Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Astarte schreef:Ehm...dames? (en eventuele heren)...
ik schrik toch wel een beetje van deze berichten allemaal.
En van die tabel.
Ik ben zelf bijna 1.80 lang en eh...weeg iets meer dan de KWPN richtlijn zullen we maar zeggen...
Ik wilde weer met lessen gaan beginnen, maar als ik dit zo lees, kan ik dat dan maar beter niet doen?

Yamcha schreef:Ja, dat kwam weer helemaal goed. 't Is natuurlijk ook best een gevoelig onderwerp, en er wordt zovaak negatief gedaan over mensen met overgewicht... maar met goed lezen kan je veel oplossen, gelukkig...
Astarte schreef:Ehm...dames? (en eventuele heren)...
En van die tabel.
Ik ben zelf bijna 1.80 lang en eh...weeg iets meer dan de KWPN richtlijn zullen we maar zeggen...
Ik wilde weer met lessen gaan beginnen, maar als ik dit zo lees, kan ik dat dan maar beter niet doen?
DeniseES schreef:Astarte schreef:Ehm...dames? (en eventuele heren)...
En van die tabel.
Ik blijf er toch bij dat je absoluut niet zomaar kan zeggen van 'jij bent te zwaar voor je paard', dat is trouwens ook erg onbeschoft (daar zal iedereen het wel over eens zijn). Je kan ook niet 'te zwaar' zijn, en je paard veel last bezorgen door op een 'slechte' manier te rijden. Het ligt er ook echt aan hoe de ruiter rijdt en of het paard er last van heeft. Je ziet een hoop voor- en nadelen/meningen als je dit topic leest, dus uiteindelijk denk ik dat je zelf moet beslissen of je het wel of niet moet doen.
ikke20 schreef:_ocalinda_ schreef:
maar hij laat het wel zien als die gaat hijgen... dus dan geeft hij het wel aan....
een paard kan je niet meer vergelijken met vroeger. toen liepen ze nog in grote kuddes Met hengst erbij. met een oudere merri emet veulens op een ontelbaar veel hetaren. ben benieuwd wie zn paard hier nog zo houd. zonder het op stal te hoeven zetten. paarden zijn in de loop van de jaren zo verandert dat je veel niet meer kan vergelijken met vroeger. p.s. ik zit in balans(anders kan ik niet zonder zadel erop rijden) mijn benen store haar benen niet zo ver hangen ze ook niet naar beneden. het i ook een teken van zwakte als ze een mens op hun rug laten zitten. dan staat er iemand boven ze en dat is het ergste wat je kan doen. dus hoeveel paarden leven er dan nog volgens de oude natuur wijze? dat zijn er extreem weining.
Yamcha schreef:Haflinger kan wel meer hebben als een Arabiertje. Ongeveer 30 kilo meer. Niet echt een vergelijk.
Astarte schreef:Dat ben ik niet met je eens. Een man van 1.80 op een Arabje van 1,60 is gewoon te zwaar. En dat is voor zowel paard als ruiter gewoon niet goed, daar kan ik heel kort over zijn. Ook het voorbeeld wat Maantjuhh eerder gaf: op het paard van 1,72 reed die jongen heel goed, bij die Haflinger moest hij voortdurend bijtikken omdat de hulpen niet aankwamen. Dan zie je gewoon dat het voor de ruiter niet goed is.
Bij het paard merk je het niet. Jee moet dan als ruiter ook je verstand gebruiken. Er zijn wel subtiele signaaltjes, maar die merken de meesten gewoon niet op. Maar als je 10 jaar later naar de DA gaat en je laat foto's maken van de rug en de benen, schrik je je echt kapot. De schade is er gewoon wel.
En je kunt best zeggen dat iemand te zwaar is voor zijn/haar paard, hoor. Dat hoeft niet meteen lomp, kan ook heel beleefd, moet je wel tactisch brengen. Ik vind dat niet persé onbeschoft. Je hebt mensen die daar echt heel goed op reageren en niet meer op hun paard rijden, maar er andere dingen mee gaan doen. Het is maar hoe je het brengt.
Je kunt zeggen: je hebt een te dikke reet voor dat iele paardje, maar je kunt ook zeggen: Goh, ik denk dat het voor jou en je paard beter is om niet meer te rijden. ik denk eerlijk gezegd dat je wat te zwaar bent.
En er zijn mensen die het nog veel aardiger kunnen verwoorden dan ik.
Jotee schreef:Yamcha schreef:Haflinger kan wel meer hebben als een Arabiertje. Ongeveer 30 kilo meer. Niet echt een vergelijk.
Daar heb je gelijk in!
Maar een paard van 1.60 kan wel iemand hebben van 1.80 als die niet al te zwaar is.
1.80 is bijna mijn lengte, en ik kan met gemak nog op een grote D pony, laat staan een paard van 1.60!
Maarja, iedereen vind wat ie vind!. =)
DeniseES schreef:Astarte schreef:Dat ben ik niet met je eens. Een man van 1.80 op een Arabje van 1,60 is gewoon te zwaar. En dat is voor zowel paard als ruiter gewoon niet goed, daar kan ik heel kort over zijn. Ook het voorbeeld wat Maantjuhh eerder gaf: op het paard van 1,72 reed die jongen heel goed, bij die Haflinger moest hij voortdurend bijtikken omdat de hulpen niet aankwamen. Dan zie je gewoon dat het voor de ruiter niet goed is.
Bij het paard merk je het niet. Jee moet dan als ruiter ook je verstand gebruiken. Er zijn wel subtiele signaaltjes, maar die merken de meesten gewoon niet op. Maar als je 10 jaar later naar de DA gaat en je laat foto's maken van de rug en de benen, schrik je je echt kapot. De schade is er gewoon wel.
En je kunt best zeggen dat iemand te zwaar is voor zijn/haar paard, hoor. Dat hoeft niet meteen lomp, kan ook heel beleefd, moet je wel tactisch brengen. Ik vind dat niet persé onbeschoft. Je hebt mensen die daar echt heel goed op reageren en niet meer op hun paard rijden, maar er andere dingen mee gaan doen. Het is maar hoe je het brengt.
Je kunt zeggen: je hebt een te dikke reet voor dat iele paardje, maar je kunt ook zeggen: Goh, ik denk dat het voor jou en je paard beter is om niet meer te rijden. ik denk eerlijk gezegd dat je wat te zwaar bent.
En er zijn mensen die het nog veel aardiger kunnen verwoorden dan ik.
Ik zou het niet erg leuk vinden als mensen dat tegen me zouden zeggen. Als er bij hem bij de haflinger aangetikt moet worden, en bij de rest niet, terwijl hij toch goed rijd, dan moet hij toch eens na gaan denken waarom dat zo zou zijn... Een man van 1.80 kan best op een arabier van 1.60, een man hoeft niet perse zwaar te zijn, het zal er wel niet mooi uit zien, maar als dat alles is
Was idd niet erg goed geformuleerd...