Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:32

Breitling schreef:
er zijn ook oudere paarden waar je wel op mag rijden in lagere prijsklasses hoor. En als je die niet goed genoeg vind maar perse die jonge wil hebben moet je ook maar het geduld opbrengen om te wachten met rijden

Yamcha Ik bedoel ook niet de groeiplaten.
Maar het ene paard is er met 4 jaar nog absoluut niet aan toe die schat je bijv net 3 het andere paard is lichamelijk al een stukje verder. Dan zou ik met de eerste nog wat langer wachten als met de 2e.

Dat ben ik met je eens. Het paard van mijn vriendin was met 4 jaar idd nog echt een slungel, echt zo'n puberlijf. Met 5 jaar was hij al veel meer 'paard', ze heeft ook echt nog een jaartje gewacht. Toen hij 4 was, kon hij zich ook nog niet echt concentreren op iets, en nu merk je wel dat hij er aan toe is. Hij is nu 6, ze heeft hem echt ingereden op zijn 5e. Daarvoor al wel een keer een zadeltje op gehad, en een paar keer gelongeerd.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:35

@Breitling: Sorry voor mijn felle reactie. Ongegrond. Tuurlijk kan ene paard heel snel leren, maar of je het ook zo snel allemaal aan bod moet laten komen is de vraag. Ik vind daarnaast altijd longeren ook helemáál niet goed. Altijd op een klein cirkeltje (want dat is hoe de meesten het doen) rondrennen is ook helemaal niet goed. Maar als je paard bijvoorbeeld aan de lange lijnen hebt is er geen verschil met rijden wat betreft figuren en oefeningen. Wel met de belasting. Je kunt het paard zo sterker maken voor je erop gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:35

Het ligt ook aan het paard zelf. Je hebt paarden die eerder volwassen en al bijna volgroeid zijn, maar je hebt ook laatbloeiers.
Ik denk dat je paard zelf wel aan gaat geven wanneer hij/zij er klaar voor is Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:40

Hevonen schreef:
Het ligt ook aan het paard zelf. Je hebt paarden die eerder volwassen en al bijna volgroeid zijn, maar je hebt ook laatbloeiers.
Ik denk dat je paard zelf wel aan gaat geven wanneer hij/zij er klaar voor is Ja

en dan heb je ook nog de paarden die tegen zichzelf beschermd moeten worden. een paard weet niet dat hij slijtage oploopt door te vroeg berijden, en er zijn tweejarigen die érg volwassen zijn, geestelijk, en bij veel ponyrassen: ook uiterlijk. uiteraard neem je het mee, maar er zijn nou eenmaal paarden die alles aanbieden, maar er ondertussen écht niet klaar voor zijn. verschil in bewustzijn tussen mens en paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:45

nou in een lagere prijsklasse kan ik veel leuke paardjes vinden van een jaartje of 5/6

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:47

Dan ligt het zeker aan mijn ogen maar ik ben nog geen leuk sportpaard tegen gekomen van 600€ rond 5/6 jaar.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:48

ik heb mijn gigantische sport pony verrkocht rond die prijs het is maar waar je voor kijkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:49

zou tegen paard aangroeien

maar wie gaat er in gods naam opzoek naar een sportpaard van 600 euro .

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:49

ik was opzoek naar een paard aangezien ik niet op een pony pas en daar zit ook al verschil tussen.

niet iedereen heeft het zo breed.... en ik kam mijn geweldige ventje tegen voor 600€

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:51

ja en hoe oud was die

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:51

ik heb het ook niet breed maar als ik een paard koop spaar ik voor wat ik wil

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:55

Kritiek op iemands keuze lijkt me nu nogal off-topic. Doe dat dan via PB Dancie.

omie_rulezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:59

3 Jaar, dan de basis leren.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:00

ik heb niet als eerste kritiek ik geef alleen een mening maar zij gaat er Zo op in.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:01

nee ik begrijp het wel, en het is hier ook relevant. waarom maak je de keuze voor het inrijden op een bepaalde leeftijd? toch niet omdat je geen geduld meer kunt opbrengen? ik vind het een onzinnige en oneerlijke reden tegenover het paard, je wéét dat je moet wachten, en als er dan geen budget is voor een ouder paard, helaas pindakaas. roeien met de riemen die je hebt, dat doen er zoveel. mijn eerste kostte 500 Gulden, was ook een veulen. de tweede was drie maand en doodziek toen ik haar kreeg, kostte 175 Euro, en een jaar lang ellende met ziekte, hoge DA kosten en noem het allemaal maar. mijn derde is nu een jaar, en ik kocht hem op vijf maand. als hij groot genoeg wordt gaat hij met 4,5 - 5 jaar onder het zadel, het geduld heb ik er van harte voor over hoor, liever een gezond paard dat jaren lang meegaat dan erop stappen wanneer het mij uitkomt. ik vind het een erg egocentrische manier van denken, en ook absoluut niet de juiste motivatie voor de keuze om op die leeftijd in te rijden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:03

een sport paard kopen van 600 euro is idd niet helemaal realistisch maar die vind je ook niet van 2 jaar voor 600 euro.
Of je koopt een ouders dier waar je al op kunt rijden en spaart dus door. Of je koopt dat jonge paard die je kunt betalen en je zet je eigen wil opzij voor je paard en je wacht even met opstappen. Het is maar wat je belangrijker vind.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:04

ja dat bedoel ik er zit toch geen budget aan vast. Als je weet dat je niet kan wachten koop dan geen veulen maar spaar nog een jaartje door en koop voor meer geld een ouder paardje.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:05

ik dacht dat we het daar juist over hadden (de leeftijd en de kosten) , het was een jaarling toen ik hem kocht, en ik heb dus een jaarling gekocht omdat ik geen sportpaard kan betalen die 5/6 jaar is.

niet breed en wel 5 paarden Lips are sealed

Imitador: dit is ook mijn laatste reactie hier over

On-topic

ik had al eens gezegd over het inrijden maar ik wacht dus met beginnen met zadelmak maken als Amadeus 3,5 jaar is en ik het gevoel heb dat hij er aan toe is, als hij dat niet is dan blijft ie nog een jaartje staan.
ik ben nu bezig met het inrijden van een 3 jarige en ik denk dat hij van af maart dit jaar 20 keer onder het zadel is geweest (foto's in mijn onderschrift) het is maar hoe je het aan pakt vind ik en als je het gevoel hebt dat je paardje het aan kan, kan je best spelende wijs beginnen (van af 3 jaar en niet eerder!)
Deze pony is niet van mij en voor de verkoop.

Ik haal Amadeus wel eens in de 3 weken uit het land om even een stukje (vaak max. 5min) met hem te wandelen en zo lang hij nog naar me toe komt galopperen in het land blijf ik dat ook doen, als ik merk dat hij het niet meer leuk vind stop ik ook daarmee.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:06

ik heb er 4

2 staan er gratis en die andere 2 met korting dus

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:11

het maakt niet uit hoeveel paarden je hebt het ging er om dat er gezegt werd dat er geen geduld meer was te wachten met rijden en dat was de motivatie om te beginnen.

Dat is geen goede motivatie. Of je wacht tot je paard er oud genoeg voor is. Of je koopt een ouder paard.

Dat jij een jaarling koopt prima. Dat jij kan wachten tot hij/zij oud genoeg is is alleen maar beter. Dat is toch niet te vergelijken met iemand die een jong paard koopt omdat ze een oudere niet kunnen betalen maar wel op dat jonge paard willen rijden omdat ze geen geduld hebben

of zie ik dat verkeerd?

Just_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:12

Ik vind dat dat van je paardje afhangt.. Sommige paarden zijn er eerder klaar voor dan anderen.. Een haflinger kan je bv al wat vroeger leren omdat ze veel sterker zijn in hun botten.. Als ik er dan een leeftijd op moet plakken; 3jaar beginnen..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:13

ehm ik begon geloof ik niet met het vertellen dat ik wel 4 paarden had dat moeten andere erbij halen.

ik vind gewoon

of je spaart voor een ouder paard.
of je wacht tot je paard oud genoeg is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:17

merrieveulen schreef:
nee ik begrijp het wel, en het is hier ook relevant. waarom maak je de keuze voor het inrijden op een bepaalde leeftijd? toch niet omdat je geen geduld meer kunt opbrengen? ik vind het een onzinnige en oneerlijke reden tegenover het paard, je wéét dat je moet wachten, en als er dan geen budget is voor een ouder paard, helaas pindakaas. roeien met de riemen die je hebt, dat doen er zoveel. mijn eerste kostte 500 Gulden, was ook een veulen. de tweede was drie maand en doodziek toen ik haar kreeg, kostte 175 Euro, en een jaar lang ellende met ziekte, hoge DA kosten en noem het allemaal maar. mijn derde is nu een jaar, en ik kocht hem op vijf maand. als hij groot genoeg wordt gaat hij met 4,5 - 5 jaar onder het zadel, het geduld heb ik er van harte voor over hoor, liever een gezond paard dat jaren lang meegaat dan erop stappen wanneer het mij uitkomt. ik vind het een erg egocentrische manier van denken, en ook absoluut niet de juiste motivatie voor de keuze om op die leeftijd in te rijden.

Ik ben het helemaal met jou eens, merrieveulen! Het is aan de eigenaar/ruiter om zijn verantwoordelijkheid te nemen en te wachten tot het paard oud genoeg en groot genoeg is.
De enig juiste motivatie om in te rijden is imo dat het paard er lichamelijk en geestelijk sterk genoeg voor is. En dat heeft alles met die groeiplaten te maken, maar ook of het paard je genoeg vertrouwt (het moet erg eng zijn als er iemand op je rug zit, die je niet vertrouwt), of hij al klaar is voor het werk.
Ik ken bijvoorbeeld een Fries die lichamelijk wel klaar was, maar geestelijk nog te jong, zij kon zich niet langer concentreren dan 5 minuten. Een zadel op vond ze maar bar eng, halster ging wel, dat vond ze heel gewoon, maar hoofdstel, brrr... dat paard was er gewoon echt nog niet klaar voor, liet zich nog té makkelijk intimideren. Dat paard is een jaar mee gewacht, omdat de eigenaars bang waren haar te overdonderen en zodoende te overvragen, met alle gevolgen van dien.
Het jaar daarop was mevrouw veel brutaler, en wandelen was echt niet meer genoeg. Met grondwerk-oefeningen begonnen, en daarna is ze zadelmak gemaakt en ingereden. Toen was ze 6. Dat paard werd toen 3 keer in de week 10 - 15 minuutjes bereden.
Nu zijn sommige Friezen ook echt laatbloeiers, en bij haar is het echt wijs geweest om te wachten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:20

ja idd dat is het ook maar mensen begrijpen het niet echt.

Je kan wel zeggen ik koop een veulen voor 600 dat wordt een sportpaard ik rijd hem te vroeg in dag dag sportpaard.

maar je kan ook zeggen ik wacht nog even spaar geld op ik koop een sportpaard van dat gespaarde geld oohw hoi sportpaard wat hebben wij het leuk.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:23

Dancie schreef:
ja dat bedoel ik er zit toch geen budget aan vast. Als je weet dat je niet kan wachten koop dan geen veulen maar spaar nog een jaartje door en koop voor meer geld een ouder paardje.

laatste keer dat ik hier iets over zeg, daarbij quote ik mezelf even.

Thirza schreef:
niet iedereen heeft daar het budget voor...

ik zeg niet dat ik het er mee eens ben om dat als reden te gebruiken maar deze opmerking schiet er bij mij verkeerd in.

ik vind het dus ook geen reden om een paard al in te rijden omdat je niet kan wachten daarbij heb ik genoeg paarden om me heen waar ik wel wat mee kan doen, maar een eigen paard is toch anders.
en sparen is zo makkelijk gezegd maar er is niet altijd de situatie naar zoals dat bij mij het geval was/is.
En om andere opmerkingen voor te zijn als er wat gebeurt met Amadeus waardoor hij naar de DA moet is dat geen probleem en altijd wat te regelen met mijn lieve ouders.

en ik wil geen ouder paardje meer daar heb ik te veel slechte ervaringen mee... Ik heb mijn geweldige oudere merrie weg kunnen brengen en dat wil ik verlopig niet meer mee maken (en weer om opmerkingen voor te zijn je weet het nooit maar zo sluit je wel meer dingen uit)

Breitling: dan heb ik blijkbaar geluk gehad aangezien ik mijn ventje voor €600 heb gekocht

Ik heb nooit gezegd dat ik er geen geduld voor had, alleen dat ik er bij in kan komen om een jong dier te kopen omdat je die vaak goedkoper kan vinden dan een ouder paardje (vaak met mankementen). Ik heb er dus wel bij gezet dat ik het geen rede vind om al te beginnen omdat je niet kan wachten.

Dancie schreef:
ehm ik begon geloof ik niet met het vertellen dat ik wel 4 paarden had dat moeten andere erbij halen.

ik vind gewoon

of je spaart voor een ouder paard.
of je wacht tot je paard oud genoeg is

dat heb ik erbij gehaald omdat jij zegt dat je het niet breed hebt maar die kende ik nog niet, niet breed en wel 4 paarden.

en ik sta ook helemaal achter jou punt ik heb ook niet gezegd dat ik dat niet deed.

Waar het bij mij om ging is dat niet iedereen het even breed heeft en dat het dan zo simpel wordt gezegd dan koop je maar een ouder paard. Dat is dus niet voor iedereen even makkelijk en dat was mijn punt maar ik hoop dat die nu duidelijk is en dat ik geen (voor mij) vervelende opmerinkingen naar me toe krijg omdat ik mijn mening geef.

Dancie schreef:
ja idd dat is het ook maar mensen begrijpen het niet echt.

Je kan wel zeggen ik koop een veulen voor 600 dat wordt een sportpaard ik rijd hem te vroeg in dag dag sportpaard.

maar je kan ook zeggen ik wacht nog even spaar geld op ik koop een sportpaard van dat gespaarde geld oohw hoi sportpaard wat hebben wij het leuk.

ik denk alleen dat jij een beetje moeite hebt met lezen aangezien ik dat nergens heb neer gezet.
of je begrijpt het gewoon zelf niet