wordt er nog op zit en benen gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re: wordt er nog op zit en benen gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:23

Mindfields schreef:
Het probleem is ook de jury. Zolang die punten blijven geven voor een steekdraf die van achteren niets doet maar van voren huizenhoog van de grond gaat, dan blijven Anky en Isabell dat ook laten zien, want anders verdienen ze geen brood meer. Dus nog maar meer en nog weer meer want de volgende wedstrijd willen ze allebei ook winnen. Zolang jury's daar punten voor geven blijft dit zo en wordt steeds erger. Kijk maar eens naar hoe de bewegingen van dressuurpaarden de afgelopen 30 jaar veranderd zijn.

En om dan uit die extreem bewegende dressuurpaarden NOG meer extreme bewegingen te halen, moet je ze aan de kop gaan zitten en achter in elkaar knijpen en erbij 'tikken' zoals zedat noemen(jammer genoeg is het meestal gewoon ouderwets slaan...)

Afgod dat bedoelde ik nou ook te zeggen Ja

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:50

Nou tegen mij wordt altijd juist gezegt dat je alleen moet sturen en vast houden aan de teugels met je handen, en je benen en zit het meeste werk laten doen. Dus nee het is niet opeens in de toekomst zo dat er alleen nog met handenwerk wordt paardgereden hoor!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:58

Het hangt er heel erg van af wat je doet met je handen. Meestal rijden ruiters qua teugelvoering alleen op druk/loslaten druk op het bit. Dat vind ik heel beperkt. Door te varieren met de positie van je handen en van de teugel tegen de hals of juist van de hals kun je met hele subtiele wijze de voorhand van je paard plaatsen en controleren, zonder hem in zijn mond te zitten. Handen iets naar links: voorhand naar links. Op die manier kun je bijv. schoudervoor rijden door alleen je handen te verplaatsen. Je zit pas je alleen aan aan de lengtebuiging, meer is eigenlijk niet nodig (mits het paard dit geleerd heeft natuurlijk).
Met getrek aan de voorkant stoor je je paard, maar met te veel inwerking met zit en benen hinder je je paard ook. In het algemeen vind ik 'minder is meer' altijd een goede leidraad. Als ruiter begeleid je je paard, verder moet hij op eigen benen kunnen lopen, ongehinderd door te veel onnodige ruis (inwerking) van de kant van de ruiter.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:51

Ik rijd erg graag met veel been en veel zit. Kan mijn paardje ook prima sturen zonder teugels. Wat teugels betreft moeten de hulpen toch wel gedoseerd gegeven worden Lachen Ook met sturen moet er worden opgelet dat de buitenhand niet over de hals van het paard komt.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:03

Met mijn nieuwe bijrijdpaardje rijd ik zéker op zit. Met terugnemen, vanuit welke gang dan ook, kom ik bijna niet aan de teugel. Ze reageert daar veel beter op dan als ik teveel in dr mond zit. Ja Rijd voor mezelf ook beter. Zelfs als ze er vandoor schiet ga ik niet in die mond zitten. Gewoon diep zitten, kont in je zadel en achterover. Ja Komt vanzelf wel weer terug. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:29

fjordenfan schreef:
als oudere amazone hobbel ik recreatief rond op een fjordenruin. Die loopt wel zeg maar M, met schoudervoor, appuyeren enzo. Nu zie ik zo weinig mensen nog op zit en benen rijden, het is voornamelijk handenwerk wat ik zie en hoor in de lessen. Onlangs kwam hier iemand een clinic geven, 2 dagen lang, en die zou werken volgens de principes van de klassieke dressuur. Ik heb meegereden en gekeken naar anderen, maar wat ik ervan gezien heb en gehoord heb was het voornamelijk handenwerk en niet van ga eerst eens zitten, sluit je benen. Was vasst een andere klassiekek dressuur dan die ik ken......
Is dat jullie ervaring ook ?

Ik ben het met je eens als je zegt dat er meer op zit en met been gereden moet worden, maar ik wil even een kritische noot plaatsen: Oefeningen als schouder voor en appyueren komen niet voor in de klasse M1. Alleen schouderbinnenwaarts. Wat mij opvalt in het algemeen is dat velen denken dat als ze een oefening als sb of travers of een appuyement kunnen rijden (of iets wat er op lijkt) ze denken dat zij op een bepaald niveau rijden. Helaas is het zo dat bijvoorbeeld sb maar 2 onderdelen zijn in een M1 proef. De nadruk wordt dus veel te vaak op de 'kunstjes' gelegd. Aandacht voor houding en zit, het geven van correcte hulpen, een fijne aanleuning, en de rest van het skala wordt dus veel te vaak en te snel overgeslagen.

Ook vraag ik mij af wat jij daadwerkelijk zelf van de clinic hebt opgestoken als jij steeds op andere ruiters aan het letten was? En welke aanwijzingen werden aan jou gegeven?

Is het niet handiger om tijdens een clinic meer op je eigen paard, houding en zit en rijden te letten dan op die van een ander? Knipoog

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:37

jasmijn78 schreef:
Is het niet handiger om tijdens een clinic meer op je eigen paard, houding en zit en rijden te letten dan op die van een ander? Knipoog

Dit vind ik niet helemaal terecht. Als degene zegt dat er 2 dagen lang een clinic gegeven werd, dan vind ik dat je best naar anderen gekeken kunt hebben. Ja Daar leer je ook van. Lachen

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:47

nou, dat was een rare ervaring, want ik heb een uur meegereden met drie andere ruiters en hij heeft mij volkomen genegeerd. Ik weet niet waarom. Na afloop was hij wel vol lof enzo, en zei hij ook dat ik wat minder hard moest werken, maar tijdens werd ik genegeerd. Dus, nee daarvan heb ik niet veel opgestoken!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:41

Appelflapje schreef:
Als degene zegt dat er 2 dagen lang een clinic gegeven werd, dan vind ik dat je best naar anderen gekeken kunt hebben.

Natuurlijk kun je leren door te kijken naar anderen, maar bovenal door kritisch te kijken naar jezelf.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:46

Citaat:
Ook vraag ik mij af wat jij daadwerkelijk zelf van de clinic hebt opgestoken als jij steeds op andere ruiters aan het letten was?

Wat is dit nu weer voor belerende opmerking Rolleyes
Je leert tijdens een clinic juist erg veel van anderen observeren. Je kunt dat de aanwijzingen die jezelf kreeg, vergelijken met de aanwijzingen die aan anderen gegeven worden. Met zo'n actieve houding haal je des te meer uit een clinic; je verbreedt je referentiekader.
Maar misschien ben jij tijdens zo'n clinic teveel met jezelf bezig om oog te hebben voor anderen, jasmijn 78? (sorry, beetje een steek onder water, maar kon het niet laten Tong uitsteken )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:21

Askja schreef:
Maar misschien ben jij tijdens zo'n clinic teveel met jezelf bezig om oog te hebben voor anderen, jasmijn 78? (sorry, beetje een steek onder water, maar kon het niet laten )

Ik heb inderdaad vaak mijn handen al vol aan mijzelf en mijn eigen paard als ik aan het rijden ben... Als ik tijdens een les of een clinic dan ook nog eens aanwijzigingen krijg kan ik mij echt niet met andere ruiters bezig houden als ik die aanwijzingen daadwerkelijk ook een plekje wil geven. Zoveel dingen kan ik nog altijd niet tegelijk Koe

Maar goed, misschien is dat ook wel mijn manco; als ik de openingspost lees van TS dan krijg ik daar een bepaald beeld bij...

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 09:00

als er 2 dagen clinics gegeven worden zou het een beetje stom zijn om enkel mee te rijden en niet eens naar de anderen te kijken, dunkt me. Van kijken en luisteren steek je ook veel op.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:52

fjordenfan schreef:
als er 2 dagen clinics gegeven worden zou het een beetje stom zijn om enkel mee te rijden en niet eens naar de anderen te kijken, dunkt me. Van kijken en luisteren steek je ook veel op.

Inderdaad en als ik in de les rijd kijk ik ook vaak naar anderen, dus het kan wel degelijk en met jezelf en met anderen bezig zijn.Haha!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:49

Mijn paard rij ik echt op me zit en benen. Je hoef je maar iets zwaarder te maken en hij staat bijv al stil!! Wel geef ik kleine ophoudingen van LET OP! Maar me handen zijn meer "kapstokken" dan handen haha omdat ze echt in me handen liggen of hangen.

Snap ook niet waarom mensen handschoenen dragen tijdens het rijden?! Ja voor de blaren zeggen ze dan?! apart hoor

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:29

ik draag alleen handschoenen voor de kou. als je blaren krijgt van je teugels gebruik je teveel kracht , door de wrijving die dan ontstaat krijg je blaren (of je hebt heeeeeele gevoelige handen).

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:32

Voor de kou oke, doe ik ook al vraag ik dan niet te veel omdat je dan minder voelt. Ik heb soort skirijhandschoenen model Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:29

Ik zie en hoor het regelmatig, ikzelf probeer zelf wel zo veel mogelijk op zit en benen te rijden. Daar helpt m'n instructrice me regelmatig aan herinneren.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:40

Zelf rij ik volledig op zit en heb ik amper benen en handen nodig. Die komen wel aan bod en doen ieder zo hun taken maar niet zo 'overheersend' aanwezig als alleen al mijn zit.

Mijn paard is volledig op alleen al zit te rijden. Je hoeft niet constant te zitten drijven om hem voorwaarts te houden. Zelf heb ik dan ook een bloedhekel aan paarden die niet voor het been zijn en word ik al moe als ik iemand op een 4-jarige constant zie drijven en om de zoveel passen een lel met de zweep zie verkopen en vervolgens totaal geen reactie zie in het paard zelf.

De jonge merrie die ik heb gehad was in het begin ook flegmatiek. Geloof me...dat was er snel uit. Op eigen benen lopen en niet op mijn eigen zit. Dat had ik haar binnen de korste keren geleerd.

Vaak maak ik mee dat als ik op een ander paard stap, dat ze bij wijze van spreken al onder me vandaan rennen. Het rijden op mijn zit is voor mij een automatisme geworden maar sommige paarden willen daar nog weleens wat van schrikken.

Tja, ieder zo zijn heug maar ik kan er echt niet tegen als er gerukt en geplukt wordt, zwepen moeten wat betreft voorwaarts houden gewoon verboden worden (ga dan rijden met in ieder hand 1 zweep, mocht je het écht als hulpmiddel gebruiken c.q. beschouwen), gewoon gaan zitten, niet mutsen en ríjden.
Op deze manier heb ik nog nooit aan paarden hoeven te rukken, plukken of overmatig drijven om hem/haar alleen al voorwaarts te houden.

Klassiek wordt de laatste tijd in mijn ogen iets té vaak geroepen wat betreft rijkunst dat niet eens aan de orde is...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:57

Ik rijd uitsluitend op gewicht-, zit-, kruis- en kuit-hulpen. Dat rijden op gewicht, zit, kruis en kuit en dat in onderling verband en in de juiste relatie tot elkaar, heeft een enorme invloed op het paard.

De huidige generatie ruiters wordt dit in NL in een manege en pension stal met instructie niet meer geleerd.

Het huidige principe zou zijn, dat het paard meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid kan dragen en dat je als ruiter minder complexe hulpen hoeft te beheersen, dat is gemakkelijker en duidelijker voor het paard en voor de ruiter.

Wat je in de praktijk van de breedtesport ziet, is dat de rijervaring van ruiters aanzienlijk lager is geworden en dat paarden niet fijn en nauwkeurig met gewicht, zit, kruis en kuit hulpen beinvloed worden omdat de meeste ruiters dat niet meer beheersen. Er zijn meer mensen die een paard hebben en rijden, er zijn relatief te weinig mensen die heel goed weten hoe je met een paard om moet gaan en rijden.

Een paard kan veel subtieler en fijner beinvloed worden als je gewicht-, zit-, kruis- en kuithulpen beheerst. Het rijden is alleen moeilijker om het goed te leren. De taal van hulpen is aanzienlijk uitgebreider en daardoor ook moeilijker voor ruiter en paard.

Een paard wordt tegenwoordig geconditioneerd om een proefje van 10 minuten te lopen. Dat is heel wat anders, als een paard gedurende langere tijd, complexe bewegingen laten uitvoeren. Dat was het oorspronkelijke gebruiksdoel. Door andere hulpgeving en conditionering van het paard, specifiek gericht op wedstrijd resultaten is heel wat anders dan op gewicht, zit, kruis en kuit rijden.

De groep ruiters die dat beheerst, is vrij smal en het wordt op grote schaal in mengvorm gecombineerd op wat klassiek en moderne school zou moeten zijn. Omdat de lesgevers vaak jong zijn, en de ervaring van het rijden volgens de traditionele methoden niet (meer) beheersen, kom je omdat ze ook de conditionering voor wedstrijden niet beheersen als leerling ruiters bij dat soort instructeurs vaak in een soort niemandsland terecht.... Er wordt te vaak maar wat aan gerommeld.
Dat is zonde voor het paard, maar ook voor de ruiter.

Ik denk dat je als ruiter een keuze moet maken. De hele conditionering van een wedstrijdpaard vanaf het begin verloopt heel anders dan het africhten van een rijpaard. Het is niet alleen een kwestie van een andere hoofd/halshouding, benen verder onderbrengen ook de hulpgeving die wordt toegepast is veranderd. Er zijn vormen van hulpgeving die verschillend zijn en die je niet naast elkaar op een paard kan toepassen.

In mijn optiek zou het zo moeten zijn dat een afgericht paard onder elke ruiter die volgens hetzelfde regime is opgeleid, gereden moet kunnen worden.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:29

ik rijd paard op zit, een beetje op been en ook met mijn hand.
MAAR!
het is belangrijk HOE je dat doet. Mijn paard gaat naar voren op een zithulp, stopt op een zithulp en wijken gaat op zit en een beetje begrenzen met mijn been. Ik heb er een zweep bij om iets bij te tikken als hij impuls verliest.
met mijn hand kan ik de voorhand naar links en naar rechts gewegen, door beide handen naar links of rechts te bewegen. alleen door die beweging krijg ik mijn paard recht.
ook vraag ik mijn paard de buiging aan te nemen door te vragen aan de binnenkant en daarop weer te ontspannen.
en dit is geen geruk en getrek!

dit is heel anders dan de manier die ik leerde op maneges en van mijn vorige instructrice, die maakte veel meer druk op de teugels en dat was heel wat anders!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:21

Danielledm schreef:
Snap ook niet waarom mensen handschoenen dragen tijdens het rijden?! Ja voor de blaren zeggen ze dan?! apart hoor

Nouja, ik rijd meestal met handschoentjes, óf voor de kou ('s winters) óf omdat ik ze anders zó onwijs onhandig vind op wedstrijden.. Ik moet altijd minstens 3 weken voor een wedstrijdje aan die dingen wennen, anders krijg ik mijn hulpen niet door (voor mijn gevoel dan, want ik geef weinig hulpen met mijn handen)..
En ik rijd helemaal niet veel wedstrijden, maar áls ik het dan doe, moet het wel goedgaan natuurlijk Knipoog En niet dat ik (zoals vroeger bij mijn pony) continue met die handschoenen aan het vechten ben Haha!
Weet niet hoe het voor de rest zit?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:55

Ik rij met handschoenen zodat ik niet zo hard in mijn teugels hoef te knijpen om ze netjes op 1 plek in mijn handen te houden anders blíjf ik bijpakken.
Ik heb zó'n rottig huidje op die plekken dat ik inderdaad blaren krijg zonder handschoenen en dat kan in mijn geval alleen al door het vasthouden zijn. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik erg kleine handjes heb dus dat mijn vingers dan erg opgekruld zitten als het ware.
Je hoeft niet per definitie blaren te krijgen van het trekken ofzo..kan ook best zijn dat je een weerstand biedende hand hebt en het paard in jouw hand hangt. Natuurlijk jouw taak om het paard van je hand af te krijgen maar dat is niet in een seconde gebeurd..

Er kunnen dus diverse redenen zijn voor het rijden met handschoenen maar dit betekent natuurlijk niet meteen dat iemand zit te trekken waardoor er blaren komen...

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 18:21

ik rijd met handschoenen omdat ik enorm transpirerende handen heb, waardoor teugels door mijn handen glijden.
Met die dunne handschoentjes kan ik op 2 vingers rijden, maar wel grip houden op de teugel.
Heeft er misschien iemand een filmpje van zichzelf cq foto's van het rijden?
ik vind het leuk om dat te kunnen zien, want als ik het zo lees rijden { een aantal van?) jullie supergoed.
En dan bedoel ik niet om iedereen kritiek te laten leveren, maar om eens iets te laten zien. Vind ik gewoon leuk. Zo vaak zie ik niet iemand echt goed rijden en dat vindik altijd een opsteker !

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:35

lammie2701 schreef:
ik draag alleen handschoenen voor de kou. als je blaren krijgt van je teugels gebruik je teveel kracht , door de wrijving die dan ontstaat krijg je blaren (of je hebt heeeeeele gevoelige handen).

Door kracht ( trekken ) krijg je toch geen wrijving / blaren? Dat krijg je volgens mij als je je teugels niet constant op één maat houdt en ze te veel door je vingers laat glijden?

chantaletje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:43

je krijg idd blaren als je je teugels te veel door je handen laat glijden, maar als je teveel kracht gebruikt kan dat ook meespelen, dat je blaren hebt gerkregen