Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 23:05

Maar dat was mijn vraag niet, ik weet dat er een aantal haffen en fjorden leuk in het Z mee lopen, maar mijn vraag was kan ELK paard naar het Z?

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:22

tja met goed les, en een goeie ruiter moet het lukken.
maar ga ene keertje op buitenrit.
doe niet alleen dressuurwerk, word het stuk makkelijk van ! ?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:53

WowAmigo schreef:
Maar er zijn ook wel gezonde paarden waarvoor ik toch ook misschien wel vriendelijk zou bedanken om een poging te doen het Z te halen hoor. Als ik nu een paard zocht om Z mee te worden dan zocht ik zeker de mijne niet uit! (al ben ik wel blij dat ik haar heb!)

Clown hier precies hetzelfde!
maar dat is denk bij iedereen. als je een paard koopt/rijd om mee de sport in te gaan kies je er toch geen uit met slechte gangen een slechte bouw en een rotkarakter? (of je houd van uitdagingen Clown )

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:58

Charaz schreef:
Maar dat was mijn vraag niet, ik weet dat er een aantal haffen en fjorden leuk in het Z mee lopen, maar mijn vraag was kan ELK paard naar het Z?

Ik denk niet dat elk paard in het Z kan lopen, in ieder geval niet zonder wellicht helemaal af te branden. Zelfs al krijg je goede instructie en ga je er voor. Je kan het altijd proberen en het kan ook je streven zijn, maar houdt vooral je paard goed in de gaten(dat je niet overvraagt) Gaat hijof zij ineens veel staken of ander raar gedrag vertonen, moet je je afvragen hoe dat komt..vraag je teveel van hem/haar... Clown is tenminste mijn mening Clown

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:01

Een haflinger kan met naar het Z.
Maar dan moet hij wel temperament hebben
en hij moet ook voor je wíllen werken.

Ik ga met mijn hackney ook wedstriijden rijden,
heb vandaag les en volgens mijn instructrice
(Debby peters, ook instructrice in Deurne) ben ik
er al helemaal klaar voor!

Iedereen ook succes! Misschien zet ik vanmiddag wel
even foto's neer van een dressuur-hackney!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:06

Een apart gangen paard lijkt me moeilijker zoals de eerder aangehaalde draver, daar zit met moeite galop op. Maar heb je er 1 die daar niet zo'n moeite mee heeft moet het ook kunnen.
Maar de friezen van tegenwoordig kan makkelijk
Hafjes zijn ook voortaan erg rijtypisch en daar zitten alle gangen ook gewoon op. Dus ook die kunnen gewoon.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:15

Tumba schreef:
Een haflinger kan met naar het Z.
Maar dan moet hij wel temperament hebben
en hij moet ook voor je wíllen werken.

Dus niet élke haflinger

Tumba schreef:
Ik ga met mijn hackney ook wedstriijden rijden,
heb vandaag les en volgens mijn instructrice
(Debby peters, ook instructrice in Deurne) ben ik
er al helemaal klaar voor!

Iedereen ook succes! Misschien zet ik vanmiddag wel
even foto's neer van een dressuur-hackney!

Wat bedoel je hier mee? Ik bedoel Z rijden en niet op wedstrijd gaan, want in het B moet het elk paard naar mijn idee toch wel lukken.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:50

Charaz schreef:

Ja ieder paard kan naar de Z. Maar absoluut niet iedere ruiter. Ongeacht bouw etc.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:23

Tmara schreef:
Ja ieder paard kan naar de Z. Maar absoluut niet iedere ruiter. Ongeacht bouw etc.

bouw van de ruiter of van het paard? Vork

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:25

Ik zie een mini shet het nog niet doen, maar verder denk ik dat elk gezond paard het wel kan ja, als het paard het ook leuk vind en voor je wilt werken ( en dan moet de ruiter het ook nog kunnen)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:42

marle schreef:
Ik zie een mini shet het nog niet doen, maar verder denk ik dat elk gezond paard het wel kan ja, als het paard het ook leuk vind en voor je wilt werken ( en dan moet de ruiter het ook nog kunnen)

een mini-shet is voornamelijk beperkt vanwege zijn hoogte. maar stel dat je er bij wijze van een liliputter consequent mee laat trainen dan denk ik dat het zeer goed mogelijk is! mijn shettebeest is mini gefokt maar dus net te groot geworden, maar dat beestje heeft wel erg leuke gangen vind ik Haha!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:24

Rianneke schreef:
Tmara schreef:

bouw van de ruiter of van het paard? Vork

paard natuurlijk Clown

Mee eens, shetje kan het, nu nog de ruiter Vork

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:54

Clown

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:03

Aangezien ik hier het levende bewijs heb staan, vind ik ook dat ieder gezond paard naar het Z kan! Lachen Het belangrijkste is toch wel dat je goede begeleiding hebt en zelf weet wat de zwakke en sterke punten zijn. Het is mij met mijn arabier gelukt die vroeger ook nog eens op de renbaan heeft gelopen. Galop betekent af en toe nog steeds er heel hard vandoor gaan (op een paar coupons staat ook Rengalop Knipoog ) en daarnaast heeft ze ook nooit een goede basis gehad toen ze werd ingereden. 2 jaar geleden had niemand verwacht dat het ons zou lukken, maar het is toch gelukt, dankzij hele goede begeleiding! Haha!

Daarnaast vind ik het knap een Z proef zonder verzameling te rijden.. Mijn verzameling is ook lang niet altijd goed maar dan gaan de eenv. wissels, voltes 8m etc.. ook gelijk de mist in. Dit is ook meer een spanningsprobleem, ze houdt al heel snel haar rug vast maar hier werken we ook hard aan en het gaat gelukkig steeds beter in de wat engere bakken. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:17

Dat noem ik nog geen echte verzameling, misschien dat we daar anders tegen aan kijken?
Ik vind verzamelen als je echt door kunt sluiten...vind dat in een volte 10 meter nog niet echt aan de orde Lachen
En eenvoudige wissel ook erg minimaal Lachen

VannaKuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:31

Ik twijfel van de ene kant Ja.
Met inderdaad een goede ruiter. Kan het wel lukken.
Maar ik vind ook dat het aan de motivatie van het paard moet liggen.
Niet ieder paard wil hard werke sommige vinden het ook leuk om een buitenrit te maken leuker.

En ja wij zijn mensen maar ook niet iedereen kan docter worden. Dan zou het wel heel saai zijn. Knipoog

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:11

runningkawa schreef:
Dat noem ik nog geen echte verzameling, misschien dat we daar anders tegen aan kijken?
Ik vind verzamelen als je echt door kunt sluiten...vind dat in een volte 10 meter nog niet echt aan de orde Lachen
En eenvoudige wissel ook erg minimaal Lachen

Ik denk dat jij er iets strenger tegen aan kijkt Knipoog En natuurlijk zit er ook veel verschil tussen paarden, de ene doet het allemaal braaf en bij de ander moet je er echt aan blijven rijden.

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:44

Ik antwoord daar nee op: Er zijn veeel gezonde boerenpaarden maar die kunnen gewoon nie tin de Z wegens hun bouw. Maar het kan ook liggen aan je paard. Want als je paard het niet leuk vind en er iedere keer er vanonderuit wil muizen dan vind je paard het niet leuk om moeilijkere oefeningen te rijden en zo gaat Z ook niet lukken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:55

Wat is het wat het voor een gezond paard (sterke fouten in de bouw nagelaten) zo moeilijk maakt om in de Z te komen ? Welke oefeningen zijn er zo moeilijk op weg naar de Z ? Waarom blijven zoveel ruiters in de B en de L steken ? Omdat er zoveel slechte paarden zijn ? Of is het iets anders ?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:04

Ten eerste heb ik niet alles gelezen Bloos

Maar ik ben van mening dat elk gezond paard Z oefeningen zou kunnen doen, alleen kunnen ze dat misschien niet zodanig uitvoeren dat het een jury naar de zin zou zijn Knipoog

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:08

Leuke discussie inderdaad. Zie mijn nickname en je snapt al waar ik op rij Knipoog
En ik krijg ook bakken commentaar, want ik rij ook dressuur met mijn merens. En dat doet ze leuk.
Hoe kom je in de Z? Zowel ruiter als paard moeten ook de mentaliteit en de kwaliteit hebben. En dan strand het denk ik vaker bij de ruiter als bij het paard.
De meeste paarden krijg je er wellicht wel klaar voor, sommigen kunnen het echt niet, en een aantal wil niet of heeft trauma´s of stress. Maar een ruiter die het niet kan.... dan houdt het eerder op.
Tijd kan ook een factor zijn. Je moet maar wel geregeld op wedstrijd kunnen en er de tijd voor vrij willen maken.
Ik heb al zoveel mensen met veelbelovende paarden zien vastlopen in de L (van levenslang...). Het zit ´m dus in meer dan een goed paard.
Ik rij nog niks, ik wil aanstaand voorjaar gaan starten, en hoever we komen? Ligt eraan hoe leuk we het vinden. Baalt mijn paard ervan dan gaan we gewoon weer in het bos rijden. Cool

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:22

MISTRAL94 schreef:
Maar ik ben van mening dat elk gezond paard Z oefeningen zou kunnen doen, alleen kunnen ze dat misschien niet zodanig uitvoeren dat het een jury naar de zin zou zijn Knipoog

dit vind ik wel een goede Pling
heel veel zullen het wel kunnen maar tussen kunnen en kunnen zit bij mij ook nog een groot verschil...

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:05

nee dat denk ik niet. Een paard moet er wel aanleg voor hebben om zo'n grote prestatie te leveren. En de wilskracht van ruiter en paard is ook erg belangrijk.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:07

Hahaha wat een rare opmerking. Dus ieder gezond mens zou ook universitei kunnen halen?
Nee. Het moet er wel in zitten. Het paard moet leergierig en werkwillig zijn. Hij moet er wel plezier in hebben anders zou je nooit fijn het Z kunnen halen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:13

LCharlotte schreef:
Hij moet er wel plezier in hebben anders zou je nooit fijn het Z kunnen halen.

maar fijn hoeft het toch niet te zijn? als hij het maar kan toch?