Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:48

Dat riep ik ook al eerder in het topic..maar dat bleek bij de bitloos ruiters anders te werken Haha!
Daar kenden men alleen ruiters met zachte handen Ja

Als je eerlijk durft te kijken naar je eigen rijden en daarbij durft te luisteren naar je paard, dan maakt het niet uit of ht met of zonder bit is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:50

maikeltje schreef:
Maar er is toch wel een stelregel of iets voor het rijden met bitloos hoofdstel? Bitten zijn er ook in alle geuren en kleuren en je hebt er zeker ook martelwerktuigen bij. Ik ben er dus van overtuigd dat dat bij bitloze hoofdstellen ook wel het geval zal zijn. Wanneer reageert een paard goed? Als het braaf is? En is het dan braaf of heeft het misschien een zodanig (pijnlijk) effect dat het paard zich maar braaf houdt? En werkt het ene meer in op het stuk achter de oren en het andere meer op de neus of kaken? Je gaat toch niet lukraak wat uitproberen lijkt me? Er is toch wel een 'basis'bitloos hoofdstel? Ik ben bv met mijn jonge paard begonnen met een dikke bustrens te rijden. Hij reageert daar prima op en dus verander ik dat niet. Maar hoe zit dat dan bij bitloos?

(Veel vragen en zoals je merkt ben ik niet zo bekend met bitloos Knipoog )

Veel vragen, maar dat geeft niet. Knipoog

Een 'stelregel' of 'basis hoofdstel' kan ik zo niet plaatsen hoe je dat bedoelt.
Er zit wel verschil in zachtheid en vriendelijkheid, en ook in inwerking. Maar martelwerktuigen zijn mij niet bekend (al ben ik geen fan van bijv. de hackamore).
Vergeet niet dat de meeste mensen die overstappen op bitloos, dit doen omdat ze een vriendelijker optoming willen, een vriendelijker manier van rijden willen, een andere manier van met hun paard omgaan willen. Dan kies je dus ook voor iets vriendelijk(er)s en niet voor een martelwerktuig en pijnprikkels waardoor je paard "dan dus maar braaf is".

Wat je andere vragen betreft, kan ik alleen voor mezelf antwoord geven. Ik ben begonnen met een zelfgemaakt bitloos hoofdstel (de LibraRB) en ben na een paar maanden overgestapt op het hoofdstel waar we nu nog steeds mee rijden. Dit is een heel vriendelijk hoofdstel, zonder overbodige bandjes, riempjes of gespjes, met een vrij brede en zachte neusband (geen inwerking achter de oren of op de kaken).

Wat het uitproberen van een hoofdstel betreft: dit doe je idd niet 'lukraak'. Maar stel dat je een hoofdstel hebt gekocht en het gaat toch niet helemaal zoals je graag zou willen. Je paard begrijpt de signalen niet, vindt een bepaalde inwerking of het materiaal hinderlijk of irritant, of wat dan ook. Dan zou je een hoofdstel kunnen proberen die anders in elkaar zit en anders werkt.
Mijn paard bijv. liep heerlijk ontspannen op de Libra, maar na een tijdje merkte ik aan haar dat ze de zijdelingse druk op haar kaken hinderlijk begon te vinden. Vandaar dat ik toen verder ben gaan kijken en dit hoofdstel heb gevonden waar we beide erg content mee zijn.

sate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:54

Krijg een beetje hoofdpijn van dit topic hoe lang worden paarden al gereden met bit honderd jaar of meer. Maar omdat een 1 of ander iemand een artikel schrijft in een blad of iemand vangt wat op is het opeens een probleem bedenk wel er is niets zo hard als een ruiter hand en als een paard al problemen in de mond heeft zou ik eens naar de ruiter kijken

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:55

schuim is pure ontspanning..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:59

sate schreef:
Krijg een beetje hoofdpijn van dit topic hoe lang worden paarden al gereden met bit honderd jaar of meer. Maar omdat een 1 of ander iemand een artikel schrijft in een blad of iemand vangt wat op is het opeens een probleem bedenk wel er is niets zo hard als een ruiter hand en als een paard al problemen in de mond heeft zou ik eens naar de ruiter kijken

Je vergist je dat mensen bitloos zijn gaan rijden vanwege een artikel in een blad of dat iemand wat opvangt.
Steeds meer mensen worden zich bewust van de onzin en nadelen van een bit en raken gemotiveerd om zonder dat bit te gaan rijden. Daar is niets mis mee, het is een bewustwording in positieve zin.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:15

JoviBan schreef:
maikeltje schreef:
Maar er is toch wel een stelregel of iets voor het rijden met bitloos hoofdstel? Bitten zijn er ook in alle geuren en kleuren en je hebt er zeker ook martelwerktuigen bij. Ik ben er dus van overtuigd dat dat bij bitloze hoofdstellen ook wel het geval zal zijn. Wanneer reageert een paard goed? Als het braaf is? En is het dan braaf of heeft het misschien een zodanig (pijnlijk) effect dat het paard zich maar braaf houdt? En werkt het ene meer in op het stuk achter de oren en het andere meer op de neus of kaken? Je gaat toch niet lukraak wat uitproberen lijkt me? Er is toch wel een 'basis'bitloos hoofdstel? Ik ben bv met mijn jonge paard begonnen met een dikke bustrens te rijden. Hij reageert daar prima op en dus verander ik dat niet. Maar hoe zit dat dan bij bitloos?

(Veel vragen en zoals je merkt ben ik niet zo bekend met bitloos Knipoog )

Veel vragen, maar dat geeft niet. Knipoog

Een 'stelregel' of 'basis hoofdstel' kan ik zo niet plaatsen hoe je dat bedoelt.
Er zit wel verschil in zachtheid en vriendelijkheid, en ook in inwerking. Maar martelwerktuigen zijn mij niet bekend (al ben ik geen fan van bijv. de hackamore).
Vergeet niet dat de meeste mensen die overstappen op bitloos, dit doen omdat ze een vriendelijker optoming willen, een vriendelijker manier van rijden willen, een andere manier van met hun paard omgaan willen. Dan kies je dus ook voor iets vriendelijk(er)s en niet voor een martelwerktuig en pijnprikkels waardoor je paard "dan dus maar braaf is".

Wat je andere vragen betreft, kan ik alleen voor mezelf antwoord geven. Ik ben begonnen met een zelfgemaakt bitloos hoofdstel (de LibraRB) en ben na een paar maanden overgestapt op het hoofdstel waar we nu nog steeds mee rijden. Dit is een heel vriendelijk hoofdstel, zonder overbodige bandjes, riempjes of gespjes, met een vrij brede en zachte neusband (geen inwerking achter de oren of op de kaken).

Wat het uitproberen van een hoofdstel betreft: dit doe je idd niet 'lukraak'. Maar stel dat je een hoofdstel hebt gekocht en het gaat toch niet helemaal zoals je graag zou willen. Je paard begrijpt de signalen niet, vindt een bepaalde inwerking of het materiaal hinderlijk of irritant, of wat dan ook. Dan zou je een hoofdstel kunnen proberen die anders in elkaar zit en anders werkt.
Mijn paard bijv. liep heerlijk ontspannen op de Libra, maar na een tijdje merkte ik aan haar dat ze de zijdelingse druk op haar kaken hinderlijk begon te vinden. Vandaar dat ik toen verder ben gaan kijken en dit hoofdstel heb gevonden waar we beide erg content mee zijn.

Ik ben ook erg blij met mijn hoofdstel met bustrensje, ik denk eerlijk gezegd niet dat mijn paard het prettig zou vinden als ik hem zou gaan rijden met alleen druk op de neus of kaken. Hij is erg gevoelig aan zijn hoofd en vindt het al niet prettig als hij druk voelt van het halster als ik hem pak. De neusriem en sperriem zitten bij mijn paard ook nooit strak, dat vindt hij echt niet prettig. Met het bit heeft hij eigenlijk nooit moeilijk gedaan.

Wat ik me wel afvraag is: als dat bitloze allemaal zoveel paardvriendelijker zou zijn, waarom zie je dan op bv de olympische spelen nooit ruiters die daarmee dressuren? En wat is er eigenlijk vriendelijker aan? Want als je het dan echt paardvriendelijk zou doen, dan rij je toch gewoon met een simpel touwtje? Mijns inziens kunnen de meeste mensen dat ook niet en daarom gooien ze maar een hoofdstel in zonder bit en zeggen dan vaak: 'kijk mij vriendelijk zijn tov mijn paard'. En de meesten hier kunnen het ook niet goed onderbouwen, tenminste ik weet nog steeds niet wat nou het voordeel is tov met bit rijden. Vanuit het paard gezien bedoel ik.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:18

maikeltje schreef:
Wat ik me wel afvraag is: als dat bitloze allemaal zoveel paardvriendelijker zou zijn, waarom zie je dan op bv de olympische spelen nooit ruiters die daarmee dressuren? En wat is er eigenlijk vriendelijker aan? Want als je het dan echt paardvriendelijk zou doen, dan rij je toch gewoon met een simpel touwtje? Mijns inziens kunnen de meeste mensen dat ook niet en daarom gooien ze maar een hoofdstel in zonder bit en zeggen dan vaak: 'kijk mij vriendelijk zijn tov mijn paard'. En de meesten hier kunnen het ook niet goed onderbouwen, tenminste ik weet nog steeds niet wat nou het voordeel is tov met bit rijden. Vanuit het paard gezien bedoel ik.

Aha! dat weet ik, het mag niet Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:24

Qimm schreef:
maikeltje schreef:

Aha! dat weet ik, het mag niet Tong uitsteken

Da's wel heel vreemd dan als het allemaal zo goed is voor je paard Verward

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:27

Volgens het regelment mag je in de dressuur alleen maar mét bit starten en met springen is vanaf een bepaald (vrij hoog) niveau een hackamore toegestaan. Ik denk ook niet dat bitloos op de normale wedstrijden ooit 'in de mode' komt. Ouderwets gedoe met jasjes, knotjes en plastrons, daar is geen plaats voor bitloos rijden vrees ik.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:07

Dat gaat echt niet lukken denk ik, nee.

Toch vind ik het ook geen goed idee. Sommige mensen die op wedstrijden rond rijden, zou je niet eens zonder bit willen zien rijden (ook niet met, okee).

Toch ben ik niet voor bitloos rijden, een bitloos hoofdstel werkt vrij straf in op het neusbot en achter de oren. Sommige van die leuke springruiters op "hoog" niveau hebben zo sterk in gewerkt met een te lage hackamore dat het neusbot fracturen heeft opgelopen.

Ik blijf erbij dat een goed passend bit met een vaardige hand geen bezwaren heeft. Ik zie geen problemen met niet kunnen slikken bij mijn paard.

Als er gesproken wordt over het feit dat het paard niet kan slikken doordat wanneer hij meer moet ademen, dan is dat met een bitlooshoofdstel ook niet opgelost. Als het paard ademt, kan hij niet slikken. Slikt hij, dan kan hij niet ademen. Dat heeft nix met iets in de mond te maken.

Ik ga er wel eens op letten bij mensen die aan het rijden zijn, of je kunt zien of een paard slikt of niet.

Er is trouwens in amerika ook een ander onderzoek gedaan. Daaruit kwam naar voren dat de meeste paarden het bit met de tong omhoog drukte of de tong over het bit sloegen terwijl de ruiter het niet voelde. Dit gebeurde zelfs met GP paarden en GP ruiters. Het paard kan dus best zelf beoordelen wat hij met zijn bit aan moet. En bij een bitloos hoofdstel kan hij niets ontduiken. Niet dat dat altijd moet, gewoon iets om over na te denken.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:18

Ik vraag me af of je een Z- proef met allerlei dressuur oefeningen kunt rijden op een "vriendelijk" bitloos hoofdstel.
Ik denk nl. dat je een stuk "gereedschap" nodig hebt om een paard dat onder druk gereden wordt de baas te kunnen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:04

maikeltje schreef:
Ik ben ook erg blij met mijn hoofdstel met bustrensje, ik denk eerlijk gezegd niet dat mijn paard het prettig zou vinden als ik hem zou gaan rijden met alleen druk op de neus of kaken. Hij is erg gevoelig aan zijn hoofd en vindt het al niet prettig als hij druk voelt van het halster als ik hem pak. De neusriem en sperriem zitten bij mijn paard ook nooit strak, dat vindt hij echt niet prettig. Met het bit heeft hij eigenlijk nooit moeilijk gedaan.

Dat is dus één van de verschillen tussen met bit en zonder bit. Zonder bit rij je - als het goed is - zonder of met minimale druk. Dit kan met bit ook (wat je handen en de teugels betreft), maar ookal zet je zelf geen druk op de teugels dan ligt er altijd nog de druk van het bit in de mond. Release bij bitloos is ook daadwerkelijk release; bij een bit niet, want die ligt er altijd.
Wanneer je paard een hekel heeft aan druk op z'n hoofd, dan is een bit idd wellicht een beter idee.
Annemeik schreef:
Toch ben ik niet voor bitloos rijden, een bitloos hoofdstel werkt vrij straf in op het neusbot en achter de oren. Sommige van die leuke springruiters op "hoog" niveau hebben zo sterk in gewerkt met een te lage hackamore dat het neusbot fracturen heeft opgelopen.

Dan heb je o.a. mijn voorgaande post niet gelezen. Het is nièt zo dat alle bitloze hoofdstellen straf op het neusbot en achter de oren inwerken. De hackamore echter wel, maar die staat dan ook niet model voor de vriendelijke bitloze optomingen.
Annemeik schreef:
Als er gesproken wordt over het feit dat het paard niet kan slikken doordat wanneer hij meer moet ademen, dan is dat met een bitlooshoofdstel ook niet opgelost. Als het paard ademt, kan hij niet slikken. Slikt hij, dan kan hij niet ademen. Dat heeft nix met iets in de mond te maken.

Klopt. Maar feit is dat de aanwezigheid van een bit in de mond de slikreflexen opwekt. Maar idd, als je wilt, kan met een bitloos hoofdstel ook een hoofd-nek-hals-houding geforceerd worden waardoor het paard moeilijker kan slikken en ademhalen.
Annemeik schreef:
Er is trouwens in amerika ook een ander onderzoek gedaan. Daaruit kwam naar voren dat de meeste paarden het bit met de tong omhoog drukte of de tong over het bit sloegen terwijl de ruiter het niet voelde. Dit gebeurde zelfs met GP paarden en GP ruiters. Het paard kan dus best zelf beoordelen wat hij met zijn bit aan moet. En bij een bitloos hoofdstel kan hij niets ontduiken. Niet dat dat altijd moet, gewoon iets om over na te denken.

Met een bitloos hoofdstel hòeft een paard het bit en de druk van het bit niet te ontduiken, want die is er immers niet Knipoog . Wanneer je met een bitloos hoofdstel te veel druk uitoefent, dan heeft het paard nog steeds allerlei manieren om hier uiting aan te geven c.q. zich aan die druk te ontduiken, bijv. enorm gaan hangen, of juist het hoofd omhoog doen, of hoofdschudden, etc.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:23

JoviBan schreef:
maikeltje schreef:
Leg dan eens uit hoe volgens jou een bitloos hoofdstel werkt versus een hoofdstel met bit?

Ik ben geen Nadya, maar wil wel antwoord geven. Knipoog
Er is een grote diversiteit aan bitloze optomingen c.q. hoofdstellen. En ze hebben allemaal een andere inwerking. Je kunt dus niet zeggen hoe een bitloos hoofdstel werkt; dit moet je per hoofdstel bekijken. Zo kun je ook een keuze maken die het beste bij jouw paard en jou past.

Bedankt dat jij het al uitgelegd hebt! Lijkt me een duidelijk verhaal, maar het is handig als mensen die niets over bitloos rijden weten zich eerst eens verdiepen i.p.v. meteen te roepen dat ik op mijn paard's evenwichtsorganen zit in te werken als ik bitloos rij, zoals iemand hier stelde. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:40

Met een hackamore zal je mij nooit zien rijden. Ik was laatst in de 'dressuur'winkel hier en ja hoor, die verkochten ze als enige bitloze optoming. Clown

Gelukkig heb ik me wat verder verdiept in bitloze optomingen en er zijn idd hele paardvriendelijke te vinden. Ik heb nu een hoofdstel die alleen maar (lichte) druk geeft als ik iets van mijn paard vraag. Dus geen constante druk!

Misschien moeten sommigen hier zich eerst eens goed verdiepen in bitloze optomingen, voordat je van alles roept.

Dat mensen met bit rijden, hun keuze. Ik word alleen erg moe van mensen die met scherpe(re) bitten gaan rijden om hun paard onder controle te houden. Helaas zie ik dat regelmatig. Ik denk dat je dan beter eens naar jezelf kan kijken en naar de communicatie tussen jou en je paard.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:47

JoviBan schreef:
Met een bitloos hoofdstel hòeft een paard het bit en de druk van het bit niet te ontduiken, want die is er immers niet Knipoog . Wanneer je met een bitloos hoofdstel te veel druk uitoefent, dan heeft het paard nog steeds allerlei manieren om hier uiting aan te geven c.q. zich aan die druk te ontduiken, bijv. enorm gaan hangen, of juist het hoofd omhoog doen, of hoofdschudden, etc.

Toch heb ik het idee dat een paard zich nooit echt goed in de aanleuning kan laten gaan als je hem niet iets van druk aanbied. Ik ben niet tegen die druk in de mond. Hij heeft er ook steun in, en kan naar mijn gevoel zekerder lopen. Dit is dan een paard dat altijd een bit gewend is, he. Ik weet niet hoe dat zit met een paard dat nog nooit van zijn leven een bit in heeft gehad.

Ik zal zelf de overstap naar bitloosrijden niet snel maken, ondanks dat er meer dan genoeg manieren zijn om te "remmen" (niet dat ik het bit als rem zie, maar okee). Het is buiten het gevoel van veiligheid ook een gevoel van communicatie. Ik heb het idee dat je met een bitoptoming kleinere hulpen kunt geven dan met een bitloze optoming.

Twiggy2008

Re: Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:55

Bij centered riding wat ik doe, kun je op nog veel meer allerlei lichte hulpen doorgeven zonder dat je daarbij de druk van het bit nodig hebt. Het is maar wat je je paard en jezelf aanleert (ik heb een jong paard).

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:08

Even in je profiel gespiekt. Je wilt Parelli gaan doen las ik? Die werkt ook gewoon met een enkelgebroken bitje en wijken voor druk. Is dat wel te combineren met het centered riding dan?

En het favo bit van Sally Swift is trouwens ook geen zacht bitje... Maar dat terzijde.

Ik heb een ouder paard (18) die jarenlang met stang en trens is gereden. Het heeft mij al veel moeite gekost om hem normaal op een french link te krijgen. Toch ga ik met een jong paard (ben momenteel op zoek naar een jaarling of tweejarige) gewoon weer beginnen met een bitje laten wennen. Het hangt denk ik ook gewoon heel erg af van het doel dat je met je paard nastreeft. Mijn einddoel is dressuur, met springen en buitenrijden erbij...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:14

Dirkje25 schreef:
Ik vraag me af of je een Z- proef met allerlei dressuur oefeningen kunt rijden op een "vriendelijk" bitloos hoofdstel.
Ik denk nl. dat je een stuk "gereedschap" nodig hebt om een paard dat onder druk gereden wordt de baas te kunnen blijven.

En dat is dus onzin. Ik heb een dame die in het Z rijdt bij ons op de manege ook fluitend die oeffeningen zien doen op een Crossbridle. Ze had het hoofdstel geleend van een van haar leerlingen en wilde het uittestten omat die leerling er mee reed. Dus hup op haar eigen paard en gaan met die banaan. Haar reactie was op zich positief, het was haar 100% meegevallen, ze zag alleen voor haarzelf de toegevoegde waarde niet.

Ik denk dus niet dat je het gereedschap per se nodig hebt. Maar ik zie zelf ook niet waarom ik die druk zal verplaatsen naar neus of achter de oren. Ik blijf er bij en Kawa heeft het ook al gezegd. Een bit is zo schep als de hand van de ruiter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:19

Annemeik schreef:
Even in je profiel gespiekt. Je wilt Parelli gaan doen las ik? Die werkt ook gewoon met een enkelgebroken bitje en wijken voor druk. Is dat wel te combineren met het centered riding dan?

En het favo bit van Sally Swift is trouwens ook geen zacht bitje... Maar dat terzijde.

Ik heb een ouder paard (18) die jarenlang met stang en trens is gereden. Het heeft mij al veel moeite gekost om hem normaal op een french link te krijgen. Toch ga ik met een jong paard (ben momenteel op zoek naar een jaarling of tweejarige) gewoon weer beginnen met een bitje laten wennen. Het hangt denk ik ook gewoon heel erg af van het doel dat je met je paard nastreeft. Mijn einddoel is dressuur, met springen en buitenrijden erbij...

Parelli grondwerk wil ik gaan doen, ja. Zonder bit.
Mijn CR instructrice (zie de website) rijdt ook bitloos. Dus ja, het kan. Ja
Ik volg niet zomaar allerlei 'goeroes', ik haal er uit wat het beste past bij mijn paard en mij.

Mijn einddoel is samen met mijn paard op de lichtste hulpen kunnen communiceren (bitloos) en buiten rijden. Dressuur, springen, leuk, maar gewoon thuis.
Sommigen vinden endurance wel iets voor ons, ik weet het nog niet. Ik hou niet van wedstrijden, niet van rondleuren met mijn paard en van plekken waar teveel paardenvolk rondhangt. Sorry, maar dat is gewoon niet mijn ding. Ik ben liever samen met mijn paard op een plezierige, ontspannen manier voor ons beiden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:23

Haha, maar het Endurance paardenvolk is wel heel anders hoor. Dat sfeertje kun je toch niet vergelijken met andere wedstrijden.

Lekker kamperen, je paard in een paddockje naast de tent. Gezellig BBQ en en rond de vuurkorf hangen, gezellig!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:25

Daar hangt het dus ook vanaf.

Ik denk dat iedereen op zich wel hetzelfde doel heeft: een combinatie die op de lichtste hulpen kan werken. Maar we hebben allemaal andere manieren om daar te komen en daar horen verschillende optomingen bij.

Ook is het in het Z natuurlijk de bedoeling om de hulpen te kunnen verfijnen met de S&T, ik hoor ook nog van veel ruiters dat ze snel naar het Z willen, want dan hoeven ze niet zo hard te trekken om hem in de krul te laten lopen. Ik denk dat geen van die ruiters zich hier in dit topic laten horen.

Is er trouwens al een nieuwe naam geopperd?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:26

Esperanza schreef:
Haha, maar het Endurance paardenvolk is wel heel anders hoor. Dat sfeertje kun je toch niet vergelijken met andere wedstrijden.

Lekker kamperen, je paard in een paddockje naast de tent. Gezellig BBQ en en rond de vuurkorf hangen, gezellig!

Nou, dat klinkt dan al een stuk gezelliger, hahaha!!! Haha! Haha! Haha!
We zullen zien, voorlopig moet ik hem eerst nog inrijden en we hebben alle tijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:31

Maar ik zie om me heen dat zeker niet iedereen op de lichtste hulpen werkt (inderdaad zie je die ruiters hier niet reageren) en daarom ben ik een 'andere' kant opgegaan en heb ik geen behoefte om me in teveel paardenvolk te mengen. Ik doe het gewoon liever ietsje anders. Lachen

Op Z-niveau rijden is al helemaal mijn doel niet, ik heb daar niets mee. Ik doe thuis lichte dressuur om mijn paard te gymnastiseren en that's it. Dan vind ik springen een stuk leuker, maar er gaat niets boven door de natuur rijden (voor mij dan).

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:36

Citaat:
dan rij je toch gewoon met een simpel touwtje? Mijns inziens kunnen de meeste mensen dat ook niet en daarom gooien ze maar een hoofdstel in zonder bit en zeggen dan vaak: 'kijk mij vriendelijk zijn tov mijn paard'.

Ik rij hem vaak genoeg op een neckrope, gaat prima. Doe het alleen niet vaker dan één keer achter elkaar want dan word hij scheef. Kan hem prima sturen met mijn neckrope, spring er af en toe zelfs mee. Maar rechtrichten etc, lukt mij helaas nog niet. Zelfde als met buitenritten, als hij op de kletter wil gaan heb ik liever wat om zijn hoofd. (in de praktijk zal het vast niet veel uitmaken, maar toch) Maar het maakt voor mij zelf niet veel uit, ik kan hem met mijn bitloze hoofdstel ook op neckreining rijden, ongeveer het zelfde principe als ik met een neckrope rij. Alleen is een bitloze hoofdstel wat makkelijker in de communicatie en lukt het rechtrichten beter. Ik kan nu wel zeggen: vanaf alleen maar met neckrope. Maar dan kan ik mijn paard over een jaar naar de worst brengen omdat hij hij dan zo scheef is.
Mocht ik ooit het rechtrichten onder de knie hebben ga ik acuut over op de neckrope Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:45

Hahaha Haha! , ik zou ook het liefst zonder iets op mijn paard rijden, maar ja, het moet ook veilig zijn. De neckrope is nog een ver-van-mijn-bedshow voor mijn jonge, gekke Sam. Maar in de verre toekomst ga ik het zeker ook proberen, maar eerst hebben we nog een lange weg te gaan.

Knap hoor, Visconti, wat jij met je paard doet! Daar kunnen vele nog een puntje aan zuigen. Haha!