Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:41

ik vind stapmolens geweldige uitvindingen..
mijn lease pony was geblesseert en toen mocht hij niet buiten staan en moest met hem aan de hand over de weg lopen...ik heb t een aantal maanden kunnen volhouden maar later was hij gewoon niet meer makkelijk te hanteren...

ik was blij dat er toen de stapmolen was met harde ondergrond...

ik ben blij met die dingen

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:49

ik vind stapmolen juist fijn, die van mij gaat er elke ochtend in, en smiddags rij ik hem dan!
niet omdat ik lui ben maar anders staat hij helemaal de hele dag op stal te staan, vind ik ook zielig!
bij mij dus eerst in molen, smidags rijden en daarna nog ff in paddock Haha!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:11

Tja, een stapmolen lijkt mij voor het paard nou geen wereld uitvinding. Iedere keer hetzelfde rondje stappen. Aan de hand kunnen ze meer zien en lijkt me toch wat leuker, je stopt ook snel bij een plukje gras zodat ie ook nog wat te kauwen heeft etc... Zelf vind ik het ook leuk om een rondje aan de hand te stappen met mijn pony, erg rustgevend...

Maar overdag moet ik werken en kan ik geen rondje stappen met mijn pony. Ze staan bij ons de hele dag op stal, dus als ik me dan afvraag of mijn paard het leuker zou vinden om een half uur langer in zijn box te staan of een half uur in de stapmolen kan, dan weet ik het antwoord wel. Ieder paard vind gerust wel lekker om nog een keertje extra uit de stal te komen.

Of het voor luie mensen is? Misschien wel, maar er zijn ook gewoon hard werkende mensen die hun paard een extra half uurtje uit de stal gunnen.

O ja, wij hebben geen stapmolen. Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:45

yvette24 schreef:
ik vind stapmolen juist fijn, die van mij gaat er elke ochtend in, en smiddags rij ik hem dan!
niet omdat ik lui ben maar anders staat hij helemaal de hele dag op stal te staan, vind ik ook zielig!

Je kunt 'm dan toch ook gelijk in de paddock zetten? Krijgt dan toch ook beweging?

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:52

Ik zou zelf natuurlijk eerder rijden maar het is wel handig als je even niet kan rijden, zo krijgt hij dan toch nog beweging

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:57

Volgens mij is een stapmolen ook een aanvulling op de training. Ze krijgen hun dagelijkse wandeling, maar zo bouwen ze ook conditie op

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:58

dat ook, goed voor de conditie! maar je moet ook zelf rijden alleen in de stapmolen en dan 1 keer in de 3 weken rijden vind ik ook niet goed!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:54

Henrieke schreef:
yvette24 schreef:

Je kunt 'm dan toch ook gelijk in de paddock zetten? Krijgt dan toch ook beweging?

Oja?

Sinds wanneer is "bij het hek staan kijken waar baasje is, wanneer mag ik er nou uit, hier kan ik niet eens gras eten" ook al goede beweging?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:41

nou mijn paardje staat in de paddock echt niet te kijken of ie weer naar stal mag....die rent zich rot !
maar ik heb dan ook een jong paardje en hij staat er altijd met zijn maatje in.

de stapmolen vind ik een hele leuke afwisseling, ik zie bij mijn vriendin dat haar paard er ook baat bij heeft....die heeft een blessure en moet stappen stappen stappen.
in ieder geval 2 keer op een dag, daar heeft ze met haar werk echt geen tijd voor en bovendien is dat geen paardje waar je fijn mee aan de hand gaat stappen. (gebrek in de opvoeding, ja klopt...maar het gaat nu eenmaal niet en in de stapmolen gaat het prima)

dus voor dat soort dingen: een uitkomst!
als vervanging voor beweging, nee absoluut niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:44

Maanling schreef:
Sinds wanneer is "bij het hek staan kijken waar baasje is, wanneer mag ik er nou uit, hier kan ik niet eens gras eten" ook al goede beweging?

Zulke heb ik ook. Haha!

Vorige x had ze het hek zelf open gekregen en stond ze al in der stal Koe
Zelfs met z'n 2 in de bak, schiet het niet op Rolleyes

Ik zou graag een (goede veilige) stapmolen hebben Dromen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:32

Een stapmolen vind ik niet nodig maar toen mijn oudere merrie stijf van de eiwitbulten stond van de week had ik een stapmolen toch wel handig gevonden. Ze moest juist in beweging omdat het af te kunnen voeren maar aangezien ze in het land stil bleef staan omdat het zeer deed had dat weinig effect. Je kunt wle gaan lopen maar als ze 2 keer per dag een half uur in de stapmolen kon was ze toch sneller van het probleem af geweest....

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:04

Ik vind de stapmolen een goede uitvinding, want als je bijv. met een gebroken been zit en je vraagt aan je moeder wil je even met mijn paard stappen en ze kan er niet mee omgaan is het ook niet iets goeds.

Aan de andere kant vind ik het ook wel lui soms. Je hebt van die mensen die hun paard gewoon altijd in de stapmolen zetten omdat ze gewoon geen zin hebben om te rijden. Dat is slecht waarom zou je dan een paard nemen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:08

Repeat schreef:
Aan de andere kant vind ik het ook wel lui soms. Je hebt van die mensen die hun paard gewoon altijd in de stapmolen zetten omdat ze gewoon geen zin hebben om te rijden. Dat is slecht waarom zou je dan een paard nemen...

daar zie ik ook het nut niet van in...
ik zie het echt als een beetje extra (gecontroleerde) beweging Haha!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:02

Ik mis absoluut geen stapmolen. Mijn paard stapt wel met zichzelf omdat hij 14/7 buitenstaat. En als hij op stal zou staan zou ik hem niet in de stapmolen zetten. Kom je al een vrij kleine ruimte moet je verplicht lopen in zo'n molen Clown
En toen mijn paard 4 week kreupel was en ik er mee moest lopen, ging ik gewoon voor mijn werk, in mijn pauze en na mijn werk. Ik snap dat sommige dit niet lukken ivb ver weg werken etc. Dan vraag ik iemand anders.

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:21

Ik vind de stapmolen een goede uitvinding.Mijn vriendin en ik
doen de paarden buiten zetten voor elkaar, zij zet dan mijn
paarden in de molen en ik doe dat voor haar. Zo hebben ze exra beweging en dat is ook weer gunstig voor de conditie.
En hoe je het ook went of keert ze zijn in elk geval buiten de stal en dat is in mijn ogen altijd lekker voor ze.
en behalve dat was het zo, dat toen mijn jonge paard een week of wat kreupel was door te ruw spelen ik op een gegeven moment niet meer fatsoenlijk met hem aan de hand kon lopen omdat ik hem niet hield, dan is de molen ook weer een uitkomst!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:11

Ik heb de luxe op stal dat we een stapmolen hebben. Het is bij mij typisch het geval van: omdat we er 1 hebben, gebruik ik hem ook.

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:46

ik vind het ook fijn, mijn pony staat op een pension stal waar zo'n - + 80 paarden staan, redelijk grote stal dus. hun zorgen er daar zelf voor dat die van mij iedere dag een halve dag naar buiten gaat en een half uurtje in de stapmolen, er staan veel sportpaarden maar dat doet er niet toe want dat maakt geen verschil. ik vind het wel eens lekker en mijn pony heeft er geen hekel aan dus dat heb ik ook weer mee. verder zet ik haar er eigenlijk niet zo veel in maar met weinig tijd is het wel eens makkelijk als je hem eerst een kwartiertje in de molen zet en daarna een half uurtje gaat rijden. of met blessure's is het ook ideaal zoals hierboven als genoemd is bij mijn pony gaat het de eerste week nog wel maar daarna is het levensgevaarlijk om er naast te gaan lopen, gewoon omdat ze niets kan doen maar als ik haar wel zou laten gaan ik opnieuw kan beginnen . dus voor mij wel een uitkomst

Ajindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:40

Ik denk dat als iemand 4 pony's heeft staan en je kan er maar twee rijden op een dag omdat je laat uit school bent een stapmolen heel handig is. Ik denk dat als je dan ook nog met die pony's gaat stappen je alleen maar tijd hebt om te stappen en niet om te rijden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 21:57

Maar, is het dan wel zo goed om 4 pony's te hebben als je er geen genoeg aandacht voor hebt? En nu vervang je een dag rijden voor een half uurtje stapmolen.. En dat vind ik wel echt een slechte zaak. Niet dat je lui bent in dit geval, maar meer dat je te veel hebt..

Dan, ik heb bij het openen van het topic helemaal niet gedacht aan mensen die fulltime werken en daarnaast hun paard doen.
Toch zie ik dan nog liever dat ze een uurtje in de paddoc komen ipv de stapmolen. Ook omdat imo een stapmolen (of draf ja) weinig toevoegd aan de conditie.
En ja, ik blijf bij mn punt dat een goed opgevoed paard aan de hand dient te kunnen lopen. Kan die dat niet? Dan is het hoog tijd voor opvoeden, ipv lui en makkelijk in de stapmolen te smijten (Goed extreem geval en ik overdrijf misschien wat Knipoog )

Ajindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:00

RianneH schreef:
Maar, is het dan wel zo goed om 4 pony's te hebben als je er geen genoeg aandacht voor hebt? En nu vervang je een dag rijden voor een half uurtje stapmolen.. En dat vind ik wel echt een slechte zaak. Niet dat je lui bent in dit geval, maar meer dat je te veel hebt..

Dan, ik heb bij het openen van het topic helemaal niet gedacht aan mensen die fulltime werken en daarnaast hun paard doen.
Toch zie ik dan nog liever dat ze een uurtje in de paddoc komen ipv de stapmolen. Ook omdat imo een stapmolen (of draf ja) weinig toevoegd aan de conditie.
En ja, ik blijf bij mn punt dat een goed opgevoed paard aan de hand dient te kunnen lopen. Kan die dat niet? Dan is het hoog tijd voor opvoeden, ipv lui en makkelijk in de stapmolen te smijten (Goed extreem geval en ik overdrijf misschien wat Knipoog )

Ik denk dat je mij niet helemaal begrepen hebt. Ik heb duidelijk gezegd dat die gene mischien EEN keertje geen tijd heeft dan is het handig. Mischien een keer een verjaardag ofzo. Dan vind ik een stapmolen tog handig. Waarom is aan de hand stappen beter als in een stapmolen?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:04

Bij mij ons op stal komen ze bijna elke dag 2x een uur in de molen en daarnaast worden de paarden ook nog een uur gereden. Ik vind het beslist geen uitvinding voor luie mensen. De paarden krijgen lekker beweging en intussen tijd worden de stallen gedaan. Ideaal!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:19

Ajindy schreef:
Waarom is aan de hand stappen beter als in een stapmolen?

Nomaals, in mijn ogen Knipoog Ik qoute mezelf Tong uitsteken

Citaat:
Daarnaast kan je de beweging zelf regulieren, harder stappen, langzaam, korte bochten, figuren en ziet hij nog wat van zijn omgeving. Voor paarden die de conditie op moeten bouwen, dat kan ook aan de hand of aan de longe gebeuren. En is meteen goed voor je eigen conditie Tong uitsteken

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:47

Emilia schreef:
Bij mij ons op stal komen ze bijna elke dag 2x een uur in de molen en daarnaast worden de paarden ook nog een uur gereden. Ik vind het beslist geen uitvinding voor luie mensen. De paarden krijgen lekker beweging en intussen tijd worden de stallen gedaan. Ideaal!

'Lekker' in de molen? 2 uur per dag in een rondje gedraaid worden, is dat lekkere beweging? Mmm, ik denk zomaar dat dat nog meer gaat vervelen dan op stal staan... Scheve mond

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:09

Ik vind ze vaak eng, want stel dat er een paard in de stapmolen valt ofzo.. Bloos

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:19

Janientje schreef:
Emilia schreef:

'Lekker' in de molen? 2 uur per dag in een rondje gedraaid worden, is dat lekkere beweging? Mmm, ik denk zomaar dat dat nog meer gaat vervelen dan op stal staan... Scheve mond

Ja lekker in de molen ja! Geen enkel paard bij ons op stal ziet er ongelukkig uit. Ze verkeren allemaal in prima conditie, niks mis mee dus.