je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:53

runningkawa schreef:
Ik denk niet dat het paard het mist om niet in de hoge sport te lopen...ik denk dat alleen wij dat mensjes dat erg vinden om een paard daar niet te zien Lachen

Wel denk ik dat er paarden zijn die wat meer willen dan alleen een buitenritje lopen, dus wel aan het werk willen.
Maar dat hoeft imo geen topsport te zijn.
Je kan zo'n paarden ook uitdaging geven in je gewone les.

Nee, daar ben ik het niet mee eens, ik heb zo'n merrie, die erop kickte om mee op concours te gaan. Vanaf de allereerste wedstrijd toen ze 4 was, had ze dat al. Les vond ze leuk, klopt. Maar op concours gaan, daar deed je dat paard plezier mee. Vond ze helemaal geweldig.
En hoeveel uitdaging je die ook gaf, thuis, in de les, het was voor haar niet hetzelfde, die vond wedstrijden geweldig.

Kijk, ik rijdt uiteraard geen topsport en dat paard heeft veel te vroeg een ernstig ongeluk gehad waardoor ze niet meer geschikt is voor de wedstrijdsport. Maar ze had er wel de mentaliteit voor. En met dat paard werd ook gesprongen thuis, ging mee op buitenritjes, stond overdag op het land. En toch, datgene waar je haar het grootste plezier mee deed was op wedstrijd gaan en dressuur lopen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:54

LDRD schreef:
Als ze het wedstrijd circus kennen en ze hebben het juiste karakter dan kicken ze daar inderdaad op hoor. Vervelender wordt het wanneer ze zelf de ambitie helemaal niet hebben, maar elke week in de trailer geschopt worden....mogen ze door de week wel op de wei misschien, dat wel als ze mazzel hebben Knipoog .

Je zou maar getalenteerd zijn als paard, maar niet willen Ach gut

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:47

Born2BCrazy schreef:
LDRD schreef:
Als ze het wedstrijd circus kennen en ze hebben het juiste karakter dan kicken ze daar inderdaad op hoor. Vervelender wordt het wanneer ze zelf de ambitie helemaal niet hebben, maar elke week in de trailer geschopt worden....mogen ze door de week wel op de wei misschien, dat wel als ze mazzel hebben Knipoog .

Je zou maar getalenteerd zijn als paard, maar niet willen Ach gut

De topsport in schoppen zal je in ieder geval nooit lukken Tong uitsteken .

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:02

Ik denk dat dit voor een groot deel allemaal aangeleerd gedrag is. Paardlief ziet er mooi uit, kan goed bewegen, heeft talent. De ruiter ziet dit talent en buit dit uit door te gaan lessen met het paard, paardlief pakt dit allemaal goed op en is klaar voor een wedstrijdje. Paardlief presteert boven verwachting goed op verschillende wedstrijden en wint de ene prijs na de andere. Ruiter is helemaal blij, paard wordt overladen met aandacht, snoepjes, aaitjes, klopjes enzovoort en hé Pling ! Ineens gaat er een lampje branden bij paardlief! "Telkens wanneer ik iets goed doe op een wedstrijd met veel mensen en andere paarden krijg ik veel aandacht en snoepjes" Pling Maar dat is leuk!!
Met andere woorden: het paard is aangeleerd (niet bewust waarschijnlijk) om wedstrijden leuk te vinden en het dier associeert dit na verloop van tijd met leuke dingen (snoepjes e.d.). Wanneer zo'n dier dan weer op wedstrijd gaat en steeds hoger en verder komt (want: hoe beter het paard het doet, hoe blijer de ruiter en dus hoe blijer het paard!) gaat het gedrag vertonen wat neerkomt op 'ik wil de beste zijn!', in onze ogen dan. Ik ben van mening dat het paard het verder een zorg zal zijn of het eerste wordt of niet.
Het paard is van nature niet een dier wat extreem dominant is of in de schijnwerpers wil staan. Dat past niet bij wat een paard is, namelijk een vluchtdier.
Dit gedrag kun je wel omvormen tot iets wat in onze ogen lijkt op "ik wil winnen", helemaal als het paard uit zichzelf al vrij dominant en intelligent (en doorgaans zijn de toppaarden dominant en intelligent) is, maar het is geen natuurlijk, aangeboren gedrag.
Dat je zo'n paard niet blij maakt met alleen een leven op de wei met andere paarden heeft ook onder meer met dat aangeleerde gedrag te maken, maar ik denk dat het ook iets te maken heeft met de intelligentie van het dier. Hoe intelligenter ze zijn, hoe sneller ze zich vervelen. Dan is een wedstrijd natuurlijk een leuke afwisseling. Daarbij denk ik dat je het leven in de wei niet kunt vergelijken met het leven wat wilde paarden op de steppe enzo leven. Dat laatste is een stuk stressvoller (roofdieren) en er is geen tijd om je te vervelen als paard zijnde, want je moet constant op je hoede zijn voor roofdieren.

Samengevat: ze bestaan idd, ik ben ze ook wel eens tegengekomen. Niet zo extreem, maar het kwam op hetzelfde neer. Ik geloof alleen niet dat ze zo geboren worden, ze worden zo gemaakt. Natuurlijk speelt het aangeboren karakter wel een rol (dominantie, intelligentie) en dit wordt door fokkers ook uitgebuit om sportpaarden te fokken met zo een karakter.

Aldus mijn bijdrage Clown.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:08

Een erg goed renpaard kan een erg goed renpaard niet zijn als hij niet de passie er voor heeft.

En ik gelood inderdaad dat dat ook geldt bij dressuur en springen.
Ze worden er iig meestal op gefokt.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:15

Myrdal schreef:
runningkawa schreef:
Ik denk niet dat het paard het mist om niet in de hoge sport te lopen...ik denk dat alleen wij dat mensjes dat erg vinden om een paard daar niet te zien Lachen

Wel denk ik dat er paarden zijn die wat meer willen dan alleen een buitenritje lopen, dus wel aan het werk willen.

Nee, daar ben ik het niet mee eens, ik heb zo'n merrie, die erop kickte om mee op concours te gaan. Vanaf de allereerste wedstrijd toen ze 4 was, had ze dat al. Les vond ze leuk, klopt. Maar op concours gaan, daar deed je dat paard plezier mee. Vond ze helemaal geweldig.
En hoeveel uitdaging je die ook gaf, thuis, in de les, het was voor haar niet hetzelfde, die vond wedstrijden geweldig.

Kijk, ik rijdt uiteraard geen topsport en dat paard heeft veel te vroeg een ernstig ongeluk gehad waardoor ze niet meer geschikt is voor de wedstrijdsport. Maar ze had er wel de mentaliteit voor. En met dat paard werd ook gesprongen thuis, ging mee op buitenritjes, stond overdag op het land. En toch, datgene waar je haar het grootste plezier mee deed was op wedstrijd gaan en dressuur lopen.

Neem haar mee naar een andere omgeving met andere paarden en ze zal het ook geweldig vinden en dan hoef je geen wedstrijd te lopen maar gewoon lekker aan het werk zetten. Dit heeft niks te maken met "concour" of winnen.
Ik ben het met RK eens en daarbij denk ik niet dat een paard weet wat winnen is in onze ogen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:25

runningkawa schreef:

Hier ben ik het echt helemaal mee eens.

Dat paarden in de topsport wat minder vrijheid hebben vind ik jammer, maar aan de andere kant wel logisch, risico beperking, je bent volkomen afhankelijk van de conditie waarin je paard verkeerd.

Daarbij hoor ik nu continue om me heen dat mensen het zonde vinden dat ik geen wedstrijden rijd met mijn paard omdat ze echt meer kan. Ik ben gewoon geen type om wedstrijden te rijden. Ik zou me daar doodongelukkig voelen en mijn merrie dus met mij. Maar omdat mijn paard lekker kan lopen is het zonde? Thuis kunnen we ook prima rijden, hard werken, daar fleurt ze ook echt van op. Ik snap alleen niet waarom er perse wedstrijden nodig moeten zijn als bevestiging oid.

Ik denk dat een groot deel van het gedrag van een paard aan de ruiter ligt. En die zien dat weer zoals hun dat willen. Of een paard heel gelukkig is in de ring? Geen idee, ik denk wel dat de weide hem meer trekt Knipoog Maar of een paard gelukkig is als deze alleen maar in het land staat, denk het ook niet (uitzonderingen daar gelaten)

De paarden van nu zijn heel anders dan de wilde paarden vroeger, op die manier kunnen we ze niet meer houden en dat zou imo ook niet geschikt zijn voor de meeste huidige paarden. Maar we kunnen natuurlijk wel proberen ze zoveel mogelijk 'vrijheid' te geven. Ik denk niet dat de paarden in de topsport het slecht hebben, ook denk ik niet dat het ideaal is voor ze, maar voor een ideale omgeving/manier van houden, hebben we nou eenmaal niet altijd de mogelijkheid.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:33

Lovely1 schreef:
Neem haar mee naar een andere omgeving met andere paarden en ze zal het ook geweldig vinden en dan hoef je geen wedstrijd te lopen maar gewoon lekker aan het werk zetten. Dit heeft niks te maken met "concour" of winnen.
Ik ben het met RK eens en daarbij denk ik niet dat een paard weet wat winnen is in onze ogen.

Ik ben het helemaal met je eens dat een paard niet weet wat winnen is.
Maar, mijn paard ging altijd al mee naar les, dat was ook een andere omgeving. Zoals ik al zei, ik heb haar jong gekocht, rechtstreeks bij de fokker weg, licht zadelmak. Ze was dus nog nooit ergens anders geweest, nog nooit mee naar les geweest.
Toch heeft ze vanaf haar allereerste wedstrijd dat veel leuker gevonden dan naar les. Ook mee naar de eerste les. Ook als ik een keer een les bij iemand anders ging volgens, ook weer een vreemde omgeving, was ze toch nooit zo in haar nopjes als wanneer de vlechten erin gingen.
Denk dat het iets te maken heeft met de sfeer, de spanning, maar heel simpel, ze kickte er gewoon op.
Tja, het is heel moelijk te omschrijven, maar echt waar, dit paard vond wedstrijden gewoon fantastisch en vanaf de allereerste keer, dan kan het ook geen aangeleerd gedrag zijn. Toen ik haar een keer mee nam voor een strandrit, ook een geheel nieuwe ervaring, vond ze dat lang niet zo leuk, dan wanneer ze op een wedstrijdterein kwam.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:02

Myrdal schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat een paard niet weet wat winnen is.

Hoe zit dat dan met paardenrennen? Er zijn paarden die echt zelf naar het voorste gelid willen rennen. Beschikken die dan niet over winnaarsmentaliteit? Lachen

Ben ook niet benieuwd ofzo Haha!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:11

Hahah, ja, daar heb je me, ik was niet volledig. Ik bedoelde idd met dressuur en springen.
Een paard weet wel wat winnen is, natuurlijk ook in de kudde, maar ook met rennen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:44

Ik geloof absoluut niet dat een paard enig besef heeft van talent of van winnen.

Ik heb een pony die volgens diverse bekende mensen een potentiële EK springpony was. Ik heb wat oefenparcoursen met haar gereden en er zijn volslagen belachelijke bedragen voor haar geboden. Ik heb zelf helemaal geen goed oog voor de sprong en had toen ook geen ambitie om wedstrijden te rijden. Ben ik nu een dierenbeul omdat ik mijn paard haar glorie en roem heb onthouden?

Als ik nu naar haar kijk is ze nog altijd erg gelukkig met haar gevarieerde leven als recreatiepaard. Ze bleek achteraf ook artrose te hebben dus het is maar goed dat ze geen intensieve sportcarrière heeft gehad.

Ik weet hoe het is om een paard te rijden met een uitzonderlijk talent. Het gevoel wat mijn pony je op de sprong kan geven is magisch. Alsof niks te hoog en te breed is en geen combinatie te moeilijk. Maar ze vindt het net zo leuk om in rengalop over het strand te racen of om gras met haar vrienden te eten.

Ik denk dat het belangrijk is als paarden een functie, een doel hebben. Van alleen maar in de wei lopen en gras eten wordt mijn paard niet gelukkig, ze wil ook wel wat doen. Maar dat doel hoeft niet persé topsport te zijn. Dat het zonde is om niet alles uit een super getalenteerd paard te rijden zit denk ik meer tussen de oren van de mens dan in het paard.

Aan de andere kant ga ik wel met Kim mee in die zin dat een paard dat heel veel aanbiedt niet gelukkig wordt bij iemand die 3 keer in de week een rondje om de hooiberg wil doen. Er zijn paarden die dat wel best vinden maar voor een hoop paarden is meer uitdaging wel gewenst. Maar die uitdaging kan je ook op andere manieren bieden dan alleen met het rijden van en trainen voor wedstrijden. Ik bied mijn paard uitdaging met gevarieerde dressuurtraining, bosritten en heel af en toe een crosstraining (slecht voor pootjes, goed voor koppie). Zolang ik haar regelmatig meeneem van huis naar iets dat leuk en spannend is, is ze gelukkig. Ze wordt op een gegeven moment wel sikkeneurig als ze lang niet van huis mag. Misschien toch iets van sterallures? Knipoog

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:22

Ik heb net zo'n paard als Myrdal, en herken ook heel goed wat Kiwiko beschrijft. Zulke paarden zijn zeldzaam maar erg boeiend. Mijn merrie liep als 4 jarige haar 1e proefje en wilde na de proef gelijk weer de ring in.

Ondanks dat ze door omstandigheden nog maar een paar keer op concour meegeweest is, weet ze het verschil dondersgoed. Haar maak je niet bijzonder blij met een uitdaging als les, of trainen in een vreemde omgeving. Ze zal hard voor je werken als je t waard bent in haar ogen, maar bewijs dat eerst maar eens. De ring is waar ze voor leeft, daar kickt ze op.

Ik kan me ergens ook wel vinden in wat Saar4 zegt. Alleen haalt mn merrie de kick toch echt uit het in de ring presteren. Je kan haar in dat opzicht niet in de maling nemen is ze veel te slim voor.

Dus ja voor zo'n paard zou ik op zoek gaan naar een passende ruiter waar je en en hebt.
Ik ben geen super talentvolle ruiter maar als t zover komt dat mijn paard duidelijk aangeeft een betere ruiter nodig te hebben dan ga ik die zoeken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:38

Myrdal schreef:
Tja, het is heel moelijk te omschrijven, maar echt waar, dit paard vond wedstrijden gewoon fantastisch en vanaf de allereerste keer, dan kan het ook geen aangeleerd gedrag zijn. Toen ik haar een keer mee nam voor een strandrit, ook een geheel nieuwe ervaring, vond ze dat lang niet zo leuk, dan wanneer ze op een wedstrijdterein kwam.

Dat een paard meteen wedstrijden geweldig vind kan gewoon geen aangeboren gedrag zijn. Een paard heeft dat besef gewoonweg niet. Er zijn denk ik twee dingen aan de hand:
- je gaf haar op dat moment het gevoel heel bijzonder te zijn. extra waardering en natuurlijk alle emoties die erbij komen kijken. Het vlechten is al bijzonder. Veel speciale aandacht
- het is ook een stukje interpretatie van de mens. Jij vind het leuk en kijk eens hoe blij ze rond kijkt dus zijn vindt het ook leuk. Wij denken dat paarden iets heel leuk vinden (doe ik zelf ook hoor Knipoog ) maar eigenlijk is dat natuurlijk subjectief. Zeker weten doen we het nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:56

Ga er mee springen, ga er mee naar het bos, ga er vrijheidsdresuur mee doen, zoals een ander ook al zei. bied gewoon regelmatig wat anders.
Een keer wedstrijd is ook leuk. Geef een paard dus lekker wat te doen, niet elke week hetezelfde. Geef ze een uitdaging met rijden/ omgang, dat hoeft geen topsport te zijn Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:43

Ik denk dat toppaarden net zo goed adrenaline junks kunnen worden of zijn als mensen.
Een gevoeligeheid of behoefte aan adrenaline is gedeeltelijk erfelijk bepaald, maar het kan ook door de training ontstaan. De spanning die het paard voelt op het wedstrijdterrein, maakt hem juist extra scherp en gevoelig.

Ik had ook een pony die het echt geweldig vond om parades te rijden. Dan ging de nek erop en gaf ze echt een show weg. Ook ererondjes na het springen of voorop rijden tijdens het achttal was voor haar echt een feest.
Als we een tijd geen wedstrijden reden werd ze er niet echt ongelukkiger van, maar je merkte wel dat je er haar wel een groot plezier mee kon doen.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:07

Ik vind zeker niet dat een getalenteerd paard dat bij een topruiter op stal staat 'zielig' is. Bij de veel stallen is er voldoende afwisseling voor de paarden. Het is echt niet zo dat ze ieder weekend op concours moeten presteren. Vaak gaan ook deze paarden gewoon het bos in en/of in de wei/paddock.
Wat de concoursen betreft, sommige paarden vinden het geweldig om op concours te gaan en te reizen. Vaak weten zo ook dat wanneer ze de ring binnenkomen, dat dat hèt moment is, dan zijn ze super alert en komen ze helemaal tot leven.
Laatst bijgewerkt door Showjumper op 30-09-07 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:08

Ja dat zal allemaal wel.. Maar dat kan op heel veel manieren. Ik kan mijn paard bijvoorbeeld een enorm plezier doen door achter een menner in draf aan te gaan. Helemaal gaaf. Wedstrijden vindt ze ook leuk, maar zo ontzettend veel andere dingen. Ik denk dus echt dat er sprake is van projectie. Geen paard heeft de wil om te winnen (tenzij in een race om het hardst.. maar niet wie kan de mooiste passage o.i.d.). Wel de wens om in het middelpunt van aandacht te staan wellicht, maar dat kan op veel manieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:14

Showjumper schreef:
Ik vind zeker niet dat een getalenteerd paard dat bij een topruiter op stal staat 'zielig' is. Bij de veel stallen is er voldoende afwisseling voor de paarden. Het is echt niet zo dat ze ieder weekend op concours moeten presteren. Vaak gaan ook deze paarden gewoon het bos in en/of in de wei/paddock.
Wat de concoursen betreft, sommige paarden vinden het geweldig om op concours te gaan en te reizen. Vaak weten zo ook dat wanneer ze de ring binnenkomen, dat dat hèt moment is, dan zijn ze super alert en komen ze helemaal tot leven.

Wat versta je onder 'afwisseling'? Is dat dezelfde afwisseling waar de paarden zelf behoefte aan hebben?

Verder geloof ik er niks van dat paarden graag urenlang in een trailer staan, dat ze dat helemaal geweldig vinden alsof ze zich gedurende de reis staan te verheugen op de wedstrijd. Clown

Tis allemaal projectie wat ik hier en daar lees.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:15

fransje23 schreef:
Myrdal schreef:

Dat een paard meteen wedstrijden geweldig vind kan gewoon geen aangeboren gedrag zijn. Een paard heeft dat besef gewoonweg niet. Er zijn denk ik twee dingen aan de hand:
- je gaf haar op dat moment het gevoel heel bijzonder te zijn. extra waardering en natuurlijk alle emoties die erbij komen kijken. Het vlechten is al bijzonder. Veel speciale aandacht
- het is ook een stukje interpretatie van de mens. Jij vind het leuk en kijk eens hoe blij ze rond kijkt dus zijn vindt het ook leuk. Wij denken dat paarden iets heel leuk vinden (doe ik zelf ook hoor Knipoog ) maar eigenlijk is dat natuurlijk subjectief. Zeker weten doen we het nooit.

Eens met deze post.

Een paard is een vluchtdier. Nieuwe situaties zullen hem dus in de eerste plaats beangstigen. Zeker bij de toppaarden met supertemperament, supersensibiliteit zal gelden dat ze vlug van slag zijn.

Maar door de juiste gewenning, kan zon paard leren dat ook in de wedstrijdsituatie hem niets engs overkomt, dat hij op zijn ruiter kan blijven vertrouwen: wedstrijden is leuk!

Laatste punt, over paarden die wedstrijden veel leuker vinden dan training: gelijk hebben ze.
Voor veel paarden (Ik bedoeld dit algemeen) staat trainen gelijk aan afgemat worden, 'doorgepakt', gecorrigeerd worden, straf krijgen.

Op het concoursterrein is het baasje dan heel anders bezig: even een korte warming up, en dan de ring in, waar het paard niet getraind wordt, maar 'optimaal voorgesteld'. De ruiter rijdt door, ook al gaat er wat mis. Het paard doet dingen die het al goed kan.

Als ik paard was, wilde ik iedere week wel mee op concours. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:17

Nu ik erover nadenk.. het enige waar we het nog niet over hebben gehad is wat de Amerikanen bij een paard "will to please" noemen. Paarden die heel vee willen doen voor hun ruiter en daar 'plezier' uit halen. Maar dat kan op verschillende niveau's. Paarden voelen feilloos stemmingen aan.. dus ook een blije ruiter die net een wedstrijd heeft gewonnen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:25

Anya schreef:
Nu ik erover nadenk.. het enige waar we het nog niet over hebben gehad is wat de Amerikanen bij een paard "will to please" noemen. Paarden die heel vee willen doen voor hun ruiter en daar 'plezier' uit halen. Maar dat kan op verschillende niveau's. Paarden voelen feilloos stemmingen aan.. dus ook een blije ruiter die net een wedstrijd heeft gewonnen.

Will to please is wat mij betreft ongeveer de belangrijkste eigenschap in een paard, en net als bij honden kan je het erin of uit fokken.Iedereen kent wel zon bijzonder paard, dat alles voor de ruiter doet. Zon paard dat je het gevoel geeft dat het bijna menselijk is, zo goed doet het zijn best aan de eisen van de ruiter tegemoet te komen.
ik heb zon merrie gehad, als jij een fout maakte, probeerde zij het nog voor je op te lossen.

Helaas vraagt will to please bij een paard met een toplichaam ook om een ruiter die met zijn verstand rijdt, en het beest de kans geeft. Te veel paarden worden te vroeg naar de kl###en gereden omdat ze hun ruiter het gevoel gaven dat ze het allemaal al konden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:27

Ik geloof idd dat er paarden zijn die zo graag willen werken dat ze van 24/7 op de wei staan niet gelukkig worden.
Maar ik denk niet dat paarden graag eerste willen worden, dat ze op wedstrijd (of iig op een andere stal) beter presteren heeft denk ik (zoals al ergens gezegt) te maken met het veel aandacht en snoepjes krijgen als zo'n beestje het goed doet op wedstrijd.
Een paard ervaard dit dat als leuk/fijn en zal dit dus telkens weer willen doen!

Nog over die toppaarden, ik heb toevallig zelf op een springstal gewerkt met een heleboel toppaarden en ruiters die erg hoog reden.
Hier stonden de paarden idd het merendeel op stal maar ze kwamen er elke dag toch zeker wel een paar uur uit, was het niet om te trainen dan wel aan de molen, in de wei , aan de longe of gingen ze er een buitenrit mee maken. Ik vind dat hier heel fijn gewerkt werd en de paarden zagen er ook zeker gelukkig uit!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:29

Will to please, zeker Ja
Kawa deed op wedstrijd ook bijna altijd extra zijn best. (behalve als er sabeltand tijgers verstopt zaten..dan had hij het een te druk met zijn best doen Tong uitsteken )
En ik denk idd dat hij dat voor mij deed Ja

Ik denk dat hij dan heel goed mijn gevoel van blijdschap oppikte.
Ik bedoel dieren zijn zo puur, die pakken zo gemakkelijk emoties op.
En hij wist, baasje blij, betekend wat lekkers, veel knuffels enz.
Een fijne energie

Maar zonder respect vanuit mijn kant...weet ik ook weer zeker dat hij het zou vertikken.
Hij zou echt niet iedereen willen pleasen

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:29

wie zegt trouwens dat alle paarden die in de topsport meedraaien ook die zogenaamde overwinningslust hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:31

Dat met denk ik wel..als het paard niet wil kan de ruiter doen en laten wat hij wil Ja