3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:03

paarden van alle leeftijden bij elkaar ken ik ook Ja
Opfok heb je gewoon in verschillende vormen en daar kies je van zoals je dat goed lijkt.
Maar dat gefrut met een jong dier amper met andere vind ik niet oke

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:03

Findira, ik heb ook begrepen dat je op die leeftijd wel al kan mennen, maar ik ben er zelf geen voorstander van.
Het is hoe dan ook een kwestie van werken. Ik merk wel uit jouw verhaal dat je heel voorzichtig bent en echt het beste wilt voor je paardje. Dat vind ik heel goed in elk geval. Succes met je mooie Fell (leuke beestjes, hoor). Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:04

runningkawa schreef:
paarden van alle leeftijden bij elkaar ken ik ook Ja
Opfok heb je gewoon in verschillende vormen en daar kies je van zoals je dat goed lijkt.
Maar dat gefrut met een jong dier amper met andere vind ik niet oke

Dat vind ik ook niets, hoor.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:09

@Nadya

Okee, waarom ben jij er geen voorstander van dan?
Het is zeker een vorm van werken ja daarom doe ik ook rustig aan.
Maar het lijkt mij lichter dan bereden te worden en daarom een mooie tussenstap naar het rijden toe. Ze kan zo mooi wat bespiering opbouwen. ( Dat was mijn idee Knipoog )
Verder laat ik haar natuurlijk altijd op het land ( in ieder geval buiten) lopen.
Met 5 andere paarden die varieren in leeftijd. Ze is zelf de jongste. Ze is opgevoed door mijn shetlander merrie van 11. Tong uitsteken Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:17

Omdat ik vind dat als een paard nog in de groei is, zeker voor 4 jarige leeftijd, je je paard zo min mogelijk moet belasten. Geldt voor ruitergewicht, maar ook voor het mennen. Na die eerste 4 jaar moet je ook rekening houden met de groei, hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik ben gewoon geen voorstander van op jonge leeftijd al van alles doen. Ik weet dat er hier op bokt een andere tendens heerst over het algemeen, maar dit is mijn mening. Lachen

Waar mijn paard staat, wordt fanatiek aan mensport gedaan door de pensioneigenaren. Paarden krijgen er een hele andere bespiering door dan als ze bereden worden. En al doe je het 'voor de lol', het is toch een vorm van werken in mijn ogen.

Maar goed, wat ik al zei, ik merk aan jouw posts dat je wel nadenkt over wat je doet. Dat vind ik al heel positief, hoor.
Heel wat anders dan de posts van bijvoorbeeld de TS uit dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:23

Toch is mennen veel minder belastend dan rijden.
Dus daar met de 3 rustig mee beginnen is beter dan gaan rijden.
Zeker ook nog eens omdat je met mennen rechte stukken maakt

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:26

maar psychisch is het voor het paard nog wel belastend dus als je ment ook met mate op 3 jarige leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:27

Ja dat zeker Ja
Helemaal mee eens hoor

Ook niet meer dan 3x in de week eventjes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:35

Als je alleen rechte stukken ment kun je beter helemaal niets doen in mijn ogen als je het dier later als rijpaard wil gebruiken. Het enige wat je daarmee bereikt is dat ze leren stuwen ipv dragen. Ik heb niets tegen aangespannen rijden, maar dan wel dressuurmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:37

Alleen maar zegt niemand
maar er wordt doorgaans toch sneller een rondje op de weg mee gepakt dan bij een jong rijpaard, daar blijft men vaker langer in de bak...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:37

Ik denk dat mijn paard bijna altijd zichzelf kan zijn.
Het is inderdaad belastend voor een paard om vaak bereden te worden, maar 5 keer per week licht werk gaat hij echt niet op zn 7e kapot aan. Hij staat 24/7 op het land en heeft dus tijd genoeg om paard te zijn. Overigens zijn wij niet voor opfok. Al zijn we wel van plan zijn half zus van bijna 1 op ons land verderop te zetten met een veulen dat dan afgespeent wordt.

Wat ik ook vind meetellen is in wat voor bak je rijdt, hoe veel jonge paarde gaan er kapot aan omdat ze in een te zware bak worden gereden. Mijn paard komt niks tekort hoor,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:40

prima meid, dan hou je dat toch lekker vol dat het geen kwaad kan 5 keer per week je dier aan het werk te zetten
Jou beest dat je kapot maakt, niet de mijne...zo simpel werkt het.
Maar over een paar jaar geen jank topic aub..maar dat heb ik al eerder gezegt...
Hij is opstandig Verdrietig
Hij staakt alleen maar Verdrietig
Hij heeft kapotte benen of rug Verdrietig
Dan krijg je denk ik van de meeste in dit topic deze link om je oren gesmeten ipv medelijden...

een zware bak is nooit goed, daar praat ik dan ook niet over.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-07 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:42

Jullie kunnen wel overdrijven zeg! pfff

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:43

Zeker is het werk en dus belastend. Ik doe daarom ook heel rustig aan.
Voor zij daadwerkelijk voor de kar loopt zijn we denk ik wel een paar maandjes verder.
En dan nog zal ik het bij hoogstens 3 keer per week houden.

En alleen maar rechtuit op de weg zal niet gebeuren. Er zijn zat bochten die je moet maken. En ik kan dan altijd 1 keer per week longeren en 1 keer of 2 keer mennen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:47

Karoliefje_ schreef:
Jullie kunnen wel overdrijven zeg! pfff

Of jij bent te naief.. Aangezien de jullie met meer mensen zijn dan de jij, weet ik wel op wie ik m'n geld in zet. Cool

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:49

Karoliefje_ schreef:
Ik denk dat mijn paard bijna altijd zichzelf kan zijn.
Het is inderdaad belastend voor een paard om vaak bereden te worden, maar 5 keer per week licht werk gaat hij echt niet op zn 7e kapot aan.

is hij nou 7 of bedoel je dat hij met z'n 7e al af is?

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:53

Dat laatste denk ik?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:57

want in dat geval sluit ik mij aan bij runningkawa Clown
paard van 3 jaar is echt nog een pup. die kan het zowel fysiek als mentaal nog niet aan om 5 dagen in de week te lopen hoor. houd het nog simpel en bouw het rustig aan op. heb je veel langer lol van je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:58

Het gaat hier idd om een 3 jarige

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:59

ok, dacht ik al, maar was beetje verward ivm die post. was me neit helemaal duidelijk of dat nou om een 3 of 7 jarige ging Clown

edit: heb ook neit het hele topic doorgelezen hoor Bloos

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:00

mijn 3 jaarige merrie rij ik 4 keer in de week 20 min! Knipoog
te veel?
ik kan niet korter met der rijden want dan is de volgen de dag niet te rijden
en de rest staat ze stil of mag ze even lekker krosen in de bak Haha!

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:02

Ik rijd zelf een 3 jarige en ga nu naar 3x in de week om op te bouwen. Daarvan ga ik meestal 2x naar buiten, relaxed en veel stappen. Tot vorige week reed ik hem 1 a 2x in de week, maar ben nu dus naar 3x gegaan om op te bouwen. De hele maand augustus krijgt hij vrij om bij te komen. Die van mij is een pony, dus dat is nog weer anders dan een paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:05

Waarom is dat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:13

Waarom is een pony anders dan een paard? Die groeien toch op dezelfde manier? Blond
Overigens ben ik het met de meeste mensen in dit topic eens dat 5x in de week werken (rijden of longeren) teveel is. Ook als het paard daarnaast lekker in de wei loopt.
Maar ik denk ook dat in het algemeen je per 3-jarige moet kijken naar de hoeveelheid 'werk' die ze aankunnen en nodig hebben.
Ik ben op dit moment bijvoorbeeld bezig met 2 3-jarigen. Een merrietje, fijn beestje dat duidelijk nog veel moet uitgroeien. Meer dan haar zadelmak houden als het ware doe ik dan ook niet met haar, je merkt ook echt dat ze van het rijden (max. 20 min) een paar dagen lichamelijk en mentaal moet bijkomen. Maar ik rijd ook een 3 jarige ruin (laat geruind, naar trainer voor hengstenkeuring geweest etc) deze is lichamelijk al heel sterk en voelt zich geestelijk ook behoorlijk de man. Ik weet zeker dat als ik deze nu 3 maanden de wei ingooi en er niks mee doe, ik dan weer van voor af aan kan beginnen! Hij wordt ook maar 3 x per week gereden, maar dat is gewoon een paard dat af en toe moet weten dat hij niet over alles en iedereen de baas kan zijn. Maar dat maken we hem ook wel duidelijk dmv loswerken, los springen, even longeren of een eind wandelen.