Bescherming gebruik ik bij de meeste paarden wel, zeker als ik ga springen of 'boscrossen'.
Bandages doe ik idd voor het 'plaatje', letterlijk dan, enkel en alleen als ik eens een melige bui heb en fotoshoot wil doen van mijn paardje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Berdien schreef:Moniek, als jouw paard per dag 2 uur de wei op mag en voor de rest op stal/paddock/ onder het zadel is, kan ik me voorstellen dat hij uit z'n plaat gaat, en dan eventueel zich zelf een trap verkoopt. Uiting van (een teveel aan) energie, dus je zou je paard langer buiten kunnen laten lopen, of langer in een paddock zetten, zodat hij z'n energie gelijkmatiger kwijt kan, in plaats van in 2 uurtjes
VValar schreef:Met een goed opgezette training zou de kans op blessure veel kleiner moeten zijn, juist omdat je er voor waakt om te overbelasten! Een paard dat zelden gereden wordt en dan meteen een uur lang in een zware bak aan de slag moet, die heeft een gestel dat hier niet op is voorbereid en dus meer kans op blessure.Om tot een hoger niveau te komen moet je het paard prikkelen in zijn training. Een goed doorgetraind paard zal flinke inspanningen moeten geven om zijn lichaam verder te ontwikkelen. Juist deze training vergt ontzettend veel van een paard, en er bestaat de kans voor overbelasting. Een sportpaard ondergaat zware fysieke en geestelijke inspanning om zich te ontwikkelen. Dit kun je simpelweg niet vergelijken met een paard die 1 à 2 keer in de week een half uurtje in de baan moet hobbelen.
fransje23 schreef:P'cies!Ik vergelijk de training ook niet. Maar een sportpaard is voorbereid op zijn werk en als het goed is bouw je de training gelijkmatig op. Een boscrosspony is minder voorbereid en loopt daardoor een grotere kans op blessures.
VValar schreef:Jawel. Een ongetraind kantoor-persoon die eens op een "sportdagje" gaat volleyballen heeft meer kans op een blessure dan een getraind persoon die meerwekelijks traint en volleybalt.Sorry hoor, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een paard die 1 a 2 dagen in de week een half uur schoorvoetend door de baan heen gaat, blootgesteld wordt aan extreem hoge kansen op blessures. Dat gaat er bij mij simpelweg niet in. En ik hoop dat je dit ook wel een klein beetje kunt begrijpen.
superwoman schreef:Voor verstappen helpt geen beenbeschermer.Ik denk ook dat een misstap (zeker bij een jong paard) verhoogd wordt door de ruiter. (balans)
Voor mij is het risico van een misstap belangrijker dan de vehoogde temperatuur onder de beschermer.
fransje23 schreef:En dat is inderdaad warm genoeg om bepaalde eiwitten te laten denatureren (wat afsterven van bepaalde cellen tot gevolg kan hebben)Kortom, opgeslagen energie gaat deels verloren als warmte, en door deze warmte loopt de kerntemperatuur in de buigpees op tot zo'n 45 graden (dat is dus zonder beenbescherming hè!). Deze verhoogde temperatuur leidt dan tot het afsterven van peesweefsel.
runningkawa schreef:Niet alle paarden lopen nog...En waarom lopen alle springpaarden dan nog?
Waarom trainen mensen met dure paarden er dan nog mee?
Die hebben juist erg goede begeleiding van da's enzo.
Waarom zijn er dan niet héél veel peesblessures?
Moniek schreef:Langer op een grotere wei met andere paardenlals er nog meer oplossingen zijn voor mijn paard en zijn wei probleem![]()
dan hoor ik dit graag sta altijd open voor andere dingen.
Maar niet op de wei is geen optie
QQQQ schreef:Daarbij zijn de pezen slecht doorbloed, de afvoer van warmte is daardoor ook traag. Als de warmte door een beschermer ook nog eens niet naar buiten weg kan (of pas na een uur, als er wordt afgespoten), dan kan ik me goed voorstellen dat dit soort temperaturen en hoger bereikt worden.
QQQQ schreef:Met een goed opgezette training zou de kans op blessure veel kleiner moeten zijn, juist omdat je er voor waakt om te overbelasten! Een paard dat zelden gereden wordt en dan meteen een uur lang in een zware bak aan de slag moet, die heeft een gestel dat hier niet op is voorbereid en dus meer kans op blessure.
KiWiKo schreef:De mijne springt ook met gemak een 1.30 parcours......... alleen waarschuwd hij mij nooit als er een hindernis aankomt![]()
![]()
daantjuhhh schreef:En jonge paarden doe ik zoiezo bescherming om, ze hebben nog niet zo heel veel belans.
En dan kan je zeggen in de natuur hebben ze ook geen bescherming om bla bla bla, maar in het wild gaat er ook geen ruiter opzitten.
Arabesk schreef:VValar schreef:Dit is echt de reinste onzin. Een keer een gekke uitspatting of slechte coördinatie door onoplettendheid, of zelfs een uitglijder kunnen zorgen voor een blessure aan het been (een scheur in de pees kan al ontstaan door één misstap).
Paarden die goed bekapt zijn en goed met hun hoeven de ondergrond kunnen aftasten hebben daar geen last van.
VValar schreef:Kans op overbelasting zou je inderdaad krijgen wanneer je een ongetraind paard net zo hard aan het werk zou zetten als het getrainde paard. Echter is hiervan geen sprake. Ik geef slechts het voorbeeld van een ongetraind paard die eens per week een half uurtje aan het rondhobbelen is. Dus totaal niet zwaar aan het werk gezet wordt. Zulke paarden lopen veel minder snel kans op blessures op dan de sportpaarden die dagelijks (zwaar) worden getraind.