Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:37

Echt op hol gelukkig nooit. Vroeger wel eens met de hele groep aan de kletter gegaan. Vorig jaar ben ik met mijn eigen paard aan de ren gegaan. We hadden al heerlijk ritje achter over t strand achter de rug. Ik kan overal en nergens met mrijden want t is een koele kikker. We stappen heerlijk door de duinen met lang teugeltje en hij schrikt. Geen probleem gebeurt wel meer dan maakt hij paar galop passen en ik neem rsutig weer terug en klaar. Dit keer dus niet! Hij springt weg in galop ( waarschijnlijk geschrokken van vogel oid) en gaat allen maar harder. Geen blinde paniek maar gewoon steeds ruimere passen. Ik had geen links, rechts of rem meer. Hij had alles vast. Mijn omstanders gewaarschuwd dat t niet helemaal goed ging zodat ik niemand onder steboven zou lopen. Ben fietspad over gedenderd en ging steeds meer richting de echte weg. Heb me nog nooit zo machteloos gevoelt. Was de 1e keer in 27 jaar paardrijden dat ik absoluut geen controle had over mijn paard, echt een rot gevoel. Uiteindelijk heb ik een laatste wanhoop poging gedaan en abrupt mijn paard naar rechts getrokken over t asfalt heen( durfde ik eerst niet omdat ik bang was om samen op t asfalt onderuit te schuiven) want alles was beter dan de weg op te kletteren. Het lukte en ik heb m vol de bosjes ingereden met daarachter duinzand. Daar uiteindelijk gestopt en m uit onmacht een klap voor zijn kop verkocht en gescholden of ie niet geod geworden was Haha! . Heb m gelijk aan t werk gezet en ben weer verder gereden maar de schrik zat er wel even goed in. Gelukkihg is bij deze ene keer gebleven en kunnen we nog steeds overal met m rijden( bijv. deze zomer s nachts meegedaan met de spooktocht met m in een pikkedonker bos). Dus echt op hol ... nee maar wel volledige controle kwijt. Hoop t ook nooit meer mee te maken dus als t moet pas weer over 27 jaar Haha!

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:15

Ik heb het ook al meegemaakt maar hij begon zenuwachtig te doen doordat er een andere pony in de wei waar we altijd langwandelen stond , hij begon heel nerveus te doen en ik had geen invloed op hem als ik erop zat hij wilde niet draaien ,, niks uiteindelijk ben ik eraf gestapt en heb hem meegnomen nar het volgende pad daar werd hij terug rustiger .

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:46

ik heb het 1 keer gehad in het bos met een groep ze gingen erg hard(was kei vet Bloos ) maar ze zijn gestopt toen de voorste de pony in de bosjes stuurde. wij liepen gewoon rustis weer naar de instructeur toe(die sloeg niet op hol) de rest van de les waren ze een beetje kijkerig maar meer niet Knipoog

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:18

Heb ik ook al verschillende keren meegemaakt!
Plots uit het niets schiet de pony weg..
Ik probeer altijd een cirkel te rijden en alsmaar kleiner en kleiner te maken, uiteindelijk staan ze dan stil met veel moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:38

Op hol gelukkig niet, maar vandaag is mijn eigen paard er flink vandoor gegaan. Combinatie van een overvloed aan energie, voor het eerst weer kunnen draven buiten omdat het steeds vroor en een stevige wind. Heb hem sinds dat het is gaan vriezen nog behoorlijk door gereden maar het is een paard met een vreselijk goede conditie die minstens 3 keer per week een stevig stuk galopeert buiten als het niet gevroren heeft.

Wou vandaag weer galop mee nemen buiten en kwam er al snel achter dat het niet te doen was toch te glad. Terug genomen en weg was hij. Normaal zet ik hem om maar in dit geval waren we over de kop gevlogen. In volle vaart op een 80 km weg af, dan hoop je heel hard dat er dan net even geen verkeer is en je doorvliegt op het erf er tegen over.

Heb alleen onbewust mijn eigen paard op zitten fokken Bloos Als ik was gaan zitten, rustig meer was gegaan had ik hem na 20 meter terug gekregen dat weet ik zeker. Maar dat deed ik niet, in reflex ging ik aan de teugels hangen, staan in de beugels om me sterker te maken en werd alleen maar banger. Stom natuurlijk aangezien hij er 'alleen maar' vandoor ging niet op hol was geslagen. Maar goed weer wat geleerd.

Op hol slaan denk ik dat je pas terug krijgt als het paard uit zich zelf terug gaat. Als hij echt goed schrikt en het op het lopen zet krijg je hem niet zomaar terug.

Overgens stonden we 5 meter voor de weg stil en heb ik nog een half uur aan de losse teugel vrolijk verder gedraaft.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:42

Ik heb haar in de struiken gepakeerd en toch afgestapt

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:47

[quote="19karen89"]Zorgen dat je nergens tegenaan rijdt door korte ophoudingen/rukjes (hoe zeg je dat) te maken aan een teugel. en hem dan bijvoorbeeld naar een muur of wat te rijden (waar hij niet over/door of omheen kan) zodat hij wel moet stilstaan.

Niet om het een of ander, maar als je een paard dat echt op hol is, maar dan ook echt op hol, dan stopt hij niet voor die muur hoor, daar knalt hij dan vol bovenop. Niet doen dus. probeer een stuk te zoeken waar hij zijn paniek kan uitrennen, en probeer controle te krijgen, zodra je inziet dat de eerste paniek begint weg te ebben. Blijf nuchter nadenken, en probeer je paard niet te sturen in de richting van de stal, maar die muur ???Kan ik je echt niet aanraden.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:57

Zo had ik een x dat het paard in galop naar huis wilde dus ik denk we kunnen daar op die open plek over die brandnetels wel een volte maken.. Paard dacht van niet en stond voor de brandnetels zo stil Tong uitsteken Maar dat paard was ook niet bang ofzo.

Al ben ik wel meer voor voltes dan omtrekken Ja . De meeste van ons hebben waarschijnlijk nog nooit echt een blinde paniekaanval meegemaakt.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:22

Oef.. ik heb dat ook al meerdere keren meegemaakt.
Nou kan ik toch wel zeggen dat ik niet snel bang ben en dat ik al redelijk wat gewend ben, maar zo'n situatie blijft gewoon eng. Je voelt dan gewoon álle spieren van zo'n paard aanspannen, ik vind het altijd voelen als een soort bom die ineens kan ontploffen.

Maar afstappen is gewoon het laatste wat je moet doen, dan ben je nog veel verder van huis.
Het ALLERbelangrijkste is zelf rustig blijven, of in ieder geval doen alsof. Als je zelf paniekerig gaat zitten doen heeft je paard meteen het idee dat er iets vre-se-lijks te gebeuren staat en dat motiveert m alleen maar meer om heeeel hard weg te rennen Knipoog
En ik probeer altijd het paard aan het werk te zetten, als afleiding. Niet laten kijken of laten stilstaan.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:22

Ik blijf van nature (gelukkig) koel in het hoofd.
Ik probeer voltes te rijden en hem daarin terug te nemen en dan rustig op hem inpraten,
als ik aan het draven was, ga ik verder draven, als ik aan het stappen was ga ik verder met stappen.
Ik doe als hij weer bij is gekomen/terug is genomen, gewoon of er niets aan de hand is.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:01

Wij waren gistermiddag een buitenrit aan het maken met zijn 4en.
Soraya liep achteraan.en hield dr met draven wat in omdat ze anders stuiterd. Nu begon ze te stuiteren en ik riep STOPPEN!! Maar voordat hun stilstonden schoot ze er in volle gallop net langs.
De rest ging dus mee. 1 pony kon gestopt worden.die was controleerbaar. De andere 3 niet.
Die van mij voorop en kon er met geen mogelijkheid stoppen of draaien.
Zo zijn we zeker een kilometer of 8 in volle gallop over de weg gegaan.
Heb aan de teugels gehangen..zagen..snokken eraan gegeven.bakstuk vast gepakt.nix hielp.ze was echt niet stuurbaar ook.Kon nix anders doen als proberen te blijven zitten/

1 pony schoot de weg over een polderweg in.Zij is er daar afgevallen en de pony stopte toen.
De pony achter mij die ging ook rustiger en die van mij ook. Nu stapte ze en deed mn beugels uit om eraf te gaan.En ondertussen schoot ze weer ineens weg.Lag er dus toen naast en kon dr niet meer aan de teugels vast houden.
Pony dus alleen over de provinciale weg in volle gallop ervandoor.
En kilometer of 7 later heeft eindelijk iemand dr kunnen pakken GELUKKIG!!

BEN ECHT ZO BLIJ DAT ALLES GOED IS AFGELOPEN!!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:57

O My God!! Hoe stappen jullie d'r ooit terug op???

Ik moet binnen 5 minuten vertrekken naar m'n paardje en ik wordt al misselijk bij de gedachte dat mij dit ooit zou kunnen overkomen. Ben een echte broekschijter hoor!!

Heb zelfs het topic niet volledig doorgelezen, durf niet meer.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:09

ik ben dr daarna niet terug op gegaan.ben er naast terug naar huis gelopen.
wanneer ik dr weer op ga weet ik nog niet Clown dit jaar iig niet meer
we waren allemaal toch wel heel erg geschrokken !! nog nooit zoiets engs meegemaakt..

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:15

Ik weet niet of ik iets nieuws zeg in dit topic.... Maar misschien is het verstandig om de one rein stop aan te leren? Lijkt me wel handig in zulke (gevaarlijke) situaties.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:14

traan_beauty schreef:
Ik weet niet of ik iets nieuws zeg in dit topic.... Maar misschien is het verstandig om de one rein stop aan te leren? Lijkt me wel handig in zulke (gevaarlijke) situaties.

als je paard of pony op hol slaat dan helpen bepaalde trucjes niet. op zo'n moment is je paard door het dolle heen en moet je hopen dat het allemaal maar goed afloopt.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 08:55

pimmela schreef:
traan_beauty schreef:

als je paard of pony op hol slaat dan helpen bepaalde trucjes niet. op zo'n moment is je paard door het dolle heen en moet je hopen dat het allemaal maar goed afloopt.

De one rein stop, is als ik het goed heb, een reflex, geen trucje meer dus. Je gebruikt het dan ook alleen maar bij échte nood situaties.. Als je paard op hol slaat dus (staat allemaal wel uitgelegd op Wiki).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:21

The one-rein-stop heeft bij echt op hol slaan ook geen nut, netzomin als een muur helpt bij een paard op hol Blauw oog

Echte noodsituaties moet je VOORKOMEN, niet trucjes voor verzinnen!
Dat verhaal hierboven geeft ook al aan dat van dat viertal, maar één ruiter haar paard goed voor elkaar had (complimenten voor die ruiter) en de schrijfster van het verhaal toch echt nog een hoop opvoeding in haar paard moet stoppen. Dat was geen "op hol" maar gewoon ernstig dikke middelvingerwerk. Dit kun je (en moet je) voorkomen!
Laatst bijgewerkt door Waratje op 30-12-07 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:27

nood situaties voorkom je niet dat overkomt je

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:55

sandr0 schreef:

Inderdaad. Wie verwacht er immers dat z'n paard je zoiets flikt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:00

Miss_Malfoy schreef:
sandr0 schreef:

Ken je paard (en jezelf) voordat je op buitenrit gaat. Noodsituatie mogen je niet overkomen, die moet je VOOR zijn door goede voorbereiding.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:11

Waratje schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ken je paard (en jezelf) voordat je op buitenrit gaat. Noodsituatie mogen je niet overkomen, die moet je VOOR zijn door goede voorbereiding.

Hoe wil je dat doen als je op een paard rijd dat je niet kent? Want dat overkwam mij dus. En mij was verteld dat er niks zou gebeuren, en dat geloofde ik best, die paarden deden iedere dag wel een buitenrit.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:14

Waratje schreef:
Dat verhaal hierboven geeft ook al aan dat van dat viertal, maar één ruiter haar paard goed voor elkaar had (complimenten voor die ruiter) en de schrijfster van het verhaal toch echt nog een hoop opvoeding in haar paard moet stoppen. Dat was geen "op hol" maar gewoon ernstig dikke middelvingerwerk. Dit kun je (en moet je) voorkomen!

Nou dat was het dus duidelijk WEL!!En dit hadden we NIET kunnen voorkomen.
Dat de ene pony nog controleerbaar was is denk ik het geluk wss geweest dat ze hem van te voren voordat ze keihard gingen nog net een erf op kon trekken + een hele nuchtere pony.
Dit heeft NIX met opvoeding te maken.IK heb haar al 9 jaar en nog NOOIT is dit gebeurd.1 van de andere heeft dr pony al vanaf veulen.Dus neem aan dat we ze goed genoeg kennen.
De pony van het meisje die controleerbaar bleef heeft zo nog niet zo lang.Dus dat wil ook helemaal nix zeggen
OP HOL = OP HOL en daar is helemaal NIX aan te doen

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:49

Arabian_Girl schreef:
Waratje schreef:

Nou dat was het dus duidelijk WEL!!En dit hadden we NIET kunnen voorkomen.
Dat de ene pony nog controleerbaar was is denk ik het geluk wss geweest dat ze hem van te voren voordat ze keihard gingen nog net een erf op kon trekken + een hele nuchtere pony.
Dit heeft NIX met opvoeding te maken.IK heb haar al 9 jaar en nog NOOIT is dit gebeurd.1 van de andere heeft dr pony al vanaf veulen.Dus neem aan dat we ze goed genoeg kennen.
De pony van het meisje die controleerbaar bleef heeft zo nog niet zo lang.Dus dat wil ook helemaal nix zeggen
OP HOL = OP HOL en daar is helemaal NIX aan te doen

Die ponies waren niet op hol, dan stopt die ene niet als de berijder er af is gevallen. "Op Hol" betekent: rennen door sloten, OVER (geparkeerde) auto's, tegen muren, absoluut niet dat hij stopt omdat er iemand afvalt, dat merkt hij niet eens! Dit zijn ponies die niet gehoorzaam waren. Dat dit nog nooit eerder gebeurd is heeft met geluk te maken. Het meisje dat haar pony een erf op kon trekken was er dus duidelijk eerder en beter bij: combinatie van goed rijden en een gehoorzame pony.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:03

De pony die stopte was in zn eentje een polderweg in geslagen en is daar pas uiteindelijk gestopt..De pony had al flink vaart geminderd en toen is zr gevallen want ze had geen kracht meer zij ze en de pony is gestopt.
Dit stoppen was ook pas na een km of 9/10.
Deze pony is ook recht door struiken en een heg gegaan.En het is dat een auto vol gas naar achter reed anders was deze pony boven op de auto gekomen.
DEZE PONY'S WAREN OP HOL GELAGEN!!!!!!!!VOLLEDIG IN PANIEK!!!!
denk dat wij het zelf wel beter weten,wij waren er zelf bij.

Ik weet echt wel t verschil tussen er vandoor gaan en op hol slaan.
Bij er vandoor gaan is mijn pony dus wel te stoppen met zagen en om te krijgen.En zodra je valt stopt ze.Maar nu dus ook niet.Mijn pony is ook overal dwars doorheen gegaan.De rotonde heeft ze ook niet netjes over de weg genomen.Een pony gaat echt niet voor de lol een km op 15 in volle rengallop.Die stoppen dan echt wel eerder.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:06

sandr0 schreef:

Inderdaad. Wie verwacht er immers dat z'n paard je zoiets flikt?[/quote]
Ken je paard (en jezelf) voordat je op buitenrit gaat. Noodsituatie mogen je niet overkomen, die moet je VOOR zijn door goede voorbereiding.[/quote]

al ben je nog zo goed voorgebereid, rij je nog zo goed , is je paard nog zo braaf.... je kan niet altijd alles voor zijn wat er om je heen gebeurt. In de 27 jaar dat ik paard rij is mij gelukkig nog nooit overkomen dat een paard waar ik op zat op hol is geslagen. Ik ben me er wel van bewust dat t levende wezens zijn en dat er altijd onvoorziene dingen kunnen gebeuren waardoor t paard zo schrikt en volledig door t lint gaat en er geen controle meer is.