Daar kenden men alleen ruiters met zachte handen

Als je eerlijk durft te kijken naar je eigen rijden en daarbij durft te luisteren naar je paard, dan maakt het niet uit of ht met of zonder bit is
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maikeltje schreef:Maar er is toch wel een stelregel of iets voor het rijden met bitloos hoofdstel? Bitten zijn er ook in alle geuren en kleuren en je hebt er zeker ook martelwerktuigen bij. Ik ben er dus van overtuigd dat dat bij bitloze hoofdstellen ook wel het geval zal zijn. Wanneer reageert een paard goed? Als het braaf is? En is het dan braaf of heeft het misschien een zodanig (pijnlijk) effect dat het paard zich maar braaf houdt? En werkt het ene meer in op het stuk achter de oren en het andere meer op de neus of kaken? Je gaat toch niet lukraak wat uitproberen lijkt me? Er is toch wel een 'basis'bitloos hoofdstel? Ik ben bv met mijn jonge paard begonnen met een dikke bustrens te rijden. Hij reageert daar prima op en dus verander ik dat niet. Maar hoe zit dat dan bij bitloos?
(Veel vragen en zoals je merkt ben ik niet zo bekend met bitloos)

sate schreef:Krijg een beetje hoofdpijn van dit topic hoe lang worden paarden al gereden met bit honderd jaar of meer. Maar omdat een 1 of ander iemand een artikel schrijft in een blad of iemand vangt wat op is het opeens een probleem bedenk wel er is niets zo hard als een ruiter hand en als een paard al problemen in de mond heeft zou ik eens naar de ruiter kijken
JoviBan schreef:maikeltje schreef:Maar er is toch wel een stelregel of iets voor het rijden met bitloos hoofdstel? Bitten zijn er ook in alle geuren en kleuren en je hebt er zeker ook martelwerktuigen bij. Ik ben er dus van overtuigd dat dat bij bitloze hoofdstellen ook wel het geval zal zijn. Wanneer reageert een paard goed? Als het braaf is? En is het dan braaf of heeft het misschien een zodanig (pijnlijk) effect dat het paard zich maar braaf houdt? En werkt het ene meer in op het stuk achter de oren en het andere meer op de neus of kaken? Je gaat toch niet lukraak wat uitproberen lijkt me? Er is toch wel een 'basis'bitloos hoofdstel? Ik ben bv met mijn jonge paard begonnen met een dikke bustrens te rijden. Hij reageert daar prima op en dus verander ik dat niet. Maar hoe zit dat dan bij bitloos?
(Veel vragen en zoals je merkt ben ik niet zo bekend met bitloos)
Veel vragen, maar dat geeft niet.
Een 'stelregel' of 'basis hoofdstel' kan ik zo niet plaatsen hoe je dat bedoelt.
Er zit wel verschil in zachtheid en vriendelijkheid, en ook in inwerking. Maar martelwerktuigen zijn mij niet bekend (al ben ik geen fan van bijv. de hackamore).
Vergeet niet dat de meeste mensen die overstappen op bitloos, dit doen omdat ze een vriendelijker optoming willen, een vriendelijker manier van rijden willen, een andere manier van met hun paard omgaan willen. Dan kies je dus ook voor iets vriendelijk(er)s en niet voor een martelwerktuig en pijnprikkels waardoor je paard "dan dus maar braaf is".
Wat je andere vragen betreft, kan ik alleen voor mezelf antwoord geven. Ik ben begonnen met een zelfgemaakt bitloos hoofdstel (de LibraRB) en ben na een paar maanden overgestapt op het hoofdstel waar we nu nog steeds mee rijden. Dit is een heel vriendelijk hoofdstel, zonder overbodige bandjes, riempjes of gespjes, met een vrij brede en zachte neusband (geen inwerking achter de oren of op de kaken).
Wat het uitproberen van een hoofdstel betreft: dit doe je idd niet 'lukraak'. Maar stel dat je een hoofdstel hebt gekocht en het gaat toch niet helemaal zoals je graag zou willen. Je paard begrijpt de signalen niet, vindt een bepaalde inwerking of het materiaal hinderlijk of irritant, of wat dan ook. Dan zou je een hoofdstel kunnen proberen die anders in elkaar zit en anders werkt.
Mijn paard bijv. liep heerlijk ontspannen op de Libra, maar na een tijdje merkte ik aan haar dat ze de zijdelingse druk op haar kaken hinderlijk begon te vinden. Vandaar dat ik toen verder ben gaan kijken en dit hoofdstel heb gevonden waar we beide erg content mee zijn.
maikeltje schreef:Wat ik me wel afvraag is: als dat bitloze allemaal zoveel paardvriendelijker zou zijn, waarom zie je dan op bv de olympische spelen nooit ruiters die daarmee dressuren? En wat is er eigenlijk vriendelijker aan? Want als je het dan echt paardvriendelijk zou doen, dan rij je toch gewoon met een simpel touwtje? Mijns inziens kunnen de meeste mensen dat ook niet en daarom gooien ze maar een hoofdstel in zonder bit en zeggen dan vaak: 'kijk mij vriendelijk zijn tov mijn paard'. En de meesten hier kunnen het ook niet goed onderbouwen, tenminste ik weet nog steeds niet wat nou het voordeel is tov met bit rijden. Vanuit het paard gezien bedoel ik.
Qimm schreef:maikeltje schreef:Wat ik me wel afvraag is: als dat bitloze allemaal zoveel paardvriendelijker zou zijn, waarom zie je dan op bv de olympische spelen nooit ruiters die daarmee dressuren? En wat is er eigenlijk vriendelijker aan? Want als je het dan echt paardvriendelijk zou doen, dan rij je toch gewoon met een simpel touwtje? Mijns inziens kunnen de meeste mensen dat ook niet en daarom gooien ze maar een hoofdstel in zonder bit en zeggen dan vaak: 'kijk mij vriendelijk zijn tov mijn paard'. En de meesten hier kunnen het ook niet goed onderbouwen, tenminste ik weet nog steeds niet wat nou het voordeel is tov met bit rijden. Vanuit het paard gezien bedoel ik.
Aha! dat weet ik, het mag niet
maikeltje schreef:Ik ben ook erg blij met mijn hoofdstel met bustrensje, ik denk eerlijk gezegd niet dat mijn paard het prettig zou vinden als ik hem zou gaan rijden met alleen druk op de neus of kaken. Hij is erg gevoelig aan zijn hoofd en vindt het al niet prettig als hij druk voelt van het halster als ik hem pak. De neusriem en sperriem zitten bij mijn paard ook nooit strak, dat vindt hij echt niet prettig. Met het bit heeft hij eigenlijk nooit moeilijk gedaan.
Annemeik schreef:Toch ben ik niet voor bitloos rijden, een bitloos hoofdstel werkt vrij straf in op het neusbot en achter de oren. Sommige van die leuke springruiters op "hoog" niveau hebben zo sterk in gewerkt met een te lage hackamore dat het neusbot fracturen heeft opgelopen.
Annemeik schreef:Als er gesproken wordt over het feit dat het paard niet kan slikken doordat wanneer hij meer moet ademen, dan is dat met een bitlooshoofdstel ook niet opgelost. Als het paard ademt, kan hij niet slikken. Slikt hij, dan kan hij niet ademen. Dat heeft nix met iets in de mond te maken.
Annemeik schreef:Er is trouwens in amerika ook een ander onderzoek gedaan. Daaruit kwam naar voren dat de meeste paarden het bit met de tong omhoog drukte of de tong over het bit sloegen terwijl de ruiter het niet voelde. Dit gebeurde zelfs met GP paarden en GP ruiters. Het paard kan dus best zelf beoordelen wat hij met zijn bit aan moet. En bij een bitloos hoofdstel kan hij niets ontduiken. Niet dat dat altijd moet, gewoon iets om over na te denken.
. Wanneer je met een bitloos hoofdstel te veel druk uitoefent, dan heeft het paard nog steeds allerlei manieren om hier uiting aan te geven c.q. zich aan die druk te ontduiken, bijv. enorm gaan hangen, of juist het hoofd omhoog doen, of hoofdschudden, etc. JoviBan schreef:maikeltje schreef:Leg dan eens uit hoe volgens jou een bitloos hoofdstel werkt versus een hoofdstel met bit?
Ik ben geen Nadya, maar wil wel antwoord geven.
Er is een grote diversiteit aan bitloze optomingen c.q. hoofdstellen. En ze hebben allemaal een andere inwerking. Je kunt dus niet zeggen hoe een bitloos hoofdstel werkt; dit moet je per hoofdstel bekijken. Zo kun je ook een keuze maken die het beste bij jouw paard en jou past.
JoviBan schreef:Met een bitloos hoofdstel hòeft een paard het bit en de druk van het bit niet te ontduiken, want die is er immers niet. Wanneer je met een bitloos hoofdstel te veel druk uitoefent, dan heeft het paard nog steeds allerlei manieren om hier uiting aan te geven c.q. zich aan die druk te ontduiken, bijv. enorm gaan hangen, of juist het hoofd omhoog doen, of hoofdschudden, etc.

Dirkje25 schreef:Ik vraag me af of je een Z- proef met allerlei dressuur oefeningen kunt rijden op een "vriendelijk" bitloos hoofdstel.
Ik denk nl. dat je een stuk "gereedschap" nodig hebt om een paard dat onder druk gereden wordt de baas te kunnen blijven.
Annemeik schreef:Even in je profiel gespiekt. Je wilt Parelli gaan doen las ik? Die werkt ook gewoon met een enkelgebroken bitje en wijken voor druk. Is dat wel te combineren met het centered riding dan?
En het favo bit van Sally Swift is trouwens ook geen zacht bitje... Maar dat terzijde.
Ik heb een ouder paard (18) die jarenlang met stang en trens is gereden. Het heeft mij al veel moeite gekost om hem normaal op een french link te krijgen. Toch ga ik met een jong paard (ben momenteel op zoek naar een jaarling of tweejarige) gewoon weer beginnen met een bitje laten wennen. Het hangt denk ik ook gewoon heel erg af van het doel dat je met je paard nastreeft. Mijn einddoel is dressuur, met springen en buitenrijden erbij...

Esperanza schreef:Haha, maar het Endurance paardenvolk is wel heel anders hoor. Dat sfeertje kun je toch niet vergelijken met andere wedstrijden.
Lekker kamperen, je paard in een paddockje naast de tent. Gezellig BBQ en en rond de vuurkorf hangen, gezellig!
Citaat:dan rij je toch gewoon met een simpel touwtje? Mijns inziens kunnen de meeste mensen dat ook niet en daarom gooien ze maar een hoofdstel in zonder bit en zeggen dan vaak: 'kijk mij vriendelijk zijn tov mijn paard'.
, ik zou ook het liefst zonder iets op mijn paard rijden, maar ja, het moet ook veilig zijn. De neckrope is nog een ver-van-mijn-bedshow voor mijn jonge, gekke Sam. Maar in de verre toekomst ga ik het zeker ook proberen, maar eerst hebben we nog een lange weg te gaan.