Monty snapt Anky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Monty snapt Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:11

Heb hele topic doorgelezen inclusief het artikel.

Ik ben het niet eens met de manier waarop Anky haar paarden houdt (kwartier per dag aan de hand in de wei) . Maar ik weet wel zeker dat ze haar paarden verder goed behandeld. Anders zou ze nooit op dit niveau kunnen rijden, als ze haar paard met dwang en zweepslagen rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:13

@ katiavl: Precies. Doe het eerst zelf maar eens. Zie eerst maar een paard te hebben wat dat in huis heeft, en haal het er eens uit in een bomvol stadion, met een luidruchtig publiek...

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:31

Yamcha schreef:
Paarden die lopen of anders, zijn ook geestelijk dood. Die zijn kapot gemaakt.

Je begint het te snappen.

KiWiKo schreef:
zit jij uberhaupt nog op jouw paard Hns??? Of ben jij in de heeeeeele wereld de enige die het goed doet?

Ik heb mijn paard voor mijn eigen plezier en egoistisch als ik ben ga ik er nog eens op zitten. Wil ik na rechts moet het paard naar rechts, maar het gaat om het hoegedeelte. Hoe ga je naar rechts, hoe ga je in piaffe, hoe ga je aan je paard duidelijk maken wat je van hem wilt, zonder dat je het voorwaartse, de wil, de geest, de balans en de harmonie op het spel zet.

En nee ik ben niet de wereldbeste, niemand kan dat zijn. Ook ik heb nog eens momenten die verkeerd gaan, Anky ook, Laurens, Edward, iedereen gewoon. Dat is ook goed zo want anders zouden we geen mensen meer zijn. Niets gaat precies volgens het boekje, kan ook in principe niet.
Mensen en dieren zijn beide niet perfect. Ik houd mijn oren en ogen open want ik kan nog zoveel van andere mensen leren die het anders doen dan ik, want misschien is er wel iets tussen dat mijn theorie kan weerspreken. Destemin vergeet ik niet dat paarden individuen zijn, ´paard blijft paard´ omvat het algemene beeld ván paard. Er zijn paarden die niet meer zonder ijzers kunnen, er zijn paarden die het heerlijk vinden om s´nachts op stal gezet te worden of overdag als het te warm is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:07

Ligt het aan mij of begin je nu jezelf tegen te spreken HNS?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:26

katiavl schreef:
Inderdaad die manege paarden zijn inderdaad dit soort paarden, maar nogmaals ik wil wel eens een paar mensen zien rijden in een overkoepelt vol stadium met veel geluid en nog liefst een band Haha!

waarom moest ik hier meteen aan al die 100den politiepaarden denken? Alles went. Dus ook een overkoepelt vol stadium met veel geluid en nog liefst een band.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:31

Over mijn gedachte over de begintopic kan ik helder zijn.
Ik geloof zeker dat de 'top' elkaar niet afvalt.
En of dat nu een topper is in horsemanship of een olympische ruiter.
Deze mensen hebben een professionele training gehad over het communiceren met de pers. Knipoog

Ten tweede is de rollkur ook niet helemaal mijn ding.
Ook niet alle paarden zullen deze manier van rijden accepteren. En ik vind ook dat paarden elke dag minimaal een paar uur op de wei moeten kunnen.
Wat Anky doet is heel erg knap en haar paarden blijven jaar na jaar verbeteren in de sport.
Aan de andere kant zijn er ook ruiters net zoals Edward Gal.
Hij probeerd ook de manier van Anky toe te passen.
Helaas voor hem (en met hem nog velen) zullen zijn paarden dat de eerste paar jaar nog accepteren.
Maar Edward mist die feeling met zijn paarden.
Op het moment dat de paarden het niet mer willen doen is het schoppen en trekken geworden.
Daar stompen paarden op af.
Deze manier van rijden moet nu eindelijks eens afgestraft worden door de jury's
Ook het publiek moet nu eindelijk eens zijn stem laten horen dat dit niet kan en mag.
Schandalig is het dat deze ruiters hoge punten krijgen en nog schandaliger is het publiek wat op schowavonden hun idolen een staande ovatie geeft.
Ik zou me als ruiter schamen als ik zo met mijn paarden om zou gaan.
Wat Anky met haar parden doet is mijn inziens geen dierenmishandeling.
Wat enkele volgelingen van haar doen wel.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:38

hopla schreef:
Over mijn gedachte over de begintopic kan ik helder zijn.
Ik geloof zeker dat de 'top' elkaar niet afvalt.
En of dat nu een topper is in horsemanship of een olympische ruiter.
Deze mensen hebben een professionele training gehad over het communiceren met de pers. Knipoog

Ten tweede is de rollkur ook niet helemaal mijn ding.
Ook niet alle paarden zullen deze manier van rijden accepteren. En ik vind ook dat paarden elke dag minimaal een paar uur op de wei moeten kunnen.
Wat Anky doet is heel erg knap en haar paarden blijven jaar na jaar verbeteren in de sport.
Aan de andere kant zijn er ook ruiters net zoals Edward Gal.
Hij probeerd ook de manier van Anky toe te passen.
Helaas voor hem (en met hem nog velen) zullen zijn paarden dat de eerste paar jaar nog accepteren.
Maar Edward mist die feeling met zijn paarden.
Op het moment dat de paarden het niet mer willen doen is het schoppen en trekken geworden.
Daar stompen paarden op af.
Deze manier van rijden moet nu eindelijks eens afgestraft worden door de jury's
Ook het publiek moet nu eindelijk eens zijn stem laten horen dat dit niet kan en mag.
Schandalig is het dat deze ruiters hoge punten krijgen en nog schandaliger is het publiek wat op schowavonden hun idolen een staande ovatie geeft.
Ik zou me als ruiter schamen als ik zo met mijn paarden om zou gaan.
Wat Anky met haar parden doet is mijn inziens geen dierenmishandeling.
Wat enkele volgelingen van haar doen wel.

amen.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:41

ladymagic schreef:
Ik ben heel benieuwd naar het artikel!
maudy_89 schreef:
dit klopt wel wat je zegt, maar ik vind dat het welzijn van het paard tog echt boven iemands carriere moet gaan dan maar geen sponsors en roem en rijkdom.... een paard heeft weidegang nodig en als anky zoveel van paarden zou houden zou ze die echt wel weide hebben gegeven (salinero dan). nou is het paard de dupe van sponsors etc, het beestje heeft weidegang nodig om in zijn hoofd in orde te blijven warom denk je anders dat hij hem soms zo flipt (dit is mijn mening!!!!) het is allemaal puur egoistisch commercieel gebruik en dat vind ik onterecht hoe goed iemand ook is voor zijn paard het welzijn gaat voor alles dus ook roem en rijkdom

nog een keer dit is mijn mening aub respecteer die

Sorry maar ik wil jou dit nog wel eens horen zeggen als jou bron van inkomsten hier vanaf hangt.
Wedden dat jouw paard niet op het land komt dan? Die keuze is over het algemeen vrij snel gemaakt.
Of je paard gaat niet het land op of je kan je carierre vergeten en een andere baan gaan zoeken...
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben dat hij niet het land op komt, ik zeg alleen dat ik het ergens wel begrijp en ik niet durf te zeggen wat ik zou doen als ik in haar schoenen zou staan.

ja maar ik vind dat het welzijn van het paard tog echt boven geld gaat dan maar geen carriere en een gewone baan zijn zat andere dingen waarmee je veel geld kan verdienen zonder over het welzijn van het paard te gaan

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:42

Ania schreef:
maudy_89 schreef:
dit klopt wel wat je zegt, maar ik vind dat het welzijn van het paard tog echt boven iemands carriere moet gaan dan maar geen sponsors en roem en rijkdom.... een paard heeft weidegang nodig en als anky zoveel van paarden zou houden zou ze die echt wel weide hebben gegeven (salinero dan). nou is het paard de dupe van sponsors etc, het beestje heeft weidegang nodig om in zijn hoofd in orde te blijven warom denk je anders dat hij hem soms zo flipt (dit is mijn mening!!!!) het is allemaal puur egoistisch commercieel gebruik en dat vind ik onterecht hoe goed iemand ook is voor zijn paard het welzijn gaat voor alles dus ook roem en rijkdom

nog een keer dit is mijn mening aub respecteer die

als ik die regel onder elke reactie moest zetten die ik typte en ik er een euro per keer voor kreeg zou ik nu rijk zijn.
Meid je reageert in een discussie topic! Daar disscussieert men!
Logisch dat mensen op je mening gaan reageren, men wisselt hier namelijk meningen uit.
Pak er een woordenboek bij, zoek de woorden op. Ik vind dit erg kinderachtig overkomen. Als je niet bekritiseerd wilt worden reageer dan vooral niet in een discussietopic.

Verder heb je wel gelijk. Maar nogmaals, als je inkomstenbron afhankelijk is van een paard wat maar deels van jou is en die gesponsord word om goed te lopen, heb je bijna geen keus. Op het moment dat het paard een blessure heeft heb je geen inkomsten. Je kunt geen wedstrijden rijden, dus niet winnen, je sponsors betalen je niet want je kunt je afspraken niet nakomen en de medeeigenaren gaan twijfelen of je hun paard wel voorzichtig genoeg behandelt.

Daarbij is een topperiode maar tijdelijk en zal het paard erna heus wel buiten komen. Wil je zeggen dat topsporters (mensen) als ze aan het trainen zijn voor een wedstrijd wel een leuk leven hebben?

Het is niet zo dat ik ermee ens ben hoor, elk paard hoort weidegang te krijgen. punt. Maar ik weet zeker dat als ik een paard van enkele miljoenen onder me had gehad dat ik hem ook niet zomaar de wei in liet. En al helemaal niet als dat paard mijn inkomstenbron was.
lang leve de topsport Huilen van het lachen

ja sorry hoor ik weet hoe bokt kan reageren dus ik zet die regel er wel onder...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:06

Ik vindt Anky heel knap dat zij met haar paard wat eigenlijk niet wil toch ontspannen door de baan hobbelt...

Klinkt heel tegenstrijdig, maar dit is wat je zegt hns. Ook een paard heeft zijn grenzen. Helaas liggen deze grenzen heel ver weg, maar ze zijn er wel.

Goed gesproken hopla

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:09

Marije1984 schreef:
Goed gesproken hopla

Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:18

Ania schreef:
katiavl schreef:
Inderdaad die manege paarden zijn inderdaad dit soort paarden, maar nogmaals ik wil wel eens een paar mensen zien rijden in een overkoepelt vol stadium met veel geluid en nog liefst een band Haha!

waarom moest ik hier meteen aan al die 100den politiepaarden denken? Alles went. Dus ook een overkoepelt vol stadium met veel geluid en nog liefst een band.

Klein verschil: politiepaarden worden enkel en alleen geselecteerd op het feit of ze daartegen kunnen, ik geloof dat dat zo'n beetje het laatste criterium is waar de paarden van Anky aan moeten voldoen....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:18

maudy_89 schreef:
ja maar ik vind dat het welzijn van het paard tog echt boven geld gaat dan maar geen carriere en een gewone baan zijn zat andere dingen waarmee je veel geld kan verdienen zonder over het welzijn van het paard te gaan

Dat kan jij misschien wel vinden maar ik denk dat jij niet eens het besef hebt, om welke bedragen dit gaat. Daar komt bij dat (als Salinero niet van Anky is) een eigenaar, sponsor noem maar op ook inbreng hebben in het geen wat er met dat paard moet gebeuren. Niet alleen Anky kan hierover beslissen Knipoog

En dat het om een comericeel gebeuren gaat zal misschien maar maakt dat iets uit dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:55

Ik ben geen fan van Monty en al helemaal niet van Anky. Clown
Ik vind het knap wat ze doet met haar paard(en), hoor, maar eigenlijk interesseert het me helemaal niet. Ik hou me juist expres niet bezig met wedstrijden en al helemaal niet met het dressuurwereldje. Not my piece of cake, heb in mijn omgeving al iets teveel meegekregen daarvan en .

Ik heb een hele andere visie dan hoe zij met haar of hun paarden omgaan. Mijn eigen paard zou trouwens doodongelukkig worden om zo te moeten leven. Die staat liever het hele jaar door buiten met zijn vriendjes. Ik verkies ook het welzijn en geluk van mijn paard en ik vind het veel te belangrijk dat een paard vooral 'paardendingen' mag doen. Dat mis ik in dat wereldje. Daarbij vind ik persoonlijk veel van die mensen (en daar bedoel ik niet per se Anky mee voor alle duidelijkheid) niet goed voor hun paarden. En dan die hele commercie er om heen, brrrr, vreselijk. Wat mensen er aan vinden, het zal wel aan mij liggen, ik snap er niets van.

Dus fijn, hoor, dat Monty het zo met Anky eens is, maar mijn eigen visie verandert het totaal niet. Ik heb wel eens les gehad in de Monty-methode trouwens van een leerling van hem (heb me aardig verdiept in diverse NH-stromingen), maar ik ervaarde het toch als geen prettige methode. Ik vond het te heftig voor mijn jonge paard en ook voor mezelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:09

Toch weet ik zeker dat de meeste paarden gelukkiger zouden zijn als Anky ze rijd,inplaats van het plaatselijke amateur gedoe.Ze bonkt niet op de rug,trekt ze niet in de mond etc. Dus als je een grote mond over Anky hebt op die manier kun je er beter voor zorgen zelf nooit meer op een paard te stappen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:17

Het lijkt me heerlijk om gesnapt te worden..... Pling

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:23

MISTRAL94 schreef:
maudy_89 schreef:

Dat kan jij misschien wel vinden maar ik denk dat jij niet eens het besef hebt, om welke bedragen dit gaat. Daar komt bij dat (als Salinero niet van Anky is) een eigenaar, sponsor noem maar op ook inbreng hebben in het geen wat er met dat paard moet gebeuren. Niet alleen Anky kan hierover beslissen Knipoog

En dat het om een comericeel gebeuren gaat zal misschien maar maakt dat iets uit dan?

ja het gaat om miljoenen mss wel miljarden en dan ?? vind ik geen excuus hoor is mischien wel raar gedacht van mij in jullie ogen maar hoe dan ook het welzijn van het paard gaat boven alles, en al is sallinero zo goed verzorgd een paard heeft weidegang nodig en contackt met zijn soortgenoten.
en als anky carriere wil maken moet ze dat niet doen over de rug van haar paard en de sponsors ook niet (ik weet niet wie de zeggenschap heeft over sallinero) ook al gaat het om zoveel geld, wat is nou het probleem als het beestje op zijn minst een uurtje buiten mag lopen onder toezicht in een aangepaste wei waar het zich niet kan bezeren. ik vind het gewoon zielig en dit vind ik nou puur egoistisch tegenover het paard, paard mag niet op de wei wand o oh als het een blessure oploopt ben ik mijn miljoen kwijt bah bah ik vind het niet kunnen maar ach wie ben ik Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:29

Ik ben ook absoluut geen voorstander om paarden binnen te houden mijn paarden lopen al vroeg buiten en gaan laat naar binnen. Maar goed mijn paarden zijn ook niet zo duur, als ik zo'n duur paard had weet ik ook niet wat ik gedaan had of ik zo'n paard wel buiten durf te zetten Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:35

Dat is de reden dat ik geen paard koop met 4 nullen. Bij mij staat hij de hele dag buiten. lekker paard zijn

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:35

hns schreef:
KiWiKo schreef:
dus ik zie jou binnenkortt op de OS???

Zou het niet eens willen.

Al zou je het willen, ik weet zeker dat het je niet gaat lukken, wat kom jij negatief over zeg. En iets wat met paarden zeker niet werkt zijn negatieve mensen op hun rug. Topsport is jouw ding gewoon niet, hou er dan ook gewoon je mond over.

Citaat:
En nee ik ben niet de wereldbeste, niemand kan dat zijn.

Jawel Anky is de beste van de wereld Haha!

Citaat:
Destemin vergeet ik niet dat paarden individuen zijn, ´paard blijft paard´ omvat het algemene beeld ván paard. Er zijn paarden die niet meer zonder ijzers kunnen, er zijn paarden die het heerlijk vinden om s´nachts op stal gezet te worden of overdag als het te warm is
.
Goh waarschijnlijk is dit nog nooit tot Anky doorgedrongen, misschien moet je haar met deze theorie eens benaderen. Waarschijnlijk zal het daarna veeeeeeeeeeeeel beter met haar paarden gaan Slapen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:54

hns schreef:
Wat Anky in de ring laat zien lijkt meer op een dansende beer op een gloeiend hete plaat, dan een fatsoenlijke rustige proef. Als dat verzameling is, verbrandt ik al mijn boeken en hang mijn sporen aan de muur.

Ik heb echt niks tegen haar persoon en neem het haar ook niet zo kwalijk, maar het blijft immers triest wat er vandaag in de dressuur gebeurt. Schande gewoon.

Haha en lees dan dit eens:

Citaat:
Ik heb het soort paarden gezien wat jij beschrijft hns. De paarden die het opgegeven hebben. Weet je wat dat voor paarden zijn? Dat zijn afgestompte manegepaarden. Paarden die hun rondjes lopen omdat het moet. Maar die reageren nergens meer op. Die zullen nooit meer werken omdat ze het willen. Daar is geen impuls en geen nageeflijkheid in te krijgen. Ze zetten hun rug op slot, hun nek vast, een mond als beton en voelen als een plank. Het soort paarden wat jij beschrijft, zijn volledig kapotgereden, daar zit geen greintje spirit meer in. Dat zijn paarden die het opgegeven hebben.
Maar in dat beeld kan ik Salinero niet herkennen.

Ik ben het helemaal met je eens Yamcha.
HNS je wil mij toch niet zeggen dat als anky op een manege paard stap dat ze er even een piaffe uit rijd Nagelbijten / Gniffelen

edit* naam fout geschreven

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:57

Cerize schreef:
hns schreef:

Zou het niet eens willen.

Citaat:
Destemin vergeet ik niet dat paarden individuen zijn, ´paard blijft paard´ omvat het algemene beeld ván paard. Er zijn paarden die niet meer zonder ijzers kunnen, er zijn paarden die het heerlijk vinden om s´nachts op stal gezet te worden of overdag als het te warm is
.
Goh waarschijnlijk is dit nog nooit tot Anky doorgedrongen, misschien moet je haar met deze theorie eens benaderen. Waarschijnlijk zal het daarna veeeeeeeeeeeeel beter met haar paarden gaan Slapen

Ik denk dat Anky en andere topruiters ook niet snappen dat ieder paard een eigen temperament heeft. Haha!

Maar misschien, hns, worden paarden voor de top ook al in een vroeg stadium geselecteerd op eigenschappen die hen geschikt maken voor topsport, en niet alleen lichamelijke eigenschappen maar ook geestelijke?

Trouwens, waar ergens valt te lezen dat Monty tegen het traditionele gebruik van het paard is?
Volgens mij is hij ook trainer van westernsportpaarden geweest?
Dat hij tegen gewelddadige methodes is, wil geenszins zeggen dat hij tegen tegen traditionele methodes is.
Ook in de tijd dat Montys papa zo bruut deed, waren er al mensen die normaal met paarden om wisten te gaan.

Ik vond dat hele artikel in PeS dus helemaal niet zo opzienbarend, vraag mij ook af wat er allemaal weer achter steekt.
Hoeveel 'natural'goeroes en paardenfluisteraars zouden er afgebeld zijn voor er een hapte? Clown Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:59

Wat monty vertelde over Anky waren 2 regels in het hele artikel. Weinig bijzonders. Hij gaf echt wer duidelijk aan dat haar paarden er gelukkig bij staan

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:00

Zou er iets achter moeten steken dan?

Ik herken veel van de dingen die monty doet terug in de manier waarop Anky haar paarden rijdt. En het werkt, het geeft paarden vertrouwen, want ze weten waar ze aan toe zijn.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:03

Citaat:
Trouwens, waar ergens valt te lezen dat Monty tegen het traditionele gebruik van het paard is?

Monty heeft zelfs mee gedaan aan zulke vreselijke rodeo's, en het racen met wilde mustangs. Ook nadat hij het huis uit was is hij gewoon doorgegaan met deze vreselijke spelletjes, dus ik denk dat het eerder een voorstander is dan tegenstander.