Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:51

Vido schreef:
liberty22 schreef:
nou ik weet zeker dat diep rijden niet bij het klassieke rijden voorkomt , heb jij ooit een paard diep door het land zien lopen ??
Met klassiek word gekeken naar het natuurlijke lopen/kunnen van een paard en vandaaruit worden dingen opgebouwd.Dan is er toch een verkeerd beeld van klassiek.

Hoe leid je een paard op tot GP? Je kijkt naar zijn natuurlijke 'kunnen' en gaat aan het opbouwen. Mijn paard had een wat vlakke draf, nu een spectaculaire passage. Zijn galop blijft nog altijd een 'zwakker punt', de stap krijg ik kado. Ik zie geen verschil, sorry.

En ja, ik heb r 1 die niet liever deed dan net te rond, te diep en te laat lopen. DUS ben ik jaren bezig geweest hem te leren 'er tegenaan te blijven'. Nu is het zover dat ik soms zelfs even in mijn training LDR rijd, om hem bijvoorbeeld in de passage en in de piaffen net rond genoeg te houden (zodat hij niet teveel gaat opdrukken aan de voorkant). (Aj, is dit vloeken in de kerk?)

mischien beetje vloeken in de kerk haha
maar ik schreef dat omdat ik schrok dat ze zeidden dat de vroegere meesters ook rond en diep reden.
vandaar mijn commentaar ik pers ben erg tegen ldr maar meningen zijn erg verdeelt maar schreef het niet met de bedoeling om te zeggen dat GP dat niet doet

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:32

Ronja schreef:
Wat dan wel weer erg grappig is, is dat Sjef Janssen zelf nogal klassiek geschoold is.

Hoewel hij over de jaren waarschijnlijk zijn eigen methode ontwikkeld heeft, maar de klassieke fundering ligt er wel Knipoog

Ben het volledig met je eens. Men vergeet hier dat je ook met de tijd mee moet gaan.

Maargoed probeer men hier daar maar van te overtuigen Knipoog

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:20

ik vind het een keuze die je maakt niet met je tijd mee gaan of niet als de huidige dressur beter bij je past moet je dat doen maar als zo iemand als ik ben die het gevoel heeft het licht gevonden te hebben met het rijden op de klassieke manier ga ik dan niet met mijn tijd mee ,. en omdat ik er zo van overtuigd ben dat dit een goed manier is gun ik dat anderen en hun paarden ook en dan ga je toch proberen mensen met je mee te trekken . daarom is dit zo een leuke discussie zo kun je wat jij vind aan anderen proberen duidelijk te maken en visa verca en dan hoeft er niet zo gebichslapt te worden.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:35

Esperanza schreef:
Vido schreef:
En ja, ik heb r 1 die niet liever deed dan net te rond, te diep en te laat lopen. DUS ben ik jaren bezig geweest hem te leren 'er tegenaan te blijven'. Nu is het zover dat ik soms zelfs even in mijn training LDR rijd, om hem bijvoorbeeld in de passage en in de piaffen net rond genoeg te houden (zodat hij niet teveel gaat opdrukken aan de voorkant). (Aj, is dit vloeken in de kerk?)

Nee, niet hoor. Ik vinnd het leuk om dit met je te kunnen bespreken. En wat je in je vorige post zei, ik ben het met je eens hoor, ik zou ook niet kunnen wat Anky kan en daarom blijf ik er ook vanaf, maar er zijn zoveel ander mensen die dit dus wel proberen. Kijk jij en ik en legio anderen weten dat dit niet verstandig en niet haalbaar is, maar wat doe je aan de mensen die het toch gaan nadoen?

Toch denk ik zelf (en ik heb echt niet alle wijsheid in pacht) dat de Anky manier er voor zorgt dat het achterbeen minder ondertreedt, maar als jij het soms toepast, ben jij daar niet bang voor dan? Het hoofd is immers een hefboom voor de achterkant. Wat merk jij van het achterbeen als jij diep gaat instellen?

Zoals ik hierboven vertel, pas ik LDR toe zodra mijn paard zich iets teveel opdrukt aan de voorkant (te kort in de hals, neus te hoog, te strak). Daardoor kan hij gemakkelijk achter wijd gaan (dat zie je dan heeeel duidelijk). Hetzelfde heb ik soms in mijn uitgestrekte draf. Als ik dan een paar minuten extra rond rijd, wat overgangen (bijv. halt, paar piaffepassen en dan voorwaarts, strekken, terug in piaffe -pfff dat is schakelen ja-) herstel ik mijn aansluiting van achter naar voren.

Ik ben het met je eens dat een paard wat je laag en rond rijd, gemakkelijker van de achterhand af loopt. Ik rijd zelf voorwaarts neerwaarts los, iets achter de loodlijn. Maar ik heb altijd geleerd dat je je paard daar moet kunnen instellen, waar jij wil (hoog, laag, rond, op lengte, neus eruit, alles). Waarom? Omdat je dat wil. Een jong dier kan je moeilijk achterop laten dragen als ie 'over de hals' loopt. Maar met Vido kan ik praktisch iedere oefening zo rijden (piaffe niet en dat zie ik dus ook als tekortkoming). Als ik mijn beessie al zo ver krijg, kan ik me helemaal voorstellen dat de veel getalenteerdere Anky haar subliem getrainde paarden werkelijk in iedere houding kan zetten. Omdat zij dat wil.

Het antwoord is dus nee. Ik denk niet dat Anky haar paarden van de achterhand af laat lopen als zij ze rond en diep heeft. Mijn 5 jarige die net zadelmak is wel. Ik bedoel er dus mee te zeggen dat het een niveau hoger is, of zelfs een klasse apart.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:59

Dus als Anky LDR traint of losrijdt, valt het jou niet op dat het kruis hoog gaat en de achterbenen niet ondertreden? Misschien is het minder erg (opvallend) dan je 5-jarige zal doen, maar toch duidelijk zichtbaar, zeker bij "diepzee-LDR", niet persé bij "íets-achter-de-loodlijn-LDR".

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:32

Ronja schreef:
Wat dan wel weer erg grappig is, is dat Sjef Janssen zelf nogal klassiek geschoold is.

Hoewel hij over de jaren waarschijnlijk zijn eigen methode ontwikkeld heeft, maar de klassieke fundering ligt er wel Knipoog

Ik heb geen idee wat een touwtje van 25 cm vanaf de singel (tussen de voorbenen)naar het bit strak vastgezet, met klassiek te maken heeft?

Paard is overigens gestruikeld en kon zichzelf door dat korte touwtje niet meer op de been houden en brak zijn nek. Ter plekke afgemaakt.

Tijdens dit voorval waren alle deuren van de rijhal bij AvG afgesloten zodat niemand het kon zien.

Iemand die klassiek geschoold is zou zoiets niet in zijn hoofd halen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:52

Laten we het gezellig houden... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:02

Mindfields schreef:
Ik heb geen idee wat een touwtje van 25 cm vanaf de singel (tussen de voorbenen)naar het bit strak vastgezet, met klassiek te maken heeft?

Paard is overigens gestruikeld en kon zichzelf door dat korte touwtje niet meer op de been houden en brak zijn nek. Ter plekke afgemaakt.

Tijdens dit voorval waren alle deuren van de rijhal bij AvG afgesloten zodat niemand het kon zien.

En jij was daar toevallig bij aanwezig?? Slapen

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:12

QQQQ schreef:
Dus als Anky LDR traint of losrijdt, valt het jou niet op dat het kruis hoog gaat en de achterbenen niet ondertreden? Misschien is het minder erg (opvallend) dan je 5-jarige zal doen, maar toch duidelijk zichtbaar, zeker bij "diepzee-LDR", niet persé bij "íets-achter-de-loodlijn-LDR".

Duh, dat was een gapje: Mijn 5-jarige die net zadelmak is, kan ik al iets in aanleuning rijden en soms netjes de hoek door (achterbeen kan je dan nog helelaal niets mee, eerst maar eens een gewoon wat evenwicht). Ik wilde de tegenstelling qua africhtingsgraad maar even aangeven.
Wil jij een paard de hele training incl. loswerken volop achterop hebben dan? Ambitieus.
MissEvil schreef:
@ vido;
Wat is het eerste wat je doet als je op je paard stapt?

Misschien kan ik het trouwens beter anders vragen; Heb je een schema voor je paard, een trainingsschema zeg maar? Of stap je op, en kijk hoe dat hij voelt die dag, en gaat aan de hand daarvan rechtrichten/voor het been maken/wat verzameling/etc.?
Daar ben ik nu zo beniewd na, hoe iemand dat op GP niveau dat doet bij zijn paard Haha!
Of dat je dus een heel trainingsschema hebt, of dat je nog steeds iedere keer bij de basis begint en wel kijkt hoever je die dag komt?

Ik heb het geluk dat mijn paard altijd braaf is, nooit vervelend en altijd soepel (ik ga er vanuit dat het zijn kwaliteit is, niet mijn verdienste).
Even mn training omschrijven, pff, ik probeer het kort:
- Ik train hooguit 5x per week. 1x les (Leunus van Lieren), 1x in het park (rechtuit tempowisselingen, series, vindt ie leuk) en 3x 'trainen op het plaatselijke clubterrein'.
- De andere 2 dagen heeft hij vrij of stap ik een half uurtje buiten. Voor zijn stal heeft hij zn eigen paddock, met regendeken staat hij dus altijd overdag buiten.
- Ik moet 10min stappen naar het terrein.
- Ik werk met interval-trainingen
- Eerst stap links/recht, buigwerk (rond, laag)
- eenvoudige draf, buigwerk(rond, laag)
- in de hand gesteld overgangen stap draf (soms wat dieper)
- wat aantreden, weg in verzameling (snel voor t been maken)
- schakelen: strekken, verzamelen, dan eens paar passage passen, piaffe, strekken-piaffe
(Nu ben ik 10 min bezig, na wat mooie passen beloon ik m en laat ik hem een paar minuten lang)
- oppakken, wat oefeningen er bij (appuyeren, passage-piaffe-passage, strekken, passage-uitgestrekte stap-verzamelde stap-passage)
Weer belonen even lang
Galopwerk: lang niet alle oefeningen altijd, vind ik te zwaar. Werkpirouette-pirouette, series, appuyementen met wissels. Tussendoor paar minuten lang, na een goed uitgevoerde oefening (beloning).
Nog even passage-piaffe.
Klaar. Meestal een half uur, maximaal drie kwartier.

Ja, als ik er zo over nadenk, heb ik een zeer strakke structuur, die eigenlijk altijd zo verloopt. Het gekke is dat ik ook als ik bijv. bij losrijden van Kirsten Beckers sta te kijken, al precies kan zeggen wat ze gaat doen. Waarschijnlijk lijkt dit patroon bij veel ruiters op elkaar.

Na vakantie of rust werk ik iets grondiger los, maar mijn Vido is net van elastiek: ik heb zelf meer last van stijfheid dan hij Koe .

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:13

Zep schreef:
Als je ergens niet rijk van wordt is het de dresuursport wel namelijk *LOL*

Van dressuursport alleen kan de schoorsteen niet goed roken....

Als je scoort en je aan de top kan blijven handhven of op een andere manier in de picture loopt, dan heb je door de naamsbekendheid, via andere activiteiten, over het algemeen een of meerdere uitstekende inkomstenbronnen. Dit geldt ook voor andere sporten.

Als je goed je best blijft doen, kom je misschien ook aan de beurt Pling

Dit werkt uitstekend in de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:15

Goofy44 schreef:
Als je goed je best blijft doen, kom je misschien ook aan de beurt Pling

Laten we het maar op dat goed je best doen houden Knipoog

ik kan er alleen slecht tegen als mensen dom en ongefundeerd met modder gaan gooien en domme indianenverhalen de wereld in gaan sturen, zoals hierboven weer eens gebeurd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:18

Wanted2003 schreef:
Ben het volledig met je eens. Men vergeet hier dat je ook met de tijd mee moet gaan.

Maargoed probeer men hier daar maar van te overtuigen Knipoog

Ja inderdaad, het respecteren van de moderne inzichten mbt het welzijn van het paard blijft een lastig punt ROFL

hc

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:29

Huertecilla schreef:
Ja inderdaad, het respecteren van de moderne inzichten mbt het welzijn van het paard blijft een lastig punt ROFL

hc

Dank je...
Wil je dit dan eens onderbouwen? En dan graag geen uitzonderlijke voorvallen, maar inzichten in trainingstechnieken.Alleen zo krijg je een zinnige discussie.
Zie bijv. hierboven mijn training, het lijkt me leuk eens wat verschillen te horen met een klassieke trainingsopbouw.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:37

Vido schreef:
Duh, dat was een gapje: Mijn 5-jarige die net zadelmak is, kan ik al iets in aanleuning rijden en soms netjes de hoek door (achterbeen kan je dan nog helelaal niets mee, eerst maar eens een gewoon wat evenwicht). Ik wilde de tegenstelling qua africhtingsgraad maar even aangeven.
Wil jij een paard de hele training incl. loswerken volop achterop hebben dan? Ambitieus.
Nou, een Anky gebruikt dit niet enkel in de loswerkfase, maar laat ook gerust zo een piaffe zien, of verzamelde galop. Dan wil je toch echt je paard achterop hebben Ja .
Aangezien jij in de subtop meedraait en blijkbaar LDR niet in dergelijke mate toepast (correct me if I'm wrong), zou ik graag horen wat jouw gedachten hierover zijn Ja .

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:39

Zep schreef:

Je bent zo lekker direct en recht door zee... Pling

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:42

Mindfields schreef:
Ronja schreef:

Zoiets heet alle moderne dressuurruiters/amazones over 1 kam scheren. Knipoog

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:49

QQQQ schreef:
Nou, een Anky gebruikt dit niet enkel in de loswerkfase, maar laat ook gerust zo een piaffe zien, of verzamelde galop. Dan wil je toch echt je paard achterop hebben Ja .
Aangezien jij in de subtop meedraait en blijkbaar LDR niet in dergelijke mate toepast (correct me if I'm wrong), zou ik graag horen wat jouw gedachten hierover zijn Ja .

Een paar passen piaffe of schakelwerk in de galop, hoort wel degelijk bij de losrij-fase, tenminste bij mij wel en bij Anky zeker weten. Vergeet niet dat ze op een ander niveau werkt en in mijn ogen zelfs een klasse apart.

De discussie LDR doe ik niet aan mee: ik heb veel respect voor wat veel betere ruiters presteren en pik er van mee wat ik kan gebruiken (dus wat binnen mijn vermogen ligt). Pas het dus nu en dan toe.

Laten we nou niet verzanden in een discussie over LDR, er moeten meer verschillen en overeenkomsten zijn tussen klassiek en GP.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:55

Ofwel: Géén commentaar. Erg jammer weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:00

commentaar leveren is wat anders dan domme ongefundeerde indianenverhalen de wereld in helpen QQ Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:01

Vido schreef:
Het antwoord is dus nee. Ik denk niet dat Anky haar paarden van de achterhand af laat lopen als zij ze rond en diep heeft. Mijn 5 jarige die net zadelmak is wel. Ik bedoel er dus mee te zeggen dat het een niveau hoger is, of zelfs een klasse apart.

Afbeelding

Kom ik toch even weer met een foto van Krack C. Dat paard komt hier uit de buurt en had een mooi achterbeengebruik. Anky was van de zomer nog hier om een show met hem te geven. Ik schrok echt van het duidelijk zwaarverminderde achterbeengebruik! Bloos! Deze foto onderschrijft heel mooi wat er bij dit paard gebeurt is. Ik denk dus wel/ik zie dus wel dat het zo is.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:07

Vido schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Dank je...
Wil je dit dan eens onderbouwen?

Nee. Je kan wel mijn site bezoeken en lezen.
Dan begrijp je én wat ik bedoel én waarom ik het niet zinvol vind om op ´gedwongen ontspanning´ in te gaan onder welk term dat ook gezet wordt.

Veel leesplezier.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:11

Esperanza schreef:
Deze foto onderschrijft heel mooi wat er bij dit paard gebeurt is. .

Deze foto is perfect om met fotoshop in een lijntekening om te zetten zodat het beeld van Anky ontkoppeld wordt en het is dan IN ALLE OPZICHTEN een karikatuur van biomechanisch verantwoord paardrijden.

De ontkoppeling van de persoon Anky is heel belangrijk omdat dit geen punt is: het gaat om de inhoud dus moet die inhoud van associaties ontdaan worden.

Is deze foto vrij van rechten? Zo ja, dan stuur ik deze graag naar mijn grote voorbeeld mbt biomechanica.

hc

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:15

Mindfields schreef:
Ronja schreef:

Over dat voorval weet ik verder ook niets, maar klassiek geschoold is hij toch zeker wel, en behoorlijk ook Knipoog

Overigens weet ik niet of hij "met zijn tijd mee is gegaan" door naderhand van het klassieke af te wijken. Op zijn opleiding hadden ze vooral barokke rassen, maar ook niet de eerste de beste paarden en er worden ook regelmatig warmbloeden gereden voor klanten en dergelijke. Ook wordt men daar wel degelijk bekend met het zogenoemde LDR, dan niet als trainingsmethode maar als trainingsonderdeel.

Ik wil niet zeggen dat Sjef uitgesproken klassiek bezig is, maar de fundering ligt er wel; de theorietische kennis is absoluut aanwezig. Wat dat betreft zul je hem weinig nieuws kunnen vertellen (als hij tenminste heeft opgelet in de klas Haha! )

Hier lees je meer: http://www.horsemagazine.com/CLINIC/J/JANSSEN_SJEF/sjef_janssen.htm

Ik ken de rijkunstacademie overigens goed want mijn vriend heeft daar ook zijn opleiding gedaan. Inmiddels bestaat deze opleiding helaas niet meer. Vroeger heette het de Vlaamse Rijkunst Academie, later de European Riding Academy.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:55

Vido schreef:
Zoals ik hierboven vertel, pas ik LDR toe zodra mijn paard zich iets teveel opdrukt aan de voorkant (te kort in de hals, neus te hoog, te strak). Daardoor kan hij gemakkelijk achter wijd gaan (dat zie je dan heeeel duidelijk). Hetzelfde heb ik soms in mijn uitgestrekte draf. Als ik dan een paar minuten extra rond rijd, wat overgangen (bijv. halt, paar piaffepassen en dan voorwaarts, strekken, terug in piaffe -pfff dat is schakelen ja-) herstel ik mijn aansluiting van achter naar voren.

Ik ben het met je eens dat een paard wat je laag en rond rijd, gemakkelijker van de achterhand af loopt. Ik rijd zelf voorwaarts neerwaarts los, iets achter de loodlijn. Maar ik heb altijd geleerd dat je je paard daar moet kunnen instellen, waar jij wil (hoog, laag, rond, op lengte, neus eruit, alles). Waarom? Omdat je dat wil. Een jong dier kan je moeilijk achterop laten dragen als ie 'over de hals' loopt. Maar met Vido kan ik praktisch iedere oefening zo rijden (piaffe niet en dat zie ik dus ook als tekortkoming). Als ik mijn beessie al zo ver krijg, kan ik me helemaal voorstellen dat de veel getalenteerdere Anky haar subliem getrainde paarden werkelijk in iedere houding kan zetten. Omdat zij dat wil.

Juist door het paard op sommige momenten ronder in te stellen en weer te verlengen en weer wat ronder etc, rekje de rug op en open je de bovenlijn, waardoor het achterbeen juist veel beter door kan treden, dus wat dat betreft ben ik het met bovenstaand verhaal eens.(ik bedoel daarmee absoluut niet LDR zoals Anky het doet want dat is getrokken zoals we op de vele vele foto's hebben kunnen zien de afgelopen tijd)

Heeft iemand overigens gister nog de nieuwe kur van Anky gezien?

Hebben jullie gezien hoe dof Salinero uit zijn ogen keek?

Hebben jullie gezien hoe hij is afgevallen?

Hoe gespannen, hectisch en totaal niet gedragen(maar in zweefdraf zonder gedragenheid) hij door de baan liep?

Zijn galop is drastisch verslechterd, zijn uitgestrekte draf zou in een doorsnee Z proef een 6je krijgen. In de uitgestrekte stap was het enige wat er langer werd, zijn hals. Zijn passen bleven kort en gespannen.

Geloof me, ik was altijd een groot fan van Anky. Maar de laatste jaren is mijn bewondering voor haar steeds minder geworden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:55

Ronja schreef:
Over dat voorval weet ik verder ook niets, maar klassiek geschoold is hij toch zeker wel, en behoorlijk ook Knipoog

en hij heeft zich ook verdiept in de ontwikkelingen op paardgericht gebied.

Je kan het alleen maar bewonderen hoe deze man analyseert wat de jury beloont en dát invult.
Of het correct is, of het biomechanisch spoort is heel wat anders. De man doet wat beloond wordt en doet dát perfect.

Als Klassiek (ring)Dressuur voor iets anders staat dan hij invult moet ze dat niet belonen Pling
Zo lang dat wat Anky laat zien goud krijgt is dat wat blijkbaar als het beste gezien wordt door de juryleden die beoordelen wat Klassieke Dresuuur is.
Is dús wat Anky doet voorbeeldige Klassieke (ring)Dressuur.

Je kan je dan afvragen of:
- de juryleden beoordelen conform de doelstellingen van Klassieke Dressuur zoals die ooit zijn vastgelegd
- wat Klassieke Dressuur in de doelstellingen heeft vastgelegd biomechanisch correct is
- het nog íets te maken heeft met wat de modale ruiter zou moeten leren

hc