RPfotografie schreef:Ja dat klopt, maar mijne is ook in april drie geworden en onze eerste officiële wedstrijd was 14 oktober..
Of was dat niet aan mij gericht?
Ja klopt, omdat je schreef: sinds juni.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
RPfotografie schreef:Ja dat klopt, maar mijne is ook in april drie geworden en onze eerste officiële wedstrijd was 14 oktober..
Of was dat niet aan mij gericht?
Anya schreef:Ik ben helemaal niet zo'n goede ruiter. Ik ben wel een goede opvoeder. En dat is in eerste instantie nodig. Plus dat je geen rijfouten maakt die er later niet meer uit te rijden zijn door een betere ruiter.
.femmefatale1 schreef:@ Mrln90:
Dat je rustig te werk gaat is niet verkeerd hoor, maar het kan ook te lang duren en dan kan een pony/paard afgestompt worden...
Wat jij zei over een paard poetsen, dat je na een paar mannden overal bij kan is imo iets te overdreven..
Ik krijg jonge paarden onder mijn hoede die rechtstreeks van het land komen en dus feitelijk nog geen mens kennen.. geen mens, geen trailer, geen borstel, helemaal niks..
Binnen een week kunnen ze poetsen en voetjes geven, en dan sta ik echt niet een paar uur per dag te oefenen.
1e dag mogen ze wennen en doe ik vrij weinig, 2e dag vast zetten en een borstel over het lijf, 3e dag vast zetten, borstel over het lijf en benen, 4e dag vast zetten, borstel over lijf, benen en voetjes op pakken, 5e dag idem (maar dan voetjes uit krabben..)
Het zijn dan ook niet allemaal brave paarden, sommige slaan in eerste instantie het licht uit je ogen, en toch lukt het me telkens binnen een week..
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik mijn hele leven bezig ben met jonge paarden, en dat ik een berg ervaring heb, niet alleen in de omgang en ook het beleren..
Vandaar dat ik ook zeg dat het té rustig ook wel eens averechts kan werken..
femmefatale1 schreef:De situatie is ook wel anders..
Ik probeer alleen maar uit te leggen dat het moeten kunnen poetsen en hoeven uit krabben in een week, ook goed is voor de vertrouwensband..
Ze zijn nog wel huiverig, maar accepteren dat er feitelijk niks gebeurd, en zo krijgen ze ook vertrouwen..
Dat is wat ik hier bedoel..
. Was ook niet aanvallerig bedoelt
ingridlever schreef:Er moet een ervaren ruiter bijzijn die weet welke problemen je met groene paarden kunt krijgen en hoe je die op moet lossen.
Ik heb zelf de nodige paarden zadelmak gemaakt. Nu vind ik het leuk om een eigenaar het paard zadelmak te laten maken onder mijn begeleiding.
Dat is voor hen fantastisch !
moniekk schreef:wat me erg opvalt, je moet ervaring Hebben! nou uhm denk ik dan, je moet ook ervaring op doen, eens moet de eerste keer zijn..
OemmiejO schreef:Een minder ervaren ruiter kan dit ook doen vind ik, mits deze ruiter goede begeleiding heeft. Ervaren mensen kunnen een paard ook 'verkeerd' opleiden.
Maar voordat je een ervaren africhter bent.... ook die zijn ooit voor het eerst begonnen.
... maar ik kan je verzekeren dat jouw jonkie bij mij in goede handen is...........
superwoman schreef:moniekk schreef:wat me erg opvalt, je moet ervaring Hebben! nou uhm denk ik dan, je moet ook ervaring op doen, eens moet de eerste keer zijn..
ervaring kun je op doen doormiddel van veel paarden van verschillende leeftijden te rijden.![]()
Het kijken naar mensen die paarden zadelmaken maken helpt ook en jonge paarden doorrijden ook, dan onder begeleiding......
Dat het goed gaat bij minder ervaren mensen, wil niet zeggen dat het verstandig is en altijd goed gaat. Hoeveel paarden staan er niet als moeilijk te koop, waar het bij het begin al mis is gegaan? imo véél te véél

MiSs_vOsj schreef:Ik rij 4 jaar en ik krijg in Februari mijn eerste eigen paard, ik heb al meerdere keren gezegd van dat ras word het en dat paard wil ik hebben, maar daar schiet je niks mee op als je hem pas in Februari krijgt.
En nu heb ik dus een 2.5 jarige gezien waar we ook gaan kijken en misschien meteen meenemen.
Nu moet die op den duur ook beleerd worden en ik laat dit doen door een vriendin van mij, die geeft zelf les en heeft al meerdere paarden beleerd enz. (zij is volwassen)
Zij betrekt mij erbij door dat zij dingen voordoet en ik kan daar dan mee door trainen, om sowieso een abnd met het paard te krijgen.
Dus ik vind dat je er het beste wel een ervaren iemand bij kan laten om te helpen en jij moet gewoon met dingen meehelpen zodat ook jij het snapt en er mee door kan trainen..
).