Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:27

nee niet wegbrengen JIJ moet het oplossen Lachen Jij hebt dit paard binnen gekregen om te heropvoeden, Hoe ga jij dit paard duidelijk maken, zonder jezelf in een gevaarlijke situatie te plaatsen, dat het toch echt, echt moet gaan luisteren en echt, echt wat respect voor het wezen mens moet gaan krijgen..

Leg het mij uit, en overtuig me dat ik het verkeerd aan pak met zo een dier,

en als je er geen antwoord op weet, is dat ook niet erg... maar dan denk ik dat het niet verstandig is om te wijzen naar mensen zoals ik, die zo een paard van huis uit een paar trappen onder zn kont geven, als hij alleen maar denkt aan stout zijn Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:40

KiWiKo schreef:
nee niet wegbrengen JIJ moet het oplossen Lachen Jij hebt dit paard binnen gekregen om te heropvoeden, Hoe ga jij dit paard duidelijk maken, zonder jezelf in een gevaarlijke situatie te plaatsen, dat het toch echt, echt moet gaan luisteren en echt, echt wat respect voor het wezen mens moet gaan krijgen..

Leg het mij uit, en overtuig me dat ik het verkeerd aan pak met zo een dier,

en als je er geen antwoord op weet, is dat ook niet erg... maar dan denk ik dat het niet verstandig is om te wijzen naar mensen zoals ik, die zo een paard van huis uit een paar trappen onder zn kont geven, als hij alleen maar denkt aan stout zijn Lachen

Ik zou de problemen wel willen oplossen met zo'n paard maar ik ben daar nog niet bekwaam genoeg voor, ik zou het nu gewoon niet kunnen. Met dat pony'tje van stal waar drie jaar lang niets mee is gedaan, en niet is opgevoed, durf en kan ik dat wel aan, maar met de paarden zoals jij die binnen krijgt, kan ik dat niet. Dus op dit moment zou ik zo'n paard toch wegbrengen of dus met veel behulp van een instructeur aan de slag gaan. Hoe ik daar later over denk als ik weer meer ervaring heb opgedaan, weet ik niet, wel weet ik dat ik dan alsnog geen geweld zou gebruiken.

Hoe geef jij een paard die trappen onder zijn kont trouwens? Met een zweep of met je handen/benen of met een bezemsteel zoals ik op de vorige blz las?
En jij zegt telkens dat je in een maand, twee maanden het paard weer klaar moet afleveren, in die zin vindt je het dus helemaal niet erg om geweld te moeten gebruiken, je zou toch ook kunnen zeggen: Ik heb er een half jaar voor nodig, en mensen die hun paard maar een maand kwijt willen zijn, zou je kunnen weigeren. En het dan op een vriendelijke manier doen. Dat zou ik doen als ik de taak had die paarden te heropvoeden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:49

ik geef nooit trappen, wel een welgemikte skup, en dan ga ik in alle rust weer verder met waar ik mee bezig was Lachen

zwepen gebruik ik alleen op een paard dat ik in moet rijden, en dan alleen een kort springzweepje om het stuur erop te monteren. met longeren gebruik ik een longeerzweep om mijn aanwijzingen te geven.

Ik skup doorgaans met mijn voet Lachen Lachen en als ik het aan de voorkant op moet lossen dan sla ik met het touw (denkend aan mijn eigen veiligheid, lees afstand van het paard)

maar het is inderdaad wel eens gebeurd de afgelopen 20 jaar dat ik wat gaatjes in een paard heb geprikt, omdat ze tijdens het uitmesten op me af kwam, of een bezem heb gebroken op de billen van een paard omdat hij ging hangen........

maar ik ga natuurlijk niet als een dolle dino op een paard in staan meppen, heeft ook helemaal geen zin, EEN duidelijke correctie en dan weer door met de orde van de dag... Zo werkt het bij mij. Ik wordt ook niet boos, echt ik wordt nooit boos...

Paarden begrijpen de emotie boos ook niet, ja even een tel, maar boos blijven snappen ze niet.

Kijk naar paarden in de kudde, er gebeurt iets, de leider grijpt grof even in, en daarna is de rust er weer

Ik kan er overigens niks aan doen dat mensen niet het geld hebben of willen betalen voor een langer traject.... maar ook al zou dat wel zo zijn, dan laat ik me nog niet zo behandelen door een paard, en zal ik hem daar echt voor straffen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:54

Ik gebruik amper geweld, ben meer van het verkeerde negeren/goede belonen, of een goede brul geven. Maar op het moment dat mijn paard me probeert te bijten of te trappen,dus gevaarlijk wordt, schop ik er zo hard onder dat ze dat het komende jaar niet vergeet. Dat is bij mij gewoon een no-go. Gelukkig snappen de meeste paarden dat dondersgoed, en hoef je zoiets maar 1 keer te doen Knipoog

Ik los het dus liever op een andere manier op, maar als ik inkom, dan kom ik 1 keer hard in, en niet 3 keer halfzacht.Dat is heel duidelijk, heel consequent, en zonder driftig te worden oid en paarden snappen dat dondersgoed. Hoe hard ik inkom hangt af van het paard (zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig). En natuurlijk leiden er meer wegen naar Rome, wat dus betekent dat het één (manier van Kim en Urielle) niet persé slechter is dan het ander (NH) Knipoog het is gewoon anders. Bovendien vind ik het nogal een verschil of je het hebt over je lieve brave eigen paardje, of een geschifte knol die bij zijn (verschillende) eigenaren geleerd heeft dat hij wel heel erg stoer is Knipoog Ik denk dat er 100 manieren zijn om met paarden om te gaan, één heilige weg is er niet, dat is afhankelijk van het individuele paard én mens Lachen.

Nog ééntje om over na te denken: een klap van een mens is voor een paard niet meer als een stevige stoot, terwijl dingen als een join-up oid dan wel zonder fysiek geweld plaatsvinden, maar het paard toch een stevige psychologische optater geven. Is ook een vorm van 'geweld' Knipoog
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 08-07-07 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:55

Dus jij kiest bewust voor het gebruik van geweld, want ook als je de keuze hebt het anders aan te pakken blijf je bij je eigen methode. Ik kan er jammer genoeg niets aan veranderen, maar weet wel dat ik een paard nooit naar jou toe zou brengen of naar mensen die dezelfde methode als jou gebruiken, al zou ik geld toe krijgen. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:59

precies Kjoetie, ik vind het heerlijk om trots te kunnen zijn op het paard, om het te belonen en om er vooral heel lief voor te zijn.

Dus ik straf hard, want dan hoef ik dat maar een keer te doen.

iedereen kent wel iemand met een paard, die constant dat paard aan het corrigeren is, steeds weer........ HEEEI, KAPPUH, misschien nog een keer een slap tikkie erbij........

buiten dat dit helemaal niet leuk is voor de verhouding paard/mens krijg je er ook de paarden van zoals ik in mijn casus heb beschreven.

Dus liefst straf ik maar een keer, maar maak in die ene keer mijn punt wel heel duidelijk Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:00

Inge_ schreef:
Dus jij kiest bewust voor het gebruik van geweld, want ook als je de keuze hebt het anders aan te pakken blijf je bij je eigen methode. Ik kan er jammer genoeg niets aan veranderen, maar weet wel dat ik een paard nooit naar jou toe zou brengen of naar mensen die dezelfde methode als jou gebruiken, al zou ik geld toe krijgen. Lachen

Ik pak het alleen heel natuulijk aan, kijk naar de paarden in de kudde....... de leider deelt rake klappen uit hoor als het niet gaat zoals ze wil Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:03

Het probleem is dat veel mensen niet op de goede manier straffen: of buitensporige reactie, of te kleine reactie, of op het verkeerde moment (te laat).. Het gaat erom dat je duidelijk bent naar je paard, of je dat doet door hem op het moment dat hij link doet een skup te verkopen of hem op een andere manier op zijn plaats te zetten, dat maakt voor het paard verder weinig uit Knipoog als hij maar weet waar hij aan toe is Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:05

juist Kjoetie Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:05

Ik vind dat je paarden en mensen niet kunt vergelijken en hoe het er in de kudde aan toe gaat erbij kunt halen omdat paarden onderling ook heftig met elkaar om kunnen gaan. Paarden zijn veel gelijkwaardiger aan elkaar dan de mens en het paard.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:07

Nou sorry hoor, maar dat ben ik echt niet met je eens.. maakt heel veel verschil welke positie het paard inneemt in de kudde, een paard dat heel laag in rang staat zal het niet in zijn hoofd halen om bij de leider in de buurt te komen hoor, want dan krijgt hij toch echt een rotschop.. is nog wel ongelijker dan hoe wij met paarden omgaan, wij willen toch vooral vriendjes zijn Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:08

waarom inge?

want ik wil namelijk een vrolijk paard, die lekker in zijn vel zit, en graag bij me is.........

die mijn leiderschap als natuurlijk ervaart

Wat je nou eigenlijk zegt is dat NH eigenlijk helemaal niet zo natuurlijk is???

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:17

Ik ga er vandoor, lekker met vriendinnetje met de koets weg, kom vanavond wel weer even terug hier want vind het een zeer interessante discussie Lachen

*zwaait en hobbelt topic uit*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:19

ik vind het ook een zeer intressante discussie,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:20

Nadya schreef:
Urielle, wat wil je nou horen? Ik ken dat paard niet, dus het is wat lastig in te schatten zo vanaf internet, vind je niet? Jij kijkt blijkbaar heel anders naar zo'n probleempaard, dan ik doe, dus ik zou het eerst zelf moeten zien. Ik zou allereerst de oorzaak van het gedrag willen achterhalen, het paard willen leren kennen. Dat ten eerste. Verder zou ik grondwerk gaan doen (eventueel met deskundige hulp, als het niet anders kan) en als het allemaal echt zo dramatisch is als jij roept, dan zoek ik professionele hulp bij een van mijn eigen instructeurs of mensen die dezelfde gedachtengang hebben. Ik geloof absoluut niet in symptoombestrijding, dat heb ik al zo vaak gezegd. Gaaaap

Wat ik wil horen? Vrij simpel: in dit topic zitten er een aantal mensen die zeggen: nee, je doet dat hartstikke verkeerd. Oke, wil ik best aannemen. Maar vertel me hoe het anders gaat, dan kan ik er nog iets van leren. Alleen maar 'zo moet het niet' is makkelijk, want zelf sta je er niet naast. Dus: de theoretische oplossing zoek ik.

Dit ponietje was niet zo'n draak als het dier wat Kim heeft beschreven gelukkig, dus de oplossing moet dan niet moeilijk zijn.

Zoals gezegd: met de fles groot gebracht en een dominant en temperamentvol diertje. Verder niet gemeen ofzo, maar was altijd de dominantste geweest. Eigenaresse was er hartstikke lief voor maar wist niet hoe ze om moest gaan met het dominante gedrag van de pony, dus pony was gewend om in grote mate haar eigen zin te kunnen doen.

Je komt daar aan: pony laat zich overal aanraken, is vol vertrouwen in haar eigenaar en haarzelf. Haalt niet uit als je aan haar achterbenen komt, oren en buik mogen aangeraakt worden, allemaal geen probleem. Geen angstig paard, maar zelfverzekerd. Meestappen gaat in die mate dat de pony zelf mee wil. Zodra ze geen zin (meer) heeft, probeert ze je mee te trekken. Als je haar dan stil zet, kwam ze naar je toe en probeerde je met haar schouders van je voeten te duwen. Zet haar teruguit en ze sprong op je of sloeg uit (met voor- of achterbeen). Stemcorrectie had geen effect. Pony liet zich niet wegjagen, had geen enkel respect voor mensen. Een zwiepend touw oid resulteerde in een pony die op je af rende en gericht uithaalde of bovenop je sprong om je omver te gooien.
De pony vangen als ze in de wei was en geen zin had om mee te gaan, was een drama: In eerste instantie de kont naar je toe en gericht uitslaan als je gewoon doorliep, zette je door: pony vloog op je af en sloeg uit.
Pony kan dus nog niet gelongeerd en is nog niet onder het zadel.

Grondwerk prima: wat doe je met dat dier?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:24

KiWiKo, als ik zo'n trainingstalletje zou zijn begonnen, zou ik de klanten van tevoren al heel duidelijk maken dat ik zo zou werken zoals ik eerder aangaf. Met tijd, geduld, rust en consequent zijn. Sorry hoor, maar wat is nou een maand? Wat verwachten zulke klanten nou? Juist doordat dit standaard in stand gehouden wordt in de paardenwereld, ben ik me zo gaan afzetten. Stel je voor dat we zo met mensen om zouden gaan?
(iemand heeft een psychisch probleem en binnen een maand moet het opgelost zijn. Ja, hoor Verward ).

Daarbij geef jij weer niet aan wat de voorgeschiedenis van dit dier is, dus wat moet ik met deze info? In mijn profiel staat dat ik mensen en dieren holistisch benader. Dan kijk je naar iets meer dan alleen het gedrag nu. Snap je eigenlijk wel wat ik bedoel?? Is het nou zo vreemd dat ik wat verder wil kijken dan mijn neus lang is???

Dat jij zo werkt, jouw zaak. Het zou mijn methode absoluut niet zijn, ik zou het niet eens kunnen.

Verder zijn vrijwel alle problemen die je opnoemt naar mijn idee te verhelpen met grondwerk en los werken. Maar goed, jij zult wel andere gedachten hebben. Clown
Het is toch praten tegen een betonnen muur, denk ik wel eens als ik dit soort topics lees.

En longeren na al je verhalen, lijkt me idd al helemaal niet handig. Ik geloof dat jij een behoorlijk raar beeld hebt van mensen die het op een andere manier aan zouden pakken. Nogmaals, ik kan heel gedetailleerd op allerlei problemen met dit desbetreffende paard ingaan, maar elk paard vereist een andere aanpak. Jammer dat je ietwat cynisch overkomt, want ik ben hier heel serieus over.

Ik heb zelf een jong paard waar ik het afgelopen jaar bergen mee verzet heb. Ondanks ongevraagde adviezen over Sam's issue met stil- en vaststaan, ben ik mijn eigen weg gegaan, want ik vond deze adviezen ronduit stuitend (door mensen die zelf een africhtingsstal hebben). Zij vonden dat dat in een paar dagen op te lossen was (beter gezegd, 1 dag) en ik kon persoonlijk niets met hun aanpak (vastzetten aan een paal en gewoon maar laten trekken en hangen Boos! ), dan zou hij het wel afleren. Ik wist dat hij een traumatische ervaring in een trailer had gehad en verder heb ik het op de Voestmanier aangepakt. Vaststaan kan hij na een klein jaar (jaaaa, wat een geduld, he? Tong uitsteken ) en stil staan gaat meestal goed (niet altijd, want hij is een nogal nieuwsgierige 3-jarige inmiddels en is snel afgeleid), maar het is al zo'n verschil met een paar maanden terug. Het gaat helemaal goedkomen, zonder hem zoiets vreselijks aan te doen. Want ik wil dat mijn paard met me samen werkt, omdat hij snapt wat ik wil van hem, niet omdat hij bang is voor mij. In mijn ogen breek je een paard dan en daar zie ik helemaal niets in. En dan druk ik me nog zacht uit. Scheve mond

Waar mij het om gaat is dat jij meer denkt in symptoombestrijding, tijd en geld (?) en misschien komt dat door de klanten, maar daar zou je juist een mooi aandeel in kunnen hebben door dat soort mensen te leren dat paarden geen machines zijn. En dat mis ik in dit hele verhaal. Tijd is geld en prestaties moeten snel geleverd zijn. Mensen mogen zich van mij wel eens wat bewuster worden dat paarden, paarden zijn met hun eigen leven, hun eigen ervaringen en hun eigen manier van doen. Vertrouwen bouw je eerst op en van daaruit ga je werken samen en dan wordt de band met zo'n paard alleen maar beter. Paarden zijn in principe dieren die graag meewerken, maar dan moeten ze je wel vertrouwen. Jij krijgt een paard en gaat ermee aan de slag en vervolgens moet 'ie meteen van alles, want over 4 weken komen ze hem weer ophalen. Tja......

Nogmaals, jouw manier, moet je helemaal zelf weten, IK zou dat niet willen doen op deze manier. Ik zou het ook niet kunnen.
En mocht je gaan roepen, ja, maar anders kan ik wel naar mijn klanten fluiten... Waarom denk je dat de (ik noem het maar even voor het gemak) paardvriendelijke trainingsstallen a la Voest, Marijke de Jong, Petra Vlasblom, Nathalie van Tellingen en diverse anderen uit de grond schieten?
Omdat er wel degelijk een markt voor is, omdat steeds meer mensen zich bewust worden dat het ook anders kan.

Maar goed, dit blijft een eindeloze discussie die niet bepaald voor het eerst gevoerd is op dit forum. Valt me ook op dat het steeds dezelfde zijn die reageren en in dit soort discussies terecht komen.... Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:29

lief, ik weet ook de voorgeschiedenis van het paard niet, of denk je dat mensen daar eerlijk in zullen zijn

en dan daarnaast, hoe zou jij het aanpakken met zo een paard? vertel het me, het dier is gisteren bij jou gebracht en jij moet er nu mee aan het werk.......... hoe ga jij dat oplossen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:39

maak ik het wat simpeler voor je Nadya, hoe reageer jij als het paard waar jij mee moet gaan werken zijn stal uitrent, en jou met zich meetrekt? dan heb je het dier weer te pakken en trekt het je naar elk graspolletje mee, hoe reageer jij dan?

dan bij het vaststaan gaat hij hangen, hoe reageer jij?

vertel het me, laat er een nieuwe wereld voor me opengaan

hexje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:46

ook zo'n domme fout van sommige mensen: paard slaat een keer naar achteren halve minuut later nog een tik verkopen.....ehhh denk je echt nog dat het paard weet waarvoor je m mept? ik denk van niet....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:47

Ik probeer met je mee te denken, hoor.... Allereerst vind ik dat in dit geval de eigenaresse ook iets moet gaan leren, want eigenlijk zit de fout bij haar. Ze moet zich bewuster worden van zichzelf en haar lichaamshouding. Is ze bang voor deze pony? Want dan heb je al een probleem, paarden voelen heel goed aan wie ze voor zich hebben. Ze moet consequent gaan zijn en dat is niet makkelijk, als ik lees dat ze al teveel heeft toegelaten. Ze zou zich eens moeten verdiepen in de lichaamstaal van paarden, want daarmee kun je als je de signalen kent, vaak al een hoop voor zijn. Verder zou ik de leeftijd willen weten van dit paardje. 3 jaar?

Dat het beestje zich overal rustig laat aanraken, is wel een goed teken. Ik zou zo'n beestje eerst eens leren dat het fijn is om bij mensen te zijn. Veel aanraken, tutten, gewoon bij haar in het land gaan zitten, zodat ze leert dat de aanwezigheid van mensen niet vervelend is. Ze moet het gaan associeren met iets leuks. Pas als die eerste vertrouwensband er een beetje is, kun je naar de volgende stap.

Als je grondwerk gaat doen, zou ik zelf gaan werken met een touwhalster, zodat je beter kan communiceren met deze merrie. Er zijn veel oefeningen om je paard te leren zich op degene die hem begeleidt te richten, waardoor hij zijn gedrag van zijn kracht tegen je gebruiken af zou leren. Ik heb zelf een jonge pony die oersterk is en dat ook deed in het begin. Nu probeert hij het alleen nog als 'ie gras of voer ziet staan, maar ik ken hem al zo goed dat ik dat gedrag meestal al voor ben. Is een kwestie van op elkaar ingespeeld raken, weten waar de zwakke plekken zitten en goed op zijn signalen te letten. Werkt prima.

Qua grondwerk (freestyle) zijn er diverse leidoefeningen, oefeningen waardoor je paard je ruimte gaan respecteren (die heb ik ook hard moeten oefenen bij mijn jonkie)
Verder vraag ik me af hoe dit dier gehouden wordt. Op stal of in een kudde? Niemand kan een paard zo goed opvoeden als een vaste, stabiele kudde met jonge en oudere dieren.

Met los werken kun je ook een hoop voor elkaar krijgen, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Nooit zomaar iets na doen uit boekjes e.d. Ik zou zo'n pony een uitdaging vinden, eerlijk gezegd. Knipoog

Een pony die nog zo primitief reageert is nog lang niet klaar om gelongeerd te worden of om er een zadel op te leggen. Daar kun je in dit geval helemaal niet aan denken, dat is heel wat stappen te ver.

Nou ja, ik heb e.e.a. aangegeven en veel meer kan ik nu ook niet zeggen, want ik ken het paard niet. Ik heb zelf wel eens overwogen om mensen met jonge paarden te gaan helpen en wie weet doe ik dat ooit nog wel eens in de toekomst. Ik vind het namelijk geweldig om te zien hoe leergierig ze zijn met wat voor karakter dan ook.

Maar goed, ik ga zo naar mijn eigen paard toe. Doei!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:50

KiWiKo schreef:
maak ik het wat simpeler voor je Nadya, hoe reageer jij als het paard waar jij mee moet gaan werken zijn stal uitrent, en jou met zich meetrekt? dan heb je het dier weer te pakken en trekt het je naar elk graspolletje mee, hoe reageer jij dan?

Bij hangen heb ik bij mijn paard gewerkt met het wijken voor druksysteem. Bekijk de Voest dvd's eens, daar staat die oefening heel goed op. Werkte super bij mijn eigen paard, die ook alleen maar kon hangen vorig jaar. Die van mij rent ook het liefst naar elk graspolletje, haha, ondanks zijn 24/7 weidegang. Tis gewoon een vreetzak. Sorry, ik kan nu niet ingaan op je vragen, moet echt weg......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:54

Tuurlijk moet de eigenaar leren Lachen het paard weet het allemaal wel hoor, het is feitelijk de eigenaar die geheropvoed moet worden.

het is een hypothese Lachen geef het dier maar een leeftijd Lachen, zeg 10

goed je kan wel in het land gaan zitten met het dier, maar hoe ga je het daar krijgen Lachen Lachen dan moet het toch echt braaf meelopen aan het touwtje?

Grondwerk, snap ik...... voer ik ook uit, alleen deze weet hoe sterk hij is, en dat hij gewoon mensen mee kan sleuren Lachen

wat het houden betreft ben ik meer dan met je eens

en net zoals jij vind ik het werken met de jonkies geweldig.

Ik kan zo genieten als ze terugkomen uit de opfok, onzeker en wel op stal staan en dat ik ze dan een half jaartje later als zelfverzekerde binken af kan leveren, die precies weten wat ze moeten weten....... zelfverzekerd zijn, vrolijk zijn, en het wezen mens toch eigenlijk wel stiekumpjes erg leuk vinden

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:26

KiWiKo schreef:

ik denk dat het heel moeilijk is om dit soort dingen te beantwoorden omdat één van de basis dingen bij nh is dat je geen symptoom bestrijding toepast. Je kan dus niet zeggen, het paard hangt, wat moet ik doen?
Het hele format wat jij gebruikt zou ik al niet gebruiken. Ik zou alleen samen met de eigenaar gaan werken. Die zou dan ook voor mijn methode moeten opstaan. Als het dier dan toch eventueel bij mij zou komen, zou het zowieso niet op stal gaan en ik zou het niet zomaar vast proberen te zetten. Jij hebt een vast opgezet plan en eigenlijk vind je dat het paard bepaalde dingen gewoon zou moeten kunnen, daar ga ik zowieso niet vanuit. als een paard naar een grappolletje rent, los ik dat niet van de voorkant op (hengstenketting etc), dat gaat namelijk alleen om kracht, maar kan je ook aan de achterkant oplossen.
Basic grondwerk is dus wijken voor lichte druk of suggestie van alle kanten, achterhand, schouder, naar voor, naar achter. Met zo'n paard is het begin eigenlijk alleen al uit je ruimte houden. Niet lopen, oefeningen, alleen rustig staan, zonder je aan te vallen.
En bedenken dat je zelf limieten hebt. Ik ken ook mensen die een aggressief dier benaderen met een clicker, niets voor mij, maar wel interessant. Er is altijd meer, nog zachter, nog vriendelijker.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:41

KiWiKo schreef:
goed je kan wel in het land gaan zitten met het dier, maar hoe ga je het daar krijgen Lachen Lachen dan moet het toch echt braaf meelopen aan het touwtje?

Grondwerk, snap ik...... voer ik ook uit, alleen deze weet hoe sterk hij is, en dat hij gewoon mensen mee kan sleuren Lachen

Het dier mee laten lopen aan de hand, als hij een paar passen vooruit zet uitvoerig belonen en het slechte gedrag voor zijn. Als je een paard nog niet kent kan dat lastig zijn, maar zodra het paard stout gaat doen, afleiden met iets. Zorg dat je met iemand anders op stal bent die het paard kan afleiden en zodra hij weer rustig staat of zelfs verder loopt weer uitvoerig belonen.
Ik zou de eerste week niets anders doen dan bij hem in de wei te gaan zitten en niet proberen op hem af te lopen en hem te gaan aaien oid. Wachten tot hij naar jou toekomt en dan nog zou ik in het begin het paard niet aanraken, pas de volgende dag.. Als hij je aanwezigheid in de wei goed duldt, je mag hem aaien in de wei en hij komt niet meer gevaarlijk op je af, dan proberen mee te nemen naar de bak en grondwerk gaan doen. Niets moeilijks vragen, gewoon een rondje stappen en zodra dat goed gaat meteen weer terug de wei in. En dat grondwerk langzaam uitbreiden naar wat wijken voor druk enz..
Ik heb nog nooit te maken gehad met zo'n paard en stel nu zelf maar een plan op, dit plan zal bij het ene paard langer duren en bij het andere paard minder lang, maar het is wel zonder geweld.. Ik denk dat zo'n paard al genoeg te maken heeft gehad met geweld want de meeste mensen grijpen dan al snel naar een zweep oid, maar dat geweld hielp dus niet. Dan kun je beter met een vriendelijke aanpak komen ipv nog meer geweld te gaan gebruiken tot het paard echt gebroken is, vind ik.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:00

Ik ben dan heel benieuwd hoe je een paard dat continu op een volte uitbreekt bijvoorbeeld aan zou moeten pakken, het paard loopt dwars door een begrenzende buitenteugel heen en je staat met al je gewicht bijna op de binnenbeugel en elke keer dat je hem zo een volte op wilt zetten vliegt het paard er vandoor of gaat staan bokken... (uitgaande van het feit dat het paard geen lichamelijk probleem heeft, maar het gewoon zwaar vindt om zijn binnenachterbeen te gebruiken en daarom dus liever uitvluchten verzint)