Slaan bij weigering ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slaan bij weigering ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:17

Dat denk ik wel Ja
Zelf beheersing, eerlijk kunnen kijken naar jezelf
was jezelf fout of je paard/pony

Denk als meer ruiters dat eens werkelijk gingen kijken er minder gemep en geschop zou zijn Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:19

runningkawa schreef:
Denk gewoon dat de gemiddelde ruiter niet genoeg zelfreflectie heeft.
Ook met dressuur, hoe vaak zie jdaar geen onterecht grote hulp met de hand of been. Of een tik waarvan je denkt, waarom?

Ja ik denk dat je daar zeker wel gelijk aan hebt. Het is ook best moeilijk om kritisch naar jezelf te kijken, maar ik moet wel zeggen dat als je dat eenmaal doet dat ook zeker zijn vruchten afwerpt

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:26

jazeker! bij mij gaat de linkerhand niet echt lekker soms was dat zo frustrerend dat ik echt een harde ruk gaf en me spoor erin schopte! ik weet het echt heeeeel slecht ik had er ook meteen spijt van maar op dat moment beheers ik mezelf niet ! laatst ging ik gewoon met een stille hand over naar de linkerhand en bleef met mijn been naar me hand toe rijden zonder te trekken.. resultaat: net zo goed als op de rechterhand.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:28

het ligt eraan of je pony bang is of ondeugend is !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:30

runningkawa schreef:
Dat denk ik wel Ja
Zelf beheersing, eerlijk kunnen kijken naar jezelf
was jezelf fout of je paard/pony

Denk als meer ruiters dat eens werkelijk gingen kijken er minder gemep en geschop zou zijn Lachen

Dat denk ik ook.
Maar een ander (het paard in dit geval) de schuld geven is veel makkelijker... dat is het hele probleem denk ik.
Idd zelfbeheersing en zelfreflectie.
Helaas lijdt de gemiddelde ruiter aan een grenzeloze zelfoverschatting en een gebrek aan zelfkritiek.

@ Sjakie: ondeugende pony's kun je opvoeden. Alleen opvoeden is iets wat we niet met tikken en slaan doen maar met consequent zijn. En dat kunnen de meeste mensen niet.

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:35

heey , ik vind de mentaliteit vaak niet echt relax op wedstrijden maar ja dat ben ik

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:47

ik zie het ook vaak op concours als paard weigerd zo kort mogelijk omdraaien en er weer naar toe en meppen maar, beter iets verder omrijden dan komt t paard er niet gelijk dicht onder en kan hij de hindernis beter zien. vaak meppen ze dan ook nog zo hard dat paard helemaal begint te trillen en overstuur raakt waardoor hij er helemaal niet meer over heen wil. ik denk dan ga van dat paard af dit helpt niks. ik vind ook dat ringmeester / jury's ruiters er sneller moeten uitsturen als dit gebeurt. vaak is het idd je eigen schuld. af en toe niet. maar een paard zo hard meppen heeft geen enkele zin wordt ie alleen maar banger van. raakt ie je vertrouwen kwijt en krijg je hem er helemaal niet meer over heen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:50

Nou ik hoop als dressuurmiep (die springen heeel leuk vindt, mara stiekem ook doodeng) ook eens een wesdtrijd te springen. Na 6 jaar mijn eerste les 2 weken geleden gehad. Volgende week weer en dan 26 aug onze onderlinge wedstrijd in het BB springen (jaja)

Maar ik denk dat ze me wel raar aankijken als ik officieel ga starten. Kom ik aan zonder zweep, spoor en martingaal. Dat valt het meest op als ik naar een officiele springwedstrijd kijk. Iedereen rijdt met spoor, zweep een martingaal, waar een enkeling de spoor achterwege laat. Het lijkt dan allemaal zo profficioneel, maar het lijkt als het puntje bij paaltje komt nergens naar

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:00

WinBinChes schreef:
Nou ik hoop als dressuurmiep (die springen heeel leuk vindt, mara stiekem ook doodeng) ook eens een wesdtrijd te springen. Na 6 jaar mijn eerste les 2 weken geleden gehad. Volgende week weer en dan 26 aug onze onderlinge wedstrijd in het BB springen (jaja)

Maar ik denk dat ze me wel raar aankijken als ik officieel ga starten. Kom ik aan zonder zweep, spoor en martingaal. Dat valt het meest op als ik naar een officiele springwedstrijd kijk. Iedereen rijdt met spoor, zweep een martingaal, waar een enkeling de spoor achterwege laat. Het lijkt dan allemaal zo profficioneel, maar het lijkt als het puntje bij paaltje komt nergens naar

ik heb tijdje met martingaal gesprongen maar ben er mee gestopt had steeds balkjes enzo. ik dacht in t begin sprong ik ook nooit met martingaal en had ik weinig balken dus gestopt met martingaal nu gaat t weer goed. paardje heeft meer ruimte zweepje kan op zich wel zonder maar heb hem voor t geval dat wel bij me maar gebruik m eigelijk nooit

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:39

Ach ik ben nog zo onervaren in het springen dat ik het meer achterwege laat omdat ik bang ben dat ik het verkeerd of onterecht ga gebruiken en dat is voor mij reden genoeg

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:19

als t niet nodig is, hoeft t ook nie ja;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:20

als ie nou zo koppig zou zijn om steeds te weigeren en je benen werken niet.., ja kan hun je t overwegen..

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:58

In z'n achteruit zetten, is onderdanig dan ...
Laatst bijgewerkt door fUrytjj_04 op 26-07-07 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:03

dorienkee schreef:
als ie nou zo koppig zou zijn om steeds te weigeren en je benen werken niet.., ja kan hun je t overwegen..

Hoe bedoel je benen werken niet? Om hem vooruit te krijgen bedoel je? Als paarden dan naar achteren gaan is dit eigenlijk een goede reactie zonder dat de ruiter het weet. Je benen aanleggen en je boven lijf of gewoon gewicht naar voren brengen betekend "Stil" of "Achteruit".

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:01

welsje14 schreef:
WinBinChes schreef:

ik heb tijdje met martingaal gesprongen maar ben er mee gestopt had steeds balkjes enzo. ik dacht in t begin sprong ik ook nooit met martingaal en had ik weinig balken dus gestopt met martingaal nu gaat t weer goed. paardje heeft meer ruimte zweepje kan op zich wel zonder maar heb hem voor t geval dat wel bij me maar gebruik m eigelijk nooit

Van een goed afgestelde martingaal voelt een paard niets, tenzij die met zijn hoofd in verwegnistan loopt. En neem aan dat dat niet prettig springt.

Zweepje heb ik eigenlijk ook altijd bij met springen, voelt het paard ook niets van.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:03

Mijn paard weigert niet snel, maat áls ze weigert ligt het ook eigenlijk altijd aan mij. Ik gaf niet genoeg been of ik merkte zelf dat ik er niet helemaal zeker van was. Tja, dan kan ik haar gaan slaan maar daar bereik je het tegenovergestelde mee.

Ik kan er ook echt niet tegen als mensen hun paard maar van alles de schuld geven terwijl het gewoon super duidelijk is dat de ruiter dwars zit.

En natuurlijk is een tik af en toe eens nodig om het paard even aan te sporen maar de zweep wordt vaak nogal overmatig gebruikt.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:19

ik heb tijdje met martingaal gesprongen maar ben er mee gestopt had steeds balkjes enzo. ik dacht in t begin sprong ik ook nooit met martingaal en had ik weinig balken dus gestopt met martingaal nu gaat t weer goed. paardje heeft meer ruimte zweepje kan op zich wel zonder maar heb hem voor t geval dat wel bij me maar gebruik m eigelijk nooit[/quote]
Van een goed afgestelde martingaal voelt een paard niets, tenzij die met zijn hoofd in verwegnistan loopt. En neem aan dat dat niet prettig springt.

Zweepje heb ik eigenlijk ook altijd bij met springen, voelt het paard ook niets van.[/quote]

kweet zeker dat ie goed afgesteld zat maar toch op een of andere manier vond ze dat ding niet prettig dat tussen haar benen zat ofzo ik weet ook niet maar nu gaat t iig stuk beter het ging ook niet dat het echt slecht ging maar ik had wel meer balken elke keer zowiezo 1

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:21

xxappiexx schreef:
Mijn paard weigert niet snel, maat áls ze weigert ligt het ook eigenlijk altijd aan mij. Ik gaf niet genoeg been of ik merkte zelf dat ik er niet helemaal zeker van was. Tja, dan kan ik haar gaan slaan maar daar bereik je het tegenovergestelde mee.

Ik kan er ook echt niet tegen als mensen hun paard maar van alles de schuld geven terwijl het gewoon super duidelijk is dat de ruiter dwars zit.

En natuurlijk is een tik af en toe eens nodig om het paard even aan te sporen maar de zweep wordt vaak nogal overmatig gebruikt.

Tikjes geef ik niet om te straffen. Maar als je een paard mee wilt krijgen zonder tuig betekend een "tikje" tegen de schouder mee komen Lachen Maar een Tik geven als een paard "gestrafd" moet worden doe ik nooit Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:06

aartlover schreef:
xxappiexx schreef:

Tikjes geef ik niet om te straffen. Maar als je een paard mee wilt krijgen zonder tuig betekend een "tikje" tegen de schouder mee komen Lachen Maar een Tik geven als een paard "gestrafd" moet worden doe ik nooit Lachen

Ik had het ook niet over jou Knipoog

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:08

weet ik Lachen ik antwoord gewoon Knipoog

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:18

schoentje schreef:
gatsby, je hebt helemaal gelijk!
Maar wat als je een paard hebt dat in de stop is gereden? of wat als je een boefje hebt dat wil uitproberen? Dan is voor een weigering belonen toch niet echt de manier.
Paarden die onnodig stoppen krijgen van mij toch echt op hun donder. als de fout bij de ruiter ligt natuurlijk niet.
Gelukkig heb ik zelden paarden die onder mij stoppen. belangrijk is toch, dat je in een parcours overtuigend rijd en niet te veel aan de kop ligt te trekken, om die redenen zie ik heel vaak paarden stoppen.

Inderdaad als je heel zeker weet dat het niet aan jou zelf ligt dan pak ik ook een keer door.

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:46

Ik vindt het zelf wel zielig.. Bloos
Maar kijk, als je bijvoorbeeld een jong paard hebt..
Als die weigerdt.. En hij wordt niet gestraft, maakt ie er een spelletje van..
En dan gaat het in een wedstrijd niet zo goed..
Tenminste dat is mijn idee..

kusjes Eline.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:38

Citaat:
belangrijk is toch, dat je in een parcours overtuigend rijd en niet te veel aan de kop ligt te trekken, om die redenen zie ik heel vaak paarden stoppen.

idd ruiter denkt van te voren zelf van ojee hij gaat weigeren waardoor ze het paard eigelijk zelf laten weigeren door in te houden omdat ze het zelf niet vertrouwen. zie k ook heel vaak Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:41

Aprilsgatje schreef:
Ik vindt het zelf wel zielig.. Bloos
Maar kijk, als je bijvoorbeeld een jong paard hebt..
Als die weigerdt.. En hij wordt niet gestraft, maakt ie er een spelletje van..
En dan gaat het in een wedstrijd niet zo goed..
Tenminste dat is mijn idee..

kusjes Eline.

Ik stel voor dat jij geen jonge paarden op gaat voeden. In de leerfase mag je nóóit straffen. Pas wanneer alles bevestigd is, en het paard snapt en weet wat ie moet doen en hoe, en het is een weigering vanuit dominantie, een bewuste, dan pas mag je straffen. En dan alleen zó dat het paard snapt waarom hij gestraft wordt.
Je kunt beter goed gedrag belonen dan ongewenst gedrag afstraffen. Dan hou je het werk leuk voor het paard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:29

Tja ik ben zowiezo meer van het belonen dan straffen. Als het niet gaat dan negeer ik, morgen weer een dag. Vandaag niet? Gaan we morgen verder. Ik heb ook niet eerder zo'n vrolijk en aanhankelijk paard gehad als deze en dat wil niet zeggen dat ik de vorige afranselde, maar die strafte ik wel, maar daar ben ik nu van af gestapt en merk duidelijk het verschil. Als ik het wel even wil laten weten dan kom ik met mijn stem in en dat heeft genoeg invloed