trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:16

__PSM__ schreef:
Zeabiscuit schreef:
En mijn paard? ik heb geen stand foto.
http://i196.photobucket.com/albums/aa26 ... border.jpg

Ik wist niet zo goed wat ik moest zeggen, maar ik ga toch een gokje wagen..

Ik vind jouw paard wat beknopt aan doen, volgens mij heeft hij best wel een fijne bovenlijn, maar is het wel heel belangrijk om hem in zijn rug lekker los te houden, dit houdt dus in, laag rond, maar wel met het neusje eruig, en dan flink schakelen zodat hij uiteindelijk heel fijn van voren gaat opstijgen, lekker opwaarts dus..

Ook heel veel buigen, volte openen, sluiten slangenbogen en alle andere buigoefeningen zoals schouder voor enzo mee pakken, ik denk dat als je heel veel buigoefeningen doet, je daar straks heel veel profijt van hebt met lengtebuiging enzo...

Hihih ben benieuwd, want ik vind jouw paard tot nu toe wel de moeilijkste...

Misschien moet Zeabiscuit eerst maar leren erop te blijven zitten Haha! Haha! Haha!

webster543 schreef:
@VValar : mooi type paard (met bloed op??). Sterk afhellend achterhand, mooie hoge halsaanzet, ruime schouder. Wat kort in de lenden met precies een beetje een zwakke rug. Ook de "hanken" zijn wat steil. Ik denk dat hij altijd wel ver ondertreedt. Ik zou hem veel balkenwerk laten doen, zodat hij goed leert scharnieren en tergelijker tijd zijn rug sterk maakt.

Bedankt webster voor je uitleg. Komt er het dichste bij in de buurt!

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:38

Citaat:
Hihih ben benieuwd, want ik vind jouw paard tot nu toe wel de moeilijkste...

haha, tis ook wel een béétje gemeen van mij, maar ik was zo benieuwd. Bloos

Ze is nl in mei zadelmak gemaakt (beetje) en daarna weer het land op gegaan. Heel logisch dus ook dat je deze moeilijk vind! In januari pak ik haar weer op aan de longe, en dan gaan we weer verder met rijden. Ze is nu 3,5. Dit is een foto van toen ze 2,5 was Haha! . Ze heeft nu inmiddels wat meer lengte gekregen in de rug. Maar lang zal ze nooit worden denk ik, dus dat klopt wel.

Maar vind het wel knap dat je het zo vanaf het exterieur kunt beoordelen trouwens hoor! Leuk topic.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:42

hoe kun je trainen dat een paard een rondere achterhand krijgt? zowel indi (nahja die ga ik nog niet echt trainen:P, net 1 keer op gezeten) als roos (juist weer oud) hebben een ontieglijk hoekige achterhand. stijl aflopend. roos mis gewoon de bespiering ook wel hoor, maar achteruit rijden helpt dat bijvoorbeeld? nadeel is dat ik haar niet zo extreem vaak rijd... en al helemaal niet intensief train (kan ik nie eens:P tijd voor meer les;))

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:49

even een stipje

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:03

IMGC:\Documents and Settings\Eigenaar\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\AfbeeldingIMg

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:04

oeps, ik probeer foto's van mijn afbeeldingen te kopieren naar deze forum. weet iemand hoe dat te werk gaat?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:11

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:47

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:55

Ik heb er ook een voor jullie:

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd.

Groetjes Marijke

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 12:14

Marijke, heb je ook een standfoto van normale hoogte(dus iet van onderen zoals deze) en echt van de zijkant.

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:19

@malenka:

Inderdaad is het zadel zojuist(2weken geleden) totaal aangepast want het pastte niet meer goed. Precies wat jij schreef dat het teveel naar voren schoof maar dat is nu helemaal verholpen. Hij is in de loop van de 2 1/2 jaar dat hij bij mij is qua bouw erg veranderd..
haha op de foto's is het toch echt telkens dezelfde pony Knipoog Het zal wel komen omdat de foto's allemaal uit verschillende periodes komen, een paar zijn van de zomer 07 , ander aantal van januari etc. En dan ook nog een paar waar die dus nog geschoren is.
Ik zal vanmiddag eens nieuwe foto's/stand foto's maken, van hoe hij op echt op dit moment eruit zit.
Qua bouw is hij wel correct hij heeft namelijk het predikaat 'ster' een aantal jaar geleden gehaald op de hengstenkeuring maar hij mocht helaas net niet door hij miste dat net dat beetje erge felle en hete.. Knipoog Met goed door zijn lijf komen gaat nog wel eens moeilijk dat klopt ja, hij is gekraakt en het zadel past nu beter. Het gaat nu wel beter, en als die eenmaal helemaal los komt loopt hij dan ook écht SUPER. Plezier heeft hij in het werk vrijwel altijd en op wedstrijd gaan vindt hij ook erg leuk naar mijn idee dan;) Op de achterhand zijn we flink mee aan het trainen, af en toe mist die de impuls maar als die dan los is heeft hij dat ineens weer wel en komen de hulpen veel beter door. We zijn dan ook vooral bezig met het constant zorgen dat hij op beide kanten lekker los is en over de rug loopt. Zijn vader doet het ook erg goed in de springsport, en ik denk dat hij daar misschien nog wel beter geschikt voor is dan de dressuur..?!

Grooetjes Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:28

Jeetje wat interessant dit zeg, en wat ontzettend knap al die dingen die ik hier voorbij zie komen gewoon aan de hand van een foto, mijn complimenten!

gaat ook even zoeken naar een foto....

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:59

Nog ff gekeken, dit heb ik nog:

Afbeelding

Afbeelding

Heb je hier meer aan?

Gr. Marijke

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 13:26

Dancertjje,
Ik denk inderdaad dat hij leuker is voor het springen dan voor de dressuur. Echter zul je wel op moeten passen met het gewicht op de voorhand. Hij moet makkelijk weer vanuit de achterkant te rijden zijn en dus tussen de hindernissen wel echt weer wat zakken achter. maar kleine hindernisjes kunnen hierbij helpen. Denk bijvoorbeeld aan inuitjes en een korte reeks. Misschien heb je de mogelijkheid te gaan werken met vrijspringen? En dan dus niet hoog, want dat is qua training echt nergens goed voor. Ook wil ik nog even duidelijk maken dat de punten die ik op noem natuurlijk echt geen vreselijk slechte punten zijn. Het zijn gewoon dingen die van invloed zijn op het presteren van het paard. Daarbij kijk ik in het algemeen naar het presteren in de vorm van dressuur. Als iemand bij een beoordeling wil dat ik rekening houd met een andere richting dan wordt dat vast wel vermeld Knipoog
Ik ben blij dat je naar de rug en het zadel hebt laten kijken. Dat is echt een punt om op te letten.

Marijke, dat is inderdaad betre zo. Maar ik zal eerst nog een paar andere beoordelen voor ik bij die van jou ben.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 13:48

Karev,
Weer heel wat anders een fjordje!

Mooi paardje. Maar er zijn zeker wel wat punten om op te letten.
Zo is het achterbeen vrij stijl wat er voor zorgt dat onder treden en dragen erg lastig is. Dus ook voor jou: vooruit, veel schakelen, eventueel kleine hindernisjes(pas over een paar jaar, nu is je paard nog veel te jong! Wacht tot je paardje minimaal 5 is... liever nog 6), balkjes enz.
Verder is het een mooi gevormde achterhand en ook over de rug heb ik niet veel te zeggen. Wel is deze vrij kort en recht wat normaal is voor een fjord. Het enige nadeel hiervan is dat het wat lastiger is buiging door het hele lichaam te krijgen. Dit zou je kunnen trainen door te oefenen met slalom.
De schouder van jouw paardje bied niet veel ruimte en strekken is dan ook erg lastig. Je kunt dit allemaal soepeler en losser krijgen door die achterhand te trainen en balkjes te gebruiken. Probeer dit ook in de bocht te doen en dus niet alleen rechtuit. Het is zaak dit paard het iegen evenwicht te laten vinden. Anders zal het snel last hebben van naar binnen vallen over de schouder. Zorg dat jouw paardje niet te veel met de neus naar de grond gaat. Dat belemmerd de bewegingen alleen maar. Neusje mag wel naar beneden. Maar absoluut niet diep want dan zal jouw paard 'voorover vallen'.
Het voorbeen is mooi recht in tegenstelling tot veel andere fjorden en is dus ook iets waar k niets over te zeggen heb. Zelfs de halsaanzet is zo slecht nog niet.. Voor een fjord helemaal niet laag. Echter altijd nog lager dan het gemiddelde rijpaard en daarmee een extra reden om te zorgen dat jouw paard achter wat gaat zakken (wat dus niet mee zal vallen door het stijle achterbeen).
Over jouw gehele paardje zie ik mooie rondingen en dat bevalt me. Echter zijn het allemaal dingen die niet echt mee werken aan de geschiktheid voor de dressuur. Als je jouw paard goed rijd is er nog best het een en ander uit te halen. Helemaal voor een fjord. Maar het is en blijft een fjord natuurlijk en je mag dus geen grote prestaties verwachten in de dressuur of springring. (maar ik ga er ook niet van uit dat je dat doet)
Heb je er wel ens aan gedacht te gaan mennen?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:14

Goh Malenka, ik ben toch zeer benieuwd naar jouw mening over mijn merrie Bloos Haha!

*edit*
Heb even terug gelezen, ben nog niet aan de beurt. Wacht geduldig Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:19

Nu even niet zoveel tijd, ik zal me er van de week weer ff op storten, *begint dit echt heel grappig te vinden*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 18:43

Zilly,
komt inderdaad vanzelf. Ik denk dat ik het nog wel bij kan werken... Al lijkt dit topic wel steeds meer mensen en dus foto's te trekken. Het gaat vrij hard.

_PSM_
Ik vind het inderdaad ook erg goed gaan. Ik ben blij dat het zo uit pakt en dat mijn idee dat het zou moeten kunnen blijkt te kloppen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:48

@marijkedam : een moeilijk paardje...ze heeft een beetje een doorgezakte rug, haar achterhand is ook wat zwak bespierd. Verder heeft ze wel een ruime schouder en een goede halsaanzet. De hals is ook maar "schriel", maar dat kan het type zijn. Ik zou ze veel werken met tempowisselingen en goed voorwaarts-neerwaarts, opdat haar rug- en kontspieren wat sterker worden.

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 06:16

hoi Malenka
ik ben ook erg benieuwd wat je van paardje vind ik wacht geduldig af Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 06:57

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:32

mag ik niet een beetje kont van die hier boven hebben voor indi en/of roos? is dat ook weer opgelost;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:36

Haha! Sorry, maar z'n dikke ass blijft echt in Hoogland!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:37

:'(

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:39

Ach gut