Paard onredelijk behandelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard onredelijk behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:53

Dat weet ik ook wel Knipoog
Ik ben heus niet te beroerd om te corrigeren.
Maar een trap in de buik is niet echt functioneel, wel?

Daarentegen kan een goeie mep met een touw heel effectief zijn als een paard naar je steigert...

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:04

Denk dat je onderscheidt maakt in corrigeren vanaf de grond en te paard, dus rijtechnisch. Mijn hengstveulen wordt hardhandig gecorrigeerd door zijn moeder, niet te zuinig. DUS heeft hij respect voor haar, zo werkt het. De timing is zeeeer belangrijk, direct, kort en zonder enig gevolg. Dus als hij iets doet (stijgeren of een gekke sprong) krijgt hij direct een flinke correctie, zonder dat je vervolgens 'boos blijft'. Je DOET even boos, maar BENT niet boos.
Rijtechnisch hebben we het heel ergens anders over, met name dat veel ruiters vergeten dat je paard werkt als een spiegel. Jouw fouten werken door in je paard: als het beeld in de spiegel je niet aan staat, heeft het geen zin boos te worden op de spiegel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:22

Exact.
Op de grond is ook heel anders als rijtechnisch Ja

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:31

rijden is idd heel anders. Maar je werkt wel hetzelfde als op de grond. Dominand en duidelijk. Maar zonder geweld. Geen gemep of getik dus. Zoals Vido als zei: een paard werkt als een spiegel.
Jij ruw? paard ruw. Jij mag tik geven? dan mag paard dat ook. Jij lief? paard lief. Dat is een leider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:38

Heel veel kan zonder geweld.
De laatste keer dat ik een harde tik uitgedeeld heb, is volgens mij alweer 4 jaar geleden.
Ik hou er erg van te beginnen met een hele goede consequente opvoeding. Ik denk dat je daar al veel problemen mee voorkomt.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:31

idd Lachen ook het inrijden kan dan veel beter gaan. Ik heb al bjina 3 paarden zo zonder enige tik opgevoed en je kon gewoon zo op hun rug springen. Lachen terwijl ik sommige echt dagen bezig zie "worstelen" met hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:43

Je moet sowieso zorgen dat jij de leiderspositie hebt, en dat respect "dwing" je af door attitude, en door duidelijkheid en eerlijkheid, niet door slaan.
Je kunt een paard op 2 manieren laten luisteren imo: de eerste is door hem consequent en eerlijk opte voeden en daarbij als mens de leiderspositie in te nemen, en het paard langdurig en veel te belonen... en kort en duidelijk te straffen. Met name dominant gedraf straf je af, gedrag wat vervelend is maar voortkomt uit onbegrip, of baldadigheid negeer je.

Of het paard luistert, want anders... die mensen belonen zelden, maar zijn wel rap met de zweep....

De eerste manier zul je soms ook duidelijk op moeten treden, maar is veel geweldlozer, eerlijker en voor het paard ook beter te begrijpen. Het paard zal ook graag voor zo'n leider willen werken... dat worden vaak fijne, werkwillige, gelukkige paarden.

De tweede manier sla je het paard het licht mee uit de ogen. Misschien wordt er zelfs nog wel op het juiste moment gestraft, maar het paard zal zo'n persoon nooit vertrouwen, en zich nooit overgeven... daar krijg je willoze dieren van, die best braaf hun rondjes zullen lopen, maar plezier zullen ze nooit hebben in het werk.

Dit is natuurlijk erg zwart-wit gesteld, er zijn een heleboel mensen die er tussenin zullen zitten.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:45

mooie uitleg Yamcha Ja heb je ook het klaus boek gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:48

Yep, ben groot fan van hem Ja

Ik merkte het (5 jaar geleden, toen ik NH ontdekte) aan de paarden: die reageerden opeens veel beter op mij. Veel spontaner en enthousiaster... ze voelden zich opeens begrepen.
Ja was heel mooi Lachen

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:54

ja ben ook enorm fan van hem Ja die film is ook echt geweldig! 2008 april komtie naar nederland en hoop hem te zien daar... Nagelbijten / Gniffelen
is echt heerlijk gevoel hoe paarden op de minste "hulpen" reageren en je raakte ze niet eens aan Haha!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:56

vaak vind ik dat er hier op bokt juist zo zacht wordt gedaan tegen paarden.
Soms wel TE zacht.
Ik zie noooit voorbij komen : doe er een scherper bit in , of sla hem met de zweep.
Ik ben het wel eens met de anderen

Bloos

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:59

sla eens met de zweep? Doe eens een scherper bit in? Denk je nooit eens waarom een paard misschien een scherper bit inmoet? omdattie misschien helemaal kapot getrokken is en nu hard in de mond is. Of weet ik veel wat.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:01

Er zijn verschillen, als je paard bang is, en daarom niet doorloopt of stijgert dan moet je niet de zweep/sporen/hulpteugels en wat nog meer uit de kast halen. Maar je hebt er ook tussen zitten ( zoals mijn pony ) die gewoon vrolijk met de oortjes strak naar voren volledig in de staak gaan ( lees; rodeo ( bok stijger bok stijger ) slidings maken om nog te kunnen weigeren ga zo maar door ) en dit heeft echt totaal geen reden! ( daar kijk ik echt wel naar namelijk, en ik ken hem ondertussen ook ) Maar dan kan ie ook echt wel wat van me verwachten ( En daarna is ie ook ineens weer braaf ) Sommige paarden nemen je ook gewoon hartstikke in de maling. Ik ken mn pony ondertussen, en het protest wat ie maakt, doet ie omdat ie dat leuk vindt ( geen idee wat ie er leuk aan vindt maargoed ) omdat ie geen zin heeft om te werken ( pure luiheid ) en nog meer van dat soort dingen, dan ben ik er klaar mee, en kan ie dan ook wel flink met de zweep krijgen. Maar dit hoor je te voelen, als ruiter moet je het verschil kunnen voelen tussen angst en aanstellerij! En dat is het probleem, mensen voelen niet wanneer hun paard écht angstig is en wanneer ie gewoon het hele zootje in de maling neemt, en daar krijg je misverstanden van.
De band met mijn pony is super, maar hij is nou eenmaal een beetje eigenaardig.. T is zeker geen makkelijke, je moet m aanpakken, maar 1 tik teveel en je hebt het verprutst, dan issie beledigd en doet ie helemaal nix meer.. En ik weet mijn straffen tegenwoordig dan ook aardig te doseren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:09

nicky_f schreef:
vaak vind ik dat er hier op bokt juist zo zacht wordt gedaan tegen paarden.
Soms wel TE zacht.
Ik zie noooit voorbij komen : doe er een scherper bit in , of sla hem met de zweep.
Ik ben het wel eens met de anderen

Bloos

Misschien om dat dat bijna nooit een oplossing is?
Scherper bit sowieso niet. Dat moet je rt oplossen niet met scherpe bitten.

Ik kan me voorstellen als een paard neit vw is, dat je dan een tik bijgeeft achter de kuit, doe ik ook wel. Maar een paard lens slaan zie ik geen heil in. Er zijn imo andere manieren. Zeker ohz.

Maar eh...ik zie het vaak genoeg hoor... dat soort adviezen.

Overigens deel ik wel tikken uit. Als een paard met de oren in de nek op mij af komt, ben ik ook niet lief. Is KFH trouwens ook niet Bloos

Maar dat zijn somehow nooit mijn eigen verzorgpaarden... die gedragen zich wel netjes.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:11

"Maar je hebt er ook tussen zitten ( zoals mijn pony ) die gewoon vrolijk met de oortjes strak naar voren volledig in de staak gaan ( lees; rodeo ( bok stijger bok stijger ) slidings maken om nog te kunnen weigeren ga zo maar door ) en dit heeft echt totaal geen reden!"

Voor je paard is het toch een reden om nie tte gaan en zo moeilijk te doen. Afstappen kan bijv. helpen. Soms heeft een paard een leider van de grond nodig.
Ik zie dat je ook zei dat hij na de zweep opeens weer heel lief is. Wat denk je? Hij is net een paar of een keer flink geslagen. Dan zou ik ook ffe braaf doorlopen ja. Maar je paard is dan niet "blij" Knipoog waarom slaan en alles snel willen als het ook met liefde en geduld kan wat veel leuker is.

@ Yamcha: hoezo is kfh ook niet? hij geeft ze geen tikken enzo. Tuurlijk moet je er wat aan doen als een paard met oren naar achteren naar toe komt. Fleur mijn pony doet dat vaak maar dat negeer iken dan is ze opeens lief Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:18

KFH is niet lief bij dominant gedrag, hoor... straft ie ook af.
Maar alleen als het naar hemzelf gericht is, en bewust op hem aan. Anders negeert hij het.
Maar KFH imponeert eerst met zijn lijf, lichaamstaal, dan dreigt hij, heeft dat nog geen zin, dan slaat hij wel.
Maar hij doet dat bijna nooit, heeft hij niet nodig. Doordat hij zich al direct als leider opstelt, gaan de paarden niet in discussie, maar werken ze mee. Ja
En hij beloont ontzettend veel (en goed getimed) waardoor hij het werken voor de paarden erg leuk maakt. Lachen

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:24

oh ok Lachen ja omdat hij ze waarschuwt zoals in een kudde. Mensen snappen dat vaak niet en slaan gelijk wat voor het paard idd heel verwarrend is en nog steeds niet luisteren om dat ze niet snappen waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:30

En over dat met de oren naar in de nek op je af komen: het ligt eraan hoe.
Op de stal waar ik werkte kwam op een gegeven moment een vrouw met een ruin staan. Dat paard had nooit de basismanieren geleerd, en de onderlinge verhoudingen waren helemaal niet bevestigd.
Dat paard is iedereen vreselijk aan het uitproberen geweest, en was in wezen gewoon op zoek naar een stuk duidelijkheid, waar hij nu eigenlijk stond.
Op een gegeven moment werd het zo erg met hem, dat hij gericht trapte en ongelooflijk vervelend werd.
En toen moest ik hem voor de zoveelste keer uit de paddock halen. Hij kwam werkelijk met de oren in de nek op me af, ging op zijn achterbenen staan, en haalde met de voorbenen naar mij uit.
Toen was het genoeg. Ik heb hem 1 harde tik gegeven met het halstertouw wat ik bij me had. Dat was genoeg. Het was het paard opeens heel duidelijk waar hij stond, hij begreep ook dat ik zijn gedrag niet accepteerde.
Ik heb hem (toen hij wat gekalmeerd was) gepakt, touw vastgeklikt, en hij wandelde zo achter me aan. Geen drama's meer bij de deuren, geen drama met het eten...
Het was een engeltje, werkelijk.

Het enige waar dit paard al die tijd om vroeg, was duidelijkheid. Hij wilde weten waar hij aan toe was, en die mensen die hem eerst probeerden te imponeren, en daarna tóch toegaven, maakten hem verschrikkelijk onzeker.
Na die "ruzie" in de paddock had hij die duidelijkheid wel. Het bleek een knuffelpaard, en een heel speels, lief, meewerkend, vriendelijk dier.

Maar dat heerlijke karakter van hem zou er nooit uitgekomen zijn als hij niet op zijn plaats was gezet. Zijn onzekerheden waren weg, en hij hoefde zich niet meer druk te maken om iets behalve andere paarden, zijn eten en zijn paddock...

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:36

arm paard, zocht een leider maar iedereen gaf toe dat hij de leider was. maar gelukkig was jij er Vork haha maar echt heel mooi hoe dat klinkt ook hij in eens veranderd Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:45

Ja.
Dat is dan een moment waarop je even puur op je gevoel afgaat...
je bereikt idd iets heel moois, dat paard was daarna ook heel gelukkig, en veel relaxter. Ja

Maar om het te bereiken, moest ik even heel niet lief zijn. Ik weet heel zeker dat als er mensen naast hadden gestaan, die me een dierenmishandelaar hadden genoemd... terwijl dat het beste is wat ik ooit voor dat paard heb gedaan...

Maar het gekke was, dat al die mensen die toch toegaven dachten dat ze heel lief waren voor dat paard. Maar het paard werd er alleen maar ongelukkiger van, want hij kon het niet begrijpen...
Hij wilde eigenlijk alleen maar paard zijn, niks anders. Hij wilde geen leider zijn, maar omdat hij dacht dat er geen goede leider was, moest hij het maar doen... en werd er doodongelukkig van.
Toen hij weer gewoon paard kon zijn, was hij weer helemaal blij.
En zó speels... net een veulen... Haha!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:47

ah ja Lachen eigenlijk was je heel lief want het paard weet nu eindelijk waar hij staat en naar wie hij moet luisteren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:50

Eigenlijk wel ja.
Vond het paard ook trouwens, die was stapelgek op me daarna Ja
Ik denk nog heel veel aan dat paard, ik zal dat gebeuren nooit vergeten geloof ik. Geweldig beest... ik hou nog altijd van hem. Ja

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:52

aah Haha! zie je hem ook nog wel eens?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:54

Loowis schreef:
"Maar je hebt er ook tussen zitten ( zoals mijn pony ) die gewoon vrolijk met de oortjes strak naar voren volledig in de staak gaan ( lees; rodeo ( bok stijger bok stijger ) slidings maken om nog te kunnen weigeren ga zo maar door ) en dit heeft echt totaal geen reden!"

Voor je paard is het toch een reden om nie tte gaan en zo moeilijk te doen. Afstappen kan bijv. helpen. Soms heeft een paard een leider van de grond nodig.
Ik zie dat je ook zei dat hij na de zweep opeens weer heel lief is. Wat denk je? Hij is net een paar of een keer flink geslagen. Dan zou ik ook ffe braaf doorlopen ja. Maar je paard is dan niet "blij" Knipoog waarom slaan en alles snel willen als het ook met liefde en geduld kan wat veel leuker is.

Oke, ga jij maar lekker afstappen in je parcours, en voor je pony uit over de hindernis springen? Verward En ik ben meer dan een jaar bezig geweest om hem over een parcoursje van alleen maar balkjes op 40 cm hoogte ( kan er over heen stappen dus ) te krijgen. Dus het moet helemaal niet snel, maar een paard dat mij uitprobeert, terwijl ik hem dondersgoed ken dat hoeft van mij niet, en dat hoef ik ook niet te pikken Knipoog En lief zijn en veel geduld zijn helpt niet bij Mandour als ie zo'n bui heeft Knipoog Sommige paarden moeten nou eenmaal op hun donder hebben als ze een bepaalde bui hebben. Ieder paard is anders en heeft dus ook een andere behandeling nodig. Als ik alleen maar lief ga zijn en geduldig en alles maar laat gebeuren, nooit zweep of spoorgebruik dan wordt t een monster die totaal geen respect meer voor me heeft, dwars over me heen loopt, en niets anders doet dan protesteren. Hij heeft zo nu en dan gewoon een pak op zn donder nodig. En een paar flinke tikken is heel iets anders dan je paard afranselen Knipoog ( een tik hoef je niet te geven als het geen goeie is, muizetikjes WERKEN NIET namelijk.. Daar worden ze alleen maar vervelend van ) Maargoed, ieder zijn eigen manier Knipoog Als jij alles met liefde en geduld wil doen, zonder ooit spoor of zweep te gebruiken ga je gang Knipoog Niemand die je tegen houdt. Net als dat niemand mij tegen houdt om het te doen op mijn manier Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:55

@ Loowis: Nope, nooit meer. Helaas.
Ik ben heel ander werk gaan doen, bewust, mijn lijf kon het niet aan.
Het opvoedwerk wel, maar stallen uitmesten was teveel voor mijn rug...
Een paar stallen kan ik nog steeds hoor, maar geen 30 meer Lachen