fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:05

dat de fout bij de ruiter is te zoeken heb ik met mijn vorige pony wel ervaren;
als ik probeerde op haar te rijden was ze sloom, ging gewoon haar eigen gang..
ze reageerde niet op been en niet op teugel.
ik had ook al een hele tijd niet gereden, en heb nog veel te leren.
maar toch dacht ik ook dat mijn pony het misschien niet kende ofzo.
dat ze de hulpen niet kende.
tot dat de hoefsmid kwam, en op mijn verzoek even op haar ging rijden met een bosal.
mooi dat ze super actief was, en echt precies alles deed wat hij van haar vroeg!
dus, dat vond ik wel een duidelijk voorbeeld!

overigens denk ik dat het niet alleen de rijtechtnische vaardigheid van een ruiter hoeft te zijn,
maar ook de mate van overwicht en vertrouwen geven spelen denk ik mee.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:40

de fout ligt vind ik ook bijna altijd bij de ruiter. Jjij maakt je hulpen neit duidelijk genoeg, of te duidelijk waardoor het paard er alsn og niks van snapt.
maar als het paard z'n dag niet heeft, of last van z'n tanden, benen etc.. dan loopt hij ook niet goed en is het idd niet de schuld van de ruiter... ja, misshcien dat de ruiter hem niet op tijd naar de tandenarts heeft gebracht ofzo:P
maja.. ik vind eigenlijk dat dat al genoeg op de forum is gezecht ;P

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:21

Fout ligt altijd bij de ruiter. Het enige dat het paard doet en kan, is paard zijn. Wat het paard ook doet of denkt of wil of kan, het is aan de ruiter om hierop te reageren en een passende oplossing te vinden en correct te rijden. Als het ergens misgaat, komt dat door een inschattingsfout of een verkeerde reactie van de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Ronja op 25-08-07 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:24

Bedoel je het dan niet juist andersom? Dat de fout altijd bij de ruiter ligt?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:28

Thanks, wat een domme fout Bloos ik heb het al snel veranderd.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:31

Ik ben het er zeker mee eens dat de fout altijd bij de ruiter ligt!

Met winston heb ik een tijd gehad dat het rijden voor geen meter ging, hij liep niet, of alleen de kant op die hij wou en dan heel hard.

Ik ben erachter dat het gewoon mijn eigen schuld was, ik ben geen leider voor hem geweest, dus dan neemt hij de leiding.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:42

Dat de fout vrijwel altijd bij de ruiter ligt daar ben ik wel van overtuigd ja Haha!.

Alles wat er bij ons fout gaat komt dus ook per definitie doordat ik maar wat zit te rommelen.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:56

idd defout zit meestal toch echt wel bij de ruiter,, als k iets doe en het gaat niet ga ik altijd eerst kijken wat ik zelf fout doe,, ik vin deigenlijk dat iedereen dat wel moet doen,,

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:23

Ik maak zelf veel meer fouten dan me paard..
Op de manege is er een paard die altijd wel druk en onrustig is ..
Ik wist nooit echt wat je er tegen moest doen .. ja ophoudingen geven maar het hielp niet echt..
Toen de instructrice kwam en het uitlegde .. kwam ik erachter dat ik gewoon veel strenger moet zijn .. Clown

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:52

Als er iets mis gaat, kijk ik altijd eerst naar mezelf. En na het rijden ga ik even in gedachten na wat er allemaal gebeurt is.
Zo'n beetje altijd ben ik het die een fout maakte.
Maar van fouten leer je, en gelukkig zijn er die fantastische manegepaarden die helemaal niet boos worden als er eens wat mis gaat!!!

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:38

meestal bij de ruiter

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:58

de fout licht eigelijk altijd bij de ruiter. Oké er zijn uitzonderingen, maar toch geef zo ie zo altijd je zelf er maar de schuld van. Zo krijg je ook minder spanning bij het paard om dat JIJ vind dat hijhet niet goed genoeg doet. Ik heb een tijd gehad altijd maar zeggen ja Giorgio doet het neit goed. Nu denk ik vanuit me zelf, waarom zou hijhet niet goed doen, dan kijk ik naar me zelf en dan denk ik misschien wel omdat ik dit verkeert doe. Verander de dingen die je denkt dat je verkeert doet en je zult zien dat het meestal ook nog zo is dat het die fout was. Probeer gewoon nooit het paard de schuld te geven, dan krijg je veel meer plezier in het rijden, en zoek altijd eerst de fouten bij jezelf

xLindsayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:54

het licht altijd aan de ruiter, als paard niet goed over de balke sprinkt bij mij ofzo dan zegt ze altijdfout ligt bij jou.Lachen

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:04

Het ligt denk wel heel vaak aan de ruiter zal eerst altijd naar jezelf kijken en dan pas naar het paard

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:53

Ik heb geleerd van mijn instructrice is dat er geen paard bestaat dat die een fout gemaakt heeft en het altijd bij de ruiter ligt hoe dan ook!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:45

Het is uiteindelijk toch de ruiter die het paard zijn aanwijzingen geeft Haha!.

Als een paard iets (nog) niet kan is het anders

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:35

meestal zal het wel de fout van de ruiter zijn:)

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:22

99% van de tijd is het de schuldvan de ruiter. Bijvoorbeeld ook als de ruiter op dat moment goed rijd maar het paard doet iets verkeerd door wat in het verleden is gebeurd.
Toch komt het weleens voor dat het niet aan de ruiter ligt maar aan het paard, dit kan een medische oorzaak hebben of het paard heeft iets meegemaakt wat hij nu nog bij zich draagt. Dat zal je dan op een goede manier moeten oplossen. het is dus wel zo dat jij als ruiter verantwoordelijk bent voor hoe je paard loopt! Het paard kan immers niet zelf denken "Goh laat ik het nu eens wel (of anders) doen!".

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:57

laetitia schreef:
Rijtechnisch leg ik de verantwoordelijkheid altijd bij de ruiter! Maar ik merk wel zeker dat paarden ook weleens een lolletje willen en eens dwars willen liggen...!
Mijn bijrijdpaard was altijd 'bang' in een bepaalde hoek van de bak. Ze heeft helaas al heel wat diverse stallen en bakken gezien (door het vele verhuizen...ik verhuisde dan trouw mee) en in elke bak koos ze weer een nieuwe hoek uit die ze eng vond en niet door wou.
Je noemt hier toch een rijtechnisch probleem. Doordat een paard de hoek kiest (het lolletje - gewoontegedrag) wil de ruiter 't paard de hoek in sturen (streng zijn) en vraagt hierom buitenstelling. Door de buitenstelling kan 't paard weglopen over de buitenschouder, dus van de hoek af. Ruiter geeft (streng) een tik mee, paard springt naar voren, richting hoek, ruiter verliest evenwicht, corrigeert dit met de hand (hangen in de mond) dus het paard krijgt de teugelhulp weer stil te gaan staan of achterwaarts te gaan.

Et voìla! Het paard leert dat die hoek niet leuk is, de ruiter zegt tenslotte, dat 't daar gevaarlijk is: trekken aan teugels, en vaak ook zenuwachtig worden als "het paard gaat weigeren".

Ik had vaak genoeg problemen in 'n hoek, maar heb geleerd dat je met de binnenteugel en het binnenbeen 't meeste oplost: stelling naar binnen, en de hoek induwen met 't binnenbeen. Nooit meer gedonder gehad!

Ilzjuh schreef:
Het was een lief paard maar gewoon echt bang om te ontspannen.
Veel paarden hebben te kampen met een lichamelijke beperking te ontspannen. Als ik jou verhaal zo lees, gaat dat hier goed op: paard is altijd "slecht" gereden, zonder ontspanning, dus de kans is groot dat de spieren door overbelasting en verkeerde belasting verkrampt zijn.

fury_berber schreef:
En nu nog, met een ander wil ze bepaalde dingen niet die ze met mij wel wil. Gewoon omdat ze mij nu vertrouwd en de ander niet. En dat is niet de fout van de ander (niet dat het een fout is van mijn paard).
De interactie tussen ruiter en paard is erg belangrijk. Een paard is een kuddedier, en zal altijd de leider volgen en "vertrouwen", maar paarden vormen ook hechtere banden, en deze banden geven een paard veel meer zelfvertrouwen --> het paard zal meer durven. Ik denk dat dit soort situaties dan ook niet onder "fouten" vallen, maar onder "tekortkomingen" - de relatie tussen paard en andere ruiter schiet tenslotte nog tekort.

Krips schreef:
Maar een paard dat het bit vast pakt, of dominant over je heen loopt. Natuurlijk als wij ons juist aanpassen lossen we het weer op. Maar hiermee is het paard begonnen. Ik vind het bijna beledigend dat je zegt dat alles bij ons ligt. Dan wil je bijna zeggen dat een paard een robotje is zonder enig eigen iniatief.

Dominantie vanuit het paard is de fout van de ruiter, omdat de ruiter zich ten alle tijden dominant moet opstellen, omdat er anders zeer gevaarlijke situaties ontstaan. 500 Kilo spier tegen een mens, kijken wie er wint... En een paard pakt niet 't bit vast zonder reden. En dan zijn mogelijke redenen een te sterk inwerkende hand, een slecht passend bit, en slecht hangend bit, problemen aan het gebit, enzovoorts enzovoorts.
Paarden zijn kuddedieren. Ze hebben eigen initiatief, maar lang niet zo prominent als wij mensen dat hebben. En dat vergeten mensen veel te vaak.

bizzybijtje schreef:
Als je nou bijv. zegt dat een paard niet op je been reageert als dat paard dat nog niet goed begrijpt, ligt dat dus niet echt aan de ruiter. Maar de ruiter kan het idd wel oplossen.
Veel paarden snappen niet goed genoeg dat een kuithulp voorwaarts of zijwaarts betekend. En omdat paarden er geen boekjes over kunnen lezen, geen ander paard in 't midden van de bak hebben staan om te roepen hoe 't moet, ligt dat 0,0 aan het paard. Het is immers de taak van de ruiter 't paard duidelijkheid te geven. En een goede ruiter kan het toch heel snel (zonder geweld) duidelijk maken voor het paard.

Ilzjuh schreef:
Nou sorry, maar ik zat laatst op mijn driejarige (voor de tweede keer), en ineens begon hij te bokken. Niet zijn fout, zeker niet, hij is nog jong, en jonge paarden doen dat nou eenmaal. Kunnen ze ook niet zoveel aan doen. Tong uitsteken Maar ik vond het nu ook niet bepaald mijn fout? Nagelbijten / Gniffelen Ik voelde dat echt niet aankomen want hij deed het echt ineens, daarvoor liep hij best ontspannen en ineens veranderde hij in een kanonafschieter. Nagelbijten / Gniffelen

Deze serie bokken lijkt mij een manier om te schreeuwen dat ie 't niet snapt. Hij deed het goed (ontspannen) maar dat is hardstikke lastig, wil jij nou echt dat ie zo moeilijk doet? Hij snapt 't niet omdat ie pas net begint, en natuurlijk is 't 'm niet zomaar geleerd. Maar toch is 't jouw taak, als ruiter, het duidelijk te maken. Lukt dat niet, of vraag je teveel ineens, dan maak je fouten. Ruiter fout, ook al is 't paard nog jong en groen.

[ik ben bij pagina 5 met lezen, even onthouden hoor, morgen lees ik weer verder Lachen]

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:56

zeker ligt 90% bij de ruiter/eigenaar
als het paard niet of slecht wordt opgevoed is t niet zijn fout

als een paard niet te sturen is of niet wil nageven wordt er vaak gezegt dat het paard niet wil en dwars is of dat de ruiter te veel met de hand eraan zit of niet kan rijden -> kijk eens in de mond van t paard, heb t zelf bij iemand gezien paard had een grote wolfstand en scherpe kiezen daardoor zaten de binnenkant van de wangen vol wondjes waardoor deze veel pijn had, wat zegt de eigenaar dat t niet aan de tanden ligt, nee tandarts erbij alles bijgewerkt en hopla het rijden wordt langzaamaan een stuk makkelijker!

paarden die weigeren in t parcours: slechte opvoeding, het paard wordt maar naar een hindernis gestuurd en er wordt verwacht dat ze t snappen. maak ze gewoon duidelijk dat er maar 1 weg is en das naar de overkant, hoe duidelijk je bent tegen je paard hoe meer respect deze heeft en hoe makkelijker het voor de ruiter wordt.

conceqent zijn is zo belangerijk is de omgang, hoe vaak lees je mijn paard schrikt mijn paard gaat er tussen uit mijn paard doet dit en dat
alles wat een paard doet heeft een reden en dat wil helemaal niet zeggen dat het aan hem ligt,

opvoeding, concequent zijn, goede verzorging (hoeven, mond, voer,) alles ligt aan de mens hoe een paard zich gedraagd.
als een paard alleen maar op de weide zou lopen had ie van deze dingen geen last, hij wordt niet door zijn pijnlijke mond getrokken, hoeft niet op onverzorgde of slechte voeten te lopen (ijzers 15 weken eronder)
als jij je paard consequent en goed behandelt zal deze het ook zeker bij jou doen

ik zeg alleen altijd 1 ding: er is maar 1 weg en dat is mijn weg!

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:02

Ik vind dat het voor ongeveer 95 tot 99 % altijd de schuld is van de ruiter. Natuurlijk kan het zijn dat het paard een keer niet wil, of geen zin heeft of niet mee wil werken. Maar ook dat komt vaak voort uit het handelen van de ruiter. Als er miscommunicatie is dan is het vaak zo dat de ruiter net iets meer been geeft, of net iets minder ver naar achteren het been ligt (of welke afwijking de hulp ook heeft) het paard in verwarring brengt. Natuurlijk zijn er gerust uitzonderingen op de regel. Maar ik ben zeker van mening dat je de fout eerst maar eens bij jezelf moet gaan zoeken voordat je het paard de schuld geeft. Als een bepaalde benadering niet lukt of het paard reageerd er niet goed op probeer dan iets anders. Als dit wel werkt weet je dus dat het waarschijnlijk aan jezelf gelegen heeft.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:01

Pikeur schreef:
Als mijn oude pony zomaar gaat bokken krijgt ie op z'n sodemieter, dan ga ik echt niet afstappen en iemand ernaar laten kijken omdat hij oud is hoor.
Hij moet dat gewoon niet doen. Oud of jong, het hoort niet.
Als het aan blijft houden zou ik er absoluut iemand naar laten kijken, maar niet omdat hij oud is.

Als jou oude pony gaat bokken, heeft hij daar waarschijnlijk een hele goede reden voor. Jij doet iets fout, hij snapt iets niet, of iets doet pijn.
Helaas worden heel veel pijntjes van paarden niet onderkend en dus niet behandeld, hierdoor heeft een oud paard vaak wat mankementjes. Niet dat jonge paarden per definitie kerngezond zijn, maar bij een ouder paard is de kans nou eenmaal groter.

Ilzjuh schreef:
Want dat doet een paard mééstal niet zomaar (ook hier geloof ik best wel dat er uitzonderingen zijn hoor Ja ).
Geen uitzonderingen. Een paard is geen zelfstandige denker zoals wij dat zijn. Wij zien oorzaak-gevolg relaties, die zij veel minder snel zien. Een paard vindt 't niet "leuk" om te bokken, het is een manier om overtollige energie kwijt te raken, of om pijn te verminderen / te laten stoppen. Ik geloof dat veel mensen alleen niet weten / te weten komen wat de reden is van de uitspattingen van een paard. Dan blijft, dat 't onwetendheid bij de mens is (niet bij de ruiter specifiek, er zullen nog talloze dingen zijn die wel bestaan, maar waarvan de mens het bestaan niet afweet), en niet een "eigenwijs", "vals" of "gestoord" paard is.

Katja schreef:
En hoe zie je dit dan bij paarden die volledig verreden zijn en naar een nieuwe ruiter gaan? Dan ligt de fout niet bij het paard maar naar mijn mening ook niet bij de ruiter die het allemaal moet zien op te lossen.

De ruiter moet zich aanpassen aan het paard. Heeft het paard problemen door een eerdere ruiter? Daar moet de nieuwe ruiter dan mee omgaan. Natuurlijk moet niet elk paard per direct in perfecte verzameling aan de teugel, en er zal flink wat tijd overheen gaan voordat de ruiter 't op weet te lossen.

Wat zijn dan ook fouten? Want daar ligt, geloof ik, het misverstand. In een situatie als hierboven genoemd, zal het beginniveau zeer laag zijn, en dan is 'n fout heel wat anders dan in de grand prix.

Celia schreef:
Wat moet ik mij dan voorstellen als mijn pony te koppig is om een volte te maken? Medisch helemaal gekeurd, ook tanden zijn bijgewerkt. In het begin wou ze geen voltes maken hoor, maar nu gaat dit allemaal goed.

Wil ik een volte inzetten, gaat 't paard schoudervoor lopen. Waarom? Ik legde m'n buitenbeen niet aan om 'm van de hoefslag te duwen. Eerst was er miscommunicatie, nu niet meer.

Lest schreef:
Zo kan het zijn dat een ruiter met het ene paard super overweg kan, maar met een ander paard juist weer niet. Ik denk niet dat dit puur aan de ruiter ligt, maar aan de combinatie.

Het paard is een paard, het is de ruiter die zich aan moet passen om een combinatie te vormen.

Als ik (manegehobbelaar) op Salinero ga zitten, is het aan mij de combinatie te laten werken. Want wat heeft Salinero voor boodschap aan 't feit dat ik niet zo goed kan rijden als hij gewend is? Ook een niet klikkende combinatie is imo een tekortkoming van de ruiter.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:08

KiWiKo schreef:
wat een paard ook doet, hoe het verleden ook geweest is..... maakt allemaal geen bal uit

met de juiste ruiter gaat het wel goed Lachen

bleh, wel een beetje erg penny en kort door de bocht. Krijgen hier regelmatig 'foute' paarden op stal. Meestal komt het goed, maar daar gaat best een poos overheen.

en, het zijn er niet veel, maar er worden ook echt verkeerde paarden geboren, die vanaf het begin een steekje los hebben zitten. Dat is bij mensen en bij honden niet anders Pling

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:09

fout ligt altijd bij de ruiter ook al is het paard zo naar, dan alsnog ligt de fout bij de ruiter

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:19

de fout ligt meestal bij de ruiter helemaal mee eens. Maar een enkele keer ook bij het paard sommige paarden hebben gewoon echt een vervelend karkater of kunnen vanwege hun bouw bepaalde dingen niet een paard dat niet opwaarts gebouwd is zal ook nooit super opgericht kunnen lopen! (hier kan t paard echter zelf niks aandoen natuurlijk)