merrieveulen schreef:nee ik begrijp het wel, en het is hier ook relevant. waarom maak je de keuze voor het inrijden op een bepaalde leeftijd? toch niet omdat je geen geduld meer kunt opbrengen? ik vind het een onzinnige en oneerlijke reden tegenover het paard, je wéét dat je moet wachten, en als er dan geen budget is voor een ouder paard, helaas pindakaas. roeien met de riemen die je hebt, dat doen er zoveel. mijn eerste kostte 500 Gulden, was ook een veulen. de tweede was drie maand en doodziek toen ik haar kreeg, kostte 175 Euro, en een jaar lang ellende met ziekte, hoge DA kosten en noem het allemaal maar. mijn derde is nu een jaar, en ik kocht hem op vijf maand. als hij groot genoeg wordt gaat hij met 4,5 - 5 jaar onder het zadel, het geduld heb ik er van harte voor over hoor, liever een gezond paard dat jaren lang meegaat dan erop stappen wanneer het mij uitkomt. ik vind het een erg egocentrische manier van denken, en ook absoluut niet de juiste motivatie voor de keuze om op die leeftijd in te rijden.
Ik ben het helemaal met jou eens, merrieveulen! Het is aan de eigenaar/ruiter om zijn verantwoordelijkheid te nemen en te wachten tot het paard oud genoeg en groot genoeg is.
De enig juiste motivatie om in te rijden is imo dat het paard er lichamelijk en geestelijk sterk genoeg voor is. En dat heeft alles met die groeiplaten te maken, maar ook of het paard je genoeg vertrouwt (het moet erg eng zijn als er iemand op je rug zit, die je niet vertrouwt), of hij al klaar is voor het werk.
Ik ken bijvoorbeeld een Fries die lichamelijk wel klaar was, maar geestelijk nog te jong, zij kon zich niet langer concentreren dan 5 minuten. Een zadel op vond ze maar bar eng, halster ging wel, dat vond ze heel gewoon, maar hoofdstel, brrr... dat paard was er gewoon echt nog niet klaar voor, liet zich nog té makkelijk intimideren. Dat paard is een jaar mee gewacht, omdat de eigenaars bang waren haar te overdonderen en zodoende te overvragen, met alle gevolgen van dien.
Het jaar daarop was mevrouw veel brutaler, en wandelen was echt niet meer genoeg. Met grondwerk-oefeningen begonnen, en daarna is ze zadelmak gemaakt en ingereden. Toen was ze 6. Dat paard werd toen 3 keer in de week 10 - 15 minuutjes bereden.
Nu zijn sommige Friezen ook echt laatbloeiers, en bij haar is het echt wijs geweest om te wachten.