Rengalopje, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Re: Rengalopje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 15:46

MissEvil schreef:
Wat je ook nooit moet doen, is altijd op hetzelfde pad rakken.. Als er dan een keer iemand anders rijdt.. Ik vind een keer zo'n lang breed pad stappen of draven ook altijd slim, want anders heeft je paard snel genoeg door dat hij/zij daar mag gaan, en zijn ze veel moeilijker in draf/stap te houden.

Ben ik mee eens. Ik doe nooit dezelfde wegen hetzelfde tempo, want dan heb je kans dat je paard een aantal meter van te voren al gaat drammen. Lekker blijven afwisselen. Wat ik wél altijd hetzelfde doe is afremmen. Zodat hij leert of hij nu in draf, galop, rengalop of zelfs stap is, hij op dat punt moet afremmen. Ook als ik een weg moet oversteken doe ik daar altijd stoppen, ook als er geen verkeer is. Hij weet nu waar dit moet en doet dit uit zichzelf al, zelfs als hij schrikt en een stukje wegrent, remt hij af op het punt waar het móet. Erg handig en veilig.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:49

Ik laat hem bij elke buitenrit wel eens knallen. Dat is echt niet gevaarlijk hoor. Ik zou het alleen niet telkens op het zelfde pad doen. Dan gaat je paard telkens helemaal flippen als je daar bent. En als het een gewoon pad is. Zonder al te veel kuilen. Kan je hem gerust laten gaan.
Je paard heeft niet voor niks 4 benen die zal zich echt wel weer herstellen als die even misstapt.

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:16

Ik laat mijn paardje ook altijd even lekker uitrennen.
Wij hebben daar hele goede stukken voor en hij vind het geweldig.
Ik moet m zelf inhouden uit zichzelf zou hij nooit stoppen dus op een gegeven moment is het natuurlijk wel klaar.
Verder gaat hij echt heel hard dus als ik er niet zeker van ben dat dat stuk 100% veilig is laat ik m niet op zn hardst gaan ookal wil die dat wel heel graag. Dan is dat gewoon te gevaarlijk.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:22

Hier bij ons in de buurt heb je gewoon geen enkele mogelijkheid om even heerlijk los te gaan dus als ik dan een keer in het bos ben zoals vorige week tijdens de Eper Vierdaagse, nou dan gaan we goed hoor.......

Hier in de buurt laat ik Harm wel heel hard draven, altijd over het asfalt en inderdaad ook nog vaak hetzelfde stuk. Risico is wel dat ze op een moment dus echt niet meer luisteren maar tot op heden heb ik daar geen last van.

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:20

het moet kunnen.
op een goede vlakke stevige ondergrond
en zoals je zelf zegt een breed pad dat overzichtelijk is enz.
moet kunnen hoor

en ik zag dat iemand in dit topic zei: als je er over gaat nadenken wat er kan gebeuren is het heel gevaarlijk

paardrijden is dan ook gevaarlijk.
stappen door het bos kan ook gevaarlijk zijn.. dusja

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:23

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:24

Weet je, aan alles zit een risico.
Hoeveel mensne breken hun poten niet over een drempeltje, of het zelfde wat.

racen gaat hard,en tuurlijk,veilig is het niet,maar je kan het wel veilig maken, door alleen al te weten op welke paden je verantwoord ken racen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:33

Precies, niet opzoeken, die risico's, maar voorkomen en er dan voor gaan...

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:57

Ik vind ook dat het gewoon kan..
Ze doen het idd. in de natuur ook!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:27

Volgende zondag gaan we weer naar het bos, ik vind het heerlijk om het lange pad te nemen,om die helemaal af te rennen, zo gaaf!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:11

Volgens mij is dit geen probleem, als je hem gecontroleerd houd en op een goed pad zonder kuilen enzo is het volgens mij echt geen probleem.
Jij weet het beste hoe je paard reageerd tijdens het rijden dus ik denk dat jij degene bent die het beste kan beslissen of het veilig is voor jou en je paard.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:17

Wij doen, mits het rustig genoeg is, vaak een rengalopje op het strand. We weten een paar stukken waar geen kuilen zitten en geen pieren e.d. en daar houden we wel eens wedstrijdjes. Altijd de zelfde die winnen.. =P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:26

Heerlijk,op het strand is het ook heerlijk, dan heb je iig goed overzicht!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:28

Had iemand nog naar mijn filmpje gekeken een aantal post hier boven Schijnheilig ?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:13

Als het een goed pad is, geen gaten, kuilen, boomstronken enz. EN je je paard volledig onder controle hebt.
Dus terug kan nemen enzo. Vind ik wel dat het kan. Als er geen fietstpaden enzo langs zijn. Of iets waarvan je paard kan schrikken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:38

Hoi snackie. lollig filmpje! Paard ziet er relaxt uit! Volgens mij kan hij nog harder, of niet?

Heb zelf renpaarden gereden, die gaan voluit echt heel hard, rond de 70, maar dat gebeurt tijdens de training maar weinig hoor, dan gaat het veel rustiger. is wel een kickgevoel maar ben altijd blij als ze niet zijn gestruikeld of i.d...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:35

70km/u is wel heel hard voor een renpaard hoor Knipoog

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:30

Mea schreef:
MissEvil schreef:
Wat je ook nooit moet doen, is altijd op hetzelfde pad rakken.. Als er dan een keer iemand anders rijdt.. Ik vind een keer zo'n lang breed pad stappen of draven ook altijd slim, want anders heeft je paard snel genoeg door dat hij/zij daar mag gaan, en zijn ze veel moeilijker in draf/stap te houden.

Ben ik mee eens. Ik doe nooit dezelfde wegen hetzelfde tempo, want dan heb je kans dat je paard een aantal meter van te voren al gaat drammen. Lekker blijven afwisselen. Wat ik wél altijd hetzelfde doe is afremmen. Zodat hij leert of hij nu in draf, galop, rengalop of zelfs stap is, hij op dat punt moet afremmen. Ook als ik een weg moet oversteken doe ik daar altijd stoppen, ook als er geen verkeer is. Hij weet nu waar dit moet en doet dit uit zichzelf al, zelfs als hij schrikt en een stukje wegrent, remt hij af op het punt waar het móet. Erg handig en veilig.

allebij mee eens;)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:38

Ik doe het zelf regelmatig met mijn pony. Lekker racen op de draafbaan, heerlijk vind hij dat!
Ik heb er niets op tegen en gevaarlijk vind ik het niet, zolang je je paard maar niet over de toeren jaagt. Waneer je je paard té hard laat gaan en het is NIET langer gecontrolleerd rijden is, wordt het gevaarlijk.
* Paard kijkt niet uit waar het loopt
* Struikelt over zijn eigen benen
Dan pas vind ik het gevaarlijk.
Maar zo'n gecontrolleerd galopje? Nee hoor, dan is ervandoorgaan in een bak met hobbels ook levensgevaarlijk Knipoog

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:39

ben laatst ook naar buiten geweest en ben toen in rengalop door een ''kuiltje'' geknald. M'n voorganger had het ook niet optijd door dus die was net zo geschrokken als ik. Gelukkig niets aan de hand, maar wel geleerd dat na regen paden niet echt betrouwbaar meer zijn Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:44

Ierland schreef:
Hoi snackie. lollig filmpje! Paard ziet er relaxt uit! Volgens mij kan hij nog harder, of niet?

Heb zelf renpaarden gereden, die gaan voluit echt heel hard, rond de 70, maar dat gebeurt tijdens de training maar weinig hoor, dan gaat het veel rustiger. is wel een kickgevoel maar ben altijd blij als ze niet zijn gestruikeld of i.d...

Toen kon hij idd nog harder,maar was haar eerste keer ( meisje dat er op zat) dus ging niet helemaal voluit.

renpaarden rijden,gaaf!

maar hoe doen die dan condititrainen,als ze op een wedstrijd volle bak moeten?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:46

griebels schreef:
70km/u is wel heel hard voor een renpaard hoor Knipoog

op dat filmpje van mij liep mijn paard al 60,en later de 2e keer, na dit ritje,toen ik er zelf opging, kwam er nog ong 4 a 5 km bovenop. dus zat hij ook op 65.
dus als een renpaard maar 70 gaat,vind ik dat nog niet snel,dan had mijn paard ook wel renpaard kunnen zijn.

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:25

jaa tuurlijk rengelopje moet kunnen Haha!
let er idd op dat je neit op dezlefde paden dezlefde tempo rijd
xx

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:29

Het snelste paard heeft een top van 72 km/u... en je auto heeft km-afwijking Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 00:39

Leuk filmpje, maar ik vind het er niet uitzien als 60 km per uur hoor Knipoog. Ik vind het er best relaxed uitzien.