Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:58

het is 9 van de 10 onnodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:59

cle0o_o0 schreef:
anneve schreef:
Volgens mij is deze discussie behoorlijk aan het afdwalen.

Ik draag soms sporen, soms niet, ik merk geen verschill. Ik draag ze omdat ze straks in het M verplicht zijn.
Heb Maiko bij zijn vorige eigenaar nooit met slof gereden zien worden, en op de voorhand liep hij ook nooit. Ik was helemaal verliefd op de ontspanning, de losheid, de vanzelfsprekendheid, de cadans, de vriendelijkheid van dat dier. Ik herken hem eigenlijk niet meer goed, sorry.

Ik rijd hem ook maar heel afentoe met slof, Maiko is mijn eerste paard en ik maak natuurlijk nog heel wat fouten. Ik vind het niet erg fair van je dat je mij nu gaat vergelijken met Joyce. Maiko en ik krijgen elkaar steeds beter door en de vanzelfsprekendheid wordt al steeds meer.

Waarom rijd je eigenlijk al Z2 bij de junioren als je paard op de voorhand loopt en je er soms nog een slof bij nodig hebt als ik vragen mag ? Is het dan niet beter om dat éérst goed voor elkaar te krijgen voordat je aan hogere dressuur begint ?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:00

Qimm schreef:
het is 9 van de 10 onnodig

en als het nou die ene keer niet onnodig is?

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:00

femke_harley schreef:
Als ik even mag vragen?
wat is nou eigelijk je probleem als er gewoon fatsoenlijk
met een spoortje wordt gereden ?

Nou veel mensen zeggen ook; Ja maar ik doe niks met mijn sporen. Waarom heb je ze dan om? Waarom proberen de mensen niet eerst zelf de problemen te zoeken, als ze niks kunnen vinden bij het paard gaan vaak de hulpteugels erop, maar het probleem wordt vaak niet bij de ruiter zelf gezocht, en dat is een beetje jammer Knipoog.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:01

Juul schreef:
Waarom rijd je eigenlijk al Z2 bij de junioren als je paard op de voorhand loopt en je er soms nog een slof bij nodig hebt als ik vragen mag ? Is het dan niet beter om dat éérst goed voor elkaar te krijgen voordat je aan hogere dressuur begint ?

Nadisha schreef:
Nou veel mensen zeggen ook; Ja maar ik doe niks met mijn sporen. Waarom heb je ze dan om? Waarom proberen de mensen niet eerst zelf de problemen te zoeken, als ze niks kunnen vinden bij het paard gaan vaak de hulpteugels erop, maar het probleem wordt vaak niet bij de ruiter zelf gezocht, en dat is een beetje jammer Knipoog.

Precies. (Allebei)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:03

2 juul:Een zweepje voor de psychologische werking zie ik dan nog wel
een zweep is voor een paard pas eng als hij een keer gebruikt is.... Ik rijdt nooit met een zweet (vind ze zeer onhandig) en helaas zie ik juist ook dat de zweep heel vaak verkeerd gebruikt wordt... Iemand die een rustig/stil been heeft en z'n paard met de juiste hulpen (= onder andere kuitdruk maar ook zeker gebruik van je zit en zitknobbels) die kan wat mij betreft heus wel met sporen rijden.... maar ook hierbij zie ik helaas vaker dat de benen niet juist werken en het paard bij iedere beweging prikken. Er wordt volgens mij steeds vaker les gegeven op een verkeerde manier en met de olympische voorbeelden die we nu hebben zal daar waarschijnlijk geen verandering in komen...

CleovG

Waarom rijd je eigenlijk al Z2 bij de junioren als je paard op de voorhand loopt en je er soms nog een slof bij nodig hebt als ik vragen mag ? Is het dan niet beter om dat éérst goed voor elkaar te krijgen voordat je aan hogere dressuur begint ?[/quote]

Ik zei dat hij deze neiging best snel heeft bij mij, natuurlijk ligt dat aan mij en ik heb niet voor niets een hele tijd gestart en goed door getraind voordat ik weer op wedstrijd ging. Toen ik weer eenmaal op wedstrijd ging heb ik meerdere malen tussen de 63/65% gereden terwijl er nog best slordigheden in zaten.

Nadisha

Dankje Mariss *LOL*

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:04

Nadisha schreef:
femke_harley schreef:
Als ik even mag vragen?
wat is nou eigelijk je probleem als er gewoon fatsoenlijk
met een spoortje wordt gereden ?

dus met andere woorden, ik rij niet goed ?? uhm.. even mededeling,
ik krijg les van mn instructrice die ZZ-L rijd op dit moment & ik vind
dat ze super fijn les geeft & dat we super vooruit gaan! & wat jullie
daar nou van vinden, dat ik blijkbaar GEEN sporen moet gebruiken want
ik rij blijkbaar niet goed (zo vat ik het op)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:06

cle0o_o0 schreef:
anneve schreef:

Ik rijd hem ook maar heel afentoe met slof, Maiko is mijn eerste paard en ik maak natuurlijk nog heel wat fouten. Ik vind het niet erg fair van je dat je mij nu gaat vergelijken met Joyce. Maiko en ik krijgen elkaar steeds beter door en de vanzelfsprekendheid wordt al steeds meer.

Je moet Maiko niet de schuld geven, maar jezelf.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:06

Zo moet je het niet opvatten, als jij en je instructrice het erovereens zijn dat sporen bij jou goed kunnen helpen, dan kan je ze best gebruiken als dat op een goede manier gebeurt.

We zeggen alleen dat je ze niet moet gebruiken als ze alleen je paard tot last zijn en je er niets nuttigs mee doet. Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:09

Er is niks met sporen, maar slof bij een Z2 paard, dat begrijp ik niet.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:09

Mariss schreef:
Zo moet je het niet opvatten, als jij en je instructrice het erovereens zijn dat sporen bij jou goed kunnen helpen, dan kan je ze best gebruiken als dat op een goede manier gebeurt.

We zeggen alleen dat je ze niet moet gebruiken als ze alleen je paard tot last zijn en je er niets nuttigs mee doet. Lachen

we gebruiken ze op een nuttige manier, om de hulpen gewoon wat te verfijnen..
en zeer vaak rij ik ook zonder.. maar dat ligt er gewoon aan wat ik een beetje
wil oefenen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:10

cle0o_o0 schreef:

Ik zei dat hij deze neiging best snel heeft bij mij, natuurlijk ligt dat aan mij en ik heb niet voor niets een hele tijd gestart en goed door getraind voordat ik weer op wedstrijd ging. Toen ik weer eenmaal op wedstrijd ging heb ik meerdere malen tussen de 63/65% gereden terwijl er nog best slordigheden in zaten.[/quote]

Wat wil je daarmee zeggen, snap je niet helemaal ?

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:10

femke_harley schreef:
wil oefenen Knipoog

Nou dan is dat toch prima? Lachen

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:11

Mariss schreef:
femke_harley schreef:
wil oefenen Knipoog

Nou dan is dat toch prima? Lachen

Dat vond ik ook, maar duidelijk andere mensen niet zo Knipoog

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:11

Citaat:

Niet? Nou ik heb het nog wel gekker meegemaakt hoor, en nee daar deed ik zelf niet aan mee en maik was er ook niet bij betrokken, maar dat terzijde. Als ik een paar keer een slof gebruik en als dat een zeer positief effect geeft, wat is dan het probleem. Ik ben nou een maal niet zo goed en ervaren als Joyce is, mag ik misschien ook nog wat leren of moet ik alles, omdat ik een goed paard heb, alles maar meteen kunnen? Boos!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:13

cle0o_o0 schreef:
Citaat:

Niet? Nou ik heb het nog wel gekker meegemaakt hoor, en nee daar deed ik zelf niet aan mee en maik was er ook niet bij betrokken, maar dat terzijde. Als ik een paar keer een slof gebruik en als dat een zeer positief effect geeft, wat is dan het probleem. Ik ben nou een maal niet zo goed en ervaren als Joyce is, mag ik misschien ook nog wat leren of moet ik alles, omdat ik een goed paard heb, alles maar meteen kunnen? Boos!

waarom niet? een aantal keer met een positief effect?

en cleo ben het met je eens hoor, bedoel van fouten maken leer je teminste Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:18

anneve schreef:
Volgens mij is deze discussie behoorlijk aan het afdwalen.

Ik draag soms sporen, soms niet, ik merk geen verschill. Ik draag ze omdat ze straks in het M verplicht zijn.
Heb Maiko bij zijn vorige eigenaar nooit met slof gereden zien worden, en op de voorhand liep hij ook nooit. Ik was helemaal verliefd op de ontspanning, de losheid, de vanzelfsprekendheid, de cadans, de vriendelijkheid van dat dier. Ik herken hem eigenlijk niet meer goed, sorry.

kijk dit is dus weer op de man spelen, zoals hier meerdere mensen aan het doen zijn

is het dan zo moelijk om gewoon een discussie te voeren over het gebruik van hulpmiddelen??
cleooooo geeft toch zelf ook al toe dat het paard veel verder is als zij, sja zij heeft het geluk dat zij zo'n paard krijgt, wij moeten het vaak met mindere dieren doen.
maar dat dus terzijde,
ik vind het erg flauw dat hier allerlei mensen op de man spelen, en dingen zeggen die helemaal niet slaan op het onderwerp in deze discussie

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:21

Ik sprak vandaag iemand, een jong beesje gooide in de proef gewoon z'n hoofd omhoog.. en het leek alsof die ging rennnen. Meisje in de inrijbak; "Morgen slof erom, en nog behoorlijk diep ook! Hij moet dat is leren z'n hoofd omlaag houden"

Op zulke momenten denk ik gelijk, dat arme beesje is gewoon blij dat hij de slof niet om heeft... niet gedwongen wordt in een krampachtige houding te lopen... de kans heeft z'n rug te gebruiken.. en daarom z'n hoofdje vrolijk de lucht in gaat.. en het liefst lekker hard racen... Lachen

Zelf heb ik een hele druktemaker onder m'n kont, in het begin kreeg ik die ook echt niet naar beneden,, en zo gauw ik met me been kwam zat die haast in rengalop (voor zover dat mogelijk was haha Tong uitsteken) Maar nu loopt ide hele fijne momenten, hij moet nog veel leren en is nog jong maar ben stiekem ontzettend trots op wat ik met hem heb bereikt door les te nemen, te oefenen oefenen oefenen, en dan nog niet eens om hoe het paardje loopt maar om de dingen die ik fout deed.. been ligging.. de druk van zowel teugels als kuiten.. rughouding en al dat soort hele kleine dingetjes... en als je ziet wat voor resultaat dat op levert Lachen

Zo galoppeert het paardje op sommige momenten ontzettend mooi bergopwaarts, om eerlijk te zijn heb ik dat nog nooit bij een 3 jarige gezien!

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:21

Vanaf nu gaan we weer terug op de discussie? Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:25

Op Bokt zijn ook zoveel verschillende mensen. Van geitenwollensokken naturals tot Anky's en dan alles wat er tussen zit! Ik denk dat jullie het nooit eens gaan worden. Maar dit is zeker een interressant topic, al hoef je elkaar niet helemaal af te vallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:25

Ze bedoelt dat het nu meer gaat over nageeflijk rijden dan over slof en sporen Lachen En dat is offtopic..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:29

Ik heb niet alles doorgelezen, alleen deze laatste bladzijde Knipoog

Ik heb één keer met een slof gereden. Op het paard van een ander, die me dat eigenlijk verplichtte. Heb de slof zo los mogelijk gehouden en de sporen die ik ook eigenlijk aan moest pasten gelukkig niet Knipoog
Maar goed, ik vond het vreselijk. Snap werkelijk niet hoe je kan sturen met al dat leer tussen je vingers. En dan nog de werking ervan meegerekend. Ik merkte wel dat dat paard er af en toe vandoor wou en dat die dan pas in werkte, maar imo kan je dat probleem prima rijtechnisch oplossen.
Ik rij geen wedstrijden, een B proefje kom ik nog net door. Mijn intructrice rijdt geen ZZ-L en ik heb geen eens sporen.

In mijn ogen wil men veel te snel dingen van zijn paard. De verwachtingen zijn te hoog, de tijd waarin het moet gebeuren te kort. Helaas grijpen mensen dan te snel naar die hulpteugels. Een jurylid waar ik eens bij schreef was zelfs verbaasd dat het paard tijdens het gewone rijden niet met een hulpteugel gereden werd.
Sporen worden ook veelste vroeg gebruikt, ik zag laatst nog twee kleine kinderen op een shetlander met sporen rijden.. Beestje liep hardstikke goed, maar de jongste kon niet eens goed been geven. Hoe eerlijk is het dan tegenover die pony om met sporen te rijden?
Pas wanneer het been stil kan liggen, jij met je kuit kan drijven en je toe bent aan verfijning van de hulpen mag je van mij sporen om doen. En als ik dat soms op wedstrijden zie, is zelfs nog niet iedere M-ruiter daaraan toe.

Volgens mij wordt tegenwoordig het probleem steeds vaker bij het paard gelegd ipv de ruiter. Zowel door de ruiter als door de lesgevers. De fout ligt in 99% van de gevallen bij de ruiter en wordt niet opgelost door hulpteugels.
Wanneer je lesgever tegen jou zegt dat je een slof, bijzet of sporen moet gebruiken omdat je paard niet loopt zoals het hoord, dan is het hoog tijd om daar te vertrekken. Iemand kan nog zo hoog rijden, dat betekend nog niet dat die ook goed kan lesgeven.
Maar helaas lijkt het tegenwoordig wel een trend te worden.. Helaas..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:33

Er zijn 2 opvattingen over hulpmiddelen; de ene vindt dat ze een helpend en daarmee ondersteunend effect hebben, de andere wijst iedere vorm van hulpmiddelen af. En dan kan je daar ook nog een beetje tussen in hangen door per hulpmiddel te kijken of je het wat vindt.

Wat mij betreft kiest ieder voor zichzelf welke opvatting hij of zij er op nahoudt. Ik zelf ben van mening dat het betere is een probleem op te lossen met goed gebruik van een hulpteugel dan weken te gaan aanmodderen.

Bijvoorbeeld het paard loopt met zijn hoofd heel hoog en drukt daardoor continue zijn rug weg. Hierdoor verpest hij zijn rug omdat hij op deze wijze de ruiter eigenlijk niet kan dragen (bewezen onderzoek dat met deze manier van lopen het paard 20% meer slijt dan als het paard op een correcte manier gereden wordt). Dan kun je dit oplossen met les, maar als je ook niet wilt zagen (en dat neem ik maar aan want het gaat hier immers om correct rijden) dan gaat dit probleem wel een tijdje duren en gedurende al die tijd slijten het paard dus meer. Ik kies er dan voor om het paard met een hulpteugel te rijden, ik zelf zou in dit geval kiezen voor een slof omdat ik hiermee precies kan aangeven wat ik bedoel en het paard kan dan merken dat het prettiger loopt (goed gebruik van slof dus niet trekken, dit vermeld ik ten overvloede) en bij het longeren een bijzetteugel erom. Op deze manier werk ik ook aan het probleem en zorg ik dat het paard niet extra slijt. Bijkomend voordeel is dat het zo ook nog sneller gaat. Dus daarom is voor mij de keuze wel duidelijk.