn hulpen reageert. Ik ben van mening dat
je je paard niet naar beneden moet dwingen, maar dat hij nageeflijk
op je hand moet reageren, zakt en dat je door kan vragen. Zo werk ik
tenminste. Ik geef mijn pony altijd de tijd om nageeflijk te worden, want
ze moet eerst op mijn hulpen reageren. Ze vind het erg moeilijk.

Daarom ziet het er misschien wel niet altijd even chic uit, maar zo gaat ze
beter bergop lopen (ze is nogal op de voorhand gebouwd), en dat vind
ik veel belangerijker dan het knikje. Want dáár moet ik aan werken.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:59

Ja ik rijd altijd nageefelijk (of doe iig een poging tot), met de achterhand er goed onder, goede reactie op hulpen ed, goede ontspanning, veel voltes en goed les.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:04

ik vind het echt heel erg dom dat jouw pony aan de teugel 'moet' lopen. waarom hbe je een pony aan de teugel lopen?! omdat het beter rijd mooier rijd en het is beter voor de rug!
maar dnek je nou echt dat alks je je paard aan de teugel dwingt dat het dan mooier is?! nee wand dan loopt je paard in de krul!
en dnek je dat het beter rijd? nee wand dan ontspand een paard zich niet! en dnek je dat het beter voor de rug is ?! nee wadn doordat je paard in de krul loopt loopt hij hellemaal in de krul dus toevalig ook met zijn rug!
het hoeft niet persee aan jou te liggen dat je nu zoo door iedereen af gekraakt word hoor, het ligt misschien ook door de gene waar je les van hebt!
van wie krijg jij les?

kussj mij

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:07

marritpiebe schreef:
ik vind het echt heel erg dom dat jouw pony aan de teugel 'moet' lopen. waarom hbe je een pony aan de teugel lopen?! omdat het beter rijd mooier rijd en het is beter voor de rug!
maar dnek je nou echt dat alks je je paard aan de teugel dwingt dat het dan mooier is?! nee wand dan loopt je paard in de krul!
en dnek je dat het beter rijd? nee wand dan ontspand een paard zich niet! en dnek je dat het beter voor de rug is ?! nee wadn doordat je paard in de krul loopt loopt hij hellemaal in de krul dus toevalig ook met zijn rug!
het hoeft niet persee aan jou te liggen dat je nu zoo door iedereen af gekraakt word hoor, het ligt misschien ook door de gene waar je les van hebt!
van wie krijg jij les?

kussj mij

Let aub even op je spelling. Heel hinderlijk dit. Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:08

Mijn pony moet wel nagevelijk lopen maar dat is voor dr eigen rug, hier krijgt ze anders last van. Ik gebruik geen hulpmiddelen en ik geef haar de tijd, hoe meer ik er aan ga zitten hoelanger het duurt dat ze ontspant en hoe meer ze haar rug vast zet, ik begin dus met een iets langer teugeltje, houd mijn handen gewoon ontspannen op 1 plek en rij haar voorwaarts, dan komt ze vanzelf naar mijn hand toe Lachen

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:59

Mijn paard moet nageeflijk lopen. In het begin doe ik lang losstappen, losdraven en dan ga ik wat oppakken. Toen zij net zadelmak was deed ze al wat afbuigen, dus ik heb er niet veel voor hoeven doen om te laten afbuigen. Ze heeft een fijne mond en geen hulpmiddel voor nodig.

Ik gebruik een hulpteugel als ik buiten ga rijden, omdat ik eerst bijna 2 kilometer langs een drukke weg moet voor dat ik bij het bos ben. En omdat ze nog jong is, doe ik haar dan een slof aan, omdat ik dan wat meer overwicht heb. Maar met rijden heeft ze de slof niet meer dan 3 keer aangehad...

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:03

Ik vind niet dat het moet.
Maar ik rij mn pony meestal wel naar beneden omdat ik haar dan beter onder controle heb..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:11

Nee het hoeft bij mij niet. Ik rij ze liever nageeflijk natuurlijk maar nu ben ik vooral nog bezig met lang en laag aangezien de pony vaak zenuwachtig is en moeite heeft met ontspanning. In onze manege les proberen we het wel maar mijn instructeur ziet eerst veel liever lekker dat koppie naar beneden naar de grond.

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:13

bij mij hoeft het nog niet. Bij mijn broer wel

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:24

Moeten niet, ik heb hem graag laag en ontspannen. Meer voor hem, dan voor mij. Laag en ontspannen is gewoon beter voor zijn lijf.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 07:07

feliciaa schreef:
Mijn pony moet wel nagevelijk lopen maar dat is voor dr eigen rug, hier krijgt ze anders last van. Ik gebruik geen hulpmiddelen en ik geef haar de tijd, hoe meer ik er aan ga zitten hoelanger het duurt dat ze ontspant en hoe meer ze haar rug vast zet, ik begin dus met een iets langer teugeltje, houd mijn handen gewoon ontspannen op 1 plek en rij haar voorwaarts, dan komt ze vanzelf naar mijn hand toe Lachen

mijn pony ook. Als hij een tijdje nagevelijk rijd, gaat hij vanzelf 'aan de teugel' . Ik dwing hem hier niet toe Knipoog Vrijdag, had ze een pesthumeur dus liep ze ook niet nagevelijk, ik heb het hier bij gelaten. Maar mijn lesgever ? Boos! die komt met een zweep aanzetten en trekt de mond van mijn pony helemaal naar zn borst toe en ja, mijn pony loopt niet door , dus begint dat **** wijf hem te slaan ! Ik ben eraf gesprongen en heb mijn pony gepakt en ben op buitenrit gegaan !! Ik ga NOOIT meer naar die manege toe. Ik heb nu al een leuke manege gevonden die niet 'aan de teugel' wil maar als het lukt zonder te trekken en te doen nagevelijk gaan laten lopen.... Ach gut

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 07:05

Hier mag van mij wel een slotje op Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:08

nageefelijk, zo gaan ze ook hun rug gebruiken waardoor ze losser door het lijf gaan lopen en alles makkelijker wordt.
Als ze met het hoofd onhoog lopen ontstaat er vaak (spier)pijn in de rug, wat weer steeds vervelender wordt en er weer andere problemen ontstaan

laykastorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:43

Mijn pony doet het eigenlijk al vanzelf Cool