Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ik heb het al snel veranderd.
.
.laetitia schreef:Je noemt hier toch een rijtechnisch probleem. Doordat een paard de hoek kiest (het lolletje - gewoontegedrag) wil de ruiter 't paard de hoek in sturen (streng zijn) en vraagt hierom buitenstelling. Door de buitenstelling kan 't paard weglopen over de buitenschouder, dus van de hoek af. Ruiter geeft (streng) een tik mee, paard springt naar voren, richting hoek, ruiter verliest evenwicht, corrigeert dit met de hand (hangen in de mond) dus het paard krijgt de teugelhulp weer stil te gaan staan of achterwaarts te gaan.Rijtechnisch leg ik de verantwoordelijkheid altijd bij de ruiter! Maar ik merk wel zeker dat paarden ook weleens een lolletje willen en eens dwars willen liggen...!
Mijn bijrijdpaard was altijd 'bang' in een bepaalde hoek van de bak. Ze heeft helaas al heel wat diverse stallen en bakken gezien (door het vele verhuizen...ik verhuisde dan trouw mee) en in elke bak koos ze weer een nieuwe hoek uit die ze eng vond en niet door wou.
Ilzjuh schreef:Veel paarden hebben te kampen met een lichamelijke beperking te ontspannen. Als ik jou verhaal zo lees, gaat dat hier goed op: paard is altijd "slecht" gereden, zonder ontspanning, dus de kans is groot dat de spieren door overbelasting en verkeerde belasting verkrampt zijn.Het was een lief paard maar gewoon echt bang om te ontspannen.
fury_berber schreef:De interactie tussen ruiter en paard is erg belangrijk. Een paard is een kuddedier, en zal altijd de leider volgen en "vertrouwen", maar paarden vormen ook hechtere banden, en deze banden geven een paard veel meer zelfvertrouwen --> het paard zal meer durven. Ik denk dat dit soort situaties dan ook niet onder "fouten" vallen, maar onder "tekortkomingen" - de relatie tussen paard en andere ruiter schiet tenslotte nog tekort.En nu nog, met een ander wil ze bepaalde dingen niet die ze met mij wel wil. Gewoon omdat ze mij nu vertrouwd en de ander niet. En dat is niet de fout van de ander (niet dat het een fout is van mijn paard).
Krips schreef:Maar een paard dat het bit vast pakt, of dominant over je heen loopt. Natuurlijk als wij ons juist aanpassen lossen we het weer op. Maar hiermee is het paard begonnen. Ik vind het bijna beledigend dat je zegt dat alles bij ons ligt. Dan wil je bijna zeggen dat een paard een robotje is zonder enig eigen iniatief.
bizzybijtje schreef:Veel paarden snappen niet goed genoeg dat een kuithulp voorwaarts of zijwaarts betekend. En omdat paarden er geen boekjes over kunnen lezen, geen ander paard in 't midden van de bak hebben staan om te roepen hoe 't moet, ligt dat 0,0 aan het paard. Het is immers de taak van de ruiter 't paard duidelijkheid te geven. En een goede ruiter kan het toch heel snel (zonder geweld) duidelijk maken voor het paard.Als je nou bijv. zegt dat een paard niet op je been reageert als dat paard dat nog niet goed begrijpt, ligt dat dus niet echt aan de ruiter. Maar de ruiter kan het idd wel oplossen.
Ilzjuh schreef:Nou sorry, maar ik zat laatst op mijn driejarige (voor de tweede keer), en ineens begon hij te bokken. Niet zijn fout, zeker niet, hij is nog jong, en jonge paarden doen dat nou eenmaal. Kunnen ze ook niet zoveel aan doen.Maar ik vond het nu ook niet bepaald mijn fout?
Ik voelde dat echt niet aankomen want hij deed het echt ineens, daarvoor liep hij best ontspannen en ineens veranderde hij in een kanonafschieter.
] 
Pikeur schreef:Als mijn oude pony zomaar gaat bokken krijgt ie op z'n sodemieter, dan ga ik echt niet afstappen en iemand ernaar laten kijken omdat hij oud is hoor.
Hij moet dat gewoon niet doen. Oud of jong, het hoort niet.
Als het aan blijft houden zou ik er absoluut iemand naar laten kijken, maar niet omdat hij oud is.
Ilzjuh schreef:Geen uitzonderingen. Een paard is geen zelfstandige denker zoals wij dat zijn. Wij zien oorzaak-gevolg relaties, die zij veel minder snel zien. Een paard vindt 't niet "leuk" om te bokken, het is een manier om overtollige energie kwijt te raken, of om pijn te verminderen / te laten stoppen. Ik geloof dat veel mensen alleen niet weten / te weten komen wat de reden is van de uitspattingen van een paard. Dan blijft, dat 't onwetendheid bij de mens is (niet bij de ruiter specifiek, er zullen nog talloze dingen zijn die wel bestaan, maar waarvan de mens het bestaan niet afweet), en niet een "eigenwijs", "vals" of "gestoord" paard is.Want dat doet een paard mééstal niet zomaar (ook hier geloof ik best wel dat er uitzonderingen zijn hoor).
Katja schreef:En hoe zie je dit dan bij paarden die volledig verreden zijn en naar een nieuwe ruiter gaan? Dan ligt de fout niet bij het paard maar naar mijn mening ook niet bij de ruiter die het allemaal moet zien op te lossen.
Celia schreef:Wat moet ik mij dan voorstellen als mijn pony te koppig is om een volte te maken? Medisch helemaal gekeurd, ook tanden zijn bijgewerkt. In het begin wou ze geen voltes maken hoor, maar nu gaat dit allemaal goed.
Lest schreef:Zo kan het zijn dat een ruiter met het ene paard super overweg kan, maar met een ander paard juist weer niet. Ik denk niet dat dit puur aan de ruiter ligt, maar aan de combinatie.
KiWiKo schreef:wat een paard ook doet, hoe het verleden ook geweest is..... maakt allemaal geen bal uit
met de juiste ruiter gaat het wel goed