Springen met 3 jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Re: Springen met 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:12

Af en toe een sprongetje maken voor de lol vind ik oke, deed ik zelf ook met mijn oude verzorgpony. Die is pas 4 geworden maar al een poosje weg.
Bij hem moest het tot ong zijn knieën komen anders sprong ie niet. Hij vond het heel leuk en af en toe voor de lol kan geen kwaad denk ik. Je moet er alleen niet in doorslaan, op zo'n jonge leeftijd je paard 'naar de top brengen' vind ik niet kunnen eigenlijk. Dan word er al zo veel van ze gevraagd Sigaar

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:10

Zo heb alles weer even gelezen. Bedankt voor de tips/adviezen Lachen
Het is, zoals ik al eerder zei, niet mijn bedoeling om er iets mee te 'bereiken' (in ..... een . wedstrijd kunnen starten). Maar gewoon voor wat afwisseling.

Ik denk dat ik nog even met hem wacht met springen. Een paar maanden, tot hij vier is en dan met regelmaat (1 x per week o.i.d.) een sprongetje. En dan tot die tijd gewoon heel af en toe, als het toevallig nog in de bak staat, een klein huppeltje..

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:14

Mijn paard is 4 jaar, en ben er sinds kort een beetje mee gaan oefenen.
Gewoon wat balkjes lopen, en echte mini hindernisjes, met gekke prulletjes er om heen zodat ze daar straks al aan gewend is. En niet beter weet met wedstrijden.
Als ze 5 is wil ik wel echt gaan starten met het springen.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:56

Ik ben met mijn 4,5 jarige paard nog niet hoger gegaan dan 40 centimeter.
Als hij 5 is, en volledig herstelt is ga ik eerst dressuur rustig weer oppakken, en dan springen.

Springen vind ik in het algemeen het leukste.
Maar om een paard met zijn 3e al te laten springen lijkt mij geen goed idee, aangezien alles nog lang niet volgroeit is.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:36

Af en toe een sprongetje maken met een jong paard moet wel kunnen. Ik zou het wel bij lage hindernissen houden. Je kan het dier wel zelf laten springen, zonder dat je er op zit. Ook dit niet te vaak doen, maar het paard kan wel vast zelf een beetje oefenen, met zijn eigen balans tijdens het springen.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:11

als ie net onder het zadel is vind ik het dus echt onozel. het is slecht voor de balns en de gewrichten. zonder ruiter ok met ruiter ja heel mis 1x in de zoveel tijd en dan gewoon heel laag

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:02

xchanel01: Ik snap maar weinig van wat jij zegt... Het is slecht voor de blns, balans zal je bedoelen, neem ik aan. Maar leg dat eens uit. En die laatste zin begrijp ik al helemaal niet. Kun je hem misschien nog een keer schrijven, maar dan duidelijker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:35

xchanel01 schreef:
als ie net onder het zadel is vind ik het dus echt onozel. het is slecht voor de balns

Ik ben heel benieuwd naar je onderbouwing! De meesten gebruiken de lage beginhuppeltjes namelijk JUIST voor de balans Tong uitsteken
(of ken jij alleen zulke beroerde ruiters dat ze hun paard uit balans brengen tijdens het springen?)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:37

Af en toe een sprongetje is IMO ook juist goed voor ze. Of zoals Sonja zegt moet je wel zo beroerd rijden dat je ze er mee in de weg zit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:27

Sonja schreef:
xchanel01 schreef:
als ie net onder het zadel is vind ik het dus echt onozel. het is slecht voor de balns

Ik ben heel benieuwd naar je onderbouwing! De meesten gebruiken de lage beginhuppeltjes namelijk JUIST voor de balans Tong uitsteken
(of ken jij alleen zulke beroerde ruiters dat ze hun paard uit balans brengen tijdens het springen?)

Ik denk eerlijk gezegd dat iemand van 11 zijn mening niet goed kan onderbouwen.. wat helemaal niet erg is, maar puur de ervaringen die ze nog mist.
Verder is het juist heel goed om af en toe wat balken te draven/galoperen, en wat lage sprongetjes..
Verder is het per paard ook verschillend wat laag is.. de ene springt huizehoog over een kruisje van slechts 40 cm, de andere breekt hierover zijn nek..
Het is per paard verschillend, maar doorgaans is het idd goed voor de balans van het jonge paard..

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:37

Ik heb een tijdje geleden dus het hele topic doorgelezen (en advies gevraagd) + heel veel teksten geschreven door profs en dierenartsen gelezen en ook advies van Utrecht en onze eigen dierarts aangehoord en heb daaruit mijn eigen mening gevormd.

Balkjes deed ik al af en toe met hem (één pagina terug staat om wie het gaat) en ook had hij al een aantal malen vrij gesprongen en zijn we 2 x over een huppeltje van 25 cm gegaan.

Het balkjes draven heb ik wat verder uitgebreid en omdat het zo goed ging en ik 2 weken geleden in een bak met uitstekende bodem en erg 'mooi' spring materiaal aan het dressuren was heb ik toen, in overleg, een aantal malen over een laag hindernisje gesprongen. Lucky bleef erg fijn in de aanleuning en draafde/galopeerde in een rechte lijn en volkomen ontspannen op de "hindernis" af. Ik merkte dat hij het erg leuk vond en zo voor de afwisseling heb ik niet het idee dat het kwaad kan. Ik heb het ook gewoon tussen de dressuur door gedaan, dus niet zo van "Zo we gaan eens ff springen". (we hebben 2 x 35 cm + 1 x 45 + 1 x 50 gesprongen, zonder enige vorm van verzet of moeite, hij ging er netter op af en overheen dan de gemiddelde springpony)

Even voor de duidelijkheid. Het is niet mijn bedoeling om dit bijv. 1 keer in de week te gaan doen. Het balkjes draven, daar houd ik wel regelmaat in, maar het "springen" zelf is een uitzondering.