losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:08

Arabesk schreef:
mieske schreef:
Soms dan erger ik me rot aan mensen op stal.. Die plukken hun paard uit de stal, zadel en hoofdstel erop en gassen maar. Die mensen zijn binnen 2 minuten aan het galoperen en na een zware training zetten ze hun paard zonder uitstappen weer op stal..

Als ik ga rijden dan ben ik ongeveer een kwartiertje aan het los stappen en ook het uitstappen soms nog langer.. Nou ga ik me afvragen of ik de enige ben die dat doet en vinden andere mensen dat overbodig, want ik zie het zo vaak gebeuren op verschillende stallen waar ik gestaan heb..
Het is toch alleen maar goed voor je paard of ben ik nou gek ? Nors opkijken

Wat vind jij daar nou van?

Wij werden laatst aangesproken door iemand van een pensionstal in de buurt.

Of wij wel wisten dat onze vezorgmeisjes zó weggassen op onze paarden, metéén in draf.

Ja hoor, weten we, we doen het zelf ook.

Onze paarden staan buiten en als we naar de zadelkamer lopen met de paarden (5 minuten) zijn ze echt wel ingestapt.

Uitstappen doen we heel even, ze gaan nat, maar niet meer warm en hijgerig de wei weer op. Vork

dat vindt ik minder.!!!!
maarja iedereen eigen mening Bloos !!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:10

Ik vind het een verschil of je paard in de wei staat of op stal.
Die van mij is constant in beweging

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:15

Ik vind goed uitstappen toch echt nodig, ook al staan ze op de wei.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:29

Ook als ik mijn paard uit de wei haal stap ik minimaal 10 minuten los. Het af en toe stappen in de wei is toch geen echte warming up. Bovendien kan je paard zich tijdens het losstappen ook vorbereiden op het werk.

Nobey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:36

Heb ook altijd het gevoel dat diegene die eigenlijk nog losrijden en uitstappen nooit wat hebben en anderen die dat wel netjes doen wel. Wij hadden ook zo'n meisje op stal die beesten hadden nooit wat alleen een keer met springen, te fanatiek en als zijn spieren overbelast.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:37

Losstappen bij een stalpaard is denk ik wel belangrijk. Alles is stijf door het noodgedwongen stilstaan en als je dan meteen gaat galoperen, krijgt je paard misschien wel spierpijn of peesklachten.
Komt je paard van de wei, dan is losrijden naar mijn mening niet nodig. Uitstappen doe ik daarintegen wel. Niet dat al het zweet opgedroogd moet zijn, maar je paard moet wel een beetje op adem zijn.

[edit] nu ik dit zo neergeschreven heb, vraag ik me eigenlijk af waaróm ik uitstap. Als mijn paard soms in de wei speelt, is ze ook helemaal buiten adem en gaat dan ook gewoon stilstaan en eten. Toch heeft ze nog nooit iets gehad toen ze uit de wei kwam. Misschien is uitstappen dan ook een fabeltje? [/edit]

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:17

Vergelijk het met een intensieve boksles: de opwarming bestaat toch uit heel wat anders dan wat rondwandelen (zoals op de wei) of dan even wat gekke fratsen uithalen met vrienden... In-en uitstappen heeft een werkelijke fysieke toegevoegde waarde...

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:47

Ik vind het losstappen & uitstappen wel belangrijk,
en kan me net als de Ts echt ergeren aan mensen die hier ''te lui?'' voor zijn.
Ook ben ik het er mee eens, dat opwarmen qua inrijden, iets heel anders is, als het rond rennen in de wei/paddock ed.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:46

poes schreef:
Vergelijk het met een intensieve boksles: de opwarming bestaat toch uit heel wat anders dan wat rondwandelen (zoals op de wei) of dan even wat gekke fratsen uithalen met vrienden... In-en uitstappen heeft een werkelijke fysieke toegevoegde waarde...

Dat dus.

Tuurlijk heb je voordeel als ze in de wei staan (alleen maar hulde wat mij betreft, dat mensen paarden de hele winter op stal hebben, dat snap ik niet), maar goed in- en uitstappen is zoo belangrijk, en meer dan alleen maar een rondje sloffen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:35

Een goed warming-up en cooling-down vind ik heel belangrijk. Je voorkomt er spierpijn en andere klachten mee, ik vind het voor het paard gewoon veel prettiger.
Ik wandel meestal een minuut of 10 voor ik ga zadelen. Dit vind ik prettig, ook om zelf een beetje los te komen. Als ik erop zit, stap ik eerst een min=uut of 10 klangs de weg voor ik de bak in ga. Daar stap ik nog een paar rondjes links en rechts, voor ik aandraaf en rustig wat figuren ga rijden. Dit doe ik, na nog eens 10 minuten, ook even in galop en dan ga ik pas aan het werk. Ik eindig altijd met een paar minuten rustig uitdraven aan de lange teugel, daarna nog een minuut of 5 stappen en na het afzadelen wandel ik aan de hand nog een kwartier tot half uur.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:15

En dat klinkt mij gezond Lachen
Op de manege begint de laatste les vaak pas om 21u en dat betekent dat je bij inetensief lessen wel eens tot 23u zit uit te stappen... Beetje respect voor het paard noem ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:13

Op de manege waar ik rijd stappen we ook ongeveer 5 á 10 minuten in en hetzelfde uit. Lachen

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:05

als ik naar mijn paard ga is dat echt niet voor een uurtje ik ga meestal al een 15 a'20min borstelen daarna inderdaad eerst stappen aan een langere teugel als normaal ,veel slangevoltes en buigingen daarna draven ook veel buigingen en voltes daarna pak ik haar pas op en gaan ze wat meer aan het werk, ook na het rijden is het uitstappen heel belangrijk vind ik, meestal laat ik haar even uitstappen door een vriendin van mij die vind dat geweldig

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:51

Goed in- en uitstappen is ook belangrijk!
Ik stap ook altijd goed in. Daarna begin ik met het loswerken, buigingen, rechtrichten, voltes rijden etc, dan de arbeid, dan afbouwen en dan uitstappen. Ik stap altijd goed uit op het harde, wat goed is voor de pezen en bloedsomloop.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:39

ik heb niet echt n vaste tijd voor t losrijden

ik stap hem aan n lange teugel rond heel losjes beide kanten dan pak ik de teugels op en ga ik lang en laag rijden lekker ontspannen soms n drafje dr tussen.
teugels wat meer oppakken maar nog wel laag en dan wat wijken , schoudervoor etc in stap en draf.lekker beide kanten los werken buiging en stelling etc
n galopje aan beide kanten lekker laag over de rug

en dan ga ik pas beginnen met het echte werk

voor het uitstappen laat ik hem altijd lekker even uit draven aan n lange teugel
uitstappen doe ik tot hij droog is en als het regen tot hij op adem is met regen dek op.

na t rijden ga ik nog even aan de hand naar buiten of laat hem n half uur lekker in de bak staan

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:48

Ik ben zelf ongeveer 10 min bezig met instappen & dan aan het einde ongeveer een kwartiertje uitstappen

MannyTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:18

Ik ben 10-15 bezig met in en uitstappen. Heb wel eens een meisje gezien die vond 1 rondje instappen wel genoeg en ging ze bij het einde laten crossen in de bak en daarna zette ze hem meteen op stal. Dat soort mensen verdienen geen paard vind ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:22

Ook al staat je paard op het land, een goede warming up en cooling down is toch belangrijk.
Als het goed is loopt je paard bij het losstappen en uitstappen ook nageeflijk en bewerk je de spieren (juist lekker ontspannen en lang)
Dit is heel anders wanneer het paard in de wei loopt en zelf voor de natuurlijke houding kiest (op de voorhand)

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:28

Ik stap meestal 5 min in omdat mijn paard (3,5 jaar ) alleen maar wil draven en anders teveel in de mond moet hangen dus er moet soms een naast lopen Bloos
Maar uitstappen doe ik sowieso best wel lang.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:31

Je kunt er anders ook zelf eerst een paar rondjes langs lopen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:48

cadootje schreef:
als ik naar mijn paard ga is dat echt niet voor een uurtje ik ga meestal al een 15 a'20min borstelen daarna inderdaad eerst stappen aan een langere teugel als normaal ,veel slangevoltes en buigingen daarna draven ook veel buigingen en voltes daarna pak ik haar pas op en gaan ze wat meer aan het werk, ook na het rijden is het uitstappen heel belangrijk vind ik, meestal laat ik haar even uitstappen door een vriendin van mij die vind dat geweldig

heej ff off-topic hoe kan jij zo lang borstellen ik doe het meestal 5 a 10 min.
en dan ben ik gewoon klaar maar heb het ook wel goed gedaan dan!
op mijn manege moet je ook zo lang borstellen, op een gegeven moment sta ik uit mijn neus te eten.
figuurljik dan! Haha!
ik kan dat gewon niet ik doe het veel sneller.
Haha! Haha! Haha! Haha!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:35

Ik stap 10 min in daarna rustig draven. Dan aan de gang. Daarna ook weer 10-15 min uitstappen. Als ze dan nog wat nat is krijgt ze een zweetdeken op tot ze droog is en dan een dek.
( in de winter dan dat dek. )

emilyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:37

Ik stal meestal ook een kwatier los, en uitstappen licht eraan hoe groot ''zn neusgaten zijn, & of ze heeft gezweten.
Meestal stap ik 5 tot 10 minuten uit Knipoog
& ik vind dat je volkomen gelijk hebt, het hoort gewoon niet dat je een pony maar uit de stal plukt. & meteen gaat galoperen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:40

Ik stap ook altijd 5-10 minuten in, eerst met een los teugeltje, daarna op contact en wat wendingen, stukje extra stelling, contra-stelling.

Uitstappen vind ik heerlijk, lekker lange teugel en een beetje dromerig voor je uit kijken Clown
Na onze clubles is er imo niet genoeg tijd om uit te stappen, maar ik rek het altijd zo lang mogelijk

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:51

Ik stap altijd minimaal 10 minuten los en voor het uitstappen neem ik zolang als nodig is. Ik zet niet mijn paard hijgend en onder het zweet op stal.

Ik heb ook weleens dat ik aan het rijden ben en dan komt er iemand bij in de bak, die galoppeert een paar rondjes en is meteen weer weg. Arm paardje Boos!