Merrie vs Ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrie, Ruin (of hengst)

Merrie
288 (49%)
Ruin
251 (42%)
Hengst
48 (8%)

Totaal aantal stemmen: 587

VeerenAshley

Re: Merrie vs Ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:50

JoviBan schreef:
Als jullie naar je merrie kijken en haar beschrijven, is dat dan voornamelijk vanuit haar merrie-zijn in de kudde, of in de omgang met jou c.q. andere mensen?
Of zit daar geen/weinig verschil in?

Daar zit enerzijds verschil in, maar anderzijds niet: zo dominant als ze naar andere paarden is, zo bang en wantrouwend kan ze naar mensen zijn. Maar zowel richting mensen als soortgenoten is ze erg afstandelijk, ze is echt een eenling. Maar wel met een paar uitzonderingen: ze heeft één echte vriendin (die helaas niet bij haar staat) waar ze dol op is, en een baasje voor wie ze (gelukkig niet meer) bang is en die ze ook als een tamelijk 'prettig' mens lijkt te beschouwen (ik dus Haha! , maar ja geen wonder, ik voer!).
Ze is ook erg snel beledigd (kijkt je bij wijze van spreke een week niet aan als je haar een keer straft) maar of ze dit ook naar paarden toe is? Ik weet het niet.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:53

Yamcha schreef:
[Daar zit toch wel verschil. Een Alpha-merrie in de kudde, kan onderdanig zijn naar mensen toe. Terwijl een onderdanige merrie zich naar een mens heel dominant kan opstellen. Maar wat ik me afvraag, heb ik zelf wel gemerkt, is het in jullie ogen ook zo, dat een dominante merrie wat meer "merrie-merrie" is dan een onderdanige?

Wat is dan merrie-merrie? Het zure enzo? Want de meest onderdanige merrie die ik ooit heb gezien kan erg zuur doen, naar zowel mensen als paarden (en is voor de rest ook wat ik als merrie-merrie zou omschrijven), maar mijn dominantje kan er ook wat van, maar dan alleen naar andere paarden. Dus dan zou het antwoord op je vraag nee zijn, wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:53

Ja, echt dat zure. Dat ze de ene dag vreselijk leuk is, en er zin in heeft, en de volgende dag is er niets mee aan te vangen. Zo'n merrie die zich overal druk om maakt, en supersnel beledigd is. En die gillen. Dat is een merrie-merrie.
Edit: dat heeft volgens jou dus niets te maken met dominant of onderdanig? Bedankt in ieder geval, dat vroeg ik me idd af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:22

Yamcha schreef:
Daar zit toch wel verschil. Een Alpha-merrie in de kudde, kan onderdanig zijn naar mensen toe. Terwijl een onderdanige merrie zich naar een mens heel dominant kan opstellen. Maar wat ik me afvraag, heb ik zelf wel gemerkt, is het in jullie ogen ook zo, dat een dominante merrie wat meer "merrie-merrie" is dan een onderdanige?

Wat je hierboven aangeeft, dat je onder een merrie-merrie echt dat zure verstaat (de ene dag vreselijk leuk is, en er zin in heeft, en de volgende dag is er niets mee aan te vangen, zo'n merrie die zich overal druk om maakt, en supersnel beledigd is, en die gilt), herken ik niet in mijn merrie.
Mijn merrie is in de kudde de alpha-merrie en "dominant" en is niet zo 'mieperig' als haar weidemaatjes (ook merries) zich soms gedragen. Ze ergert zich ook aan dat 'gemiep', dat zie ik heel duidelijk (en heb ik ook altijd lol om). Haha!
Naar andere paarden toe kan mijn merrie wel bitchy en sjaggie zijn, maar dat vertaal ik naar "kieskeurig" zijn; ze is gewoon geen allemansvriend en geeft duidelijk haar ruimte en grenzen aan (en dat vind ik alleen maar goed). Echter, wanneer ze hengstig is, is ze weer (overdreven) toegankelijk en zoekt ze echt contact om te snuffelen en besnuffeld te worden.
Verder vind ik mijn merrie niet arrogant of snel beledigd. Ze kan soms wel wat nukkig en drammerig zijn, dat wel, maar dat vind ik dan weer het leuke aan een merrie. Haha!
En truttig, nee…., ze is soms echt een rauwdouwer, maar tegelijkertijd ook wel weer een echte madam, "hautain" vind ik daar wel een goed woord voor.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:49

de merrie die ik nu heb ,een 3 jarig friesje,heeft tot nu toe niet echt heel veel last ervan.
maarja ik wacht het wel weer af..........
als ze nu hengstig is ,is ze echt alleen een beetje vervelend als er een paard heel dichtbij staat ,
maar zogauw ze weer alleen is met mij is er niks aan het handje.
ik kan haar ook overal poetsen enzo,maarja ze is nog maar 3 he ....whahaha

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:56

JoviBan schreef:
.
Naar andere paarden toe kan mijn merrie wel bitchy en sjaggie zijn, maar dat vertaal ik naar "kieskeurig" zijn; ze is gewoon geen allemansvriend en geeft duidelijk haar ruimte en grenzen aan (en dat vind ik alleen maar goed). Echter, wanneer ze hengstig is, is ze weer (overdreven) toegankelijk en zoekt ze echt contact om te snuffelen en besnuffeld te worden.
.

Het aangeven van grenzen en gesteld zijn op een eigen ruimte waar niemand in mag komen (behalve tijdens de hengstigheid) erken ik echt heel goed. Zou dat iets te maken kunnen hebben met leeftijd? Ik ken nl. toevallig een aantal jonge merries die dat niet hebben en die juist heel erg sociaal zijn, naar mensen en paarden. Misschien dat merries die de leeftijd hebben om veulens te krijgen/hebben wat meer gesteld zijn op rust en duidelijk hun plek afbakenen? Geen idee hoor, is maar wat gespeculeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:09

Zou ook kunnen idd. Layla was nog maar 3 en idd erg sociaal naar mensen en dieren toe. Terwijl een merrie van 12 jaar, die ik verzorgd heb, wel erg mieperig was. Ook wel lief hoor, en naar mij toe heel sociaal, maar niet naar anderen.
@ JoviBan: ik ken weinig merries eigenlijk die allemansvriendjes zijn. Ruinen hebben dat veel meer, naar mijn idee.

Maar wat ik nu weer zit te bedenken: ik ben een vrouw en kan eigenlijk niet goed met merries overweg (terwijl ik ook hele lieve merries ken) maar mijn man juist weer erg goed. Die irriteert zich niet zo aan dat mieperige en naar hem toe zijn merries over het algemeen wat liever, en minder snel op hun teentjes getrapt. Ik kan daarentegen weer beter overweg met hengsten. Zou het ook iets met je eigen geslacht te maken kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:12

Yamcha schreef:
Zou het ook iets met je eigen geslacht te maken kunnen hebben?

Het heeft meer te maken met de spiegeling die je paard je geeft.
Wil ik wel iets over vertellen, maar is wel diepgaand. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:15

Wil je dat via pb doen?

XxjayYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:18

ja ik heb ook 2 merrie's gehad die moesten ook niet veel van andere paarden hebben maar nu heb ik een hele lieve ruin Haha!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:23

Ik denk ook dat het voor iedereen persoonlijk is zowel voor paard als mens .
soms klikt het soms niet, ik ben persoonlijk geen voorstander van een merrie onder het zadel maar dat kan ook aan mijn karakter liggen in de omgang maakt het me niks uit ,ik zelf heb een merrie ruin hengst en veulen en zie in allevier de leuke en minder leuke eigenschappen.
gewoon kijken of een paard je aanspreekt en dan pas naar het geslacht kijken
hihi wie weet wat voor verassingen je te wachten staan Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:32

Yamcha schreef:
Wil je dat via pb doen?

Jep, ga ik doen. Knipoog
Als andere mensen dit ook interessant vinden, zet ik het hier ook wel neer (niet eerder dan morgen, ben momenteel erg druk Knipoog ).

Rynee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:33

Ik ben gek op merries, net dat beetje extra karakter en dus ook de nukken. Ik het werk kunnen ze wel net dat beetje extra geven. (als ze niet net de nukken hebben... Haha! )
Van mij hoeft een paard niet altijd gewillig en "braaf" te zijn, ze mogen best een keer hun dag niet hebben en dat dus ook laten merken. Dat hebben mensen toch ook??

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:34

JoviBan schreef:
Yamcha schreef:
Wil je dat via pb doen?

Jep, ga ik doen. Knipoog
Als andere mensen dit ook interessant vinden, zet ik het hier ook wel neer (niet eerder dan morgen, ben momenteel erg druk Knipoog ).

Ik ben zeker geïnteresseerd!

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:34

Ik zei eerder ook altijd dat ik geen merrie wilde,
thuis hadden we ook allene maar hengsten en ruinen.

Nu heb ik per toeval een merrie,
en ben er super blij mee,
heb geen last van de hengstigheid,
andere paarden vind ze echt super leuk,
dus echt geen chagerijn

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:35

Ziet iedereen trouwens dat voor het eerst het percentage merries/merriemensen is gezakt onder de vijftig %? Dat heeft lang geduurd.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:39

Mijn eerste paard was een merrie.. Pittig ding weliswaar, maar het was geen chagrijn.
Ze kon wel eens lopen klieren, maar van zodra ze doorhad dat het niet pakte, hield ze er ook mee op.
Verder heb ik met haar gedrag nooit problemen ondervonden.

Nu heb ik een ruin, en hij kan ook behoorlijk lijp doen Lachen Maar zelfde verhaal: Correcte handeling en het waait wel weer over.

Ik heb tot hiertoe niet echt een voorkeur voor ruin/hengst of merrie, maar als ik echt moest kiezen, zou ik gaan voor een grote ruin (net zoals mijn paard nu)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:10

JoviBan schreef:
Yamcha schreef:
Wil je dat via pb doen?

Jep, ga ik doen. Knipoog

Vind het ook interessant! Anders evt. in nieuw topic?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:12

Mij maakt het echt helemaal geen donder uit of het nu een merrie, ruin of hengst is! Het hangt ook af van hoe je ermee omgaat c.q. hoe geduldig je zelf bent. Knipoog

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 13:20

Ik ben ook absoluut geinteresseerd in de spiegeltheorie!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:20

Joviban, ik ben ook geinteresseerd, hoor. Lachen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:24

ik ook, alles wat je erbij kan leren is mooi meegenomen

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:28

ik heb merrie`s ruinen en eenhengst, de hengst en ruiner zijn vaak wat cooler in de kop maar ligt ook wat de achtergrond is. merrie`s vind ik al snel leergierig, en kunnen echt voor je door t vuur gaan, een ruin ook, maar als die bij mij braaf is dan is hij t bij een ander ook, merrie is vaker eenkenning, naar mijn idee..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:31

Yamcha schreef:
Ja, echt dat zure. Dat ze de ene dag vreselijk leuk is, en er zin in heeft, en de volgende dag is er niets mee aan te vangen. Zo'n merrie die zich overal druk om maakt, en supersnel beledigd is. En die gillen. Dat is een merrie-merrie.
Edit: dat heeft volgens jou dus niets te maken met dominant of onderdanig? Bedankt in ieder geval, dat vroeg ik me idd af.

Om deze reden neem ik dus geen merrie ..! Clown
ga dat gewoon niet opzoeken .
ik heb zelfs een vriendin die ken der wedstrijd wel afzeggen al is der merrie hengstig !! ben je lekker mee Clown

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:33

Goh, ik herken dat dus helemaal niet. Mijn merries zijn helemaal niet eenkennig en dus wel allemansvrienden. Ze zijn ook absoluut niet anders (naar mensen i.i.g) als ze hengstig zijn.
Ook met rijden merk je er helemaal niets van als ze hengstig zijn, bij eentje merk je niet eens dat ze hengstig is Haha!