Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flappp

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:18

Paarden werken nog wel degelijk volgens de grote wetten der natuur; wij kunnen rassen fokken waardoor er verschillende typen bestaan maar ze werken volgens hetzelfde principe. net als al die honden!

Wij kunnen hun instinct niet indoctrineren door ze op een paar vierkante meter te houden en ze in een krulletje te rijden.

Waarom denk je dat er in NL zoveel gedragsproblemen zijn ontstaan?
Precies. We hebben ze uit hun habitat verwijderd en trachten ze naar onze hand te zetten, sommigen staan alleen, sommigen staan te lang in de box, waardoor steriotypide gedrag ontstaat, zoals weven, luchtzuigen, ijsberen, etc. dat is stress!! Juist OMDAT ze neit meer in hun waarde als oorspronkelijk paard worden gehouden!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:28

Of mijn paard het echt aangaf dat weet ik eigenlijk niet, hij heeft een heel lief karakter en probeerde het echt, alleen ik kwam geen meter verder. Wat hij dan aangaf was dat hij niet ontspande onder het rijden en dat was voor mij de reden om te gaan zoeken, altijd met oortjes erop en altijd braaf met zadelen. Leren kijken is ook je paard leren kennen. Ondertussen zijn we al wat jaartjes samen en is hij gewoon helemaal op mij ingesteld, doet alles voor mij, gaat voor mij door het vuur en dat is ook een verantwoording, want je moet dus steeds zijn grenzen bewaken, dat is levenservaring van een paard hebben en kennen, dat ene paard.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:29

Wat voor beessie heb je, Lara Silver? Je hoort toch niet vaak dat ze echt voor je door het vuur gaan, hoor! klinkt als een bloedkikker!

Astarte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:33

Ehm...dames? (en eventuele heren)...

ik schrik toch wel een beetje van deze berichten allemaal.
En van die tabel.

Ik ben zelf bijna 1.80 lang en eh...weeg iets meer dan de KWPN richtlijn zullen we maar zeggen...Lachen
Ik wilde weer met lessen gaan beginnen, maar als ik dit zo lees, kan ik dat dan maar beter niet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:42

Kun je wel doen, maar zorg wel dat je een passend paard hebt, die jouw gewicht goed kan dragen.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:48

Astarte schreef:

En van die tabel.

Ik ben zelf bijna 1.80 lang en eh...weeg iets meer dan de KWPN richtlijn zullen we maar zeggen...Lachen
Ik wilde weer met lessen gaan beginnen, maar als ik dit zo lees, kan ik dat dan maar beter niet doen?

Wij hebben een jongen op de manege van 1.80 (miss iets groter) die rijd op het grootste paard van stal (1.72)
Ik vind dat hij er heel goed op zit en volgens mij zit hij het paard niet in de weg.
Een zondag hadden wij zitcompetitie (die jongen ook) en we waren met mensen die allemaal rond de 1.70 waren, ook wel kleintjes hoor.. Maar wij werden dus op veel te kleine pony's gezet op die manege, t zag er niet uit. Die jongen werd met zijn 1.80 m op een haflinger gezet. Ten eerste ziet zoiets er niet uit, daarnaast is het voor de pony niet fijn en omdat die jongen van die lange benen had kon hij niet goed zn beenhulpen geven, waardoor hij veel met zn zweep op moest lossen omdat die pony niet doorliep...
Ik vind dit echt heel erg zonde en vind dus ook dat je een paard/pony moet rijden die bij je lichaamsbouw past.

Ik heb op de eerste pagina een bericht gezien van een iemand die nogal boos was om het gezeur over te dikke mensen.. Ik begrijp haar wel, ze wordt er waarschijnlijk helemaal gek van dat mensen er zo'n opzet van maken. ALs zij niet verder gaat dan wat haar pony aankan is er volgens mij niets aan de hand!

-xXx-

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:57

Ja en als je dan een paar posts verder leest zie je wel dat ze haar excuses aanbiedt omdat ze uit haar slof schoot. Ze had die berichten namelijk verkeerd begrepen, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:04

Ja, dat kwam weer helemaal goed. 't Is natuurlijk ook best een gevoelig onderwerp, en er wordt zovaak negatief gedaan over mensen met overgewicht... maar met goed lezen kan je veel oplossen, gelukkig...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 15:13

Ja

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:14

Yamcha schreef:
Ja, dat kwam weer helemaal goed. 't Is natuurlijk ook best een gevoelig onderwerp, en er wordt zovaak negatief gedaan over mensen met overgewicht... maar met goed lezen kan je veel oplossen, gelukkig...

Ik heb dat ook wel gelezen, maar wilde toch even mijn mening verduidelijken hoe ik over gewicht denk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:21

Super toch? Was ook helemaal duidelijk wat mij betreft.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:47

Astarte schreef:

En van die tabel.

Ik blijf er toch bij dat je absoluut niet zomaar kan zeggen van 'jij bent te zwaar voor je paard', dat is trouwens ook erg onbeschoft (daar zal iedereen het wel over eens zijn). Je kan ook niet 'te zwaar' zijn, en je paard veel last bezorgen door op een 'slechte' manier te rijden. Het ligt er ook echt aan hoe de ruiter rijdt en of het paard er last van heeft. Je ziet een hoop voor- en nadelen/meningen als je dit topic leest, dus uiteindelijk denk ik dat je zelf moet beslissen of je het wel of niet moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:50

DeniseES schreef:
Astarte schreef:

En van die tabel.

Ik blijf er toch bij dat je absoluut niet zomaar kan zeggen van 'jij bent te zwaar voor je paard', dat is trouwens ook erg onbeschoft (daar zal iedereen het wel over eens zijn). Je kan ook niet 'te zwaar' zijn, en je paard veel last bezorgen door op een 'slechte' manier te rijden. Het ligt er ook echt aan hoe de ruiter rijdt en of het paard er last van heeft. Je ziet een hoop voor- en nadelen/meningen als je dit topic leest, dus uiteindelijk denk ik dat je zelf moet beslissen of je het wel of niet moet doen.

Dat ben ik niet met je eens. Een man van 1.80 op een Arabje van 1,60 is gewoon te zwaar. En dat is voor zowel paard als ruiter gewoon niet goed, daar kan ik heel kort over zijn. Ook het voorbeeld wat Maantjuhh eerder gaf: op het paard van 1,72 reed die jongen heel goed, bij die Haflinger moest hij voortdurend bijtikken omdat de hulpen niet aankwamen. Dan zie je gewoon dat het voor de ruiter niet goed is.
Bij het paard merk je het niet. Jee moet dan als ruiter ook je verstand gebruiken. Er zijn wel subtiele signaaltjes, maar die merken de meesten gewoon niet op. Maar als je 10 jaar later naar de DA gaat en je laat foto's maken van de rug en de benen, schrik je je echt kapot. De schade is er gewoon wel.
En je kunt best zeggen dat iemand te zwaar is voor zijn/haar paard, hoor. Dat hoeft niet meteen lomp, kan ook heel beleefd, moet je wel tactisch brengen. Ik vind dat niet persé onbeschoft. Je hebt mensen die daar echt heel goed op reageren en niet meer op hun paard rijden, maar er andere dingen mee gaan doen. Het is maar hoe je het brengt.
Je kunt zeggen: je hebt een te dikke reet voor dat iele paardje, maar je kunt ook zeggen: Goh, ik denk dat het voor jou en je paard beter is om niet meer te rijden. ik denk eerlijk gezegd dat je wat te zwaar bent.
En er zijn mensen die het nog veel aardiger kunnen verwoorden dan ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-07 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:56

Kom op zeg! Iemand van 1.80 hoeft niet zwaar te zijn hoor.
Die kan best op een arabier van 1.60 rijden. Misschien dan wel niet een 'mooi' plaatje maar dat ter zijde.

Ik ben zelf 1.76 m en rij op een haflinger van 1.52 m, en dat past prima!. =)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:02

Haflinger kan wel meer hebben als een Arabiertje. Ongeveer 30 kilo meer. Niet echt een vergelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:06

ikke20 schreef:
_ocalinda_ schreef:

maar hij laat het wel zien als die gaat hijgen... dus dan geeft hij het wel aan....

een paard kan je niet meer vergelijken met vroeger. toen liepen ze nog in grote kuddes Met hengst erbij. met een oudere merri emet veulens op een ontelbaar veel hetaren. ben benieuwd wie zn paard hier nog zo houd. zonder het op stal te hoeven zetten. paarden zijn in de loop van de jaren zo verandert dat je veel niet meer kan vergelijken met vroeger. p.s. ik zit in balans(anders kan ik niet zonder zadel erop rijden) mijn benen store haar benen niet zo ver hangen ze ook niet naar beneden. het i ook een teken van zwakte als ze een mens op hun rug laten zitten. dan staat er iemand boven ze en dat is het ergste wat je kan doen. dus hoeveel paarden leven er dan nog volgens de oude natuur wijze? dat zijn er extreem weining.

En waarom bevalt een merrie dan 's nachts? Paarden zijn 's nacht minder vatbaar voor roofdieren, en daarom heeft een merrie het liefst dat ze 's nachts bevalt.. (Met uitzonderingen daargelaten.)
Tuurlijk leven paarden nu in een heel andere omgeving, en zijn ze ontwikkelt. Maar zodra mijn verzorgpaard iets engs/nieuws ziet, is haar eerste reactie vluchten, logisch wat na al die jaren is een paard nog steeds een vluchtdieren en wordt gejaagd. Een paard geeft zich niet zomaar bloot, en laat niet zomaar zien dat hij het niet aan kan.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:15

Yamcha schreef:
Haflinger kan wel meer hebben als een Arabiertje. Ongeveer 30 kilo meer. Niet echt een vergelijk.

Daar heb je gelijk in!
Maar een paard van 1.60 kan wel iemand hebben van 1.80 als die niet al te zwaar is.
1.80 is bijna mijn lengte, en ik kan met gemak nog op een grote D pony, laat staan een paard van 1.60!
Maarja, iedereen vind wat ie vind!. =)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:32

Astarte schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Een man van 1.80 op een Arabje van 1,60 is gewoon te zwaar. En dat is voor zowel paard als ruiter gewoon niet goed, daar kan ik heel kort over zijn. Ook het voorbeeld wat Maantjuhh eerder gaf: op het paard van 1,72 reed die jongen heel goed, bij die Haflinger moest hij voortdurend bijtikken omdat de hulpen niet aankwamen. Dan zie je gewoon dat het voor de ruiter niet goed is.
Bij het paard merk je het niet. Jee moet dan als ruiter ook je verstand gebruiken. Er zijn wel subtiele signaaltjes, maar die merken de meesten gewoon niet op. Maar als je 10 jaar later naar de DA gaat en je laat foto's maken van de rug en de benen, schrik je je echt kapot. De schade is er gewoon wel.
En je kunt best zeggen dat iemand te zwaar is voor zijn/haar paard, hoor. Dat hoeft niet meteen lomp, kan ook heel beleefd, moet je wel tactisch brengen. Ik vind dat niet persé onbeschoft. Je hebt mensen die daar echt heel goed op reageren en niet meer op hun paard rijden, maar er andere dingen mee gaan doen. Het is maar hoe je het brengt.
Je kunt zeggen: je hebt een te dikke reet voor dat iele paardje, maar je kunt ook zeggen: Goh, ik denk dat het voor jou en je paard beter is om niet meer te rijden. ik denk eerlijk gezegd dat je wat te zwaar bent.

Ik zou het niet erg leuk vinden als mensen dat tegen me zouden zeggen. Als er bij hem bij de haflinger aangetikt moet worden, en bij de rest niet, terwijl hij toch goed rijd, dan moet hij toch eens na gaan denken waarom dat zo zou zijn... Een man van 1.80 kan best op een arabier van 1.60, een man hoeft niet perse zwaar te zijn, het zal er wel niet mooi uit zien, maar als dat alles is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:57

Jotee schreef:
Yamcha schreef:

Daar heb je gelijk in!
Maar een paard van 1.60 kan wel iemand hebben van 1.80 als die niet al te zwaar is.
1.80 is bijna mijn lengte, en ik kan met gemak nog op een grote D pony, laat staan een paard van 1.60!
Maarja, iedereen vind wat ie vind!. =)

Ik denk niet dat jij erg zwaar bent, dat is toch wel anders. Ik had het over een volwassen man, van 1,80, die weegt toch al gauw 90 kilo. En dat is heus te zwaar (zo niet veel te zwaar) voor een Arabiertje. Daar ging het mij om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:02

DeniseES schreef:
Astarte schreef:

Ik zou het niet erg leuk vinden als mensen dat tegen me zouden zeggen. Als er bij hem bij de haflinger aangetikt moet worden, en bij de rest niet, terwijl hij toch goed rijd, dan moet hij toch eens na gaan denken waarom dat zo zou zijn... Een man van 1.80 kan best op een arabier van 1.60, een man hoeft niet perse zwaar te zijn, het zal er wel niet mooi uit zien, maar als dat alles is

Waarom hij die Haflinger bij moest tikken? Omdat hij te lange benen had om een duidelijke hulp te geven. Hij was heel simpel te lang, paard en ruiter waren niet in verhouding.
En ik snap dat het niet leuk is als mensen zoiets tegen je zeggen, maar als het nou beter voor je paard zou zijn om er niet meer op te rijden? Denk dat het wel eerlijker is. Als ik er rechtstreeks naar zou vragen, en iemand zou mij heel eerlijk vertellen dat ik te zwaar ben, zou ik stoppen met rijden en op zoek gaan naar een ander paard. Het welzijn van het dier staat bij mij bovenaan, dan moet mijn eigen rijplezier maar even wijken.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:16

@ Yamcha, dán is hij te groot om hulpen te geven, niet ten laste van de haflinger, en moet er inderdaad een ander paard gezocht worden. Maar geef toe, je stapt niet zomaar naar iemand toe om even te vertellen dat ze beter kunnen stoppen met rijden op een paard (met een manegepaard kan ik me nog wel iets erbij voorstellen, dan is het niet zo moeilijk om over te schakelen) maar als het je eigen paard is... Waar je trots op bent en weet ik veel wat nog meer, dan hoef, omdat jij iemand te zwaar vind, je te zeggen dat ze te zwaar is... Eerst moet er gekeken worden naar het paard, niet naar wat iemand denkt te vinden

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:23

[/quote]een paard kan je niet meer vergelijken met vroeger. toen liepen ze nog in grote kuddes Met hengst erbij. met een oudere merri emet veulens op een ontelbaar veel hetaren. ben benieuwd wie zn paard hier nog zo houd. zonder het op stal te hoeven zetten. paarden zijn in de loop van de jaren zo verandert dat je veel niet meer kan vergelijken met vroeger. p.s. ik zit in balans(anders kan ik niet zonder zadel erop rijden) mijn benen store haar benen niet zo ver hangen ze ook niet naar beneden. het i ook een teken van zwakte als ze een mens op hun rug laten zitten. dan staat er iemand boven ze en dat is het ergste wat je kan doen. dus hoeveel paarden leven er dan nog volgens de oude natuur wijze? dat zijn er extreem weining.[/quote]

ik zit ook in balans, ik rijd mijn pony ALTIJD zonder zadel en spring er ook zonder zadel mee...! Paarden leven nu wel op kleinere stukken grond, maar hun kudde gedrag is nog wel het zelfde zoals vroeger...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:30

@ DeniseES: Als iemand het mij rechtstreeks vraagt, zeg ik het wel, ik zou het ook erg vervelend vinden als ik geen eerlijk antwoord kreeg op mijn rechtstreekse vraag. En op een manegepaard zeg ik het idd ook, dan is het wat makkelijker. Maar wel op een aardige manier.
Maar er zijn niet heel veel volwassenen die op een te klein paard rijden, wel veel meiden onder de 18 (laat ik het ruim houden) die denken dat ze nog op een pony kunnen terwijl dat echt niet meer kan. Maar ik zal heus aardig blijven, hoor. Ik zal heus niet naar iemand toelopen en heel lomp gaan roepen dat die van zijn paard af moet, want...
Maar ik zeg dan wel: Goh, weet je zeker dat je niet een wat groter paard nodig hebt? Dan kan iemand het altijd nog zelf beslissen toch?
Maar die Haflinger kon hem best hebben qua gewicht idd, maar hij was gewoon te lang. Een Arabje had hem echt niet meer kunnen dragen, hoor.

Het gaat mij trouwens niet om het plaatje. Sommige combi's zien er echt niet uit, maar hebben een hoop lol samen, en als het paard de ruiter makkelijk kan dragen, en ze hebben allebei een hoop plezier, ben ik de laatste die commentaar geeft.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:37

"Goh, weet je zeker dat je niet een wat groter paard nodig hebt?" Dát vind ik nou een mooie zin om tegen iemand te zeggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:42

Ik ben niet altijd heel tactisch, hoor, hihi Bloos Was idd niet erg goed geformuleerd...