Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:08

RPfotografie schreef:
Ja dat klopt, maar mijne is ook in april drie geworden en onze eerste officiële wedstrijd was 14 oktober..

Of was dat niet aan mij gericht?

Ja klopt, omdat je schreef: sinds juni. Knipoog

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:07

ik vind dat je niet als beginneling een paard moet inrijden. je moet er wel verstand van hebben.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:37

Anya schreef:
Ik ben helemaal niet zo'n goede ruiter. Ik ben wel een goede opvoeder. En dat is in eerste instantie nodig. Plus dat je geen rijfouten maakt die er later niet meer uit te rijden zijn door een betere ruiter.

Hier ben ik het mee eens, ik ben op het moment een pony'tje aan het inrijden, een kruising tussen een welsh en een tinker.
Ik heb mijn hele leven wel met paarden gewerkt, ook jongere. Ik heb nog nooit eerder een paardje ingereden. Het is ook niet zo gegaan van goh laat ik die inrijden, nee het is zo gegroeid. Ik gaf mijn buurmeisje les en Felien (die pony) stond er bij. Nou dan borstel je een keer. Dan nog een keer. Dan pak je een hoefje. En na een paar maanden mag je overal bij. Ik kan bij wijze van spreken slapen onder Felien, ik vertrouw haar en zij vertrouwd mij. Ik denk dat je dat nodig hebt voor het inrijden van een paardje, vertrouwen. Na het borsteltje en hoevenkrabber heb ik er eens een dekje opgelegd, daarna een zadeltje. Daarna een bitje in, een keer longeren en zo is het echt gegroeid. Het is een dik half jaar geleden dat ze voor het eerst een zadeltje op had, en nu rijd je er zo mee weg. Dat doen we niet, dat hoeft ook niet, want we bouwen het nog steeds rustig op, de basis zit er nu ongeveer op, ze luisterd hardstikke goed, is echt geen perfecte pony en heeft ook wel dr kuren, maar ik ben best wel trots Bloos .
In mijn geval heb ik natuurlijk onwijs geluk gehad met de pony, Felien is echt een gemakzuchtig beest en vind heel veel goed, ik denk dat dit lang niet bij elke pony of elk paard kan. Inrijden verschilt echt per paard. Maar zoals ik al eerder zei, het hangt af van vertrouwen. Als het paard je niet vertrouwd en jij duwt er een bit in, dan kom je niet ver denk ik.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:57

@ Mrln90:

Dat je rustig te werk gaat is niet verkeerd hoor, maar het kan ook te lang duren en dan kan een pony/paard afgestompt worden...

Wat jij zei over een paard poetsen, dat je na een paar mannden overal bij kan is imo iets te overdreven..

Ik krijg jonge paarden onder mijn hoede die rechtstreeks van het land komen en dus feitelijk nog geen mens kennen.. geen mens, geen trailer, geen borstel, helemaal niks..
Binnen een week kunnen ze poetsen en voetjes geven, en dan sta ik echt niet een paar uur per dag te oefenen.
1e dag mogen ze wennen en doe ik vrij weinig, 2e dag vast zetten en een borstel over het lijf, 3e dag vast zetten, borstel over het lijf en benen, 4e dag vast zetten, borstel over lijf, benen en voetjes op pakken, 5e dag idem (maar dan voetjes uit krabben..)

Het zijn dan ook niet allemaal brave paarden, sommige slaan in eerste instantie het licht uit je ogen, en toch lukt het me telkens binnen een week..

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik mijn hele leven bezig ben met jonge paarden, en dat ik een berg ervaring heb, niet alleen in de omgang en ook het beleren..
Vandaar dat ik ook zeg dat het té rustig ook wel eens averechts kan werken..

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:26

femmefatale1 schreef:
@ Mrln90:

Dat je rustig te werk gaat is niet verkeerd hoor, maar het kan ook te lang duren en dan kan een pony/paard afgestompt worden...

Wat jij zei over een paard poetsen, dat je na een paar mannden overal bij kan is imo iets te overdreven..

Ik krijg jonge paarden onder mijn hoede die rechtstreeks van het land komen en dus feitelijk nog geen mens kennen.. geen mens, geen trailer, geen borstel, helemaal niks..
Binnen een week kunnen ze poetsen en voetjes geven, en dan sta ik echt niet een paar uur per dag te oefenen.
1e dag mogen ze wennen en doe ik vrij weinig, 2e dag vast zetten en een borstel over het lijf, 3e dag vast zetten, borstel over het lijf en benen, 4e dag vast zetten, borstel over lijf, benen en voetjes op pakken, 5e dag idem (maar dan voetjes uit krabben..)

Het zijn dan ook niet allemaal brave paarden, sommige slaan in eerste instantie het licht uit je ogen, en toch lukt het me telkens binnen een week..

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik mijn hele leven bezig ben met jonge paarden, en dat ik een berg ervaring heb, niet alleen in de omgang en ook het beleren..
Vandaar dat ik ook zeg dat het té rustig ook wel eens averechts kan werken..

Misschien is een paar maanden inderdaad wat overdreven maar ik ben er wel een voorstander van alles rustig aan te doen, niet te rustig, maar wel op een voor haar bij te houden tempo. Het hoeft niet in een week, ik heb geen haast met dr. Felien kende wel al heel veel, we reden 3 keer in de week bij haar in de wei (heb geen bak) dus dan aai je dr al heel snel, bij jou is het dan waarschijnlijk een heel andere situatie. Toen Felien 2 was kon ik alles al met haar. Dus ik denk niet dat het echt te vergelijken is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:35

De situatie is ook wel anders..
Ik probeer alleen maar uit te leggen dat het moeten kunnen poetsen en hoeven uit krabben in een week, ook goed is voor de vertrouwensband..
Ze zijn nog wel huiverig, maar accepteren dat er feitelijk niks gebeurd, en zo krijgen ze ook vertrouwen..
Dat is wat ik hier bedoel..

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:42

femmefatale1 schreef:
De situatie is ook wel anders..
Ik probeer alleen maar uit te leggen dat het moeten kunnen poetsen en hoeven uit krabben in een week, ook goed is voor de vertrouwensband..
Ze zijn nog wel huiverig, maar accepteren dat er feitelijk niks gebeurd, en zo krijgen ze ook vertrouwen..
Dat is wat ik hier bedoel..

Okee, ik begrijp t Lachen . Was ook niet aanvallerig bedoelt Vork

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:40

Er moet een ervaren ruiter bijzijn die weet welke problemen je met groene paarden kunt krijgen en hoe je die op moet lossen.

Ik heb zelf de nodige paarden zadelmak gemaakt. Nu vind ik het leuk om een eigenaar het paard zadelmak te laten maken onder mijn begeleiding.

Dat is voor hen fantastisch !

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:30

ingridlever schreef:
Er moet een ervaren ruiter bijzijn die weet welke problemen je met groene paarden kunt krijgen en hoe je die op moet lossen.

Ik heb zelf de nodige paarden zadelmak gemaakt. Nu vind ik het leuk om een eigenaar het paard zadelmak te laten maken onder mijn begeleiding.

Dat is voor hen fantastisch !

Daar ben ik het echt mee eens, want ik heb dus nog nooit een paard ingereden maar eens moet de eerste keer zijn toch! Zolang het onder goede begeleiding is (en die heb ik), kan het geen kwaad lijkt me en bovendien hebben we onze eerste twee winspunten binnen, dus dat lijkt me ook een teken dat het de goede kant op gaat.

En wat je zegt, het is echt SUPER om te doen!

Maar in mijn eentje zou ik er echt niet aan durven te beginnen want het is echt moeilijker dan je denkt vind ik.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:07

wat me erg opvalt, je moet ervaring Hebben! nou uhm denk ik dan, je moet ook ervaring op doen, eens moet de eerste keer zijn..
ik ben geen top ruiter (beetje dressuurmatig enzo), maar ik heb wel wat ervaring met jonge paarden inrijden en opvoeden. ik deed dit zelf tot zekere hoogte, en dan ging het paard door naar een andere amazone die beter reed voor de fijnere kneepjes (de echte dressuurdingetjes, piafjes enz..).
maar het allerbelangrijkste vind ik dat het paard vertrouwen moet hebben in zijn inrijder

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:19

moniekk schreef:
wat me erg opvalt, je moet ervaring Hebben! nou uhm denk ik dan, je moet ook ervaring op doen, eens moet de eerste keer zijn..

ervaring kun je op doen doormiddel van veel paarden van verschillende leeftijden te rijden. Pling
Het kijken naar mensen die paarden zadelmaken maken helpt ook en jonge paarden doorrijden ook, dan onder begeleiding......

Dat het goed gaat bij minder ervaren mensen, wil niet zeggen dat het verstandig is en altijd goed gaat. Hoeveel paarden staan er niet als moeilijk te koop, waar het bij het begin al mis is gegaan? imo véél te véél

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:24

Een minder ervaren ruiter kan dit ook doen vind ik, mits deze ruiter goede begeleiding heeft. Ervaren mensen kunnen een paard ook 'verkeerd' opleiden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:59

OemmiejO schreef:
Een minder ervaren ruiter kan dit ook doen vind ik, mits deze ruiter goede begeleiding heeft. Ervaren mensen kunnen een paard ook 'verkeerd' opleiden.

Dan zijn ze niet ervaren genoeg lijkt mij Verward

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:29

Een paard zou afgericht moeten worden door een ervaren africhter. Een ervaren africhter hoeft geen zeer ervaren ruiter te zijn. Een zeer ervaren ruiter die nooit een paard heeft afgericht, kan heel veel fouten maken....

Africhten is wezenlijk iets anders als rijden.

Er zijn mensen die beide kunnen, maar dat aantal wordt steeds kleiner. Er zijn wel meer mensen die menen, dat ze een paard kunnen africhten, soms gaat dat goed, vaker gaat het fout.... Het resultaat van de africhting legt de basis van de rest van het paardenleven.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:54

Ik ben het helemaal met Goofy44 eens. Knipoog Maar voordat je een ervaren africhter bent.... ook die zijn ooit voor het eerst begonnen.

Wat ik me ook afvraag, wanneer is iemand dan een ervaren ruiter?! Als je Z rijdt, of als je manegeruiter bent die gewoon lekker kan rijden?!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:58

ik heb nooit de L ontstegen Lachen Lachen ... maar ik kan je verzekeren dat jouw jonkie bij mij in goede handen is...........

ik ben namelijk nooit de L onstegen omdat ik A geen wedstrijd ambities heb en B alles wat ik uitbracht tegen die tijd verkocht werd Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:02

superwoman schreef:
moniekk schreef:

ervaring kun je op doen doormiddel van veel paarden van verschillende leeftijden te rijden. Pling
Het kijken naar mensen die paarden zadelmaken maken helpt ook en jonge paarden doorrijden ook, dan onder begeleiding......

Dat het goed gaat bij minder ervaren mensen, wil niet zeggen dat het verstandig is en altijd goed gaat. Hoeveel paarden staan er niet als moeilijk te koop, waar het bij het begin al mis is gegaan? imo véél te véél

Idd
Rij eerst maar eens veel verschillende paarden, dan leer je al zo veel meer te voelen Ja
Verschillende karakters, verschillende leeftijden.
Gaat dat goed dan lukt inspelen op een groene ook wel Ja

Net wat Kiwiko zegt, klassering op wedstrijd nivo geeft geen waarde voor zadelmak maken Lachen

En fijn zadelmak kunnen maken is ook durven te zien wat je kwaliteiten zijn en ook eens durven zeggen, dat paard doe ik niet, past niet bij me Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:07

Yep, en zo heb ik ze inderdaad laten staan.......... OF teveel paard voor mij, of ergens anders een niet overkomelijk obstakel......

En dat maakt je niet slecht als beleerder........

maar er zijn paarden waar ik inderdaad niet op ga, of niet aan ging beginnen.

gewoonweg omdat DIE o zo nodige communicatie/klik er niet is

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:17

Ik rij 4 jaar en ik krijg in Februari mijn eerste eigen paard, ik heb al meerdere keren gezegd van dat ras word het en dat paard wil ik hebben, maar daar schiet je niks mee op als je hem pas in Februari krijgt.
En nu heb ik dus een 2.5 jarige gezien waar we ook gaan kijken en misschien meteen meenemen.
Nu moet die op den duur ook beleerd worden en ik laat dit doen door een vriendin van mij, die geeft zelf les en heeft al meerdere paarden beleerd enz. (zij is volwassen)
Zij betrekt mij erbij door dat zij dingen voordoet en ik kan daar dan mee door trainen, om sowieso een abnd met het paard te krijgen.
Dus ik vind dat je er het beste wel een ervaren iemand bij kan laten om te helpen en jij moet gewoon met dingen meehelpen zodat ook jij het snapt en er mee door kan trainen..

aliciaaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:20

MiSs_vOsj schreef:
Ik rij 4 jaar en ik krijg in Februari mijn eerste eigen paard, ik heb al meerdere keren gezegd van dat ras word het en dat paard wil ik hebben, maar daar schiet je niks mee op als je hem pas in Februari krijgt.
En nu heb ik dus een 2.5 jarige gezien waar we ook gaan kijken en misschien meteen meenemen.
Nu moet die op den duur ook beleerd worden en ik laat dit doen door een vriendin van mij, die geeft zelf les en heeft al meerdere paarden beleerd enz. (zij is volwassen)
Zij betrekt mij erbij door dat zij dingen voordoet en ik kan daar dan mee door trainen, om sowieso een abnd met het paard te krijgen.
Dus ik vind dat je er het beste wel een ervaren iemand bij kan laten om te helpen en jij moet gewoon met dingen meehelpen zodat ook jij het snapt en er mee door kan trainen..

Ja, op deze manier zou het ook goed zijn. Als je iig maar niet zelf eraan gaat zitten, want als je het verpest heb je het ook goed verpest. En als iemand anders hem beleerd en dat dan voordoet en jij er verder in door kan trainen dan zou dat helemaal goed zijn wnt dan went hij ook een beetje aan jou (op je rug dan Clown ).

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:54

Wij gaan over een paar weken er weer op.
Had toch verteld dat Fries Jennifer weg moest (paar pagina's terug)
En dat er een nieuwe kwpner was, Amira.
Ze was vorig weekend voor het eerst aan de bijzet, stijgeren wat ze kan! Huilen van het lachen
We hadden toen even een rondje eraf gehaalt zodat ze weer naar voren ging, en toen erweer op, en ze snapte het meteen weer!
Nu word ze om de dag gelongeert met bijzet, gaat echt super goed en ik vind der zoooo leuk lopen, Lies vind haar maar een smuf en een leuk maatje voor mij, ergens deze week krijgt ze voor het eerst zadeltje erop en dan week erna als ze het goed is bijzet met zadel, daarna weekje hangen, en waarschijnlijk gaan we daarna erop!
Misschien al eerder, licht eraan hoesnel ze het opvangt, ze leert best snel, dus dat is echt wel voordeel, maar zowiezo word ze deze week goed doorgelongeert met zadel zodat ze dat ook niet meer eng vind, misschien daarna met bijzet, even afwachten hoe ze loopt, heb der nou al zin in, want ik word er weer op geplakt Vingers aflikken
Vind het echt een leuke merrie, plaats wel even onder aan het bericht een foto van haar toen ze er de eerste dag was (Kon niet wachten om foto's te maken hahaha Vork

Ik krijg van Liesbeth (Lies) beglijding met alles, ik denk wel dat zij zelf de eerste paar keer gaat hangen, licht eraan of ik tijd heb voor me school enz. Ook het met opstappen, eraf stappen, en verder krijg ik allemaal instructies hoe ik het moet doen, zelf heeft ze al 9 paarden ingereden, en dat deed ze vroeger met iemand die haar toen lesgaf, maar daar gaat ze niet echt meer mee om, dus doet ze het nu zelf, bij der eigenpaard had ze eigenlijk niemand die kon longeren of iemand die erop durfde (ik kende haar toen nog niet) en heeft dus toen ze er de eerste keer opging gewoon in 1 keer los gereden, heel gevaarlijk eigenlijk maar wonder boven wonder is ze er nog nooit van hem afgevallen. Ook niet met het inrijden. Nu werk ik al zo'n jaar bij haar op stal, en voorheen hadden we dus een Fries in training. Eerst werden er grapjes gemaakt dat ik erop moest ze was ook heel erg heet en snel, maar toen de tijd er was bleek het geen gijntje meer te zijn hahaha Vork
Vond het zooo spannend en superleuk maar toch op het begin eng, was er niet afgevallen, hellaas moest ze weg. En hebben we nu dus Amira (KWPNertje van 1.50/1.60?) Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo eng om op haar te gaan, ze kan dan wel stijgeren enzo maar ik denk dat de 'klik' er ook gewoon meer is met haar, dan dat ik met Jennifer had.

Hellaas moet ik me niet super gaan hechten aan haar, want vroeg of laat moet ze toch weer terug naar de eigenaar, wij trainen haar alleen hier.
Hier foto van Amirtjee;

Afbeelding
Waauw der haar zit echt alle kanten op haha