Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steef_Yelle

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:55

Ik rij met cap. ik heb een keer zonder gereden en toen ben ik gevallen en toen had ik een hersenschudding.

Blue_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:06

met!! mijn pony schrikt vaak van onverwachte dingen.en ik ben het gewent

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:22

Met cap!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:36

Corelli schreef:
nee ik rijd niet met bodyprotector..Het klopt inderdaad dat het veiliger is en ik ben dus ook helemaal voor, maar ik denk dat ik er nog niet mee rij omdat ik mijn hoofd het belangrijkste vind..Ik heb het idee dat mijn hoofd het kwetsbaarst is als ik val dus daarom denk ik in de eerste plaats alleen aan cap Knipoog maar zeker veiliger, totaal mee eens!

Ik ben het eens hoor! Ik rij zelf ook wél met cap, niet met BP. Terwijl ik laatst met het erop "springen" (zonder zadel) door gegleden ben en aan de andere kant op de straat terecht kwam, Ribben gebroken. Die hadden ook door mijn longen heen kunnen gaan. Net zo eng als op je hoofd vallen, eigenlijk...

Sannenoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:41

Bij ons op de manage is het verplicht dus ik rij altijd met cap. En ik heb een keer iemand van een paard zien vallen die ze cap niet goed op had...Daar werd ik niet zo vrolijk van...Dus altijd een cap...Liever een uur irritant dan drie dagen hoofdpijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:45

soms zonder, gisteren dus ondervondne dat niet zo slim is

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:53

Ik rij altijd met cap.. op welk pard dan ook. Zelfs op mijn haflinger die bom proof is..
Ik rijdt met springen en buiten met bp. In de bak zonder.

Soms vergeten mensen wel eens dat paarden hoe dan ook vluchtdieren blijven..je kan ze niet voor 100% vertrouwen, dan kan echt niet. Als een paard iets niet vertrouwd, zal hij vluchten.. en houdt hij echt geen rekening met zijn ruiter.

Zo ook mijn verhaal; had een pony vroeger, super mak.. de allerkleinste reden erop.. Je kon er alles mee.. en echte kinderpony. Al kwam er een trekker heel hard langs, hij keek er niet eens naar.. Schrok nooit. Toen ik die pony 2 jaar had, reed ik zonder cap ( was toch niet nodig? en die dingen zitten niet lekker, zeker niet met dat warme weer) en uit het niks, werkelijks uit het niets.. schrok de pony spring met 4 benen de lucht in en rende weg. Ik vloog eraf knalde tegen een hek en kon door naar het ziekenhuis. Ik heb heel veel geluk gehad, 2 cm hoger gevallen en mijn nek was waarschijnlijk gebroken. Nu was ik er vanaf met scheurtjes in mijn bot.

Sinds dien rijdt ik altijd met cap.. en dat zou iedereen moeten doen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:55

Heb na me manege tijd altijd zonder cap gereden!
Ben vorige week na een lange tijd weer op me paard gestapt MET cap! (10jr later)
En ik zal ook altijd met cap blijven rijden! Lachen
Stom dat ik het vroeger nooit heb gedaan!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:14

Jeddah schreef:
casperrr schreef:
bewezen vind ik dikke onzin Lachen zoiets kan je niet bewijzen met cijfers e.d je weet nooit wat ze doen...

Eh.. ja, dat kan je wel bewijzen, maar gezien je het onzin vind dga ik maar niet uitleggen hoe. ;

misschien kan je wél de moeite nemen om het uit te leggen dan verander ik misschien wel van mening Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:54

Casperr, er is onderzoek gedaan bij een groot aantal ruiters die gevallen waren van hun paard. Er is aan hun door middel van een vragen formulier gevraagd hoe ze zich voelden op hun paard voor de val, waar ze mee bezig waren, wat voor paard het was, enz. Alle omstandigheden van de val.
Daaruit is gebleken dat er MEER ruiters gevallen zijn van oude-vertrouwde paarden en dar die ruiterer op moment van vallen erg ontspannen waren. Er waren weinig ruiters die van drukke 3 jarige gevallen waren.
Dat geeft dus weer dat je juist moet "opassen" met te ontspannen zijn en ook op je "oude vetrouwde" paarden alert moet blijven en dat zal de kans op een val verminderen.

Ook is bekend in de VS van een erg goede amazone, zat in het Olympisch Dressuur team van de VS die tijdens een val van haar oude pony waar ze thuis even een bosritje op aan het maken was, zonder cap, om het leven is gekomen. Niemand was erbij, maar waarschijnlijk is de pony geschrokken ergens van en was ze daar niet op voorbereid en is ze gevallen, met haar hoofd tegen een steen en ter plaatse overleden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:50

ja het is inderdaad bewezen en ook wel logisch toch? Als ik op een drukke driejarige ga zitten, let ik extra op omdat ik het minder vertrouw...Simpelweg omdat die beestjes vaak bommetjes zijn..Maar als je op je oude, vertrouwde paardje zit, let je minder op..Onbewust vertrouw je die veel meer, waardoor je veel minder op een gekke actie berekend bent..En juist daarom kun je er minder goed/snel op reageren en gaat het vaker mis..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:38

Precies! Maar als je hier en daar leest lees je toch dat mensen júist op die oude vertrouwde paardjes hun cep níet op doen. En das dus niet zo slim. Knipoog

love_supream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:43

Sommige denken dat het stoer is ik vindthet stoer als je gwn helemaal heel bent en niet een gat in je hooft of weet ik veel

Ik zij sommige dat ik niet een reactie krijg van ik niet ik zeg sommige !!!!!!!!!!!!!!!!

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:49

ik rij eigenlijk ook altijd met cap, het is duidelijk veiliger Lachen en mijn moeder staat erop, die is als de dood dat er wat gebeurd;) en gelijk heeft ze wel. ik rij nooit met een bp Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:40

Jammer dat dit geen poll is was veel overzichtelijker geweest Knipoog
En ja ik rijd mét cap.

sflj schreef:
jemaine schreef:
... Een cap zou verplicht moeten worden, als je valt en je wordt invalide dan teer je wel op de staat met de uitkering.

Ik betaal premies voor allerlei verzekeringen Knipoog

Wel banketstaaf dat die premie's elk jaar hoger worden omdat er zoveel van die brokkenmakers tussen zitten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:21

Ik rij altijd zonder cap. Alleen als ik paarden ga testen of aanrijden rij ik met cap en op wedstrijden natuurlijk. ik rij niet met cap omdat het niet fijn zit, en ik kan me daardoor niet vrijuit bewegen. Verder vind ik het eigen verantwoordelijkheid

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:37

Altijd met eigenlijk. Lachen Het is stukken veiliger dan zonder en ik heb er geen last van, dus waarom niet?

peterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:42

Ik rijd met cap. Is wel zo veilig.
en op mijn manege ook verplicht Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:43

Chiqa schreef:
Jammer dat dit geen poll is was veel overzichtelijker geweest Knipoog
En ja ik rijd mét cap.

sflj schreef:
Ik betaal premies voor allerlei verzekeringen Knipoog

Wel banketstaaf dat die premie's elk jaar hoger worden omdat er zoveel van die brokkenmakers tussen zitten.

Ik heb nog nooit iets uitgekeerd gekregen omdat ik van m'n paard was gevallen Knipoog
(val overigens hoogst zelden van m'n paard(en) )
Bovendien geldt jouw stelling natuurlijk ook voor onvoorzichtige verkeersdeelnemers, zieken als gevolg van o.a. roken en andere ongezonde leefgewoonten enz enz.

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen; (voor het geval iemand mijn voorbeelden maar 'off-topic' vindt Knipoog )
Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:44

Altijd met!
Vind ik een veilig idee en iedereen bij ons op stal heeft dat.
Gewoon voor je eigen veiligheid.
Opdoen dus Knipoog

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:54

ik rijd altijd met pet.
alleen met les en meet wedstrijen heb ik een cap op en als ik een buitenrit maak.
maar thuis altijd met pet

minidasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:34

Altijd met Cap!

Zonder cap is géén optie en zou (net als voor brommers) verplicht moeten worden. Ik ben een keer van mijn "bomproof" paard afgevallen (schrok van een beest in het riet ofzo) en ik kwam plat op mijn rug terecht. Die deed dus echt zeer, maar thuisgekomen kwam ik erachter dat mijn cap (niets gevoeld, goede goedgekeurde cap) dus wel een grote scheur op de achterkant had (het zal je hoofd maar zijn!) Dus... in de auto gordels om én op je brommer of je paard CAP op! Haha!

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:18

Met cap.. Heb een hele tijd zonder cap gereden totdat ik eraf ben gevallen (was niet bewusteloos ofzo) maar sinds die val heb ik mn cap nooit meer afgezet..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:22

mijn operatie is door de verzekering betaald toen ik eraf viel en wat had gebroken, en ik reed zónder cap!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:50

Anniicka_x schreef:
Met cap.. Heb een hele tijd zonder cap gereden totdat ik eraf ben gevallen (was niet bewusteloos ofzo) maar sinds die val heb ik mn cap nooit meer afgezet..

Slaap je er ook meer dan?? Haha!

Sorry beetje flauw maar ik kon het niet laten. Clown