wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxNimezxX

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:33

Ik vind dat elk paard het kan, warom zou een fjord het niet kunnen en een welsh wel. En voorderest vind ik het heel mooi om te zien een fjord met een mooi dressuur boogje enzo. ^^

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:35

girlchat11 schreef:
huh plat in zijn nek? Helemaal niet. Hij is geconenteerd. Ik is idd niet een van de mooiste foto's en nou ook niet echt een van de beste houdingen.

Nou, als mijn fjord zo zijn neusgaten optrekt en zijn oren platgooit is hij gewoon pissig Tong uitsteken

Maar goed, ieder zijn mening Knipoog Ga er verder niet over in discussie, daar is dit topic niet voor Haha!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:37

ja ik ziet het nu ook. De neus gaten waren me nog niet opgevallen. Maar ik be alsnog van mening dat dit een momentopname is Lachen

Hij is wel een beetje heel erg dik eigenlijk...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:33

Ik zie geen oren die echt plat in de nek liggen, ze staan meer richting ruiter, zoals ik het op de foto zie. Ik vind haar houding ook niet om over naar huis te schrijven (verre van zelfs Knipoog ), maar ja....
Daarbij valt me die strakke teugels (hoge handen ook) weer op en daar hou ik dus niet van in de dressuur van tegenwoordig. Ik vind het er vaak zo afgedwongen uitzien en daar geloof ik niet in.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:23

ik zal even kijekn of ik een beter foto kan vinden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:37

hm... ik zit nu filmpje te bekijke... ik vind ze eigenlijk helemaal niet zo geweldig. Die gallop kan je geen gallop meer noemen en de draf ook niet. Heel he impuls en drang om vooruit te gaan ondbreekt...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:28

*kuch* Ik zelf zou Guusje nou niet bepaald als een ideaal voorbeeld noemen Clown

Om dan nog maar niet te spreken over haar Subtop debuut Clown

*houd verder wijselijk haar mond dicht* Schijnheilig

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:40

ik heb zelf een fjord, die leuk kan bewegen. En dan bedoel ik niet pootjes naar voren gooien, maar helemaal los en swingend in zijn lijf de zijwaartse gangen doen. Wedstrijden rijd ik niet.
Ik vind dat, als je de wedstrijdsport in wilt, je dat het beste met een paard kan doen dat er ook aanleg voor heeft.
Daarmee zeg ik dus niet dat een fjord - of wat voor basispaard dan ook - niet leuk zou kunnen lopen en goed gereden kan worden. Wel degelijk. Maar moet je daarmee dan ook de wedstrijdsport in, vraag ik me af ? Dat je het leuk vindt om in de B en de L nog wat mee te komen, oke, maar als je echt verder wilt, dan vind ik dus niet dat een fjord daar echt voor geschikt is - zelfs de mijne niet ! Rijd lekker voor jezelf en train je fjord naar de Z omdat het zo leuk is om dat te doen, dat is mijn mening !

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:35

Ik vindt het juist erg leuk een Fjord die wordt uitgebracht.
Veel mensen denken dat Fjorden niks kunnen.. maar dat kunnen ze echt wel!
Heb zelf oo een Fjord, maar die breng ik niet uit. Ten eerste, ze is klein (1.41m) en ik ben vrij lang (1.70m), ik pas er net op.. en dat is zowiezo de reden dat ik niet ga starten met de KNHS. Ik weet nu al dat ik alleen maar wordt afgekraakt.
Ik doe het ook niet omdat me Fjord bijna 16 jaar is, dus ik zal nooit ver komen zo met haar. En ze hoeft niet perse van mij netjes aan de teugel te lopen (ziet er altijd leuk en mooi uit, maar dat vindt ik niet het belangrijkste).

Maar ik heb wel respect voor anderen die wel met hun Fjord in de sport verder gaat!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:38

wendietjuhhh schreef:
ik vind persoonlijk toch een warmbloed meer tonen dan een fjord. het ziet er mooier uit. er zijn natuurlijk uitzonderingen maar dan vind ik toch in het algemeen een warmbloed mooier. natuurlijk zijn er ook warmbloedpaarden die zich niet mooi tonen.

ik heb zelf een fries. ik ben er erg blij mee en trots op dat mijn friese merrie het zo goed aanpakt in de sport. rij nu net L2 en zit nog steeds bij de top. dit jaar ben ik nog 2e op de overijsselse kampioenschappen in de L1 geworden.

als een fjord, fries, etc. de oefeningen goed doet in de dressuurproef vind ik wel dat zij punten moeten krijgen. dit is niet altijd het geval. dit maak ik vaak mee.

Kortom: ik vind in het algemeen een warmbloedpaard mooier tonen dan een koudbloedpaard in de proef.

ben het hier helemaal mee eens Haha!

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:04

Ik vind het plaatje van guusje niet zo mooi, maar somigge fjorden, vind ik wel erg mooi in de sport en andere niet. Maar dat heb ik ook met welshjes en met andere paarden.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:58

casperrr schreef:
*kuch* Ik zelf zou Guusje nou niet bepaald als een ideaal voorbeeld noemen Clown

Om dan nog maar niet te spreken over haar Subtop debuut Clown

*houd verder wijselijk haar mond dicht* Schijnheilig

Nagelbijten / Gniffelen

Ik rij zelf ook met een fjord in de sport, en ik moet zeggen dat het mij een heel goed gevoel geeft als ik vita ruim en over haar rug kan laten lopen, omdat dat meestal toch wel veel meer trainingsuren/moeite/concentratie vergt als met een dressuurgefokt paard.

Kennis van mij zegt altijd: Als je een fjord echt goed kunt laten lopen, kun je dat met de meese 'gewone' paarden ook.
en daarben ik het mee eens. Aan hoe een fjord loopt kun je meestal wel zien of de rijder goed rijdt of niet.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.. zie quote hierboven Clown

Maar neem bijv banshee en ginny, ik vind het super om een fjord zo ruim en onspannen te zien lopen.

Maar ik vind ook dat het er op een warmbloed allemaal veel elastischer en soepeler uitziet Lachen maar das natuurlijk logisch want die paarden zijn ervoor gefokt.
En idd het ligt ook aan de fjord, van die tanken (sorry) vind ik ook minder mooi, maar taco van kelly is weer echt zon dressuurfjord, wat ik wel weer leuk vind om te zien Lachen

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:04

xSiep schreef:
Maar neem bijv banshee en ginny, ik vind het super om een fjord zo ruim en onspannen te zien lopen.

Die vind ik heel mooi bewegen Knipoog Haha!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:05

ninz schreef:
wendietjuhhh schreef:
.Kortom: ik vind in het algemeen een warmbloedpaard mooier tonen dan een koudbloedpaard in de proef.

ben het hier helemaal mee eens Haha!

Ik niet, ligt aan welke koudbloed en welke warmbloed Knipoog

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:40

Ik vind het kunnen, een fjord is niet minder dan een ander.(Mijn mening Knipoog)
Misschien toont een warmbloed mooier, maar ik vind het gewoon kunnen

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:56

Ik vind het zeker weten kunnen.
Als het leuk vinden en kunnen
Waarom dan niet?

Warmbloeden lopen iets soepeler en mooier , maar opzich kan een koudbloed het ook Lachen

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:15

Moet kunnen, toch? Haflingers en Friezen zie je nu ook overal, terwijl je ze er vroeger niet zag

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:29

Fjorden in de sport is het mooister dat er is Haha!
Ik genoot altijd dat een vriendin van mij, met haar fjordenruin Kunar (v. Tunar) bij de ponys knhs, Z2-dressuur en zelfs Z-springen is geworden!!

Ik zelf heb het tot de M1 geschopt, kwam helaas niet verder ivm met blessure van 1 van mijn fjorden

Melanieeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:19

Ik vindt het heel mooi om te zien,"
Het is ook gewoon heel normaal Haha!

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:36

Waarom zou dat niet kunnen?
Ik zie liever een fjord in de sport die netjes ontspannen en met plezier loopt, dan een warmbloed die bij elkaar "geschopt" en getrokken wordt om een mooi plaatje te geven. (Wat helaas vaak voorkomt)
Dan gaat mijn keuze echt naar de fjord en niet naar bv een kwpn-er. Er zijn echt wel fjorden die een mooie Z proef neer kunnen zetten!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:06

Elk talentvol paard is geschikt voor de dressuur vind ik, ongeacht de kleur, ras of bouw.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 07:50

nou..... en springen .. hoe vinden jullie dat..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:49

Wat een overbodige discussie eigenlijk. Alle paarden 'kunnen' in de dressuursport meedraaien, mits ze rad en gezond zijn. Persoonlijk vind ik dat een jury blind moet zijn voor wat voor type paard er in de ring loopt. Daar gaat het immers niet om, het gaat erom of het paard gereden wordt op een manier die recht doet aan de basisprincipes van de dressuur: takt, ontspanning, aanleuning, en in een later stadium schwung, rechtgerichtheid en verzameling. Het type of ras van het paard mag hierbij geen enkele rol spelen. Juryleden die dit wel mee laten wegen in de beoordeling zijn kortzichtig en en doen de dressuursport geen goed. Gelukkig zie je steeds meer 'andere' paarden in de dressuur, dus er zijn steeds meer ruiters die zich geen fluit aantrekken van de beperkte blik van sommige juryleden.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:30

Idd Askja, goed gezegd! Ja

Ik ben nog nooit in m'n wedstrijd carriere benadeeld omdat ik een fjord heb. Ja, tuurlijk scoren ze minder op de middengangen als een soepele KWPN'er, maar dat wist je van te voren ook wel.

Afgelopen zondag heb ik met m'n L1 fjord weer 2 winstpunten behaald tussen de paarden en met m'n M1 fjord ook 2 punten waardoor we nu naar de M2 mogen! Haha!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:23

Askja schreef:
Wat een overbodige discussie eigenlijk. Alle paarden 'kunnen' in de dressuursport meedraaien, mits ze rad en gezond zijn. Persoonlijk vind ik dat een jury blind moet zijn voor wat voor type paard er in de ring loopt. Daar gaat het immers niet om, het gaat erom of het paard gereden wordt op een manier die recht doet aan de basisprincipes van de dressuur: takt, ontspanning, aanleuning, en in een later stadium schwung, rechtgerichtheid en verzameling. Het type of ras van het paard mag hierbij geen enkele rol spelen. Juryleden die dit wel mee laten wegen in de beoordeling zijn kortzichtig en en doen de dressuursport geen goed. Gelukkig zie je steeds meer 'andere' paarden in de dressuur, dus er zijn steeds meer ruiters die zich geen fluit aantrekken van de beperkte blik van sommige juryleden.

Helemaal mee eens Knipoog