"Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Re: "Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:12

__PSM__ schreef:
Ik heb eerst optie 1 gehad, daar werd ik te groot voor, nu heb ik optie 2. Tenminste als ik alle reacties moet geloven, van wow wat een gaaf paard!! Haha!

Optie 2 is moeilijk aan t begin, maaaaar, ze snapt m nu en nu heb ik er optie 1 aan over gehouden.. Beter kan toch niet!! Ookal kunnen we nu even niet rijden door een niet passend zadel

idd optie 2 is gewoon leuk als je het kan he! Mijn eerste paard was direct een optie 2. Veel mensen zullen denken, wat een onverstandige keuze, want ik had enkel de basishangen op een manege geleerd, en verder reed ik op haflingers en op een redelijk wild paard van een buur. Ik had gewoon de durf, ik was totaal niet bang van een paard, en daarom hebben ze geen mak diertje gekocht.
Maar samen hebben we alles geleerd (van dressuur tot springen). Nu is ons paard ook optie 1. Een rotkarrakter had ons paard niet, ik zie het als communicatiefouten! Het is super leuk die evolutie mee te maken!

Bijvoorbeeld veel mensen koop een mak manegepaard. Eerlijk gezegd zou IK dat nooit moeten hebben. Ik zou gewoon niet meer uitgedaagd zijn. Ik vind het niet leuk om te rijden op een paard die al alles perfect kan. Maar voor veel mensen is dit goed als beginnerspaard, of als paard die te vertrouwen is hoor!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:49

charlotvanre schreef:
__PSM__ schreef:
Ik heb eerst optie 1 gehad, daar werd ik te groot voor, nu heb ik optie 2. Tenminste als ik alle reacties moet geloven, van wow wat een gaaf paard!! Haha!

Optie 2 is moeilijk aan t begin, maaaaar, ze snapt m nu en nu heb ik er optie 1 aan over gehouden.. Beter kan toch niet!! Ookal kunnen we nu even niet rijden door een niet passend zadel

idd optie 2 is gewoon leuk als je het kan he! Mijn eerste paard was direct een optie 2. Veel mensen zullen denken, wat een onverstandige keuze, want ik had enkel de basishangen op een manege geleerd, en verder reed ik op haflingers en op een redelijk wild paard van een buur. Ik had gewoon de durf, ik was totaal niet bang van een paard, en daarom hebben ze geen mak diertje gekocht.
Maar samen hebben we alles geleerd (van dressuur tot springen). Nu is ons paard ook optie 1. Een rotkarrakter had ons paard niet, ik zie het als communicatiefouten! Het is super leuk die evolutie mee te maken!

Bijvoorbeeld veel mensen koop een mak manegepaard. Eerlijk gezegd zou IK dat nooit moeten hebben. Ik zou gewoon niet meer uitgedaagd zijn. Ik vind het niet leuk om te rijden op een paard die al alles perfect kan. Maar voor veel mensen is dit goed als beginnerspaard, of als paard die te vertrouwen is hoor!

Veel mensen denken owh wat een rot paard, terwijl het bij 9 van de 10 gewoon de mens is die de fout maakt, en daarbij vergeet de mens nog wel eens dat ook een paard zijn dag niet kan hebben!!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:53

Absoluut nr1, voor mij is het belangrijk dat het paard een goed karakter heeft en we een wederzijdse band kunnen smeden. Met een paard dat ik niet aankan zou dat nooit lukken, ik denk dat ik er algauw niet meer op zou durven...

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:58

Ik ga mee met nathalie16

Ik hou ook wel van een moeilijk paard maar dan net als nathalie zegt dat je er uiteindelijk wel wat voor terug krijgt dat het dus ook voor wil je werken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:01

Nakisha schreef:
Absoluut nr1, voor mij is het belangrijk dat het paard een goed karakter heeft en we een wederzijdse band kunnen smeden. Met een paard dat ik niet aankan zou dat nooit lukken, ik denk dat ik er algauw niet meer op zou durven...

Dit is zeker niet helemaal waar, mijn paard was een verschrikking maar door eerlijk tegenover haar te blijven is ze nu alsnog nummer 1 geworden en we kennen elkaar nu d oor en door, tuurlijk gebeurd er nog wel iets zo af en toe, maar dat gebeurd ook bij "makke"paarden!!

Mijn nummer 2 gaat tegenwoordig wel voor me door het vuur!! En hinnekt zodra ze me ziet!!

Ik bedoel hiermee te zeggen dat die wederzijdse band er toch wel komt, en dat je er dan uiteindelijk niet meer op zou durven zegt eerder iets over jouw dan over het paard, ik snap dat je kiest voor je eigen veiligheid hoor, ik heb ook wel eens sterk getwijfeld, maar uiteindelijk krijg je er waarschijnlijk net zo veel voor terug, het is maar net wat je wil, of de korte weg met een relatief makkelijk paard, of de wat langere weg..

En ik kan ook best heel goed begrijpen dat er dan mensen kiezen voor optie 1

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:02

Ben ik absoluut met je eens PSM, maar ik ben niet zo'n dappere... daarom weet ik niet of ik zo'n paard dus wel aan zou kunnen. Ik denk dat het best mogelijk zou zijn dat een pittig paard mij de baas zou worden, gewoon omdat ik zelf een beetje te angstig ben...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:37

Dan vind ik het echt geweldig dat je zoveel kennis van jezelf hebt en daarom dan dus een heel overwogen beslissing maakt, dit is dan inderdaad zo veel beter en plezieriger zowel voor jou als je paard!! Toppie

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:39

De klik moet er natuurlijk ook zijn. Als die er niet is maakt het niet uit of het optie 1 of 2 is.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:43

Citaat:
Dan vind ik het echt geweldig dat je zoveel kennis van jezelf hebt en daarom dan dus een heel overwogen beslissing maakt, dit is dan inderdaad zo veel beter en plezieriger zowel voor jou als je paard!! Toppie

Dank je wel, ik bezit alleen geen eigen paard. Ik kan dat niet veroorloven, daarom doe ik het niet. Ik ben wel gezegend met twee schatten van honden. Lachen

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:37

Nr. 1, ik vind het karakter zeker belangrijker dan het vermogen.
Ik reed eerst een pony wat nog niks had gelopen, van een boerke was en zelf gefokt, maar god wat een leuk beest was dat. Vooral op het einde werd de band echt sterker en elke keer als ik aan dr denk (ze is 2 jaar terug verkocht en ik weet niet waarheen) kan ik nog in huilen uitbarsten (ben daar ook heel gevoelig in hoor Haha!). Elke keer als ik in stal lag te huilen omdat ze weg moest kwam ze naar mij toe met dr lieve hoofdje om mij af te leiden.

Nu rijd ik een paardje waar ik totaal geen band mee heb. Ze komt (na 1,5 jaar) niet naar mij toe als ik in dr stal kom, is niet bezig met mij als ik dr aandacht geef, ze is wat in zichzelf gekeerd. Ze heeft veel gepresteerd, zowel in de dressuur als met springen, maar ik merk wel dat dat mij niet zoveel doet omdat haar karakter niets is voor mij. (Ik ben daar wel veel mee bezig geweest maar merk geen verandering, dus ik laat het maar zo nu)

Ik vind het veel belangrijker dat een paard laat merken dat ie blij is mij te zien en mijn aandacht prettig vindt, dan een paard met geweldige bewegingen en niets meer is dan een rijdier; daar liggen mijn ambities ook helemaal niet.

Summerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:41

maakt niet uit als het maar kllikt Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:46

ik zou ook voor keuze 1 gaan
maar moet wel zeggen dat ik keuze 2 nu zelf heb we hebben vaak communicatie problemen met het staken steigeren en bokken maaaar ik moet wel zeggen als die loopt dat hij er dan echt wel mag wezen ik maak er gewoon een mengelmoes van keus 1 en 2 Haha!

alegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:50

nr 1,karakter vind ik het belangrijkste Ja

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:56

onley schreef:
ik zou ook voor keuze 1 gaan
maar moet wel zeggen dat ik keuze 2 nu zelf heb we hebben vaak communicatie problemen met het staken steigeren en bokken maaaar ik moet wel zeggen als die loopt dat hij er dan echt wel mag wezen ik maak er gewoon een mengelmoes van keus 1 en 2 Haha!

Tegen de tijd dat je kan lezen en schrijven met je paard, dan heb je ook nummer 1, dit kost wat tijd, maar uiteindelijk hou je hier net zo veel of misschien wel meer aan over!!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:59

Nr 2 Haha! Omdat ik er zelf ook zo een heb staan. Heb er veel werk aan gehad, maar lopen dat ie kan. Je moet het er alleen uit zien te krijgen. En ja, dat kan gevaarlijk zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:48

hi hi, een nummer 1 paard hoeft echt geen mak manegepaard te zijn Tong uitsteken
Die van mij kan schrikken van een ritselend blaadje als ze in een nerveuze bui is. Mijn pony kan ook wel eens dribbelig en bokkerig zijn of om willen draaien, maar het zijn geen rotkarakters die je bewust dwars gaan zitten of je laten zitten als ze de kans krijgen... En bij zo'n karakter hoeft ook alles niet makkelijk te gaan, zelfs niet als ze verder zijn doorgereden. Ik moet ook werken om mijn leerpaardje goed aan het lopen te krijgen, dat doet ze niet vanzelf... Zo'n paard moet je ook leniger en sterker maken en leren wat de bedoeling is om communicatieproblemen te voorkomen. Maar als ze er dan lichamelijk en geestelijk klaar voor zijn, zullen ze je niet in de "steek" laten omdat je ze in de ring weinig kunt "maken"

En misschien zijn de 1tjes en 2tjes ook wel erg relatief. Wat voor de 1 een 2 is, kan voor de ander nog wel een 1 zijn, en andersom... Iemand die houdt van felle, drukke paarden, kan flink getergd worden door een koude kikker die alles ontspannen en op zijn gemak doet en niet met veel impuls aan het lopen te krijgen is...

Je moet, zoals eerder gezegd, het paard zoeken wat bij je past.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:59

detour schreef:
Hoi,

had wel een interessant gesprek met mijn vriendin.

Stel: je koopt een paard. Je wilt het zowel reacreatief gaan rijden als in de sport, zonder dat je nou perse minimaal ZZ wilt gaan rijden, op dressuur,-of springniveau.

Los van het uiterlijk en de stokmaat:

Je kunt kiezen uit:

1.- Een paard met minder bewegingsvermogen, minder goede bloedlijn maar een enorm werkwillig karakter, die verder fysiek gezond is en redelijk beweegt (dus niet zo'n heel opvallende qua uitstraling), en echt zijn best voor je doet in de ring?..

Of:

2.- Een paard met een super bloedlijn, super uiterlijk, veel sportpotentie, maar zeer dominant, die in verzet komt (staken, bokken,steigeren) als er van hem gevraagd wordt om echt aan het werk te gaan...Die het je soms erg moeilijk kan maken.

Ben erg benieuwd.

maakt mij geen ene reet uit Haha! mij gaat het gewoon om het paard Knipoog

Nougat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:29

Nummer 1, aan een paard dat je constant tegenwerkt heb je helemaal niet. En met een paard moet je toch echt een band mee hebben dus karakter staat zeker voorop. Ja

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:34

tuurlijk geen paard wat constant tegen werkt idd Lachen maar wel een paard met pit Knipoog een wilde bras Cool

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:05

Hmm ,, Moeilijk ,,
Hangt van vanalles af ,
Als ik zo zou moeten kiezen , zou ik denk ik
voor 2 gaan ( hangt wel een beetje van af hoe
rot zijn karakter is ) want zo heb ik er namelijk
1 op stal staan ,
Maar als ik nu paard 1 zou kennen of het heel slecht zou hebben , zou ik voor 1 gaan x

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:12

1. zeker weten, ik heb nu ook echt presies zo'n pony, een pony met een super karakter en waar je echt gou een klik mee hebt. mijn pony heeft dan ook een papier van onbekend maal onbekend en dat maakt me echt niks uit het gaat er toch om hoe de pony is en niet hoe de vader/moeder is tuurlijk het zal altijd wel iets invloed hebben. maar ik heb liever een onbekend x onbekend dan een pony met een super bloedlijn maar die niet voor je wil werken. deze pony kan bijv. ook niet super lopen maar gewoon gemiddeld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 09:02

Loowis schreef:
tuurlijk geen paard wat constant tegen werkt idd Lachen maar wel een paard met pit Knipoog een wilde bras Cool

Een wildebras in positieve zin, die in zijn gekkigheid voor je gaat is leuk! Maar gevaarlijk wild, nou.. no thanks.
Heb een rugligger, ze gaat naar iemand anders, want ik heb er niks aan kunnen veranderen. Wel zonde, maarja...Ik heb een paard ook voor mijn plezier, hoor! Knipoog

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:55

ik ga voor 2 ik hou van die paarden! Ik heb eens vroeger een pony gereden met arabisch bloed maar echt een vurig karakter! Hard crossen en bit tussen tanden nemen en bijten in de stal. Maar ik vond haar zo mooi en prachtig en zo'n speciaal karakter. Heel diep in die pony was 'iets' waar ik haar zo bewonderde. Later (veel later) heb ik haar vertrouwen gewonnen en heel langzaam aan hebben we een echte vriendschapsband gekregen. Ik vind sommige pony's met een "r*tkarakter" echt wel heel toffe pony's daarom rij ik graag moeilijke pony's. 1 vind ik een pony voor sommige (niet iedereen dus!!)
voor prestaties... maar ja das mijn mening...

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:57

Nummer 1 Tong uitsteken

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:54

paardje 1...op zeker.
Heb paardje 2 zelf gehad...drama!!!!
Paardje 2 is inmiddels bij iemand die er wel mee overweg kan en is er super blij mee en loopt als een tierelier.
Paardjes 2 zijn super paarden voor de juiste mensen maar niet voor iedereen.